Hjälp, rasval!

a-s

Trådstartare
Står och kliar mig i huvdet, har i iaf 1 års tid planerat ett valpköp. Nu börjar min lilla blandis bli vettig och jag vill ha en till träningskompis. Men vilken ras ska jag köpa!? Velar och funderar lite väl mycket...
Har tävlingsambitioner i lydnad och bruks, men håller även på med viltspår och lite agility. Tränar helst lydnad 6 dagar i veckan och spårar kanske 2-4 ggr.
Åker mycket skidor på vintern.
Vill ha en träningssugen kompis framförallt. Medelstor och ingen pälsvård.
Har ingen lust att tampas med sociala problem öht har fått nog av det nu.
Men vill ha en liten arbetsnarkoman...
Tips och funderingar mottages!

Sv: Hjälp, rasval!

En bruksavlad australian shepherd från linjer med bra MH/MT-statistik låter i mina (partiska ;) ) öron passande.

Andra förslag är kelpie, cattledog, stockdog/WK.... finns ett gäng käcka bruksraser att välja på om man vill ha träningshund, alla med olika fördelar och nackdelar :).

Skicka gärna PM med bra kennlar :) har kollat lite på aussien men har tyvärr sett ganska många skräckexempel så därför är jag lite osäker!

Har kollat mycket på kelpien, och är riktigt sugen. Har du kelpie själv? Har dom så mycket vakt och skärpa i sig som man hört?

Har kollat mycket på kelpien, och är riktigt sugen. Har du kelpie själv? Har dom så mycket vakt och skärpa i sig som man hört?

Jag har kelpie själv ja :) en hane på tre år som tävlar elitlydnad, spår och tränar sök för tävling.

Jag upplever absolut inte kelpien som varken skarp eller vaktig. De vill inte ha främmande hundar på sig hur som helst, men är inga slagskämpar. Dock är de reaktiva, så lite styrning krävs. Mot människor är de i regel mkt sociala och de som är osäkra brukar i regel fjäska snarare än bli otrevliga..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 064
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar