Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

Medan man ingen annanstans hittar det som ett alternativ ens, galopp fattas inte ur sluta helt enkelt.

Visst förekommer det galoppfattning ur sluta. Jag fick själv göra den övningen på en fortbildning för instruktörer för sisådär 15 år sen. Tränare var en välkänd hopptränare. För mig kändes det dock bakvänt, och jag hade en lång diskussion med min dressyrtränare efteråt, om ev nytta med att fatta ur sluta. Enligt min dressyrtränare fanns det ingen nytta ur gymnastisk synpunt, tvärtom. Däremot kom vi fram till att det skulle kunna vara en nytta ur lydnadssynpunkt - att hopphästen tränas att lydigt fatta galopp ur alla möjliga situationer. Och möjligtvis en förstärkning av ytterskänkelns inverkan (som många hoppryttare bertonar i fattningen).

I min erfarenhet så skiljer sig både galoppfattningens utförande, och åsikterna om att fatta på dubbla spår, ganska mycket åt mellan dressyrryttare och hoppryttare. De flesta hoppryttare jag känner till fattar för tillbakadragen ytterskänkel, ibland mad baktanken om att det underlättar när hästen ska lära sig byten. (Det här går INTE ihop med de flesta dressyrtränares tänk om byteshjälp).

Men det är också skillnad på hoppryttares och dressyrryttares krav på galoppombyten:
För hoppryttaren är det viktigt att hästen snabbt lära sig att byta, och att byta hyfsat "i balans". Men det är inga krav på att bytena ska vara raka. Och om de blir lite jämfota, eller om hästen blir lite efter bak i början, har inte heller så stor betydelse.
Dressyrryttaren har helt andra krav på bytena, med rakhet, precision och kvalitet. Och börjar ofta inlärningen av byten senare i utbildningen, när hästen har bättre förutsättningar för korrekta byten.

Den här skillnaden på galoppfattningshjälper märks också på ridskolor - olika ridskolor lär ut galoppfattningen på olika sätt beroende på om ridläraren är dressyr- eller hoppinriktad!

Eftersom jag aldrig haft den inställningen undrar jag ju hur det kan uppfattas så? Speciellt om du fått den uppfattningen i flera år.
Jag ska verkligen kolla hur jag skriver i fortsättningen och försöka undvika missuppfattningar.
Men jag håller absolut med Totola om att det är väldigt väldigt ofta som vissa inte läser utan svarar på vad de tror står. Det finns mängder av sådana trådar där det svaras utifrån feltolkningar. Trots upprepade förtydliganden (som jag gjort till ett par personer) så fortsätter dessa att svara på feltolkningen/missuppfattningen och när inte ett (eller flera) förtydligande hjälper, jag då fattar man ju att vederbörande inte är intresserad av vad som egentligen skrivits. Men de som gör detta är väldigt få. De flesta diskuterar med ett äkta intresse.

Ja du behöver nog fundera på hur du skriver kanske, om många uppfattar samma sak, men du menat något helt annat:o

Nej det verkar bara vara ett fåtal som missuppfattat.

Att man KAN göra fattningar ur sluta betyder ju bara just det. Att man kan. Inte att det är något man gör ofta för det. Jag skrev ju också att jag tycker man kan göra det på en relativt välutbildad häst. Inte annars.

Alltså tolkar jag särskilt de två sista citaten som att det ingår i dina mål att ha en sån "välutbildad" häst med så hög "ridbarhet" att du kan välja att fatta ur sluta, dvs ett mål.
Ja där har du uppfattat rätt. Jag vill kunna fatta ur sluta också, men det är inte ett mål i sig. Jag fattar fortfarande hellre ur öppna. och som jag skrev innan, på en häst som inte kommit långt i utbildningen undviker jag fattningar ur sluta. En välutbildad häst har hög ridbarhet och då ska jag kunna fatta galopp även ur sluta. (men för den skull behöver jag ju inte föredra det) Vad man kan göra och vad man föredrar är ju inte alls samma sak.
Medan man ingen annanstans hittar det som ett alternativ ens, galopp fattas inte ur sluta helt enkelt. På dej låter det inte så alls.
Jag vet inte vart du menar att du letar, men under min tid på tävlingsbanan var det inte ett alternativ för mig heller.
Menar du att du inte hittar det i böcker eller vad menar du?

Senast ändrad:

Eftersom jag aldrig haft den inställningen undrar jag ju hur det kan uppfattas så? Speciellt om du fått den uppfattningen i flera år.
Jag ska verkligen kolla hur jag skriver i fortsättningen och försöka undvika missuppfattningar.
Men jag håller absolut med Totola om att det är väldigt väldigt ofta som vissa inte läser utan svarar på vad de tror står. Det finns mängder av sådana trådar där det svaras utifrån feltolkningar. Trots upprepade förtydliganden (som jag gjort till ett par personer) så fortsätter dessa att svara på feltolkningen/missuppfattningen och när inte ett (eller flera) förtydligande hjälper, jag då fattar man ju att vederbörande inte är intresserad av vad som egentligen skrivits. Men de som gör detta är väldigt få. De flesta diskuterar med ett äkta intresse.

Jag uppfattade det som att du nu fattar ur öppna men har som mål att fatta ur sluta, ännu ett perspektiv på hur man kan uppfatta saker och ting :o

Tror det var en tråd där galoppfattningar också dissekerades som fick mig att tro det. Det är väl bara att konstatera att det är svårt att diskutera på ett forum (också :)).

Ska själv både öva på att skriva å läsa.

Då får jag be om ursäkt för att jag har uttryckt mig för luddigt. Nu är frågetecknen uträtade hoppas jag. :)
(tror att jag ibland har lite för bråttom när jag skriver.)

Hjälpgivning galoppfattning, intressant.
Jag har ju alltid gjort som man lärt sig, inner skänkel fram & ytter bak.
Men nu, när jag börjat rida på ett annat sätt har jag insett hur "för mycket" man alltid gjort!
Jag har bara ridit två hästar på detta "nya sätt", min tidigare medryttarhäst och min egen nuvarande.
Men generellt för all hjälpgivning numer är att det knappt finns något sådant, skänklar använder jag aldrig överhuvudtaget.
För att fatta galopp på medryttarhästen så hjälpte det med att förändra tonusen i sin egen kropp och ge en lätt dubbelsmackning.
På min egen har vi inte kommit till galopp ännu.

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar