Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

Man kan ju fatta galoppen ur en sluta och fortsätta i slutan efter gångartsbytet.

Kan "man" det? Har du sett det utföras på ett kvalitativt bra sätt:confused:, (för vi har ju samma kvalitetskrav, även om du bytt inriktning, så som du ofta påpekat. )

Kan du det?

Ja, själv har jag aldrig lyckats göra en korrekt öppnaövergång mellan skritt och trav, det är jag säker på. :D För det är väldigt svårt att rida kvalitativt.

vad gör du i fattning på töm ur skritt eller halt då? flyttar du in baken då med för att lyckas med en fattning? :confused:

På töm behöver du ju inga sittben bara för att du behöver det uppsuttet? det räcker ju med din position, drivning och töm inverkan, det ersätter ju sittbenen. finns inget behov av att maka in bakdelen för den skull, för att kunna fatta? sen, i.o.f kan det vara så att det bara är din förklaring i text som gör att jag missförstår dig, för om det inte vore att du lägger tyngd på att förklara att baken ska IN först, så låter det som att du kanske beskriver en vanlig halvhalt på tömmen, kort och gott, i det att du tar en förhållning, sen ger eftergift, och hästen fattar galopp?

Senast ändrad:

Föehoppningsvis har ryttare hyfsad självinsikt och bra tränare vilket gör att de inte tar sig vatten över huvudet, utan tränar på sin nivå.(ekipagets kanske jag skulle skrivi för hästen är ju lika viktig) Att försöka sig på saker som ryttare eller häst inte är redo för stjälper bara i längden. Att töja på gränserna vill man för att komma framåt, men det gäller att bara töja och inte ta för stora kliv. Det krävs både självinsikt och känsla för att hamna på rätt nivå. En bra tränare är guld värd som guide också.

Jag fattar det som att du använder slutan för att galoppen då blir bättre.

Betänk då att ena bak bär mer i galoppen o tvingar man den då att bära mer med "fel" bakben kan det vara mkt obehagligt om den har ngt fel.

Är slutan dessutom som AR- rak kropp o istället lutar inåt. visst var det så som du kunde definiera en god sluta?

Kan hästen inte galóppera rakt o likadant i båda varven är det dags för felsökning.

Vad är det för tränare du har:crazy:

alla andra jobbar på rakriktning o gör precis tvärtom o får resultat snabbt- snabb korrigering.

just galoppen har hästen själv en benägenhet att vilja vara på dubbla spår. Därför stretchar man den o ställer utåt istället. Det är insidans muskler som är sammandragna. Gärna i öppnatänk o ökat tempo.

Föehoppningsvis har ryttare hyfsad självinsikt och bra tränare vilket gör att de inte tar sig vatten över huvudet, utan tränar på sin nivå.(ekipagets kanske jag skulle skrivi för hästen är ju lika viktig) Att försöka sig på saker som ryttare eller häst inte är redo för stjälper bara i längden. Att töja på gränserna vill man för att komma framåt, men det gäller att bara töja och inte ta för stora kliv. Det krävs både självinsikt och känsla för att hamna på rätt nivå. En bra tränare är guld värd som guide också.

Förhoppningsvis är det ingen tränare som anser att det är en bra idé att fatta galopp ur sluta. I så fall kan man verkligen bli bekymrad. Har du en tränare med det som mål?

Du svarade inte på om du sett något exempel på att det verkligen utförs?

Ja, jag vill ju inte ha in bakdelen för mycket heller, för slänger han in bakdelen hamnar han ju på inner bog och då funkar det inte alls. Det handlar alltså mer om en tendens till bakdelen in än en sluta. När allt funkar perfekt så fattar han rätt galopp utan att jag behöver ta in bakdelen alls utan det räcker med ställning i nacken. Men om det blir något litet missförstånd och det blir jämfota eller förvänd galopp så kan jag ta in bakdelen för att förtydliga för honom vilken galopp det handlar om. Jag försöker hålla honom kvar på ytter bak (så gott jag kan), för ramlar han fram på inner bog så blir det ju ingen galopp (iaf inte med någon kvalitet jag är ute efter). Sen beror det såklart på dagsform hur bra allt det där går :p

Fast... du kan faktiskt aldrig vara på "den" nivån (Msv) i skritten och typ ingen nivå i trav och galopp.. Du kan aldrig koppla ihop hästen i skritten på det viset som krävs utan att hästen har styrka och framförallt framåtbjudningen.. Det kan du aldrig skapa enbart i skritt.

Energin och bjudningen till handen för att utföra en skrittpiruett är ingen walk in the park att åstadkomma..

Har du problem i vändningen är det ju just för att hästen bla tappar bjudning.. själva vändningen är inte det svåra utan det svåra är att skapa förutsättningarna för att själva vändningen skall bli bra och där krävs att mkt finns på plats. Man skall inte korrigera något i själva vändningen utan man får se till att allt är på plats innan och då är själva vändningen inga problem.

I see your point. Men du anser alltså att ingen häst kan vara på en nivå i en gångart och en annan nivå i övriga gångarter? Eller har jag totalt missuppfattat dig då? Tänker att både ryttare och hästar har ju styrkor och svagheter. Även om det i grunden är samma svagheter så kan ju svagheterna vara mer hanterbara i vissa situationer (bli betydligt tydligare i andra), tänker jag.

(Vill bara tillägga att i skrittpiruetterna i sig är det inga korrigeringar det är frågan om, bara i min egen sits isf om den sticker iväg, likaså i fattningarna. Båda blir ju mer som en "check" men närmare till hands i skritten tänker jag, om man är mer bekväm i den gångarten och har lättare att hinna känna/utvärdera. Och att det jobb man lägger ner i en gångart brukar visa sig positivt även i övriga, om man får till en helhetsförbättring. Oavsett vilken av dom det gäller.
För att förbättra det får man ju tänka mer helhetsjobb med inriktning på de symptom man hittar, och förberedelser som sagt. )

I see your point. Men du anser alltså att ingen häst kan vara på en nivå i en gångart och en annan nivå i övriga gångarter? Eller har jag totalt missuppfattat dig då? Tänker att både ryttare och hästar har ju styrkor och svagheter. Även om det i grunden är samma svagheter så kan ju svagheterna vara mer hanterbara i vissa situationer (bli betydligt tydligare i andra), tänker jag.

Nej det skrev jag inte.. man kan vara något snäpp över / under varandra.. men inte 4- 5 snäpp...

Nu måste jag erkänna att jag inte har hunnit läsa hela ditt svar ordentligt men det här ovan betyder väl bara att hästen och/eller du har svårare åt ena hållet, med ställning böjning och att få hästen att jobba mera lika med båda bak.
Det är ju något som kommer att återverka på många rörelser, med samma problem, så det där med vad tränaren sa verkar vara mest för att får det att låta lite märkvärdigare och tjusigare än att det handlar om vanliga balans och rakriktningsproblem:o
Det blir mycket mera logiskt och begripligt med sånt om du börjar i en annan ände i träningen:idea: (än att prata om hög kvalitet i skrittpiruetter tex när hästen inte kan ha hög kvalitet - i dess verkliga innebörd - i skrittpiruetter för att den är på ett alldeles för grundläggande stadium)

Man kommer ju egentligen aldrig kunna ha bra kvalitet förrän man redan har kommit väldigt långt. Så det resonemanget kan man vrida och vända på! :p
Någonstans måste man ju börja, och några verktyg och "checkar" måste man ju ha.

Håller med om att samma svaghet i grunden (som ojämnheten i det här fallet) visar sig i flera situationer. Det tränaren tänkte på, TROR jag iaf, är att denna situation utmanar hyfsat samma kriterier som behövs för galoppen. Även om vi får till symptom av samma saker genomgående i ridningen så blir det mer detaljerat likt i fenomenet/upplevelsen det jag känner i galoppen. Jämfört med om man t ex skulle rida en vanlig volt i skritt och jämföra den med en vanlig volt i galopp. De behöver inte riktigt samma grundkvalitéer/teknik för att kunna utföra det på vad som ser "ok" ut och öht går att utföra.
Får nog vidareutveckla lite hur jag tänker där, så sluta inte läs! ;)

Bara lite grov förklaring:
För att "hinna med" i styrningen på en vanlig skrittvolt utan att det upplevs obalanserat, så behöver man inte så jättemycket i grunderna. Sen kan kvalitén variera i tusen grader ändå. Men man får till volten, förutom på vissa mindre förlåtande undantagshästar! :p
I galoppen kräver det en annan teknik med höfterna. Det kräver mer balans. Och mer som "finns där" redan som man inte har råd att sitta och korrigera, eller iaf i lägre grad, för att få till rätt styrning och känsla av balans/tretakt på galoppvolten (i skritten tänker jag att det inte alls krävs lika mycket för att behålla en känsla av diagonalitet/fyrtakt! ;) ) Sen är såklart vissa hästar mer förlåtande än andra i det fallet också, men rent generellt.

För att den "checken" då ska bli likvärdig tänker jag att en skrittpiruett blir mer lik en galoppvolt än en vanlig volt i skritt. För att den mer blottar det som blir mer kinkigt i galoppen. Dessutom båda sidor, båda bakben, eftersom skrittpiruetten blir pannkaka om något bakben inte vill vara med på rätt teknik. Gör man bara en öppna eller bara en sluta så blir det inte en lika mångsidig check tycker jag. Piruetten tänker jag blir aningens blandning av öppna-tänk och sluta-tänk i samma rörelse. Diagonalslutor borde däremot gå att jämföra, eftersom de också kräver god koll på båda sidor så att säga, för att öht få till det. (Det senare "för att överhuvudtaget få till det" är alltså det jag tycker skiljer från om man skulle checka av i vilken situation som helst.)
Fast det är klart att det bör finnas många olika såna "checkar". För olika saker, och beroende på vilket som är hyfsat nära till hands att prova. Alltså måttstockar för vad man lyckats åstakomma för kvalitéer, för att underlätta i det man egentligen har som mål eller upplever som problem, helt enkelt kolla av fenomenet i andra lägen.

Senast ändrad:

Nej det skrev jag inte.. man kan vara något snäpp över / under varandra.. men inte 4- 5 snäpp...

Tycker du den måttstocken gäller för alla olika hästar/ekipage och på alla nivåer, eller är det specifikt på hög nivå du tänker på?

Jag förstår inte vad du svarar på här?

När man googlar på "galopp ur sluta" får man endast träffar på Buke, och en på podhajsky, som alltså inte tycker det är en god idé. Buketräffarna går till denna och några andra trådar du varit inblandad i, samt råd till hur man lär travare fatta galopp.

Sen kan man givetvis leta igenom alla sina böcker också för att se om det finns någon hästtränare som rekommenderar galopp ur sluta, men det orkar jag inte. :o

Du tänker rätt i själva vändandet i skritten, men allt hänger på förberedelsen.

Om man kan den tekniken kan man vända lika bra åt båda hållen:p

Galoppen är en helt annan femma då det beror på hästens utbildningsstadie, styrka galoppkvalité mm.
Den får inte sluta att galoppera o häva sig runt på båda bakbenen. då har man inte lärt den o stärkt den tillräckligt. Gått för snabbt fram.

Jag är lite trött så jag vet inte om jag hänger med helt, men jag tror det.

Visst är det lättare att få koll i skritt och hinna med, men också svårare på många sätt att rida i skritt, när du talar om att få till det bra på en volt. Bara det att verkligen rida på en volt är en konst, även i skritt, alltså inte bara gå runt på en cirkel:laugh:

Men ang skittpiruett så tycker även jag att själva vändningen är inte så svår om man haft hästen rätt förberedd och DÄR finns en likhet med fattningar.

Det svåra är att inte göra så mycket i vändningen utan bara fortsätta rörelsen runt som man förberett. Jag har haft svårt att inte göra för mycket, och samma gäller ju fattningar, att i själva fattningen inte göra för mycket. Och i båda är det oftast mera ryttarens problem som märks. Faktiskt inte hästens.

Så jag tycker ändå liknelsen är fel för att det här gäller ändå det mesta, att förbereda är A och O, visst kan man säga att det kommer att vara samma "problem" men det gäller då mycket annat också och handlar mera om snedheter, hjälper och hur ryttaren förbereder. Jag menar att det är saker som är mer övergripande och behöver fås syn på i sin helhet.

Men jag har förstås bara din version av vad tränaren sa, kanske fanns ett sammanhang som gjorde det mindre knepigt:D

Det kan ju också vara så att ryttaren kan vara på olika nivå i de olika gångarterna så att säga?

En gång sa min tränare till mig då vi gjorde en skrittövning (kan det ha varit hörnpassering och sen mellanskritt?) - och Ralph verkligen fick fin skritt - att "just nu går han i den form man vill se i msv klass". Jag förstod givetvis att det handlade om precis då, och inte att jag kunde rida ett msv-program. Samtidigt kom jag själv aldrig så långt i galoppskolningen med honom. Jag var fullt medveten om att det var mitt fel. Så när jag satt på ryggen kunde jag få fram kvaliteter i skritt (och ibland i trav) som jag absolut inte kunde i galopp.

Nu har hästen varit på försäljningsstall 1,5 månad och han är i princip startklar för msv enligt försäljaren. Så det var ju inte HÄSTEN som hade problemet. Det var jag.

Jag förstår inte vad du svarar på här?

När man googlar på "galopp ur sluta" får man endast träffar på Buke, och en på podhajsky, som alltså inte tycker det är en god idé. Buketräffarna går till denna och några andra trådar du varit inblandad i, samt råd till hur man lär travare fatta galopp.

Sen kan man givetvis leta igenom alla sina böcker också för att se om det finns någon hästtränare som rekommenderar galopp ur sluta, men det orkar jag inte. :o

Intressant:idea: Och inte ett dugg förvånande, heller.

Allt handlar om timing- att göra rätt i var bråkdels sekund.
För det krävs talang, många hästar o en bra tränare.

Det är ALLTID pilotens fel.

Jag vet att jag inte är optimal för mina hästar.

blir jäkligt trött på folk som anser sig duktiga o skyller alla svårigheter på hästen:crazy:
Visst har de oxå talang för olika saker, men de blir inte bättre av att ryttaren inte har dito.

Mitt motto "Alla bra hästar kan inte få tillräckligt bra ryttare".
De får hålla tillgodo med ett förhoppningsvis bättre övrigt liv.

:bow::bow::bow:

Att min häst visar att hon föredrar mej handlar inte om mina ryttartalanger det är jag helt medveten om :D Men jag har väl andra bra sidor:angel: Äppelpåsar:D

Jag håller helt med dig. Ju mer jag lär mig om ridning, desto mer förstår jag att det handlar om att göra rätt, vareviga bråkdels sekund - precis som du säger. Om man är ute efter dressyrkvalitet alltså! Man kan ju ha mycket kul med sin häst utan att sitta och vara petnoga också!

De flesta av oss här på buke är inte proffsryttare, och torde sålunda inte kunna "skylla" på hästen. Jag kan tänka mig att det blir lite lite annorlunda för heltidsryttare som har ridning som yrke och som utbildat hundratals hästar. DE kanske kan säga att "jag gör allting rätt, men hästen gör faktiskt fel". Jag lär aldrig kunna säga så under min livstid. :laugh:

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar