M

magi_

Idag så kommer dagen, jag ska hoppa med min medryttar häst.
Hon brunstar så hon är 100% knäppare än vanligt och då menar jag knäpp!:angel: haha
Men jag vet inte hur högt jag ska börja ha hinderna/hindret.
Hon är cva 165 i mkh, och älskar att hoppa en riktig talang. men jag har aldrig hoppat med henne,någon som kan rekomendera hur högt ja ska börja och kanske lite roliga banor ?:idea:
p.s Rider på en ute volt
Önska mig lycka till nu! :D Kommer nog inte komma hem hel , haha
 
Sv: hjälp!

Hej!:)

Då det är första gången du skall hoppa med henne skulle jag rekomendera att börja med väldigt låga hinder för att känna av hur hon fungerar.Om hon dessutom är "knäpp" när hon är brunstig är även detta en anledning till att ta det försiktigt.
Höjden kan man bygga upp efter hand när man tränat hoppning några gånger och häst och ryttare har vant sig vid varandra och är redo för det.

Lycka till och hoppas du kommer hem hel!!:bump:
 
Sv: hjälp!

Är det första gången så skulle jag nog vilja "känna av" hästen lite först. Göra det lätt för både dig och häst, till man hittat alla knapparna. Alltså skulle jag välja ett lågt kryss att värma upp på, och höja/bygga om efter hand, och kanske ytterligare ett alternativt hinder, typ oxer eller rättuppstående att avsluta med. Enskilda hinder endast, så man får god kontroll på häst, tempo och anridning. Hålla träningen kort och lätt så finns det större chans att båda får en positiv upplevelse av detta.
Banhoppningarna tycker jag man kan spara ett bra tag till, gäller att kunna sin häst om man vill hoppa bana på bra sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp