Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...
OT Jag undrar varför det blir vanligare och vanligare med förlossningsskräck? Är det pga dåliga läkarserier? Att man inte föder hemma med familjen om kring sig som man gjorde för några generationer sedan? ÄR det döttrar till mammor som själva haft förlossningsskräck? Uppfostran eller vad? Något att doktorera i
Pratar man med förlossningspersonal så blir det allt vanligare och fler kräver snitt. Jag har svårt att tro att man har dessa problem i uländerna, kankse beroende på att de itne har några val men även för att i de mindre byarna så hjälper döttrarna till när deras mammor/systrar får barn, och på så sätt är mer förberedda för det.
Kan bara säja att jag tycker att tv serien Barnmorskorna är ett mindre lämpligt program att sända. Här visas bara de smaskiga skriken, inte verkligheten. Vill man skrämma folk så är det ett ypperligt sätt.
Med dagens stora utbud på smärtlindring så går det mer el mindre att föda utan större smärtor.
Kanske skulle man vara gravid lika länge som elefanterna så man verkligen längtar efter värkarna.
Jag hade en traumatisk 2a förlossning där vi höll på förlora vårt barn, jag kände inte igen smärtan för den var inte sig lik från förlossning nr 1. Jag gick in i graviditet nr 3 med en förnekelse om att den skulle sluta i en förlossning. När det började närma sig så började jag få panik men när värkarna kom så släppte det, nu visste jag att jag skulle överleva och att jag visste varje steg. Att jag sedan fick uppleva total smärtfrihet iom Edan var bara en ljuvlig överraskning.
Vid nr 4 så började jag känna mig som ett proffs på min egen kropp. Vilken underbar känsla.
De flesta förlossningar är inte 20 timmar av grymma smärtor och skrik. Visst finns det sådana med, tyvärr, det ska vi inte sticka under stolen med MEN genomsnittet har "milda" värkar någon timme hemma för att sedan få lite mer intensiva värkar när man kommi in på B.B, krystvärkarna är oftast få och intensiva. Det som gör ont är att öppna sig. Jag umgås mkt med bm på arbetet då vi har hand om de akuta/katastrofsnitten nattetid så man hinner höra och lära sig betydligt mer än om man "bara" själv fött barn 1-4 ggr.
Jag kan bara gratulera Boll som lyckats lära sig att hantera sin rädsla, det är inget att nervärdera, snarare så borde det vara något som bör lyftas fram och ses som något positivt. Glädjs åt Boll istället för att komma och påstå att hennes rädsla inte var verklig.