Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

De skyller inte heller på hästen, utan strävar framåt-blir aldrig fullärda.

Ju fler häst.. fler erfarenheter.

Däremot kan de nog säga att de har mindre lätt för saker o ting.

Sen kan man nog ha en viss typ som passar en själv.

Ibland inser även de dödliga att en häst passar bättre hos ngn annan.

[
QUOTE=axel;13789023]Jag fattar det som att du använder slutan för att galoppen då blir bättre.
Nej det gör jag inte. När jag vill ha mer kvalitet i galoppen rider jag ofta svag öppna.
Är slutan dessutom som AR- rak kropp o istället lutar inåt. visst var det så som du kunde definiera en god sluta?
:eek: Nej verkligen inte. Om hästen inte har böjning i bålen kan det aldrig bli en sluta. Vart har du fått det ifrån??
Kan hästen inte galóppera rakt o likadant i båda varven är det dags för felsökning.
ja det håller jag med om, men vad har det med saken att göra.
Vad är det för tränare du har:crazy:
Pedagogiska tränare med stor kunskap och erfarenhet. Men vad har mina tränare med detta att göra? Jag har inte blandat in dem här så varför kommer detta upp? Nu känner jag mig rätt förvirrad. Jag måste jag missat något väsentligt för nu förstår jag knappt någonting. Har diskussionen tagit andra vägar någonstans? Jag har läst igenom inläggen igen och förstår fortfarande inte dina frågor. Du verkar prata om en häst som har problem, inte kan fatta mer än i ena varvet osv. VAD har det med saken att göra? Det blir bara attans förvirrat.
alla andra jobbar på rakriktning o gör precis tvärtom o får resultat snabbt- snabb korrigering.
Alla andra? vilka alla andra? Jag träffar många tränare och det finns inte två som gör likadant. Däremot håller jag med dig om att man tränar/jobbar på rakriktning och så gör givetvis även mina tränare. (varför tror du de inte gör det??) Jag är aldrig ute efter snabba resultat utan hållbara. Det kan gå fort ibland och lika gärna ta tid, men att det är hållbart i längden är viktigt. Men... vad är det för resultat du pratar om egentligen? Jag har bara pratar om galoppfattningar.
just galoppen har hästen själv en benägenhet att vilja vara på dubbla spår. Därför stretchar man den o ställer utåt istället. Det är insidans muskler som är sammandragna. Gärna i öppnatänk o ökat tempo.
Du kansdke inte läste vad jag skrev tidigare i tråden? Jag skrev just att jag inte föredrar galoppfattningar ur sluta för att risken att få galopp på dubbla spår är för stor. Det kan istället lära hästen att slänga/sladda med bakdelen i fattningarna och det vill jag inte uppmuntra. Jag föredrar fattningar ut öppna. Se inlägg 189.
Jag skrev också att jag visst kan använda mig av fattning från sluta, men då på hästar som kommit längre i utbildningen.

Senast ändrad:

Förhoppningsvis är det ingen tränare som anser att det är en bra idé att fatta galopp ur sluta. I så fall kan man verkligen bli bekymrad. Har du en tränare med det som mål?

Du svarade inte på om du sett något exempel på att det verkligen utförs?

Sorry, missade detta.
Jag har aldrig mött någon som har som mål att fatta galopp ur sluta, men det har jag heller aldrig påstått. Jag har skrivit att det är ett sätt att variera på en häst med högre utbildning och ridbarhet. Målen har jag öht inte pratat om här. Det jag skrev innan var ju att jag föredrar att fatta ur öppna och varför jag tycker man ska vara så resktiktiv med att fatta ur sluta. Inlägg 189.
Visst har jag sett ryttare göra fattningar ur sluta. :)

Klart det är oss ryttare det hänger på. Hästen kan ha allehanda svårigheter, men funkar det inte så är det ju för att vi i sadeln inte klarar av dessa svårigheter. Den som skyller på sin häst begränsar bara sig själv.
Sen beror det ju också på hur häst och ryttare kompletterar varandra. Om hästen har svårt för något som ryttare har lätt för jämnar det ut sig sas, men om hästen har svårt för något som ryttaren också har så kan det ta mycket längre tid. Men rent krasst så är det ju vi ryttare som är tvugna att anpassa oss och lära oss arbeta med den häst vi har med alla fördelar och nackdelar.

Senast ändrad:

Du tänker rätt i själva vändandet i skritten, men allt hänger på förberedelsen.

Om man kan den tekniken kan man vända lika bra åt båda hållen:p

Galoppen är en helt annan femma då det beror på hästens utbildningsstadie, styrka galoppkvalité mm.
Den får inte sluta att galoppera o häva sig runt på båda bakbenen. då har man inte lärt den o stärkt den tillräckligt. Gått för snabbt fram.

Ja precis, så piruetten i sig tror jag inte kommer ge själva pusselbitarna för att förbättra galoppen. Utan att man måste ha de pusselbitarna redan innan, och få som kvitto att yep, nu börjar det bli bra, genom att kunna rida lika bra skrittpiruett-vändningar i båda varv. Om man använder det som check. Träna grunderna som man konstaterat att ekipaget behöver, checka av om det blivit bättre.

Häva sig runt med båda bakben tänker jag inte att de ska göra i galoppen, nej! :) Snarare att de behöver kunna använda innerbak som ett innerbak för galoppen i båda varv, resp. kunna använda ytterbak som ett ytterbak för galoppen i båda varv. Vara lika stark och säker i tekniken i båda lägen så att säga. Ofta när det blir vajsing så blir det ju det för att ex. innerbak vill undvika det rätta läget (eller ryttaren har svårt att få dit innerbak) eller tvärtom ytterbak.
Har man redan en bra galopp och har fått hyfsad jämsidighet mellan varven så behöver man ju inte tänka nämnvärt på det. Har man en häst med svårt för galopp eller som man fått gjort mycket grovjobb i rakriktningen med och lära om till en bättre teknik (som travare då t ex, som är van att använda en väldigt icke-galoppvänlig teknik med höfterna) då lär man få tänka på det på ett helt annat sätt.

Ja, jag tror nog egentligen vi är överens, utifrån det du säger om förberedelserna! ;) I grova drag iaf. Och det är ju för att få rätt kvitto av förberedelserna jag tänker att det är bra att ha "checkar" efter att man har tränat grovjobb.

Jag tycker inte skrittvolter är lätt att få till bra, tvärtom. Men det är lättare att komma undan med något mindre bra än i mycket annat man gör.

Tycker du den måttstocken gäller för alla olika hästar/ekipage och på alla nivåer, eller är det specifikt på hög nivå du tänker på?

Jag förstår inte riktigt hur du menar :confused:

Hög nivå kan det ju aldrig bli om det skiljer för många snäpp mellan gångarterna :confused:

Jag kan ha förståelse för de ryttare som väljer bort galoppen för en tid, som tycker det är svårt att få till det och som vill ha det någorlunda organiserat i skritt och trav först.

Man skall dock veta att på en vanlig normal häst utan strörre problem så får man mkt gratis i skritt och trav om man arbetar galoppen men det förutsätter naturligtvis att ryttaren har kommit så långt att den kan arbeta hästen i galopp.

Sen kan man givetvis leta igenom alla sina böcker också för att se om det finns någon hästtränare som rekommenderar galopp ur sluta, men det orkar jag inte. :o

Att de första försöken att få till galoppombyten genom att via sluta och övergång till böjt spår (åt andra hållet) ändra balansen är väl ganska vanligt? Då blir det ju "ur slutan" s a s.

Med det vill jag inte säga att det bästa sättet att lära in byten är att sätta hästen ur balans! Men det används.

Sorry, missade detta.
Jag har aldrig mött någon som har som mål att fatta galopp ur sluta, men det har jag heller aldrig påstått. Jag har skrivit att det är ett sätt att variera på en häst med högre utbildning och ridbarhet. Målen har jag öht inte pratat om här. Det jag skrev innan var ju att jag föredrar att fatta ur öppna och varför jag tycker man ska vara så resktiktiv med att fatta ur sluta. Inlägg 189.
Visst har jag sett ryttare göra fattningar ur sluta. :)

Jaha jag utgick från det här:

Fattningar ur sluta tycker jag man kan göra på en häst som är relativt välutbildad, men absolut inte för tidigt.

samt det här:

Jag vill kunna rida rörelser, i det här fallet galoppfattningar, från olika positioner. ur öppna, ur sluta, ur diagonalsluta, med rak häst, från skritt, från trav, från halt osv.(i olika böjningsgrader, olika tempon, olika steglängd, olika samlingsgrad) En häst med hög ridbarhet följer sin ryttare.

För här låter det som att fattningar ur sluta är något slags mål att kunna rida:confused:

Men då missförstod jag nog, så det var ju bra. För det finns säkert folk som gör fattningar ur sluta men jag tror inte det är något tränare lär ut, (ja som svea skrev kanske någon AR-tränare då i så fall?)

Det var ganska bra svar på frågan! ;)
Som jag uppfattar det så tycker du alltså att ett av kriteriumen för "hög nivå" är att det inte skiljer nämnvärt mellan gångarterna, medans man på lägre nivå kan förstå att det kan bli större skillnader tills man kommit längre.

"Min" tränare brukar faktiskt förespråka att arbeta i galoppen ffa på hästar med lite svagare trav. Och har alltid som mål att så snart som möjligt ska ekipaget träna i alla gångarter. Men är samtidigt kanske mer liberal än många med vad som kan motivera att vänta, om man inte tycker att jobbet i en viss gångart ger något positivt för stunden. På lägre nivå framförallt, även om man kanske på en mittemellan-nivå varierar sig och lägger olika fokus på olika saker i perioder.

Det som säkert kan bli knas när man pratar om nivåer är att numera är jag inte vad vid att prata om "nivå" som något där man klassificerar alla olika ekipage efter samma kriterier, utan snarare jämför från scratch till hur långt uppåt ekipaget kommit, utifrån individen. Det är såklart lättare att diskutera utifrån mer generella kriterier. För mig känns det dock konstigt om man pratar om nybörjarnivå eller låg nivå för att jag själv inte kommit särskilt långt i galoppen. Med grundjobbet som lagts så tror jag ju ändå det kommer snabbare till bättre kvalitet ju mer det rullar igång (tänk - mycket större bredd på basplanet och högre höjd på pyramiden, men det är toppen på pyramiden man mäter resultatet ifrån, börjar man med den lilla pyramiden direkt tror jag i längden att vägen blir längre när man får bygga till en bas i efterhand) vilket ju är tanken, även om det är för tidigt att säga något om slutresultatet.
Eller, så får jag acceptera att det kallas för låg nivå och helt enkelt komma ihåg moroten av att efter något - ett par år till om/när man får skörda frukten av jobbet och man kan börja kalla det lite högre än "låg nivå" så lär jag bli desto gladare! :D Haha

Men hur tänker du nu? Ur en sluta blir det ju svårare för hästen att byta? Även om man rider galoppsluta och ska byta så rätas hästen ut först.

Det har jag faktiskt också sett ett par gånger. Kommer dock inte ihåg hur/när/var, men inom vanlig dressyr iaf. Det är ju dock mycket sannolikt att man använt den metoden för att sen i efterhand inse bristerna och bryta sig loss till nya synsätt, inom samma disciplin tänker jag. Lära sig av sina misstag! :p

Bygger ju dock på att de som hamnat i fällan rider på ett ungefär på samma sätt som nästa person som får höra att man absolut inte ska göra så. Det är lite så jag tänker med fattningar ur sluta. Alla metoder har ju sina fallgropar att undvika, men det måste vara väldigt individuellt vilka fällor som är lättast att falla i? Om man ser till olika ridstilar, discipliner och hästtyper. En varmblodstravare som breddar t ex, den kan det krävas väldigt mycket att öht "få tag" i innerhöften på, så att den skulle börja kasta in rumpan tror jag inte ligger lika nära till hands med lite sluta tänk i fattningen jämfört med andra ridhästar som inte har vrida bäckenet i varje steg-teknik. Å andra sidan kanske det funkar lika bra att bara förbereda genom att lära den öppna/sluta i skritt och/eller trav, och bara checka av att man har innerhöften innan fattningen.

Men hur tänker du nu? Ur en sluta blir det ju svårare för hästen att byta? Även om man rider galoppsluta och ska byta så rätas hästen ut först.

Ja - nu är jag inte någon expertgooglare så jag hittar inte några bra "ordkombinationer". Det jag hittar som motsvarar ungefär det jag menar är detta (hittas under avsnitt Ytterligare metoder för inlärning av galoppombyten):

http://positiveriding.com/PRS files/FlyingChangesSE-Sec.pdf

Fast du har rätt i att egentligen är det inte fattning "ur sluta". Men det var det närmaste jag kunde komma på som rekommenderas/praktiseras eftersom slutan ingår i övningen.

Jo men i båda fallen (ur volt tillbaka med sluta mot spåret, samt sluta från spåret) skulle hästen rätas ut innan bytet. Jag ser det mera som att slutan hjälper till att få kontroll över bakdelen, innan bytet, men i bytet ( dvs nya "fattningen") är hästen rak.

Ang skolor som förberedelse för att rida raka fattningar så kom jag just nu ihåg en övning där man går på en åttvolt.:idea: ! "växlingen" mellan volterna ska göras några meter lång som en linje som korsar medellinjen
I det varv där hästen vill gå innanför med ena bak rider man svag öppna eller öppnatänk - utifrån behov. PÅ den raka linjen, vid medellinjen, byter man gångart och rider över i det nya varvet där man då istället rider i svagt slutatänk, (där hästen troligen istället vill ha det benet lite utanför ) Man börjar med skritt och går på den raka korta linjen över i trav (helst på medellinjen) och byter böjning.
Sen när det fungerar kan man istället växla mellan trav och galopp.
Det kan alltså bli svag sluta in på den raka linjen och ställa om och fatta galopp innan man går in i andra volten, bryta av efter halva volten, ny trav, och in på raka linjen, ny fattning osv. Man kan sen använda det även till enkla byten men man får inte förfalla till att "gena" och bara växla volt utan det SKA vara en rak linje några meter före och efter medellinjen!!

Det viktiga är att ryttaren också går med i sin egen position och med vikthjälperna, gör halvhalterna osv.

Så småningom blir "skoltänket" verkligen bara ett tänk och knappt det så småningom (ja inte samma pass, men efter mera träning förstås)

Man har alltså "skoltänket" för att rakrikta och få kontroll över bogar och bakben och få raka fattningar med kontroll över yttersidorna.

Men fortfarande är det raka fattningar som gäller.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker du den måttstocken gäller för alla olika hästar/ekipage och på alla nivåer, eller är det specifikt på hög nivå du tänker på?

Tror inte det är någon människa, som ska mäta sin nivå i någon gren faktiskt, som skulle mäta den i termer att "jag är på elit nivå gällande skidskyttet, men på nybörjar nivå när det gäller simbiten".
då vore man liksom inte kvalad till grenen till att börja med.

jag vet att vissa AR ryttare dock gärna faller i det tänket. att man är på MSV nivå gällande skrittpiruetter, men å andra sidan har man inte galopperat hästen.

det kanske är en måttstock som är legitim för just den grenen, jag vet inte. Men själv känner jag inte igen definitionen i någon annan gren faktiskt.

Jag håller med Fio, i att man vinner oerhört mycket genom att våga tänja gränserna och inte stirra sig blind på tron att man ska fin-fila allt i en x gångart, så är man sen fit for fight att ta sig an de övriga, det funkar inte riktigt så enkelt, utan hästen (och ekipaget), utvecklas och stärker sig genom att både variera och även tänja lite gränser, - så länge bilden är klar till varför man gör som man gör, och vad det är avsett att få för effekt långsiktigt.

Senast ändrad:

Det är kan säkert i vissa fall vara en fälla, precis som det finns fällor i allt, bara lite olika. Att man "fastnar" i det man behärskar, eller snarare fastnar för att man aldrig får till det bra nog för att komma vidare ur det spåret. Hänger mycket på tränaren tycker jag, hur bra denne är på att lägga upp lagom utmaningar/variation/olika infallsvinklar och hjälpa ekipaget lösa situationerna för att komma vidare.

Däremot upplever jag inte att det handlar om "jag är på MSV inom det här men på LC-nivå inom det här", därför att man sällan använder den måttstocken. Snarare "vi har kommit långt mot för två år sedan" och liknande uttalanden. Eller "vi har kommit iallafall till skolor i traven, men vi har svårare för galoppjobbet" vilket ju var ungefär det vi pratade om.

Det beror väl på om det är en ideal situation, dvs. min egen häst som är van vid mina hjälper och förstår vad jag vill= vårat språk.

Eller...om det är en häst som pratar ett annat språk= nån annans hjälper.
Därför frågar jag alltid lite innan jag rider andra hästar, om jag vet att den är utbildad liksom, så slipper hästen ha allt för många missförstånd mellan oss.

En del fattar ju för ytter skänkel, för inner skänkel, för båda, för inner hand ihop med annat etc. och tusen andra sätt, och jag är mån om att hästen och jag har bra kommunikation. Därför handlar det ju inte så mycekt om hur JAG fattar, utan vilken häst jag rider och hur den är inlärd.

Men....på mina egna hästar, om dom är utbildade av mig från början, eller om jag kommit så långt att jag skolat om dom från tidigare hjälpsysten, eller om dom redan hade samma som jag använder, så fattar jag med inner höft/över skänkel. Om det behövs förstärkning/förtydligande så är det inner skänkel längre ner på benet som agerar, men det undviker jag helst, om en fattning går fel så försöker jag då istället träna på kommunikationen, istället för att förstärka (om det inte garanterat var en rent olydig sak liksom)

Min nuvarande pålle är inte omskolad än, och hans tidigare ryttare verkar ha fattat genom innerskänkel ihop med ställning på inner tygel (i don't like) så när pålle är stark nog att fatta bra så ska vi lära om det ;)

Kul tråd! Intressant att se hur andra tänker.

Att ha egna system är ju inte så lyckat ur hästarnas synpunkt om de ska behöva byta ryttare i livet, onödiga missförstånd pga ryttarens ego:o

Fast för att kunna ha en genomgående röd tråd i kommunikationen så behöver hästen få en chans att få ett tydligt hjälpgivningssysten, som den förstår, eftersom en hjälp alltid bara betyder EN sak.

Så det är just för den anledningen jag skolar om hästar som jag äger. För hästens skulle både hos mig och i framtiden, oavsett om den är kvar eller inte.

Förstår hur du tänker, men tänk såhär:

Vad är taskigare mot hästen, att hålla på med otydliga hjälper i vem vet hur många år och ha missförstånd oftare, eller att skola om den och sedan sällan ha missförstånd varken under tiden man har den kvar eller om den säljs (eftersom den då redan är lärd ett tydligt system så kan ju ryttaren lära sig det)

Det har inget med ego att göra, om jag brydde mig om ego så skulle jag fortsätta göra dom hjälperna som "funkar" men egenltigen inte är så tydliga och sammanhängande för hästen, iställt för att jobba på och se till att vi båda kommunicerar bra både nu och i framtiden.

Jag ser hellre till den stora bilden, vad är tydligt och sammanhängade för hästen. Att skola om tar inte lång tid alls när amn är konsekvent och tydlig, hästen uppskattar oftast att den äntligen förstår vad man vill och inte blir bestraffad för att den egentligen bara gör vad ryttaren säger, men ryttaren inte fattar att dom gör kontra hjälper för dom tror det funkar när hästen hälften av tiden får gissa vilen av hjälperna ryttaren menar "den här gången" (eftersom om man inte ser till att vara tydlig i hjälperna, och en hälp betyder flera olika saker, så får dom ju faktiskt gissa sig till vad det är man menar. stackarna)

ps. som i min egen hästs fall, han är lärd att fatta vid en ganksa kraftig inner tygeltag ihop med inner skänkel.
Det är oerhört kontraproduktivt för jag ber honom göra, eftersom inner tygel stoppar inner bakben!
Så...när jag gör en sån kass fattning så ber jag honom att fatta galopp med det innerbenet (dvs. ta fram det) men på samma gång så stoppar jag honom från att ta fram det effektivt.

Vad tycker du är shysstare då, hålla på och tramsa så med otydliga kontra hjälper, eller att enkelt lära om och så slipper hästen vara förvirrad och frustrerad mer...

Dessutom så tar det bort från min ridning vilket bygger på att kunna rida enbart med sitsen. Därför baserar jag inga större hjälper på tyglarna.

Jag håller absolut med om tydlighet:bow: Men vikten av lära in det från början och ha system som fungerar är att hästen slipper lära om sig med varje ny ägare:crazy: För det är risken om alla har "egna" hjälpsystem som man tycker är de bästa. Bättre att utbilda sej själv då i ett tydligt hjälpgivningssystem som inte är hemsnickrat, menar jag.
(Många hästar säljs ju flera och kanske många gånger i sitt liv) Fast tyvärr är inte alla utbildade så systematiskt och jag är heller inget under när det gäller tydliga hjälper, och har nog varit flummig mot mina hästar:( Tyvärr. (Fast å andra sidan har de fungerat bra för andra ryttare att rida även de hästar jag utbildat själv, så helt fel har det väl inte varit, men nog hade en riktigt skicklig ryttare gjort det bättre förstås)

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar