HJÄLP! Röda hund....

Tillit

Trådstartare
Hej...

Uscha, nu är jag något orolig vill jag lova!

Okej, lite snabbt nu då, jag är gravid i vecka 23 nu, och har ju gått hos barnmorska. För några veckor sedan tog vi blodprov och liknande, och det visade sig då att jag är mottaglig för barnsjukdomen Röda hund!
Eftersom jag jobbar på en förskola, med Waldorf-inriktning (alla kanske inte vet vad det är, och det ligger ju en hel pedagogik bakom, men relevant just nu är att det är många föräldrar där som väljer att inte vaccinera sina barn mot barnsjukdomar) kan det ju bli något av ett problem, IFALL någon skulle insjukna.

Nyss (jag är hemma från jobbet idag) fick jag veta att på skolan som vi tillhör, ligger precis brevid och har många barn med syskon i, har ett barn insjuknat i - ta daa Röda hund!

Till det hela hör att ett av våra barn blev sjukt på förskolan igår, med symptom som inte är alltför olika dom man får vid Röda hund.

Som ni kanske förstår blir jag ju lite (MYCKET) orolig nu, och ska givetvis sätta mig och ta reda på lite av varje, men tänkte bara höra med er vad ni tror? Vad ni vet om Röda hund och graviditet? Vad sjutton gör jag nu??
Och vad kan hända med mitt lilla hjärta i magen om jag skulle råka vara smittad???
Nästa vecka har vi sportlov och jag är ledig, men sen då?
Jag kan ju inte gärna gå tillbaka till jobbet när smittan finns där, och jag har ju inte råd att bara vara hemma? Kan man bli sjukskriven för det?

Pust, många frågor, och som sagt ska jag sätta mig och leta information nu, men till på köpet är min barnmorska bortrest, så henne får jag inte tag på!

// Orolig Tillit....:(

Sv: HJÄLP! Röda hund....

Vad jag vet så är det bara farligt om man smittas innan den 17 nde veckan.
Men har du inte blivit vaccinerad? Det blir alla vid 18 mån eller 12 års ålder? Det är i stort sett bara invandrarkvinnor som inte är vaccinerade.

Tydligen kan man inte vaccinera under graviditet utan man får en spruta efter förlossningen om man saknar skydd.
Om du har röda hund gör de fostervattensprov.

Men fanns det ingen som kunde prata med dej när du fick provsvaren? Man ska ju inte behöva vänta och oroa sig för att barnmorskan inte är där..
Ring mvc och be att få prata med nån annan.

När jag var gravid nyligen så sa min barnmorska att jag saknade den vaccinationen efter att de tagit ett blodprov så efter förlossningen fick jag sprutan. Nu får några månader sedan hittade jag mitt vaccinationskort från när jag var yngre och där står det att jag fått den sprutan när jag gick i mellanstadiet. Jag har hört fler som råkat ut för detta som är födda samma år som mig (81).

Men TS ring MVC och be att få prata med någon annan så du får klarhet i vad du ska göra.

Senast ändrad av en moderator:

Nej alla blir inte vaccinerade, det är ju ingen tvång att vaccineras vad jag vet.

Men alla blir erbjudna vaccination, sedan är det väl upp till var förälder att besluta om det? :)

Tillit:
Ring upp din MVC-läkare och be om en extra tid för diskussion kring detta så du kan få svar på alla dina funderingar och hjälp med hur du skall tackla ditt jobb. Om du ska söka HP eller vad som är bäst för just dig.

Klart som korvspad att du ska kunna få ut HP eller annan ersättning om ditt jobb innebär fara för dig/ditt barn ..

Senast ändrad:

Jag vet inte något om sjukdomen men jag förstår att du är orolig.

Ring och kräv att få prata med en läkare om det och förklara hur läget är och att du har jobbar i en "riskmiljö". Jag tycker det är självklart att du inte ska behöva jobba, men vad reglerna säger vet jag inte.

Svar till alla:

Tack för svaren först och främst!

Nej, alla är inte vaccinerade, som Calazirya säger så har man ett val, och det finns ju dom som väljer att inte vaccinera, däribland många av föräldrarna på mitt jobb och då även min mamma och pappa.

Nu har jag pratat med lite olika, och den värsta tiden är förbi, dvs dom tre första månaderna.
Då anläggs alla organ osv och då är det störst risk för skador. Får man röda hund under den tiden så gäller abort, i alla fall....

Nu har det ju gått lite längre tid, och risken är mindre men inte helt borta uppenbarligen.

Jag kan ju inte göra så mycket, ska försöka få tid hos läkare för att höra närmare, och att ta blodprov, men det verkar som att det är för tidigt att se än om jag fått det eller inte.
Sen är ju frågan om barnet på jobbet insjuknade i röda hund igår, och då har gått och burit på viruset en längre tid, eller om det, förhoppningsvis bara var vanlig influensa.

Är det, konstaterat, röda hund som går, så blir det nog sjukskrivning.

Usch, får lite olika svar från olika håll, så jag blir så osäker mitt i det hela..Är ju rädd om min lilla skatt!!!
Tänk om något händer henne eller honom?

Det är precis samma för mig!

Jag har också fått den vaccinationen tidigare i livet, men blodproven vid inskrivningen visade på att jag inte har något skydd, så jag skall få sprutan efter förlossningen (är gravid nu).

Jag är också född -81, tydligen ingen bra årgång när det kommer till Rubinella-vaccin :crazy:

Till TS: Hoppas läkaren kan hjälpa dig med hur du skall göra!

Stackare! Jag är också mottaglig för rubella och jobbar på förskola. Men vi klarade oss...

Jag förstår att du är orolig, hoppas du får komma till någon och prata. Det verkar helt galet att du ska vara på jobbet om det går röda hund.

Jag är inte invandrare och jag är inte vaccinerad :D Vi fick vaccin någon gång när vi var mellan 13-15 år och då avstog min mamma helt enkelt från det.

Jag fick heller ingen spruta efter förlossningen. Den har jag tagit på eget bevåg och även betalt för den när sonen var 10 månder.

Man kan ju vara vaccinerad och ändå sakna skydd mot Röda Hund.
Det är väl delvis därför de kollar alla gravida angående hur skyddad man är, antar jag.
Röda hund är ju inget man vill ha medan man är gravid...

Vilken fruktansvärd situation för dig ifråga om oro!:eek:

Inkubationstiden för röda hund ligger på 17–18 dygn (14–21 dygn).
Du kan läsa mer om den på den här länken
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/roda-hund/

Jag tycker att du ska prata med läkaren igen, det låter helt galet att du som gravid och ovaccinerad?! (eller är det så att vaccinationen inte tagit helt?) ska jobba där det går röda hund.

Ur ett skattebetalarperspektiv kan jag dock känna mig tveksam över att ett beslut att låta bli att vaccinera sitt barn ska kunna generera sjukersättning då barnet senare arbetar i en riskmiljö. Men det är en annan diskussion ;)

Sedan är det ju att rekommendera att du tar sprutan direkt efter födseln för att inte riskera fosterskador en gång till och att du ser till att dina barn blir vaccinerade så att inte de i sin tur riskerar att smitta andra gravida kvinnor.

Senast ändrad:

Ur ett skattebetalarperspektiv kan jag dock känna mig tveksam över att ett beslut att låta bli att vaccinera sitt barn ska kunna generera sjukersättning då barnet senare arbetar i en riskmiljö. Men det är en annan diskussion

Fast det var ju inte Tillits beslut att inte vaccineras och ska väl inte behöva sota för egentligen ? ;)

Men rent generellt förstår jag hur du menar, även om jag inte vet om jag håller med dig ..

Tack igen för alla svar!

Nej hörrni, det här var ingen rolig historia.
Det kom fram nu att det troligen inte alls var röda hund det var frågan om, utan scharlakansfeber!
Tydligen har dom två sjukdomarna liknande symptom.

Fast riktigt säkert är det ju förstås inte, och nu efter sportlovet ska jag träffa min barnmorska och förhoppningsvis tar vi då ett blodprov, för att veta säkert.

Känner mig lite lugnare nu, också sen jag läst och fått veta av barnmorska att det endast är en minimal risk att det skulle påverka barnet, om det nu skulle vara röda hund, och om jag i så fall blivit smittad.

Men helt kan jag nog inte slappna av förrens jag vet säkert.

Blev så konstigt, för plötsligt blev jag så rädd så rädd att något skulle vara fel, nästan som en chock!
Usch, fy vad läskigt alltså, plötsligt inser man hur mycket man redan älskar det lilla livet i magen, och hur världen skulle rasa om något gick snett........

Jo, det finns ju både för och nackdelar med att vaccinera/inte vaccinera, det är ju en hel diskussion för sig.
Men helt klart är ju att jag vill ta det här vaccinet efter förlossningen, för att slippa gå igenom den här mardrömmen en gång till!

Tusen tack igen för era svar! :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar