Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

för att det är det yttre bakbenet som kommer först, samtidigt har jag lärt mig i portugal att lägga lätt tryck med innre knät...

Du beskrev det mycket bättre än jag. :laugh:
Detta har jag inte provat. Det måste jag göra.
Men det är precis som du säger, att man får anända lite olika hjälper vid olika tillfällen. Det gäller att ha känsla för vad som passar just där och då.

Nej det gäller att ha känslan att vara tydlig gentemot sin häst så att den slipper fundera på vad som förväntas av den. Att använda olika hjälper vid olika tillfällen är högst förvirrande för hästen och hade aldrig behövts om ryttaren är tydlig och konkret nog i sin hjälpgivning.

Så fort du måste göra en sak två ggr så blir det en korrigering för hästen och det är inte schysst att sätta den i sådana situationer medvetet genom att ha olika signaler för samma sak. Då funkar inte kommunikationen!

Det är därför man använder sig av ett tydligt och logiskt system i ridningen så att den hela tiden får chans att göra rätt första gången.

Senast ändrad:

Fast jag tänker att man aktiverar ytterbak redan i halvhalten innan och sen släpper man bara fram det man har byggt upp s a s,:idea: Lägger man till ytter mera då (än att hålla om som stöd) blir det lätt "överreaktion" från ytterbak och dubbla spår. Så man checkar av, sen sitter in i fattningen och då ligger ju även inner som stöd men behöver inte heller trycka till, utan man mera markerar med sätet "galopp" och gör man det dessutom i rätt fas kommer hästen bara att mjukt kliva in i galoppen. Idealt sett i alla fall. :laugh:`

Kl
Kanske ska förtydliga till mitt förra inlägg att man ska ju alltid ha hästen på ytter men i o m halvhalten checkar man av det inför en fattning, annars blir det inte bra kvalité. Har man inte hästen rätt föreberedd behövs innerskänkeln däremot mera och ev även ytter först för att aktivera ytter.

Jag försöker att vara noga med rakheten även ute, fast då kanske jag inte alltid är riktigt lika förberedande utan mera bara släpper fram i galopp.

Nyfiken fråga, vilken fas är "rätt fas"?
Mest fundersam över vilka som har den tekniska kollen och om den isf är samma mellan olika individer, eller om de flesta bara går på känslan? :)

Mest fundersam över vilka som har den tekniska kollen och om den isf är samma mellan olika individer, eller om de flesta bara går på känslan? :)

Rätt fas är när det inre bakbenet är i luften, eller det yttre i marken... vad man tycker är lättast att tänka på. Blir det tvärtom måste hästen ta ett par extra steg innan fattningen sker för att komma i fas med sina ben.

Jag går helt på känslan där, jag menar jag känner när jag skall fatta galopp utan att tänka på vilket ben som är i luften eller marken utan det blir automatiskt rätt.

Om man skulle trycka med knäet på hästen jag rider så skulle hon slå på tvärnit.
Jag fattar alltid för inner sittben, om man fattar för ytterskänkeln, puttar man inte in bakdelen istället?

Men du har iaf känt efter så det teoretiska stämmer med din känsla i praktiken? Att det blir samma när man gör det per automatik.

..//Jag går helt på känslan där, jag menar jag känner när jag skall fatta galopp utan att tänka på vilket ben som är i luften eller marken utan det blir automatiskt rätt.

Nu måste jag fråga en så'n där idiotfråga igen.... När ni (alla) svarar på denna typ av frågor, tänker ni in en speciell häst mellan benen då - eller funkar det ni gör med alla hästar? Jag tycker det är svårt att svara "ärligt" framför datorn. Även om jag kan säga teoretisk så vet jag inte alltid riktigt.

Jag frågar seriöst. Har ni ett "rätt" och så ser ni till att hästarna förstår (ganska snabbt) eller anpassar ni er efter hästarna (känner in) och justerar mer långsiktigt?

Fio svarade på det redan, men jag menar att jag har inte den kollen att jag kan styra det, vilket en del kan, men när allt fungerar så sitter jag nog in rätt, det är kanske helt enkelt känslan, men jag skulle inte klara att medvetet ge hjälpen just i den fasen vilket jag har förstått att en del kan.

Men det är nog så att när förberedelserna funkar så blir det oftast i rätt fas om hon inte går ifrån hjälperna och fattar egna beslut vilket absolut kan hända, ligger före tex.

Jag fattar genom att lägga bak inner ngt (dock bara som markering att det snart kommer en fattning) och sen fattar jag för inner sittben. Typ lyftande så som andra beskrivit.
Tycker fattningarna blir raka fördetmesta. Blir det en tendes till sladdning brukar jag fatta ur öppna (om det inte e sitsen som spökar :o). Vilket ska jag väl tillägga det oftaste e.
Håller med flash om att förarbetet är det viktigaste för mig och min häst!

Senast ändrad:

Nu frågade du kanske inte direkt mej, men jag gör samma på alla hästar. I princip, fast man kanske kan få vara mer eller mindre tydlig. Men nu hinner jag sällan rida mer än en häst förstås.....Men när jag rider andra så gör jag likadant men ev förstärker mera någonstans om det behövs. Förr var jag mindre noga med att ha dem på ytter först, men som jag minns gjorde jag ungefär samma, dvs sitta in i galoppen, inte mycket skänkel utan mera som stöd. Troligen fattade dom inte lika rakt:D

Jag frågade alla....... :) Jag tror att det jag har svårt att känna in här framför datorn är just det du sa om att (öppna och) "släppa fram" i galopp eller "sitta till den". Balansen där. Det är ju olika på olika hästar hur de går in (eller ut) i galoppen.

Jag tror i mitt stilla sinne att jag gör halvhalter på lite olika sätt, beroende på vad jag "behöver göra" (dvs vad jag har misslyckats med innan, kanske man kan säga? :angel:). Jag kan göra en seg halvhalt t ex. Jag kan göra en snabb halvhalt. Jag kan göra en böjande halvhalt, en bromsande men aktiverande halvhalt och jag kan göra en misslyckad halvhalt. I halvhalterna ingår att jag försöker öka magstödet något, och sen beror det på vad jag behöver göra vad som läggs till. Samsidig skänkel, enkelsidig skänkel, tummen trycker mot pekfinger, lite fastare grepp om tygeln, halvhalt enbart på ytter, "svampning", osv.

Halvhalter är en hel värld, tycker jag. Det var lättare på ridskoletiden när man bara trodde det var "sitt till". (Jag hoppas att jag en gång i tiden ska få in det så pass i ryggmärgen att jag verkligen bara tycker det är att sitta till!)

Jag glömde svara själv på det såg jag:laugh:

Jag får ibland träna på att göra riktigt tydliga markerade halvhalter enbart för sätet. Men det vanligaste är: lägga om benen lite, räta upp mej och förhålla en aning på yttertygeln, och ge efter direkt. Huvudsaken är att få en reaktion. Men det händer att det räcker att räta upp sig och bara antyda kram på ytter vilket jag fick jobba på sist tex. Jag har varit väldigt dålig på att göra bra halvhalter och att verkligen se till att få en reakton. Så det har krävts att traggla med det.

Är nyfiken på hur man gör om man rider andra inriktningar:idea:

Det du gör lät riktigt avancerat först när jag läste det, men sen förstod jag lite bättre men halvhalter är inte helt enkla. :D Jag klarar inte att det blir för komplicerat där.

Senast ändrad av en moderator:

Egentligen menar jag i själva fattningen kanske samma som de som säger att de lyfter fram inner sittben, jag vet inte, det är mera som att sitta in i första galoppsprånget, det behövs så lite, bara som en antydan eller bara att liksom släppa fram insidan, kanske man kan säga. Det viktiga är som sagt förberedelsen.

Nu är jag inte bra på byten, men det är samma där, har jag insett, kvalitén beror bla på om man verkligen har koll nya ytter och sen släpper fram nya inner. Nu kan jag förstås bara rida enstaka byten så att jag hinner planera, inga serier.:)

Hm.. Hur göra..?
tror att jag i tydligaste hjälpen drar tillbaka ytterskänkeln lite, utan att direkt klämma med den, höjer innerhanden lite och lixom cirklar upp-fram med den. Iom att ytterskänkeln strävar lite bakåt förs inner höft fram och inner sittben höjs.
Känns då som om yttersidan stängs och samlas in mot galopp, sedan släpper insidans hjälper fram galoppen.
Känns som om ytterbak kliver fram och tar stöd mot marken, och då innerhanden går fram lite kommer insidan på hästen fram och tar för sig -galopp.

Då det är befäst räcker det med.. tja, vet inte, att lyfta inner sittben. -Då belastas ju ytter sittben lite mer och det ger signal till ytterbak att trycke ifrån mer, och insidan kommer i galopp..

Startar oxå trav genom ..nått slags tryck. Magen spänns jovisst men eg är det mer en ökar stramhet i mellangärdet, och betonad takt ner i sadeln som då ger ökad intensitet i vardera bakben som då börjar ta i mer -trav. Samma tryck men i galopptakt -galopp. Tryck i travtakt med bakåtvinklat bäcken -ökad samling.
Tryck ger mottryck! Coolt är det, men funkar inte alls om de är oförmögna till finlir. Då måste mer basala hjälper till, eller hellre bättre förberedelse.

Förlåt en korkad person, men exakt vad gör du med innertygel?
Jag har förstått att Axel använder sig av den och får bra resultat, medan jag fått tips att gå lite "upp och fram" med innerhand samtidigt som innerbog går fram. (Tänk att handen ska över en stor bifftomat, som en ensidig überstreichen typ)
Jag gör samma sak, men tänk snarare vindruva eller ärta. :D

Ok, kan du förklara det där lite mer:confused: Är det samma häst du varierar på?

Nej inte huvudsakligen. Visst kan jag behöva variera lite på samma häst ibland beroende på dagsformen, men det är små skillnader då. Det är inte själva galopphjälpen/signalen egentligen jag varierar utan mera förberedelserna.
Annars gäller det oftast på olika hästar. Det beror mest på hur de är ridna innan/vad de är vana.

Senast ändrad:

Det låter förvirrande att hästen får olika signaler vid olika tillfällen för samma sak.. Hur skall den kunna veta vad som gäller och ha en chans att göra rätt första gången :confused:

Hur skall du kunna korrigera den på ett schysst sätt när du inte har gett EN klar tydlig hjälp vilket innebär att det är ditt fel om den fattar fel galopp?

För om du fattar på ett sätt första gången och hästen inte fattar galopp så byter du signal, hur skall hästen förväntas förstå att den skulle fattat galopp första gången ?

System i ridningen och röd tråd finns inte då antar jag.
Det är möjligt att det är förvirrande för dig. Vilken tur att det inte är det minsta förvirrande för mina hästar. :)
Skulle hästen fatta fel galopp (vet inte när det hände sist, länge sedan) är det givetvis mitt fel. Då har jag klantat mig någonstans, antingen i förberedelsen eller utförandet. Någon anledning att korrigera hästen finns inte. Gör om gör rätt.

Om hästen är rätt förberedd för det den ska göra, räcker det med ett varsågod för att den ska göra det. Säga varsågod kan man göra på olika sätt. Eftersom alla mina kroppsdelar sitter ihop, handlar det givetvis egentligen om vilken kroppsdel jag som ryttare fokuserar på just då.

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar