Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

KL

Tex: Övergång skritt - Galopp

Fas 1: Lägg hästen på innerbak -diagonalen dvs. Ytter hand mot inner bak, inner hand beredd att visa väg.

Fas 2: Aktivera innerhand uppåt – framåt samtidigt som ytter bak skjuter ifrån och låter inner bak komma först in i galoppen. Mina sittben är också ledande in i galoppen genom att inner sittben i fas 1.

Gör en 60/40 i viktfördelningen för att göra hästen uppmärksam, för att sedan i fas 2 lyfta och leda pållen in i galopp och då bli en 60/40 åt andra hållet. (Inner sittben leder upp/fram tillsammans med hand)

Trevligt är om mittpunkten på diagonalerna mellan händer och bakben dvs. mitten i häst o ryttare kan lutas i riktningen upp/bak/ner för att ge hästen luft därfram.

Benen har jag inte en tanke på i princip men ytter ben ska ligga still och fånga upp ev. sidvärtsrörelse och inner ben ska mest vara tyst.

Testat och beprövat utvärderat och..Fungerar.

Säga varsågod kan man göra på olika sätt. Eftersom alla mina kroppsdelar sitter ihop, handlar det givetvis egentligen om vilken kroppsdel jag som ryttare fokuserar på just då.

Vad skulle syftet vara? Beskriv gärna i detalj vad du menar, för annars låter det väldigt förvirrande för hästen. Varför riskera att få göra om:confused: Jag förstår inte alls vad meningen skulle vara.

Syftet?
Att fatta galopp, i det här fallet. Ja, varför riskera att göra om? Det undrar jag med. Varför tror du att jag får göra om?
Oavsett vad jag vill att hästen ska utföra, så bör den ju lämpligtvis förberedas för det innan. Vill jag sätta igång i trav ifrån skritt är det ju lämpligt att ha lite energi i bakbenen för att göra den igångsättningen tex.
Vill jag fatta galopp , är det lättast om jag har vikten förlagd till ytter bak innan. Har jag vikten på vänster bak och säger varsågod i riktning mot höger fram så får jag höger galopp. I detta kan jag då välja att fokusera på olika kroppsdelar. Du skulle inte med blotta ögat kunna se vilken hjälp jag fukuserar på, hästen kan givetvis känna det. Därför kan jag säga att jag fattar galopp med hakan, eller inner hand, eller inner sittben. Hela min kropp sitter ihop. Hela min kropp säger samma sak, oavsett vilken kroppsdel jag väljer att fokusera på. Det handlar om att förbereda, och sedan tillåta.
För hästarna är det fullkomligt glasklart. Du är välkommen hit och prova precis när du vill.

Tryck i travtakt med bakåtvinklat bäcken -ökad samling.
Tryck ger mottryck! Coolt är det, men funkar inte alls om de är oförmögna till finlir.

Hänger inte med på hur du skapar samling med bakåtvinklat bäcken.
Menar du bakåtvinklat bäcken som i = mer svank?
Eller fattar jag fel?

KL

Tex: Övergång skritt - Galopp

Fas 1: Lägg hästen på innerbak -diagonalen dvs. Ytter hand mot inner bak, inner hand beredd att visa väg.

Fas 2: Aktivera innerhand uppåt – framåt samtidigt som ytter bak skjuter ifrån och låter inner bak komma först in i galoppen. Mina sittben är också ledande in i galoppen genom att inner sittben i fas 1.

Gör en 60/40 i viktfördelningen för att göra hästen uppmärksam, för att sedan i fas 2 lyfta och leda pållen in i galopp och då bli en 60/40 åt andra hållet. (Inner sittben leder upp/fram tillsammans med hand)

Trevligt är om mittpunkten på diagonalerna mellan händer och bakben dvs. mitten i häst o ryttare kan lutas i riktningen upp/bak/ner för att ge hästen luft därfram.

Benen har jag inte en tanke på i princip men ytter ben ska ligga still och fånga upp ev. sidvärtsrörelse och inner ben ska mest vara tyst.

Testat och beprövat utvärderat och..Fungerar.
asså.
Jag begriper inte.
Hur ska hästen fatta galopp på ytterbak om den är på det benet när hjälpen ges? Det är too late!
Oavsett hjälp har man ju en reaktionstid.

Skrittar ni sakta?.
Jag brukar fatta i samlad- aktiv skritt på vuxna hästar vid träning

Visst ja CL. Du säger ju att fattningen börja med inner bak:p. Jag menar att den börjar med böjning av ytter bak- sätter sig i fattningen.
Jag tycker att handen inte ska ha den effekten utan energin som man redan har laddat den med från magcentrat. Formen är ju där o samlar den sig i fattningen o tar i så vet de.... att de gärna blir ännu högre i formen som ett resultat av samlingen. så tygeltag för det syftet- nej tack.
Har den energi i fattningen o är skolad fattar den samlat o med enrgi utan att man lyfter innerhanden.
Har man inte det så kanske det måste till. Det blir jobbigt för den om det är i önskefilmtempo- slowmotion, men kanske början till höga hopp.

Jag förbereder o sen ger hjälpen o hästen fattar då så fort den är i synk.

Det skulle heller inte vara läge att byta galopp genom att överraska hästen.

Förbereda kan man ju gör flera- många språng i förväg.

Senast ändrad:

Syftet?
Att fatta galopp, i det här fallet. Ja, varför riskera att göra om? Det undrar jag med. Varför tror du att jag får göra om?
Oavsett vad jag vill att hästen ska utföra, så bör den ju lämpligtvis förberedas för det innan. Vill jag sätta igång i trav ifrån skritt är det ju lämpligt att ha lite energi i bakbenen för att göra den igångsättningen tex.
Vill jag fatta galopp , är det lättast om jag har vikten förlagd till ytter bak innan. Har jag vikten på vänster bak och säger varsågod i riktning mot höger fram så får jag höger galopp. I detta kan jag då välja att fokusera på olika kroppsdelar. Du skulle inte med blotta ögat kunna se vilken hjälp jag fukuserar på, hästen kan givetvis känna det. Därför kan jag säga att jag fattar galopp med hakan, eller inner hand, eller inner sittben. Hela min kropp sitter ihop. Hela min kropp säger samma sak, oavsett vilken kroppsdel jag väljer att fokusera på. Det handlar om att förbereda, och sedan tillåta.
För hästarna är det fullkomligt glasklart. Du är välkommen hit och prova precis när du vill.

Förbereda och tillåta är jag med på, men resten låter helt märkligt och jag förstår fortfarande inte syftet med att ge olika signaler för samma sak, för det du fokuserar på blir signalen eftersom hästar är känsliga. Du kanske bara har svårt att förklara, det är inte alltid lätt det vet jag själv.

Fast jag tror många gör lite olika typer av halvhalter, utan att sätta ord på det. inför en hörnpassering t ex, tror jag att du omedvetet förbereder en lite mer böjande halvhalt än de halvhalter du lägger in mitt på långsidorna t ex. Det beror väl om man rider mer på känsla (såsom många lyckliga kan göra!) eller om man måste lära sig från grunden (jag).

Jo jag insåg hur du menade, det lät bara så avancerat först när jag läste lite hastigt, :laugh: Jag är absolut ingen ryttare som har allt på känsla men allra minst när jag börjar tänka, det blir bättre om jag inte tänker så mycket:o , då finns en del på automatik, men sen för att korrigera fel, måste man ju tänka, så ja, som t_b säger, rida är svårt:cool:

Hästar är känsliga, men de har verkligen inga som helst problem med att förstå flera olika signaler för samma sak, så länge signalerna är logiska ur hästens synvinkel. Syftet med att göra på flera olika sätt är att jag kan få olika effekter beroende på hur jag gör det, jag kan dessutom välja olika sätt att göra det på, beroende vad jag ska göra därefter, alltså vilken hjälp är det lämligt att ha hästen på, så att jag slipper byta. Det är också utvecklande för mig som ryttare att få riktigt bra kontroll/förmåga att ge signal med olika kroppsdelar.

Det är möjligt att det är förvirrande för dig. Vilken tur att det inte är det minsta förvirrande för mina hästar. :)
Skulle hästen fatta fel galopp (vet inte när det hände sist, länge sedan) är det givetvis mitt fel. Då har jag klantat mig någonstans, antingen i förberedelsen eller utförandet. Någon anledning att korrigera hästen finns inte. Gör om gör rätt.

Gör om-gör rätt ÄR en korrigering

Hästar är känsliga, men de har verkligen inga som helst problem med att förstå flera olika signaler för samma sak, så länge signalerna är logiska ur hästens synvinkel. Syftet med att göra på flera olika sätt är att jag kan få olika effekter beroende på hur jag gör det, jag kan dessutom välja olika sätt att göra det på, beroende vad jag ska göra därefter, alltså vilken hjälp är det lämligt att ha hästen på, så att jag slipper byta. Det är också utvecklande för mig som ryttare att få riktigt bra kontroll/förmåga att ge signal med olika kroppsdelar.

Det låter inte som ett logiskt eller ens tydlig system då ridning överlag går ut på att förfina hjälper och minimera all slags brus. För mig innebär ett system att hästen aldrig skall behöva fundera på vad det är man är ute efter och särskilt inte sen när man skall rida lite högre klasser då allt händer snabbt, då finns det inte tid för missförstånd eftersom man hela tiden förbereder för nästa rörelser.

Men funkar det för dig så är det ju bra

Nu måste jag fråga en så'n där idiotfråga igen.... När ni (alla) svarar på denna typ av frågor, tänker ni in en speciell häst mellan benen då - eller funkar det ni gör med alla hästar? Jag tycker det är svårt att svara "ärligt" framför datorn. Även om jag kan säga teoretisk så vet jag inte alltid riktigt.

Jag frågar seriöst. Har ni ett "rätt" och så ser ni till att hästarna förstår (ganska snabbt) eller anpassar ni er efter hästarna (känner in) och justerar mer långsiktigt?

Eeh nä jag tänker inte på någon särskild häst... Ja det funkar med alla hästar .. så olika är dom inte.

I början av utbildningen så är hästarna mest olika hur dom känns.. men efter hand när dom börjar sitta ihop och få en pilbåge och rör sig energiskt genom hela kroppen så blir känslan mer och mer lika och hästarna fungerar mer och mer lika även om dom inte alls rör sig eller ser ut på samma sätt. Det krävs ju då ett fungerande system och det är ju därför det är enklare att utbilda en häst när du gjort det tidigare.. det är ju bara att göra om samma sak en gång till.. Det är ju därför det är ett system :D

Man ändrar aldrig på grundsystemet men man kan lösa ett problem man får på lite olika sätt beroende på vilken häst du har och i vilken fas den är.

Flera olika signaler som betyder samma sak är inte problem för hästen. Tex skänkel, smackning och spö kan alla betyda - "Mer aktivitet, tack!"

Det omvända blir PROBLEM för hästen! Om en skänkel betyder både öka, samla, sidförande - då vet inte hästen vilket svar den ska ge. En självklarhet kanske, men jag hör då och då ryttare som beklagar sig över olydiga hästar.....

Flera olika signaler som betyder samma sak är inte problem för hästen. Tex skänkel, smackning och spö kan alla betyda - "Mer aktivitet, tack!"

Vad som inte är tydligt är om aktiviteten skall ske framåt eller uppåt

Det omvända blir PROBLEM för hästen! Om en skänkel betyder både öka, samla, sidförande - då vet inte hästen vilket svar den ska ge. En självklarhet kanske, men jag hör då och då ryttare som beklagar sig över olydiga hästar.....

Då är man inte tydlig i sin hjälpgivning vilket du helt rätt har påpekat att inte många är ..

framåtdrivande skänklar = tryck med båda skänklarna ganska långt fram.. sidförande skänkel= tryck med respektive skänkel mot diagonala tygeln. Samlande skänkel om man nu använder skänkeln till det = skänkeln kvar på plats eller lite lite tillbaka.

Inte AR men Doma Vacuero:
Sparka till med ytterskänkeln långt bak, flytta handen från bröstet till en dm framför bröstet.
Ändå skillnaden på hur jag gjorde innan är väl att jag inet flyttade handen.

Gör om-gör rätt ÄR en korrigering
Det beror på hur man gör det. Om jag tar en paus, funderar på vad jag gjorde fel, och sedan gör om, är det en korrigering av mig. Inte av hästen.

Det låter inte som ett logiskt eller ens tydlig system då ridning överlag går ut på att förfina hjälper och minimera all slags brus. För mig innebär ett system att hästen aldrig skall behöva fundera på vad det är man är ute efter och särskilt inte sen när man skall rida lite högre klasser då allt händer snabbt, då finns det inte tid för missförstånd eftersom man hela tiden förbereder för nästa rörelser.

Men funkar det för dig så är det ju bra
Mina hästar behöver som sagt var inte fundera, de vet. Mina hjälper är millimeterstora och arbeta på att ta bort brus gör jag alltid. Då underlättar det om alla kroppsdelar säger samma sak, och alla jobbar med samma förfining av hjälpgivningen. Vilket man lär sig om man exprimenterar med att kunna göra samma övningar genom att fokusera på olika kroppsdelar. Därmed inte sagt att jag är där än... Jag har bättre kontroll på händerna än på höftlederna tex.

Dock börjar jag nu komma ner ordentligt i sadeln igen, efter att ha haft stora problem med muskulatur och diverse låsningar efter mina graviditeter. Sista veckorna har det börjat kännas som det ska i sadeln igen, när jag nu äntligen har kommit igång hyfsat med ridningen, och rider iallafall två hästar om dagen.

Det är möjligt att det är förvirrande för dig. Vilken tur att det inte är det minsta förvirrande för mina hästar. :)
Skulle hästen fatta fel galopp (vet inte när det hände sist, länge sedan) är det givetvis mitt fel. Då har jag klantat mig någonstans, antingen i förberedelsen eller utförandet. Någon anledning att korrigera hästen finns inte. Gör om gör rätt.

Om hästen är rätt förberedd för det den ska göra, räcker det med ett varsågod för att den ska göra det. Säga varsågod kan man göra på olika sätt. Eftersom alla mina kroppsdelar sitter ihop, handlar det givetvis egentligen om vilken kroppsdel jag som ryttare fokuserar på just då.

:bow::bow:

Ja jag förstår nog fortfarande inte varför du ska ha olika hjälper, i alla fall, är det för din egen eller hästens skull?

Det låter i alla fall - även om dina hjälper är millitermetersmå - som att det inte finns nån som helst vits för hästen, bara risk för missförstånd och otydlighet.

Men jag tror ju att man ska vara så tydlig som möjligt så att hästarna förstår och inte behöver undra, det är tillräckligt mycket otajming, oprecishet, brus, i min egen ridning ändå, och i många andras också faktiskt. Förstår sen inte hur du hinner heller, om du för varje rörelse ska fundera på vad det känns som just då:confused:

Mina hästar behöver som sagt var inte fundera, de vet. Mina hjälper är millimeterstora och arbeta på att ta bort brus gör jag alltid. Då underlättar det om alla kroppsdelar säger samma sak, och alla jobbar med samma förfining av hjälpgivningen. Vilket man lär sig om man exprimenterar med att kunna göra samma övningar genom att fokusera på olika kroppsdelar. Därmed inte sagt att jag är där än... Jag har bättre kontroll på händerna än på höftlederna tex.

Gör du samma sak eller gör du inte samma sak... här säger du ju plötsligt att du gör samma sak :confused: OM dina kroppsdelar säger samma sak så är det ju samma hjälp även om du just då fokuserar på ytterbenet eller höften eller vad det nu är. Det kan ju jag oxå göra som gärna har ett vänsterben som gärna lever sitt eget liv och gärna under en period som jag inte ridit tillräckligt mkt då måste jag fokusera jättemkt på att inte släppa ut hästen genom det benet i fattningen.

Va bra att dina hjälper är millimeterstora , det lyckas inte ens de bästa med :bow:

Men nja, oftast kommer de väl i en viss ordning och förstärker varandra om svaret uteblir?
Därmed blir det logiskt ändå för hästen och inte förvirrat.

Men man ger väl inte så ofta bara en skänkelhjälp isolerat och utan sammanhang? De ges helst på olika sätt, som hästen kan särskilja och i samarbete med ngt annat som tygel, säte osv. Då blir det inte svårt för hästen, idealt sett.

Men det är ju också det här som ändå gör att hästar blir förvirrade, det håller jag med om, när vi är så dåliga på att skilja ut och vara tydliga, vi håller inte reda på vad alla våra hjälper säger och det blir motsägelsefullt.
Men just det är ju för mej då en anledning att inte trassla till det ännu mera med olika hjälper för samma rörelser:crazy: Hästarna behöver veta vad vi vill och vi ska göra det så enkelt som möjligt för dem att förstå det. Tycker jag. Att ha små fina hjälper vill nog alla, men det ska vara logiskt och lätt för hästen att förstå, om det ska fungera. De flesta vanliga ryttare har nog dessutom svårt nog att hålla reda på sej själva som det är, och ska nog fokusera på det istället för att klura över en rad olika galoppfattningar tex.

Det där har jag filosoferat en del över, hur fattar hästen egentligen vad vi menar? T ex öppna, volt och galoppfattning - påminner inte deras hjälpgivning väldigt mkt om varandra?

Är det kanske därför det är så svårt att lära ut ridning - för att vi kommunicerar m så små signaler (när det är optimalt alltså) och många av dem är till förvillelse lika? Och många tränare är ju samtidigt duktiga ryttare, och då är det kanske inte så lätt att bena ut exakt hur hjälperna ges och när?

Millimeterstora hjälper, det är ju rena rama drömmen. :love: Jag kan kanske lyckas med det när hästen är på hjälperna - men det förutsätter att jag är i halt. :o För att vara så exakt att man kan ge millimeterstora hjälper i gångarter som innefattar högre tempo än halt - då måste man ha en sjujäkla kontroll på kroppen. Vilket jag verkligen inte har. (Fast det kan gå i långsam skritt också!)

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar