Apollo 13

Trådstartare
Jag behöver hjälp med att hitta rätt till min häst!
Så här är det, just nu går han på BARA hö och mineraler, alltså inget kraftfoder alls. För två veckor sedan klagade min (virriga :angel:) tränare över att han var tjock... viilket stämmer :p
Nu har vi problemet att han inte riktigt har nå krut i sig och min tränare tycker att jag ska stoppa i han havre. MEN jag har ett problem. Det är att jag är rätt rädd för honom. Jag har åkt av flera gånger och känner att det är ytterst tveksamt till om jag kommer orka mig upp på honom igen om jag brakar av igen. Därför är jag rätt nervös till att trycka i honom havre som min tränare tycker. Hon tyckte jag skulle börja med typ två dl och sedan öka tills jag får någon reaktion... men jag e livrädd och vet inte om jag vågar chansa... han har rätt mycket rackartyg i kroppen om man säger så.
När jag nämde min oro för min tränare så tyckte hon att jag kunde ta korn istället... men.. de är väll inte alls samma sak som havre (jag o foder suck.. inte så lätt när man aldrig gett kraft innan).

Sedan undrar jag också... om han nu är tjock.. bör ju det betyda att han får i sig för mycket energi jämfört med vad han gör av med.. och om jag då proppar i han ex mer havre för att få energi så borde det väll göra honom ännu tjockare bara? Eller är det inte samma form av energi?

Finns det någon som har lite tips om hur jag kan göra och vad jag kan ge honom, för han behöver lite krut i baken, men inte i huvudet!

Sv: Hjälp!

All MJ är ju energi som lägger sig som fett om hästen inte gör av med det. Betfor kanske ? Är väl oxå snabb energi, korn har jag hört att de kan lägga på sig av, men vet inte hur sant det är.
Finns ju olika sätt att banta, vissa tkr att man ska ge lite kraftfoder så de fortfarande har energi att orka utför arbetet, så de orkar öra på sig och bränna mer energi. Sen kan man bara ge grovfoder och ge de bara sitt underhållsbehov till den vikten de är tänkt att ha.
Finns ju massa tabeller på hur mkt medelhästen som väger t.ex. 500 kg behöver i MJ för sitt underhållsbehov (typ röra på sig, gå i hagen) sen lägger man på arbetsbehov efter hur mycket den rids och tränas, för att den ska orka utföra det arbetet. Har aldrig bantat någon häst men, jag tkr att ta bort kraftfodret, öka motionen, gärna låta hästen gå i en stor hage med kupera terräng verkar bäst. Hästen kanske blir piggare om du rider ut i skogen ?? :) (om du nu inte redan rider där)
Du kanske fick lite hjälp iaf :)

men jag pratar inte om att jag behöver banta hästen, viktnedgången skall ske genom mer ridning, inte bantning.

det jag frågade var huruvida havren eller liknande kommer sätta sig på magen eller inte och vad för foder som är likvärdigt med havre, alltså ger krut i baken men som kanske inte ger krut i huvudet.
Saken är ju den att som du säger energi som energi och uppenbarligen har han ett överskott på energi eftersom han är tjock och om jag då proppar i han mer energi genom ex havre så borde han bara få ett ännu större överskott och bli fetare?

men jag pratar inte om att jag behöver banta hästen, viktnedgången skall ske genom mer ridning, inte bantning.

det jag frågade var huruvida havren eller liknande kommer sätta sig på magen eller inte och vad för foder som är likvärdigt med havre, alltså ger krut i baken men som kanske inte ger krut i huvudet.
Saken är ju den att som du säger energi som energi och uppenbarligen har han ett överskott på energi eftersom han är tjock och om jag då proppar i han mer energi genom ex havre så borde han bara få ett ännu större överskott och bli fetare?

men den viktigaste frågan är alltså om dom blir piggare av energin från havre än från energin från hö?

Nu är inte det här svaret du vill höra, MEN.. om du bantar honom kommer han att bli piggare. Att banta bara genom att rida mer brukar sällan funka- fråga folk:grin:
En hungrig häst är en hetsig häst:angel:

nja så lätt är det inte i det här fallet.
nu är hästen inte DÖ fet utan behöver gå ner något.. och när han vart i fint hull har han inte vart de minsta mer pigg.

dessutom behöver han mat för att inte bli hispig i hela huvudet.. men o andra sidan hade jag aldrig kommit på tanken att låta min häst gå hungrig för att jag vill ha honom pigg. det är ju djurplågeri att inte ge dom mat nog så dom går runt och är hungriga hela tiden.

varför skulle det inte gå att "banta" en häst genom mer ridning? rids hästen gör det av med mer energi och det är ju just det "bantning" handlar om, att göra av med mer energi än man tar in.

Senast ändrad:

Jag behöver hjälp med att hitta rätt till min häst!
Så här är det, just nu går han på BARA hö och mineraler, alltså inget kraftfoder alls. För två veckor sedan klagade min (virriga :angel:) tränare över att han var tjock... viilket stämmer :p
Nu har vi problemet att han inte riktigt har nå krut i sig och min tränare tycker att jag ska stoppa i han havre. MEN jag har ett problem. Det är att jag är rätt rädd för honom. Jag har åkt av flera gånger och känner att det är ytterst tveksamt till om jag kommer orka mig upp på honom igen om jag brakar av igen. Därför är jag rätt nervös till att trycka i honom havre som min tränare tycker. Hon tyckte jag skulle börja med typ två dl och sedan öka tills jag får någon reaktion... men jag e livrädd och vet inte om jag vågar chansa... han har rätt mycket rackartyg i kroppen om man säger så.
När jag nämde min oro för min tränare så tyckte hon att jag kunde ta korn istället... men.. de är väll inte alls samma sak som havre (jag o foder suck.. inte så lätt när man aldrig gett kraft innan).

Sedan undrar jag också... om han nu är tjock.. bör ju det betyda att han får i sig för mycket energi jämfört med vad han gör av med.. och om jag då proppar i han ex mer havre för att få energi så borde det väll göra honom ännu tjockare bara? Eller är det inte samma form av energi?

Finns det någon som har lite tips om hur jag kan göra och vad jag kan ge honom, för han behöver lite krut i baken, men inte i huvudet!
Jag tycker du ska upplysa din tränare om att din häst är fet och då ska den inte ha något kraftfoder och därmed tillföra ytterligare energi som gör honom ännu fetare. Hö innehåller också energi som är fullt godtagbar som enda energikälla. Jag försår inte varför folk har fått för sig att kraftfoder är det ända som innehåller energi... vad är det för trams. Fortsätt du med den foderstat du har. Att hästen är trög kan ju ha med att göra att den tycker träningen är döööötråkig. Har säkerligen inte med något "underskott" av energi att göra i alla fall. Du tänker alldeles rätt!!! Din tränare är säkert duktig som tränare, men foderrådgivning ska hon låta bli...

gamal dam som haft ridskola i mååånga år.. ridskolefolk ;) (för er som inte har humor så betonar jag i denna parantes att det var ett skämt)
när jag nämnde att han inte fick något kraftfoder alls så var svaret "ja det kan han ju gott och väl överleva på" och jag förstod aldrig riktigt varför det sas ens för det är ju givet. men hon verkade inte alls hålla med när jag pratade om det där med överskott på energi, men jag fick inte heller något svar på varför.

men alltså, det finns inte olika typer av energi som dom blir mer eller mindre pigga av?

ed. du skriver "höt innehåller energi som är fullt godtagbart som enda energikälla" (eller liknande) betyder det att det är olika sorters energi men att det funkar "ändå"? eller bara helt enkelt att det minsan finns energi i hö också (vilket många verkar glömma bort)

Senast ändrad:

men alltså, det finns inte olika typer av energi som dom blir mer eller mindre pigga av?

ed. du skriver "höt innehåller energi som är fullt godtagbart som enda energikälla" (eller liknande) betyder det att det är olika sorters energi men att det funkar "ändå"? eller bara helt enkelt att det minsan finns energi i hö också (vilket många verkar glömma bort)

På ett sätt kan man nog säga att det finns olika slags energi. det är som om du skulle äta druvsocker jämfört med ex spagetti eller liknande (är inte så bra på människomat). Druvsocker går ut snabbt i kroppen medan annan energi går ut långsammare. Men sedan är jag ganska säker på att det är olika för olika hästar (och människor). Det är nog också olika hur de är tränade. Om man är duktig på detta med energi i rätt ögonblick antar jag att man kan ge energi precis så som den behövs. Jag tror tex att man fodrar en häst på helt olika sätt om den ex ska springa ett snabbt lopp eller gå en lång distanstävling.

jag blir inte piggare av att äta druvsocker. Min ponny blir inte piggare av att äta kraftfoder. Hon blir bara tjock. När det gäller energiöverskott så spelar det inte ngn roll var energin kommer ifrån. Den omvandlas till fett.

Havre innehåller stärkelse som snabbt bryts ner till socker som då tas upp snabbare i kroppen än den energin som finns i cellulosan i grovfodret. Man skulle kunna tänka sig att hästen blev pigg av havre. En del hästar blir uppenbarligen det (eller så får de ont i magen). Jag tror inte riktigt på det. Jag har i alla fall aldrig träffat ngn häst som blir pigg av havre.

Ursäkta ngt vimsig förklaring. Men jag hade inte gett den havre.

gamal dam som haft ridskola i mååånga år.. ridskolefolk ;) (för er som inte har humor så betonar jag i denna parantes att det var ett skämt)
när jag nämnde att han inte fick något kraftfoder alls så var svaret "ja det kan han ju gott och väl överleva på" och jag förstod aldrig riktigt varför det sas ens för det är ju givet. men hon verkade inte alls hålla med när jag pratade om det där med överskott på energi, men jag fick inte heller något svar på varför.

Det är bara att fundera på vad hästar äter naturligt... gräs = hö... (ja, ja, havre är också ett gräs, men du fattar vad jag menar)

Jag tänker så här (och många med mig, förutom din tränare då...hmmm) Täck upp behovet inklusive behovet av energi och protein med grovfoder så gott det går (vissa hästar går ju inte att trycka i hur mycket grovfoder som helst, eller så kan balansen mellan protein och energi i grovfodret kanske vara tokig)

Lägg till det som saknas av energi eller protein i form av kraftfoder eller proteinfodermedel (beroende på vad som saknas). Mer komplicerat än så är det inte... De näringsvärdena som man får fram vid en analys av grovfoder är de näringsämnena som man anser att hästen kan ta upp. Har alltså ett hö 7,5 MJ energi per kilo hö så är det i normalfallet 7,5 MJ som hästen kan utvinna ur detta kilo hö. Sedan är ju vissa hästar lättfödda och andra svårfödda, vissa hästar är gamla andra unga. Allt detta påverkar hästens möjlighet att omsätta denna energi till arbete eller fett. Kan man tillgodose hästens behov av energi och protein genom ett bra grovfoder så är det optimalt. Jag vill bara säga grattis till dig som kan göra det (jag kan göra det till två av mina tre hästar, så jag ska inte klaga;))

mm han hamnade dessutom nästan på 0, tror det var 0,2 eller liknande när vi räknade :p

men då har jag iaf tänkt rätt... blir svårt att övertala min tränare om att jag inte ska proppa i han havre... jag får väll ljuga o säga att jag gör det för o få tyst på henne. :angel:

Den här texten hittade jag i Donsin & Horrells broschyr om foder:

"
Olika typer av energi.
Energi (kalorier, MJ) kan delas upp i tv olika typer, snabb och långsam.

Snabb energi kommer från spannmål som innehåller rikligt med stärkelse som avger energi snabbt när det smälts. Denna energiform behövs för snabba ruscher och vid acceleration och kan ibland få lite tröga hästar att bli piggare.

Långsam energi kommer från växttråd och fett som smälts och tas upp betydligt långsammare. Denna energiform ger hästen bränsle för uthållighetsarbete och är även lämplig för 'heta' hästar eftersom energiformen inte späder på deras naturliga sätt att vara. Denna energiform kan även användas för att äka vikten på tunna hästar."

Om det är så, som enligt texten, borde jag ju kunna ge honom snabb energi eftersom det inte ökar vikten på samma sätt som de långsamma och samtidigt brukar få tröga hästar pigga?

Tänkte att jag skulle ringa både dem och SLU och höra.. jag gillar inte riktigt att läsa broschyrer.. det är ju reklam och klart som tusan säger dom vad som helst för att få puckon som mig att köpa deras produkter :p

i

Om det är så, som enligt texten, borde jag ju kunna ge honom snabb energi eftersom det inte ökar vikten på samma sätt som de långsamma och samtidigt brukar få tröga hästar pigga?

Tänkte att jag skulle ringa både dem och SLU och höra.. jag gillar inte riktigt att läsa broschyrer.. det är ju reklam och klart som tusan säger dom vad som helst för att få puckon som mig att köpa deras produkter :p
Texten du klippte in är precis det jag menade mitt inlägg tidigare men det jag skrev blev nog helt obegripligt. :cry:
Jag tror alltså bara att detta fungerar på vissa hästar. dessutom måste du ju verkligen se till att all den energi du ger verkligen omvandlas till ett arbete hos hästen. Jag tror inte att man kan vända på det som du gör i ditt resonemang.
Långsam energi är bra till pigga hästar som behöver lägga på hullet. den går inte ut snabbt och "sätter igång" dem utan omvandlas till fettsyror vilket tar längre tid. Snabb energi till en lite mindre taggad häst omvandlas till fett om den inte gör av med den.Den kommer att öka i vikt på samma sätt som om den äter långsam energi. det är jag ganska säker på.

mm jag förstår. i den broschyren jag har finns det (så klart) ett foder som ska vara bra för sådana hästar som min. självklart måste jag ju minska på annat alternativt rida mer om jag ska öka foderstaten (mycket mer eftersom han dessutom kunde gå ner några kilon)
Jag pratar alltså inte om att bara öka utan något annat måste ju också hända.

Men jag undrar. OM det där fodret nu funkar, så han blir piggare, så borde ju det göra att han arbetar mer och gör av med mer energi? Eller är det tokigt att tänka så? Alltså typ, blir han piggare, arbetar han mer, gör alltså av med mer och det i sin tur kan hjälpa till att balansera det hela?

mm jag förstår. i den broschyren jag har finns det (så klart) ett foder som ska vara bra för sådana hästar som min. självklart måste jag ju minska på annat alternativt rida mer om jag ska öka foderstaten (mycket mer eftersom han dessutom kunde gå ner några kilon)
Jag pratar alltså inte om att bara öka utan något annat måste ju också hända.

Men jag undrar. OM det där fodret nu funkar, så han blir piggare, så borde ju det göra att han arbetar mer och gör av med mer energi? Eller är det tokigt att tänka så? Alltså typ, blir han piggare, arbetar han mer, gör alltså av med mer och det i sin tur kan hjälpa till att balansera det hela?

Jag har lite svårt för färdiga foder. Det finns tydligen ett foder för varje häst. En del av dem stämmer inte riktigt med vad just den hästtypen bör äta (tänker mest på foder för fånghästar).
Men strunt samma, om du verkligen får fart på hästen så att den kommer att göra av med mer energi än vad du ger med det extra fodret så måste den säkert gå ner lite. Jag tror inte att det kan bli på ngt annat sätt. Men jag tror att svårigheten är att lyckas just med detta.
Min egen häst är av den mer stillsamma typen. Det passar mig ganska bra just nu av olika anledningar. Men i hennes fall är jag ganska säker på att hon inte hade blivit extra speedad av annat foder. Hon hade säkerligen bara blivit rund om magen. Eftersom jag inte tror på det själv så har jag aldrig kommit på tanken att prova heller. Bara det att jag dömt ut det från början hade säkert påverkat det hela.

jag förstår..

men... en fråga.. folk brukar ju generellt proppa i sina hästar havre för att få dom piggare... att "alla" för det måste (bör) iaf ha en anledning? hade man inte fått resultat på det så borde inte alla gjort så?

Om hästen behöver gå ner så är det inte havre han behöver, många tycker att en seg häst behöver havre och det utan att ha en susning om vad foderstaten innehåller i övrigt.

Jag skulle i ditt fall testa mej fram, om han är lika seg när han är i normal hull så är han kanske seg av naturen.
Hur är han när du rider ut? Är han piggare då?
Vad gör han när du har flugit av? Har det varit "överskotts energi brallar" eller har det varit för att han tyckt att det varit tråkigt?

Jag hade provat att ge betfor strax innan ridning, inga mängder bara någon dl i torrt tillstånd som givetvis blöts upp.
Sockret kan få honom att få den extra kicken utan att de brukar bli oregerliga.

Då förstör du inte kvoten om den är bra men du kan ändå få det lilla extra.

Men ändå låter det som att du är nöjd med honom som han är och om du är det så hade jag inte ändrat något alls, det är din häst och du som rider, inte din tränare.

ptja, det handlar inte om lyckobrallar iaf... eller det kan det göra när han redna fått av mig :angel:
men jag tror det hänger kvar sen han reds in, dom hade massa problem med inridningen för han bockade så mycket, och eftersom folk flög av blev det ju som en belöning för att han bockade. tillslut skickades han till en westerntränare som såg till att sitta kvar.. men det känns som att mycket sitter kvar i honom.. han har ofta olika hyss för sig för att han fått belöning genom att slippa undan. utöver det har han blivit skrämd en gång så jag flög av riktigt ordentligt genom paddockstaketet med huvudet före :crazy:

ute är han inte särskillt mycket piggare eftersom han tycker så mycket är läskigt, om man rider själv. om man rider med någon annan som rider först håller han mest tempot som den innan håller.. han har gått som turridningshäst.. det hänger väll mycket på att han måste börja tycka att det är kul som fan att ridas, men jag vågar inte dra ut på en äng o rejsa eftersom jag e rädd för brallarna som jag absolut inte sitter kvar i.

ang att jag är rätt nöjd med hur han är.. visst.. det känns rätt bra att det inte alltid går as fort med tanke på vad jag gått igenom men samtidigt vill jag ju ha energin, at det ska hända något i arslet på honom när han går och att han ska orka med. min tränare är ute efter mer krut i honom och det tycker jag är helt okej.. så länge det inte går uppåt eller åt sidorna :angel: och om det ska vara en biverkning på krutet så säger jag absolut nej tack.

men... en fråga.. folk brukar ju generellt proppa i sina hästar havre för att få dom piggare... att "alla" för det måste (bör) iaf ha en anledning? hade man inte fått resultat på det så borde inte alla gjort så?

Jag har undrat över det en del. Ibland tror jag kanske att det är ngt många får för sig. Jag menar att om man tror att hästen ska vara helspeedad så kanske det är lätt att den blir lite extra uppe i varv. Sedan undrar jag om inte en del havretokiga hästar har ont i magen av all stärkelse. Men det är bara vad jag tror. Jag påstår inte att det är så. Jag har nog bestämt mig för att tro att det är så med vissa hästar, att de blir pigga av havre men inte med alla.
Vi har fyra hästar som vi har haft i flera år. De fick en del havre förr om åren, ponnyerna får inte det alls längre. De stora får en del. Men jag märker inte ngn skillnad på dem alls med eller utan havre. Fullblodet är som han alltid är, ibland taggad ibland betydligt coolare. Den lille ponnyn är alltid superpigg. Han verkar konstant som om han i så fall lever bara på havre. Detta trots att han är 25 år. Min ponny är oftast ganska lugn. Jag har allstå aldrig träffat på ngn havrepigg häst varken bland våra egna eller andras. Men det behöver inte betyda ngt. Jag har inte träffat hur många hästar som helst.

men då har jag iaf tänkt rätt... blir svårt att övertala min tränare om att jag inte ska proppa i han havre... jag får väll ljuga o säga att jag gör det för o få tyst på henne. :angel:

Jag tycker att du ska fortsätta att fodra din häst på ett sätt som gör att du känna dig någotsånär säker på honom.
Att öka utbildningsnivån känns som prio två just nu, och tilliten nummer ett!

Så om du inte kan motstå din tränare så säg att du ger honom havre och ge honom en morot när ni kommer hem!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar