Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

Ja för en del är det kanske enda sättet att ens få hästen i galopp, det kan jag tro, (vilket inte gör det till ett bra sätt, men men) men att det skulle finnas nån vits och syfte på högt utbildade hästar som biggan skrev, har jag svårt att förstå:cool:

Det finns ju mellanting också.. Tror jag, för själv har jag aldrig känt behov av att fatta från just sluta. Snarare då låta hästen gå in lite på dubbla spår om det är grön nivå vi pratar om.
Det är ju väldigt stor kvalitetsskillnad mellan sluta resp. dubbla spår (och troligen s-formad kompenserande snarare än böjd). Om man känner sin häst och inte ser dom riskerna, att hästen använder slutan till att avlasta snarare än bli mer "korrekt" i fattningen, det är då jag kan tänka mig att vissa ekipage i vissa stadier kanske kan ha nytta av det.
Men det är bara spekulationer.

Nånstans känner jag mig rätt förvissad om att varken Totola eller Biggan har för avseende, eller praktiserar, att galoppera efter boskap.

Det vore ju skittufft! :D

Och Working Equitation är absolut ett mål, när grunderna sitter bra nog! ;)
Inte för att det hade så mycket med det du skrev att göra men.. För som sagt, jag är inte direkt någon utövare av "fatta ur sluta". Snarare en som tror att det säkert finns något att hämta, eftersom det verkar fungera för vissa. Försöker luska ut vad detta kan tänkas vara. Fast eg. vore det såklart mycket bättre och mer lärorikt om någon som GÖR det i praktiken förklarar.

kl
En grej jag kom att tänka på, men som jag tycker är intressant för att jag försöker lära mig förstå vad det innebär i praktiken (och teorin) och alltså bara spånerier - min tränare brukar jämföra galoppen med skritt-piruetter. Inte att det är samma sak, men att skrittpiruetterna visar vad man kommer få problem med i galoppen. Vilket ju är väldigt praktiskt, om det stämmer, innan man hunnit komma till särskilt tekniska bitar i galoppen, men ändå vill få så bra förutsättningar som möjligt på övriga vis som går.
Som jag uppfattade det (men som sagt - jag försöker fortfarande greppa det. Är det någon som har en bättre förklaring är jag tacksam för ifyllnad! :bow: ) har det med höfterna och med tekniken i grova drag att göra. Dels utgår jag då ifrån att man i skrittpiruetten vill börja lära hästen "niga" med bakbenen, och börja bära bättre med båda bakben. Dessutom är det viktigt att ha kontroll på vilket bakben som gör vad. Mao -översatt till mig själv- koll på vad höfterna gör. Har man inte koll på höfterna i förhållande till varandra i galoppen, då lär man inte få vidare teknik i galoppen heller.

Senast ändrad:

Nej det har du rätt i. jag har inte för avsikt att galoppera efter boskap. Jag tränar för att få en allt starkare, smidigare och mera bärig häst med hög ridbarhet. Jag vill kunna rida rörelser, i det här fallet galoppfattningar, från olika positioner. ur öppna, ur sluta, ur diagonalsluta, med rak häst, från skritt, från trav, från halt osv.(i olika böjningsgrader, olika tempon, olika steglängd, olika samlingsgrad) En häst med hög ridbarhet följer sin ryttare.
Om man eftersträvar samling måste den vara rak. det är liksom basics i galoppträning.

att få för sig att det är bra att fatta ur skolor o på så sätt göra det svårt för hästen båda att fatta o sen kunna fortsätta galoppera rakt fram.

det där låter som en massa tricks för att att man eller hästen inte kan galoppera rakt med energi

När!!!! hästen är stark kan man rida skolor i galopp o därmed stärka den YTTERLIGARE.
Annars blir det troligen att den bara lutar sig inåt o tycker att det är allmänt obekvämt-blir ovillig.

Det vore ju skittufft! :D

En grej jag kom att tänka på, men som jag tycker är intressant för att jag försöker lära mig förstå vad det innebär i praktiken (och teorin) och alltså bara spånerier - min tränare brukar jämföra galoppen med skritt-piruetter. Inte att det är samma sak, men att skrittpiruetterna visar vad man kommer få problem med i galoppen. Vilket ju är väldigt praktiskt, om det stämmer, innan man hunnit komma till särskilt tekniska bitar i galoppen, men ändå vill få så bra förutsättningar som möjligt på övriga vis som går.

Nja alltså skrittpiruetter kommer först i Msv program... ( sorry nu om jag jämför med tävling men det känns lättare) och då är hästen relativt högt utbildad i galoppen, samlad galopp och byten osv... För det krävs rätt mkt bjudning.

Att då jämföra skrittpiruetter med vad man kommer att FÅ för problem i galoppen känns helt vansinnigt eftersom hästen inte kan utföra en bra skrittpiruett förrän du kommit en ganska bra bit på väg i utbildningen..

Om man eftersträvar samling måste den vara rak. det är liksom basics i galoppträning.

att få för sig att det är bra att fatta ur skolor o på så sätt göra det svårt för hästen båda att fatta o sen kunna fortsätta galoppera rakt fram.
Som jag skrev innan så är en hög ridbarhet något jag vill ha. Då kan jag fatta galopp ur en mängd olika rörelser, olika tempon, olika böjning, olika samlingsgrader osv.
det där låter som en massa tricks för att att man eller hästen inte kan galoppera rakt med energi
Man måste ju ta allt i rätt ordning. Det går inte att göra svårare rörelser/(kombinationer av rörelser än hästen är redo för. Tricks är jag inte intresserad av.
När!!!! hästen är stark kan man rida skolor i galopp o därmed stärka den YTTERLIGARE.
Ja.
Annars blir det troligen att den bara lutar sig inåt o tycker att det är allmänt obekvämt-blir ovillig.
Ja, hästen ska ju vara redor för övningarna. (om det ska ge någonting)

Nja alltså skrittpiruetter kommer först i Msv program... ( sorry nu om jag jämför med tävling men det känns lättare) och då är hästen relativt högt utbildad i galoppen, samlad galopp och byten osv... För det krävs rätt mkt bjudning.

Att då jämföra skrittpiruetter med vad man kommer att FÅ för problem i galoppen känns helt vansinnigt eftersom hästen inte kan utföra en bra skrittpiruett förrän du kommit en ganska bra bit på väg i utbildningen..

Om man tänker rent generellt så är jag med på det resonemanget. Möjligen om man då redan är på den nivån i skritten och så att säga kan jämföra symptom mellan olika gångarter. En brist visar sig ju sällan bara i en situation, tänker jag.

Vissa ligger ju dock "lite" efter :angel: och före i skritt/trav.
Som måttstock, och så att säga veta vad som behöver förbättras (inte nödvändigtvis genom skrittpiruetterna och inte på fem minuter utan långsiktigt) så tycker jag det på min hittills har stämt hyfsat bra.
Vi har problem med vändningarna till vänster. Därmed blir de vändningar vi gör inte med så höga krav utan mer som en check av dagsformen, även om man såklart just då försöker få till den så bra som möjligt.
Samma felmönster som ofta uppstår när jag förbereder för eller rider i en skrittpiruett upplever jag som svagheter i vänstergaloppen eller förberedelse för fattning i vänster.
Men att börja korrigera det just känns riskabelt. Visst, till en viss gräns, men man vill inte börja korrigera och hjälpa för mycket och bara få en häst som känner sig hindrad till det den ska göra.
Därför tänker jag att det som jag gör för att försöka få bukt på skrittpiruetterna, det jobbet borde också kunna hjälpa hästen (och mig) att lättare få till det i galoppen också. Utan att behöva lägga sig i för mycket precis i samband med galoppen.
Vi snackar ju inte petdetalj-nivå utan snarare förmågan att öht få till en fin tretaktig galopp pga rörelsemönstret, något med förutsättningar att jobba ur. Den nivån har ju många hästar redan gratis, till skillnad från andra som får jobba upp sig till plus minus noll först och främst.

Samma felmönster som ofta uppstår när jag förbereder för eller rider i en skrittpiruett upplever jag som svagheter i vänstergaloppen eller förberedelse för fattning i vänster

Nu måste jag erkänna att jag inte har hunnit läsa hela ditt svar ordentligt men det här ovan betyder väl bara att hästen och/eller du har svårare åt ena hållet, med ställning böjning och att få hästen att jobba mera lika med båda bak.
Det är ju något som kommer att återverka på många rörelser, med samma problem, så det där med vad tränaren sa verkar vara mest för att får det att låta lite märkvärdigare och tjusigare än att det handlar om vanliga balans och rakriktningsproblem:o
Det blir mycket mera logiskt och begripligt med sånt om du börjar i en annan ände i träningen:idea: (än att prata om hög kvalitet i skrittpiruetter tex när hästen inte kan ha hög kvalitet - i dess verkliga innebörd - i skrittpiruetter för att den är på ett alldeles för grundläggande stadium)

När det gäller galoppen så stärk den till större liksidighet öht, genom klättrande tex , galoppera ute rakt fram, och kolla även dej själv hur du sitter och var din vikt ligger tex, så att du inte själv motverkar vänstergaloppen omedvetet.

Senast ändrad av en moderator:

Som jag skrev innan så är en hög ridbarhet något jag vill ha. Då kan jag fatta galopp ur en mängd olika rörelser, olika tempon, olika böjning, olika samlingsgrader osv.

Man måste ju ta allt i rätt ordning. Det går inte att göra svårare rörelser/(kombinationer av rörelser än hästen är redo för. Tricks är jag inte intresserad av.

Ja.
Ja, hästen ska ju vara redor för övningarna. (om det ska ge någonting)
Men om din häst inte bjuder så skulle inte jag göra det svårare för den. Ridbarhet handlar om vilja att samarbeta. Då finns det ingen anledning att göra övningar som är jobbiga.

Varför vill du ha den böjd?
Jag fattar inte om den inte är ofräsch o inte kan fatta åt ena hållet.:confused: Båda galopperna är inte likbördiga.

Du kan inte jämföra skritt- en långsam fyrtaktig gångart med att tro att samma går i tretakt o en gångart där den förflyttar sig framåt väldigt mkt är samma sak.

Sen måste du centrera din o hästens bakdel. Det gör man inte i avlastningssits:p

skritten ska inte vara långsam, utan aktiv o trampa på stället runt navet- inre bak.

Som jag skrev innan så är en hög ridbarhet något jag vill ha. Då kan jag fatta galopp ur en mängd olika rörelser, olika tempon, olika böjning, olika samlingsgrader osv

Det där och flera andra inlägg om galopp nu låter som när du skrev om takten i annan tråd längre tillbaka. Ord som låter bra, men som inte är så verklighetsförankrade om du ursäktar. Att du har som mål och vill kunna fatta galopp "ur en mängd" rörelser osv, kan ju säkert låta som ett högt och bra mål, men det tar inte hänsyn till verklighetsfakta riktgit tycker jag. Det blir så svårt att diskutera då.

Man behöver ha syfte och tanke med det man gör även på en högre nivå och inte göra saker som är ologiska och motsägelsefulla, och som försvårar för hästen rent fysiskt, på ett sätt som inte är varken stärkande eller gymnastiserande.

Om du rent realistiskt tänker att du klarar att rida i en sluta som har hög kvalitet, med en bra böjning, ska fatta galopp, (så redan där är det svårare för hästen på ett negativt sätt) sen ska den fortsätta i galopp med hög kvalitet, (antar jag) trots att den inte har fått förutsättningarna i fattningen:confused:

Ojuste, helt enkelt och inte logiskt eller med något vettigt syfte.

Om du har en häst som har otroligt svårt för att vara rak och sätter ut yttre bak mycket kanske du ev kan behöva ha en aning slutatänk om du ska fatta galopp på en volt, men då är det ju ren korrigering av att hästen är väldigt sned:confused: OCh då behöver man stärka och balansera den på andra sätt också.

Det är något helt annat.

Tycker jag.

Men om din häst inte bjuder så skulle inte jag göra det svårare för den. Ridbarhet handlar om vilja att samarbeta. Då finns det ingen anledning att göra övningar som är jobbiga.
:confused: Nu förstår jag inte vad du menar. Jag rider inte övningar som är för svåra för hästen eller som den inte är redo för. Jag anpassar övningarna.
Varför vill du ha den böjd?
Jag fattar inte om den inte är ofräsch o inte kan fatta åt ena hållet.:confused: Båda galopperna är inte likbördiga.
Vet inte riktigt vad du menar med det heller. Jag rider inte hästen böjd hela tiden och jag gör inte alla fattningar med hästen böjd. Se tidigare inlägg.
Om en häst är ofräsch ska den kollas upp, men vad har det med galoppfattningarna att göra? Jag gissar att jag har missat någonting i diskussionen för jag förstår inte alls detta.

Om du rent realistiskt tänker att du klarar att rida i en sluta som har hög kvalitet, med en bra böjning, ska fatta galopp, (så redan där är det svårare för hästen på ett negativt sätt) sen ska den fortsätta i galopp med hög kvalitet, (antar jag) trots att den inte har fått förutsättningarna i fattningen
Just så.
innan man byter från det ena till det andra rakriktar man innan. Allt annat är ngn konstig korrigering som i sin tur sedan åter måste korrigeras för att hästen är på fel spår.

Att man fattar ur svag öppna är bärande, men inte sluta- för att i öppnan är bakdelen- den som ska bära..rak.

Om man tänker rent generellt så är jag med på det resonemanget. Möjligen om man då redan är på den nivån i skritten och så att säga kan jämföra symptom mellan olika gångarter. En brist visar sig ju sällan bara i en situation, tänker jag.

Vissa ligger ju dock "lite" efter :angel: och före i skritt/trav.
Som måttstock, och så att säga veta vad som behöver förbättras (inte nödvändigtvis genom skrittpiruetterna och inte på fem minuter utan långsiktigt) så tycker jag det på min hittills har stämt hyfsat bra.
Vi har problem med vändningarna till vänster. Därmed blir de vändningar vi gör inte med så höga krav utan mer som en check av dagsformen, även om man såklart just då försöker få till den så bra som möjligt.
Samma felmönster som ofta uppstår när jag förbereder för eller rider i en skrittpiruett upplever jag som svagheter i vänstergaloppen eller förberedelse för fattning i vänster.
Men att börja korrigera det just känns riskabelt. Visst, till en viss gräns, men man vill inte börja korrigera och hjälpa för mycket och bara få en häst som känner sig hindrad till det den ska göra.
Därför tänker jag att det som jag gör för att försöka få bukt på skrittpiruetterna, det jobbet borde också kunna hjälpa hästen (och mig) att lättare få till det i galoppen också. Utan att behöva lägga sig i för mycket precis i samband med galoppen.
Vi snackar ju inte petdetalj-nivå utan snarare förmågan att öht få till en fin tretaktig galopp pga rörelsemönstret, något med förutsättningar att jobba ur. Den nivån har ju många hästar redan gratis, till skillnad från andra som får jobba upp sig till plus minus noll först och främst.

Fast... du kan faktiskt aldrig vara på "den" nivån (Msv) i skritten och typ ingen nivå i trav och galopp.. Du kan aldrig koppla ihop hästen i skritten på det viset som krävs utan att hästen har styrka och framförallt framåtbjudningen.. Det kan du aldrig skapa enbart i skritt.

Energin och bjudningen till handen för att utföra en skrittpiruett är ingen walk in the park att åstadkomma..

Har du problem i vändningen är det ju just för att hästen bla tappar bjudning.. själva vändningen är inte det svåra utan det svåra är att skapa förutsättningarna för att själva vändningen skall bli bra och där krävs att mkt finns på plats. Man skall inte korrigera något i själva vändningen utan man får se till att allt är på plats innan och då är själva vändningen inga problem.

Senast ändrad:

Om en häst är ofräsch ska den kollas upp, men vad har det med galoppfattningarna att göra? Jag gissar att jag har missat någonting i diskussionen för jag förstår inte alls detta.

Om en häst inte kan fatta galopp normalt så är den troligen inte fräsch i kroppen, eller så är ryttaren totalt fel ute, kanske var det axel menade?

Många har ju problem med det, och att då tala om att fatta ur sluta blir ju totalt vansinnigt. :crazy: Det är dumt nog redan på en frisk häst.

*kl*

Funderade lite på det här med galopp ur sluta och kom att tänka på hur jag jobbar i arbete på långa tyglar (från marken). För att få rätt galopp (och inte förvänd eller jämfota) ber jag hästen ta in bakdelen lite lite och länger sedan ut yttertygeln (vilket ibland kombineras av en liten impuls i inner tygel) samtidigt som jag ber om galopp. Fattningen blir då ganska så rak (möjligtvis in i en öppna), även om förberedelsen har bakdelen lite lite innanför framdelens spår.
Sen är ju mycket en fråga om (o)tajming från min sida och att det är supersvårt. Jag får oftast rätt galopp, men beroende på om jag råkar ge en liten impuls i någon tygel i "fel" stegfas så får jag ju ett galoppombyte väl i galoppen (synd bara att de aldrig blir när jag vill, utan bara blir vid omedveten hjälpgivning ;) ). Jag går hela tiden åt att plocka in bakdelen mindre och mindre och använda mig av andra signaler för att hjälpa honom ta den galopp jag tänkt mig.
Här blir alltså bakdelen in (någon cm) en del av signalsystemet, men själva fattningen blir nästintill rak.

Men jag tycker det låter som du gör det mycket svårare på töm när du gör så, än det borde vara annars egentligen? Varför ta in baken och länga ut yttertygeln? hjälpen blir ju både tydligare och enklare för hästen om du gör som du gör en uppsutten galoppfattning, dvs halvhalt på ytter töm , rätt ställd häst, och vips så är du iväg. :confused: Jag har aldrig haft problem med detta på töm utan upplever hjälpen som tämligen rättfram och simpel?

Skulle jag göra så blir det troligtvis jämfotagalopp. Hjälpen för att få in rumpan är ju dock att jag håller lite extra på ytter och när då rumpan trillar in 1 cm länger jag ut yttertygeln och ger galopphjälp (smackning). Uppsuttet visar man ju med sittbenen vilken galopp det blir (även om hästen är rak eller ställd/lite böjd), vilket man inte kan göra från marken. På vissa andra hästar behövs inte det jag gör på min vite, men han behöver den hjälpen för att förstå vilken galopp han ska ta, annars blir det som sagt förvänd galopp eller jämfota.

Man kan ju fatta galoppen ur en sluta och fortsätta i slutan efter gångartsbytet.

T o m Podhajsky avråder, då det kan bli problem sen i bytena:

"Det finns naturligtvis talrika andra avvikelser från korrekta byten: Att kasta
ut med bakdelen åt ena sidan i bytet, då hästen galopperar snett åt denna sida;
att kasta ut korset i galoppombytena åt båda sidorna då den vant sig vid att
fatta galopp ur sluta;"

For the record: jag har säkert fattat galopp ur sluta flera gånger, men inte för att det är meningen. :o Men så sitter jag inte på den nivån att jag kan leka med skolor i övergångar mellan gångarter heller - det är ju rätt hög nivå på det.

Men så sitter jag inte på den nivån att jag kan leka med skolor i övergångar mellan gångarter heller - det är ju rätt hög nivå på det.

Nej jag tycker det är fullt tillräckligt svårt nog med skritt trav i en öppna jag, och det är det jag menar :cool: det går ju kanske bra att fantisera om vad man tror "borde" gå och drömma om det som man själv föreställer sej är höjden av ridkonst men om det kopplas till att rida också - det är ju då problemen blir uppenbara med det som sägs,:o Bara för att något rent teoretiskt skulle "gå" så finns en massa skäl som säger att det är både oförnuftigt och ologiskt, och rent olämpligt, i praktiken.
Men ibland kanske den insikten kommer först senare när den egna praktiken kommit en bit, och man litar kanske inte på andra, vare sig dom har bukenick eller heter tex Podhajsky:angel:

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar