J

josse_horses16

hmm.. har lite funderingar angående hältutredningar och röntken.. vad kostar de och vad gör dom på hästen?
har en häst hemma på prov.. men han är vääldigt oren och haltar.. vill veta vad han har ont av innan ev. köp.
vem ska betala dessa undersökningar? säljaren eller köparen?

tacksam för svar!!

Sv: HjÄlp!!

Det är som man kommer överens om. Om inte säljaren vill bekosta detta är det nog bättre för dig att stå för den kostnaden om du vill behålla hästen. Annars står du ju med en häst som du inte vet hur mycket du kan kräva av hästen...

josse_horses16 skrev:
hmm.. har lite funderingar angående hältutredningar och röntken.. vad kostar de och vad gör dom på hästen?
har en häst hemma på prov.. men han är vääldigt oren och haltar.. vill veta vad han har ont av innan ev. köp.

tacksam för svar!!

Köp inte hästen! Det kan krångla så mkt med hästar ändå att man definitivt inte behöver köpa sig en som har problem från början.

En hältutredning inkl röntgen kan kosta allt mellan ett par och ända upp emot tiotusen, beroende på vad man gör, hur mkt man röntgar osv, men om hästen är försäkrad så står bolaget för det som övergår självrisken.

Lämna tillbaka hästen! Lycka till med forstatt letande!

josse_horses16 skrev:

tacksam för svar!!

Köp inte hästen! Det kan krångla så mkt med hästar ändå att man definitivt inte behöver köpa sig en som har problem från början.

En hältutredning inkl röntgen kan kosta allt mellan ett par och ända upp emot tiotusen, beroende på vad man gör, hur mkt man röntgar osv, men om hästen är försäkrad så står bolaget för det som övergår självrisken.

Självklart är det säljaren som ska stå för detta. Hästen är sjukl och behöver undersökning o vård, och det är ju fortfarande säljaren som är ägare.

Lämna tillbaka hästen! Lycka till med forstatt letande!

Om du absolut skall köpa den hästen skall den vara färdigbehandlad (på säljarens bekostnad) o igångsatt först.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 883
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 957
Senast: Lutten
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025