Sv: Hjälpgivningen galoppfattn
Nu måste jag erkänna att jag inte har hunnit läsa hela ditt svar ordentligt men det här ovan betyder väl bara att hästen och/eller du har svårare åt ena hållet, med ställning böjning och att få hästen att jobba mera lika med båda bak.
Det är ju något som kommer att återverka på många rörelser, med samma problem, så det där med vad tränaren sa verkar vara mest för att får det att låta lite märkvärdigare och tjusigare än att det handlar om vanliga balans och rakriktningsproblem
Det blir mycket mera logiskt och begripligt med sånt om du börjar i en annan ände i träningen
(än att prata om hög kvalitet i skrittpiruetter tex när hästen inte
kan ha hög kvalitet - i dess verkliga innebörd - i skrittpiruetter för att den är på ett alldeles för grundläggande stadium)
Man kommer ju egentligen aldrig kunna ha bra kvalitet förrän man redan har kommit väldigt långt. Så det resonemanget kan man vrida och vända på!
Någonstans måste man ju börja, och några verktyg och "checkar" måste man ju ha.
Håller med om att samma svaghet i grunden (som ojämnheten i det här fallet) visar sig i flera situationer. Det tränaren tänkte på, TROR jag iaf, är att denna situation utmanar hyfsat samma kriterier som behövs för galoppen. Även om vi får till symptom av samma saker genomgående i ridningen så blir det mer detaljerat likt i fenomenet/upplevelsen det jag känner i galoppen. Jämfört med om man t ex skulle rida en vanlig volt i skritt och jämföra den med en vanlig volt i galopp. De behöver inte riktigt samma grundkvalitéer/teknik för att kunna utföra det på vad som ser "ok" ut och öht går att utföra.
Får nog vidareutveckla lite hur jag tänker där, så sluta inte läs!
Bara lite grov förklaring:
För att "hinna med" i styrningen på en vanlig skrittvolt utan att det upplevs obalanserat, så behöver man inte så jättemycket i grunderna. Sen kan kvalitén variera i tusen grader ändå. Men man får till volten, förutom på vissa mindre förlåtande undantagshästar!
I galoppen kräver det en annan teknik med höfterna. Det kräver mer balans. Och mer som "finns där" redan som man inte har råd att sitta och korrigera, eller iaf i lägre grad, för att få till rätt styrning och känsla av balans/tretakt på galoppvolten (i skritten tänker jag att det inte alls krävs lika mycket för att behålla en känsla av diagonalitet/fyrtakt!
) Sen är såklart vissa hästar mer förlåtande än andra i det fallet också, men rent generellt.
För att den "checken" då ska bli likvärdig tänker jag att en skrittpiruett blir mer lik en galoppvolt än en vanlig volt i skritt. För att den mer blottar det som blir mer kinkigt i galoppen. Dessutom båda sidor, båda bakben, eftersom skrittpiruetten blir pannkaka om något bakben inte vill vara med på rätt teknik. Gör man bara en öppna eller bara en sluta så blir det inte en lika mångsidig check tycker jag. Piruetten tänker jag blir aningens blandning av öppna-tänk och sluta-tänk i samma rörelse. Diagonalslutor borde däremot gå att jämföra, eftersom de också kräver god koll på båda sidor så att säga, för att öht få till det. (Det senare "för att överhuvudtaget få till det" är alltså det jag tycker skiljer från om man skulle checka av i vilken situation som helst.)
Fast det är klart att det bör finnas många olika såna "checkar". För olika saker, och beroende på vilket som är hyfsat nära till hands att prova. Alltså måttstockar för vad man lyckats åstakomma för kvalitéer, för att underlätta i det man egentligen har som mål eller upplever som problem, helt enkelt kolla av fenomenet i andra lägen.