Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

Jo men exakt, om dom är inl ärda nåt vettigt så skulle man ju inte behöva lära om dom.
JAg lär ju inte om om det inte behövs liksom. (det är ju bara mer jobba haha det är av nödvändighet jag gör det både för hästen och min skull)

Live and learn som man säger.

Ja - nu är jag inte någon expertgooglare så jag hittar inte några bra "ordkombinationer". Det jag hittar som motsvarar ungefär det jag menar är detta (hittas under avsnitt Ytterligare metoder för inlärning av galoppombyten):

http://positiveriding.com/PRS files/FlyingChangesSE-Sec.pdf

Fast du har rätt i att egentligen är det inte fattning "ur sluta". Men det var det närmaste jag kunde komma på som rekommenderas/praktiseras eftersom slutan ingår i övningen.
Jo nog handlar det om att rubba den ur sin balans. det är av den anledningen som många även byter från förvänd.

Jag tycker nog att det senaste- enkla "byten" är bra för det tvingar ryttaren att vara exakt o mer tydlig.

Du kansdke inte läste vad jag skrev tidigare i tråden? Jag skrev just att jag inte föredrar galoppfattningar ur sluta för att risken att få galopp på dubbla spår är för stor. Det kan istället lära hästen att slänga/sladda med bakdelen i fattningarna och det vill jag inte uppmuntra. Jag föredrar fattningar ut öppna. Se inlägg 189.
Jag skrev också att jag visst kan använda mig av fattning från sluta, men då på hästar som kommit längre i utbildningen
Du har ALDRIG skrivit att du fattar ur öpnna. Jag skulle inte ha reagerat som jag nu gjorde.

Orkar inte leta, men du har skrivit det åtskilliga gånger o med böjning- vilket jag utgår ifrån böjd bål. Det kan räcka med som man gjorde på ridskolor för att få bort effekten av den bakkastade ytterskänkeln- att rida några steg i svag sk. vikning där hästen fortfarande är rak.

Det där med tränare... om det nu inte var din egen metod. Nej det finns ingen som säger - fatta ur sluta.

jag vet att vissa AR ryttare dock gärna faller i det tänket. att man är på MSV nivå gällande skrittpiruetter, men å andra sidan har man inte galopperat hästen.
:rofl: Det blir ju helgalet att säga så:rofl: Det är därför det inte funkar att ha TR som måttstock när man pratar om hur långt man kommit, när man inte tränar på det sättet som tävlingsryttare gör.

Jag håller med Fio, i att man vinner oerhört mycket genom att våga tänja gränserna och inte stirra sig blind på tron att man ska fin-fila allt i en x gångart, så är man sen fit for fight att ta sig an de övriga, det funkar inte riktigt så enkelt, utan hästen (och ekipaget), utvecklas och stärker sig genom att både variera och även tänja lite gränser, - så länge bilden är klar till varför man gör som man gör, och vad det är avsett att få för effekt långsiktigt.
håller också med om det. Vågar/vill man inte tänja på gränserna blir det heller ingen utveckling.

För här låter det som att fattningar ur sluta är något slags mål att kunna rida:confused:
ja inte ett mål i sig, men att kunna ha en så ridbar häst att jag kan kombinera ihop rörelser på så många sätt som möjligt, det är ett mål för mig.
Jag skrev ju att man kan göra fattningar ur sluta.
Men då missförstod jag nog, så det var ju bra.
Det är så himla lätt hänt så här i skrift. Det är svårt att förmedla allt rätt när man inte kan betona osv.
För det finns säkert folk som gör fattningar ur sluta men jag tror inte det är något tränare lär ut, (ja som svea skrev kanske någon AR-tränare då i så fall?)
Tror knappt någon tränare lär ut det som ett mål i sig. Inget jag känner igen i alla fall. Fattningar ur öppna är annars väldigt vanligt. (och även svag öppna i galoppen)

Ja Nu skrev du så, men i alla tidigare inlägg o i många äldre trådar har det alltid handlat om- UR sluta.

:rofl: Det blir ju helgalet att säga så:rofl: Det är därför det inte funkar att ha TR som måttstock när man pratar om hur långt man kommit, när man inte tränar på det sättet som tävlingsryttare gör.

håller också med om det. Vågar/vill man inte tänja på gränserna blir det heller ingen utveckling.

Jag har dessvärre läst flertalet såna uttalanden här på forumet genom åren, och då är det användarna själva av nämda skola som väljer termerna ur TR, så det blir svårt att argumentera emot ngt de själva väljer som jämförelse liksom.

vi är helt överrens i övrigt, ang. tänjandet av gränser :)

jag har också läst det, men det blir ju bara galet. Samtidigt kan jag förstå på ett sätt för när man pratar om utbildningsnivåer så är de flesta bekanta med tävlingsnivåerna och de kanske tycker att det blir enklare att förklara så? (isället för ett långt men mer detaljerat svar)

jag har också läst det, men det blir ju bara galet. Samtidigt kan jag förstå på ett sätt för när man pratar om utbildningsnivåer så är de flesta bekanta med tävlingsnivåerna och de kanske tycker att det blir enklare att förklara så? (isället för ett långt men mer detaljerat svar)

Det är mkt enklare för då vet man ungefär vad som avses.. sen såklart är det ju inte helt lätt för dom som inte tävlar att förstå..

Sen om man skall prata nivåer som inte handlar om tävlingsnivå så blir det så luddigt och otroligt subjektivt att det inte går att relatera till för andra hur detaljerat man än försöker förklara.

Nej det har jag inte gjort. Då kan du inte ha läst. Jag har inte ändrat inställning till detta.

Intressant fenomen! Hur man läser och hur man skriver.
Jag har nämligen också uppfattat det som att du föredrar galopp ur sluta.
Bara en parantes. Inga värderingar! Utan mer en tankeställare. Ska tänka både på hur jag skriver och hur jag läser lite mera känner jag!

Hmmm jag försöker i möjligaste m¨n fatta för inner sittben, jag gungar till med det så som jag gör när jag följer med i galoppens rörelse när hästen galopperar. Om det inte funkar så anvnder jag väl antignen inner eller ytter skänkel, tror att det är ytter men hon brukar ta in rumpan då. Ibland kramar jag i innertygeln...Ehh märker här att jag inte har ngn direkt röd tråd i mina galoppfattningar. Får ta tag i detta.

Och jag, som läste från början och inte hoppat in i efterhand i en diskussion där folk redan börjat tolka lite olika, läste väldigt tydligt "jag gör inte så, men jag kan tänka mig att de som gör det tänker så här... "
Blir lätt knas när man börjar tolka konstigt redan från första inlägget och så tolkar andra utifrån hur andra tolkat och får svar utifrån feltolkningen! :p (rent historiskt tycker jag det händer lite då och då... troligen för att vi formulerar oss så olika?)

Bara en parantes. Inga värderingar! Utan mer en tankeställare. Ska tänka både på hur jag skriver och hur jag läser lite mera känner jag!

Jag också, jag cíterade t o m längre tillbaka inläggen där det framställdes som ett av målen i ridningen. Så jag ser nog också en vändning, men strunt samma, det finns säkert bra orsaker till det:D

Då måste jag nog vara mer noga med hur jag uttrycker mig så det inte blir onödiga missuppfattningar. Jag vet inte vad jag skrivit som gör att det uppfattats så, men jag ska tänka mera på hur jag uttrycker mig i fortsättningen. (Visst har jag skrivit att jag gör fattningar ur sluta, men inte att det är vad jag föredrar) Nyttigt med tankeställare ibland.(för mig nu alltså):)

Jag också, jag cíterade t o m längre tillbaka inläggen där det framställdes som ett av målen i ridningen. Så jag ser nog också en vändning, men strunt samma, det finns säkert bra orsaker till det:D

Det citatet har jag missat. Har jag skrivit att fattningar ur sluta är ett mål för mig? (hur uttrycker jag mig egentligen:crazy:)
Jag har skrivit att jag vill ha så hög ridbarhet att jag kan göra övningar/rörelser med rak häst, i olika böjning, ur skolor, i olika tempon, i olika samlingsgrad osv, men att fattningar ur sluta i sig skulle vara ett mål hoppas jag att jag inte skrivt. (jag har alltså inte vänt och ändrat inställning till detta. (Träning skulle inte fungera för mig om jag var en vindflöjel)
Att jag föredrar fattningar ur öppna står i mitt första inlägg i den här tråden dessutom.

Senast ändrad:

Och jag, som läste från början och inte hoppat in i efterhand i en diskussion där folk redan börjat tolka lite olika, läste väldigt tydligt "jag gör inte så, men jag kan tänka mig att de som gör det tänker så här... "
Blir lätt knas när man börjar tolka konstigt redan från första inlägget och så tolkar andra utifrån hur andra tolkat och får svar utifrån feltolkningen! :p (rent historiskt tycker jag det händer lite då och då... troligen för att vi formulerar oss så olika?)
Åh. Jag har läst tråden från början.
Man behöver inte skriva för att läsa :idea:
Har dessutom läst bigganls inlägg i flera år så det är isf en missuppfattning som pågått längre än den här tråden.

Ja du behöver nog fundera på hur du skriver kanske, om många uppfattar samma sak, men du menat något helt annat:o

Några citat:

Man kan ju fatta galoppen ur en sluta och fortsätta i slutan efter gångartsbytet.

Fattningar ur sluta tycker jag man kan göra på en häst som är relativt välutbildad, men absolut inte för tidigt.

Jag vill kunna rida rörelser, i det här fallet galoppfattningar, från olika positioner. ur öppna, ur sluta, ur diagonalsluta, med rak häst, från skritt, från trav, från halt osv.(i olika böjningsgrader, olika tempon, olika steglängd, olika samlingsgrad) En häst med hög ridbarhet följer sin ryttare.

Alltså tolkar jag särskilt de två sista citaten som att det ingår i dina mål att ha en sån "välutbildad" häst med så hög "ridbarhet" att du kan välja att fatta ur sluta, dvs ett mål.

Medan man ingen annanstans hittar det som ett alternativ ens, galopp fattas inte ur sluta helt enkelt. På dej låter det inte så alls.

Men men, jag ska inte gå in mer på det, det svänger ofta lite så i diskussioner med dej och det är nog bara att acceptera.

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar