Hjälp oss flytta hem :)

Det är ett första hands kontrakt. Men om vi har beräknad inkomst 0kr i Sverige så blir det ju en ond cirkel - utan bostad ingen inkomst - ingen inkomst utan bostad.

Jag har inget emot att söka jobb når vi kommer till Sverige och låta pappa vara hemma med bebis, men det tar ju iaf någon månad/månader och till en början medan vi letar behöver vi boende - aka möjligt att betala i förskott för att visa att vi "kan" betala?

Jag fattade det som att ni står i en bostadskö redan, eftersom du skrev att ni har köpoäng? Hör med den hyresvärden då, så får ni klart besked vad som låter sig göras hos dem.

Den i allmänhet största flaskhalsen som jag uppfattar det är inte att styrka betalningsförmågan - utan att överhuvudtaget hitta en bostad. Stadsnära hyresbostäder tror(!) jag att man i praktiken kan räkna bort som alternativ ganska omgående, som helt ny på bostadsmarknaden - ganska oavsett försörjning/inkomst. Även på landsbygden kan det vara svårt.
Det lättaste torde vara att köpa en bostadsrätt eller radhus/villa.

Tack alla igen! Växjö är det orten det gäller för oss. Vi har lite mer än 9 år Köpoäng och vad jag sett på hemsidan så är vi ganska i fas med vad som krävs för att få en bostad. Denna lägenheten är en nyproduktion och ligger något över medelhyran för storleken ifråga vilket innebär att det inte varit alltför högt tryck på just den lägenheten (köplats 6 har 500- nånting poäng medans vi ligger på 3000+). Så vi tordes i alla fall kunna få något.

Mailade igår men har inte fått något svar ännu - men det kommer väl inom sinom tid. Verkar vara lite olika bud så vi får väl se vad denna hyresföreningen säger om just vårat fall.

Tack för förslaget med fb ska höra av mig där. Skype visste jag inte att det fungerade så - använder ju whatsapp och FaceTime när jag ringer hem till Sverige på det hållet men myndigheter är ju annorlunda. Kanske får införskaffa en billig telefon med ett lyca kort för att ringa mina ärenden annars.

Tack för alla svar! Någon utav er som vet hur jag kan kontakta försäkringskassan? Hittar ingen email på deras hemsida och ringa hem kostar £1.5 i minuten typ 16kr och vad jag förstått så kan man sitta i kö en bra stund innan man kommer fram på försäkringskassan?:nailbiting:

Förstår att det blir minimum belopp och inte speciellt mycket - men det är klart att det lilla hjälper ändå :)
Googlade "maila försäkringskassan" och första träffen var denna:

https://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/skicka_e-post

:)

Såg att det ändrats till 1600 men det innebär att vi åtminstone fortfarande är i topp 5.

Om du är svensk medborgare borde det inte vara några som helst problem med bostad och understöd.
Alla, oavsett ursprung, garanteras ju en viss levnadsstandard i Sverige, så det borde ju gå vägen även för er.

Jag fick noll och nada understöd eller a-kassa när jag flyttade hem från England... så det är inte riktigt så. Jag fick låna av mina föräldrar tills jag fick jobb, ungefär åtta månader, fick ingen hjälp från något statligt håll överhuvudtaget.

Får ni ett förstahandskontrakt, vilket det låter som, så betalar man inga hyror i förskott. Ni blir accepterade beroende på er inkomst, men ett halvårs förskotthyror eller någon deposition betalar man inte.

Det kan man visst göra. Min förra hyresvärd tog tre månadshyror eller borgensman om de ansåg att man hade för låg inkomst. Och det är en stor hyresvärd med lägenheter i flera städer.

Tillägg: det var dock en deposition som man fick tillbaka vid flytt, så det drogs inte av som hyra i förskott.

Det kan man visst göra. Min förra hyresvärd tog tre månadshyror eller borgensman om de ansåg att man hade för låg inkomst. Och det är en stor hyresvärd med lägenheter i flera städer.

Tillägg: det var dock en deposition som man fick tillbaka vid flytt, så det drogs inte av som hyra i förskott.

Menade i kommunala bostadsbolag, utgick från att det var ett sådant eftersom TS pratade om köpoäng etc, det lät inte som en privat hyresvärd. Men skulle ha varit tydlig med det förstås!

Menade i kommunala bostadsbolag, utgick från att det var ett sådant eftersom TS pratade om köpoäng etc, det lät inte som en privat hyresvärd. Men skulle ha varit tydlig med det förstås!

Aha. Det finns många privata som har kösystem också :)

De kommunala bostadsbolag jag har hyrt av har inte brytt sig om inkomst överhuvudtaget, de har bara kollat om man har betalningsanmärkningar.

Den i allmänhet största flaskhalsen som jag uppfattar det är inte att styrka betalningsförmågan - utan att överhuvudtaget hitta en bostad. Stadsnära hyresbostäder tror(!) jag att man i praktiken kan räkna bort som alternativ ganska omgående, som helt ny på bostadsmarknaden - ganska oavsett försörjning/inkomst. Även på landsbygden kan det vara svårt.
Det lättaste torde vara att köpa en bostadsrätt eller radhus/villa.

Varför då? TS skriver ju i trådstarten att de har köpoäng och det är vad de flesta går efter. Man behöver liksom inte byta till sig en lägenhet. Dessutom finns det hyresvärdar som inte har kösystem.

Jag fick noll och nada understöd eller a-kassa när jag flyttade hem från England... så det är inte riktigt så. Jag fick låna av mina föräldrar tills jag fick jobb, ungefär åtta månader, fick ingen hjälp från något statligt håll överhuvudtaget.

Så var det för en vän till mig också. Flyttade hem från UK och har fortfarande svårt att gå runt. Ett av de största problemen var att hon inte hade något svenskt bankkonto. Ingen hjälp fanns att få, utan det var lån av vänner som gällde. I ett par år. Min vän har fortfarande inte kommit på rätt köl eftersom hälsan sviker. Försäkringskassan är minimalt intresserade av att hjälpa.

Detta kanske är en dum fråga men jag ser inte att det har nämnts - ni vet att det inte bara är för din kille att flytta till Sverige utan uppehållstillstånd osv?

Detta kanske är en dum fråga men jag ser inte att det har nämnts - ni vet att det inte bara är för din kille att flytta till Sverige utan uppehållstillstånd osv?

Eller ja. Hans företag i UK kan räknas förstås. Men kolla upp det, jag vet många som trott att det bara varit att flytta tack vare att det är ett EU-land, men det är ju inte riktigt så enkelt.

Sedan vet jag att det kan vara vansinnigt jobbigt att få samordningsnummer och därmed rätt till socialförsäkring osv. också. Men ni har ju säkert kollat upp det, jag vill inte vara domedagsprofet men läser dagligen om folk som har problem med dessa grejer.

Så var det för en vän till mig också. Flyttade hem från UK och har fortfarande svårt att gå runt. Ett av de största problemen var att hon inte hade något svenskt bankkonto. Ingen hjälp fanns att få, utan det var lån av vänner som gällde. I ett par år. Min vän har fortfarande inte kommit på rätt köl eftersom hälsan sviker. Försäkringskassan är minimalt intresserade av att hjälpa.

Men han hon bytt medborgarskap då? För att skriva in sig i Sverige igen ska ju inte vara några problem så länge man har kvar sitt personnummer, det tog fem minuter på Skatteverket att fixa för mig och sedan var jag med i rullorna igen vad gäller Försäkringskassan, sjukvård osv. Jag hade kvar mitt svenska bankkonto också, tack och lov.

TS: Vilken bransch jobbar din sambo inom?

Jag ska inte flytta, men det där med samordningsnummer kan jag skriva under på. Herregud vad många turer det har varit att försöka få detta ordnat för barnen, har nästan givit upp faktiskt. Den senaste vändan hos svenska Polisen var att de skulle ha förlossningsrapporten (!!) och när jag meddelade att man inte får någon sådan i England, så tittade de blankt på mig och sade att jo fast den måste vi se... :banghead:

TS jag råder dig att fixa samordningsnummer och pass i England, det blir både dyrare och tar längre tid, men verkar faktiskt mer "säkert".
Ett svenskt bankkonto är bra att ha, antar att du har det - jag har behållit mitt trots stt jag har bott utomlands i 17 år.
Resten kan jag inte hjälpa till med, men lycka till med flytten!!

Liknande trådar

Äldre För ett tag sen skrev jag en tråd om att flytta hem - vi fick aldrig den lägenheten men har nu fått en ännu bättre men i annan (större)...
Svar
1
· Visningar
556
Senast: lil-sis
·
Småbarn Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation! Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka