Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Du var totalt smärtfri, vilket inte betyder att alla är det.Mne det var som sagt bra för dig.

Knappar mej själv.

Nu har jag läst mer om eda, jag var påläst inann men ville försäkra mej om allt.
Tydligen är det vanligt att eda n sätts fel, inte tar eller att den bara tar på ena sidan vilket betyder dålig smärtlindring, dessutom är det inte helt ovanligt att man behöver byta slang om första inte fungerar.
& för alla som inte vet så gör detta tydligen så ont så man måste sätta bedövning bara för att sedan sätta eda:grin:

Sndra risker är att barnet kan bli påverkar & för kvinnan så kan detta öka risken att måsta använda sugklocka tex.

Detta var den fakta jag tog till mej, eda verkar inte direkt vara en mirakelkur.

Men man måste oxå komma ihåg att rädslan KAN bli värre om man utsätter sig för det.Därför ska man inte ha som mål att försöka få alla förlossningsrädda att vara med om en vaginal förlossning, det är helt enkelt inte hälsosamt för majoriteten, det kan få motsatt effekt, som med allt annat.
& självklart går vissa rädslor inte att få bort.

Varför inte ha det som mål??
Visst att inte alla kommer komma dit, men vad är det för fel att ha det som mål??
Det ska självklart vara helt ok om mamman i slutändan ändå väljer snitt, men att ha ett mål är väl inte fel.
Ett slutmål, med ett par delmål.

Skillnaden mellan dig o mig är att jag jobbar med narkosläkare 150 nätter om året. Vi diskuterar ofta just Eda och dess läggning. Att 50% skulle vara fellagt får stå för din narkoskompis. Här är narkosläkarna proffsiga och vet vad de gör. Här finns det 1 narkos som har ansvaret för Eda läggning på huset nattetid, de lägger i snitt 5-10 Edor på en natt. Enligt BM på kliniken så är det möjligen 1 av dessa som inte blir helt smärtlindrad.

När man ligger med värkar så känner man inte att de lägger edan, ett litet stick i ryggen är inget mot en värk. Ja jag är nedlåtande mot dig när det gäller Eda, du har inte första upplysning själv och sprider dessutom falsk propaganda mot Edan. Vi som jobbar med det varje arbetspass kanske vet lite mer än dig.........

En liten slutlig fråga,
hur många förlossningar har du sett IRL? Nu menar jag inte tv program som inte visar hela förloppet utan en riktig förlossning?
Det är en sak att läsa fakta och en helt annan sak att vara mitt i bland dessa födande kvinnor.

Men poängen är att du skriver att bedövning bara hjäper marginellt. Det är ju rent skitsnack som du kommer med. Det finns ju inte ett uns sanning i det. Alla acceptera att du är rädd, men när du försöker göra ännu fler rädda genom att komma med ren ofakta är ju helkonstigt.

Har inte nånstans skrivit att man inte får ha det som mål, de som vill ha det som mål bör väl få ha det oxå?de som inte vill ska inte tvingas.

Ja man får en bedövning först och EDA sen. Och? Då känns det inte när den läggs.

Endast spinalbedövning bedövar helt, från bröstet & ner, men då känner man inga krystvärkar heller & det är inte bra.

Men det går ypperligt att föda ändå. Du har en barnmorska som lotsar rätt. Inga större problem.

Men du, nu har jag ju faktiskt läst fakta, rakt upp & ner.Ren fakta & det var det jag baserade mitt inlägg på.
Vad du sedan har för personliga åsikter kan inte jag hjälpa, men man bör inte vilseleda folk, alla bör få reda på alla alternativ samt att det faktiskt inte är ngn 100% garanti.Långt ifrån.

Men det går ypperligt att föda ändå. Du har en barnmorska som lotsar rätt. Inga större problem.

Det gör det säkert, om inget tillstöter då, men vad jag förstått lägger man inte gärna spinalbedövning vid vaginala förlossningar.

Att skriva att bedövningar inte hjälper är väl ändå inte fakta????? Uppenbarligen så stämmer inte den faktan.

Ja, skillnaden mellan att vara i samma rum som en födande & se allt på Tv/film utan klipp är att man på tvn kan stänga av ljudet om man har lust:grin:

Kanske dags att inse att alla bedövningar inte hjälper?inte alltid?bedövningar kan läggas fel, individer kan reagera olika på en & samma bedövning osv.En sak passar inte alla, jag skulle ju tex inte rekommendera snitt till snitträdda, även om jag själv tycker det är smärtfritt & bästa sättet att få barn på, för alla upplever det inte så.

Knappar mej själv.

Nu har jag läst mer om eda, jag var påläst inann men ville försäkra mej om allt.
Tydligen är det vanligt att eda n sätts fel, inte tar eller att den bara tar på ena sidan vilket betyder dålig smärtlindring, dessutom är det inte helt ovanligt att man behöver byta slang om första inte fungerar.
& för alla som inte vet så gör detta tydligen så ont så man måste sätta bedövning bara för att sedan sätta eda:grin:

Sndra risker är att barnet kan bli påverkar & för kvinnan så kan detta öka risken att måsta använda sugklocka tex.

Detta var den fakta jag tog till mej, eda verkar inte direkt vara en mirakelkur.

Om du hittade det på internet så får du gärna länka

Jag fick EDA, det var himmelriket, mina värkar kändes inte alls.

När man kollar på förlossningar på tv har man ingen aning om de skriker av smärta eller av kraft.
Hade de filmat och visat min förlossning hade du säkert uppfattat det som jag hade skit ont.

Och såg du barnmorskorna i onsdags så var det en mamma där med eda, de minskade ner den för att få fart på värkarna. Hon var alltså helt bedövad och sen sänkte de till bara hälften.

Om man inte kunde helbedöva med EDA skulle man ju inte kunna använda den vid operationer!
Där emot brukar de inte pumpa i en en massa för man ska komma på benen igen.

En nyfiken fråga, hur i all värden vågade du bli gravid om du är så rädd för förlossningen att du hellre dör:confused: Är suget efter en egen avkomma så stort? Inget nedvärderande, bara nyfiken på hur kvinnans hormoner och klocka funkar.

Jag vågade bli gravid efter att jag blivit lovad snitt, jag blev alltså lovad snitt INNAN (fast alla säger att det är omöjligt) jag blev gravid av en överläkare, behövde aldrig gå till aurora eller tjata, berättade bara min historia osv så fick jag det på papper med mig hem o den dagen började vi, sen tog det 2v så var jag gravid. :love:

Jag är alltså inte rädd för att vara gravid eller för snitt bara för en vaginal förlossning.

Min syster fick höra vid båda sina förlossningar när hon bad om bedövning att "det är minsann försent" fast hon hade bett om att de skulle säga till INNAN det blev försent, om ni förstår!

Det är jag oxå rädd för.

TUr att jag inte ska..

Har inte nånstans skrivit att man inte får ha det som mål, de som vill ha det som mål bör väl få ha det oxå?de som inte vill ska inte tvingas.

Har du inte??:confused:
Detta är direkt kopierat från dig från ditt inlägg #52
Därför ska man inte ha som mål att försöka få alla förlossningsrädda att vara med om en vaginal förlossning
:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 389
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn Jag kommer börja studera nu på Universitetet till hösten, och kommer precis fylla 31 vid starten. Utbildningen är 3 år. Jag och min...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix