Hjälp oss flytta hem :)

Så var det för en vän till mig också. Flyttade hem från UK och har fortfarande svårt att gå runt. Ett av de största problemen var att hon inte hade något svenskt bankkonto. Ingen hjälp fanns att få, utan det var lån av vänner som gällde. I ett par år. Min vän har fortfarande inte kommit på rätt köl eftersom hälsan sviker. Försäkringskassan är minimalt intresserade av att hjälpa.

Varför gick det inte att skaffa ett svenskt bankkonto?

Varför gick det inte att skaffa ett svenskt bankkonto?

Utlänning utan anställning = inget bankkonto. Vissa banker accepterar inte visstidsanställningar heller, utan du ska visa upp tillsvidarekontrakt och gärna ett brev från arbetsgivaren också. SEB är lättare att ha med att göra än Swedbank och Nordea, för övrigt.

Men svenska medborgare måste väl kunna få ett bankkonto, det finns ju många svenska medborgare som inte arbetar men som ändå får in pengar som t.ex a-kassa eller andra bidrag.

Generell kommentar, ej till någon särskild: Jag jobbar dagligen med att hjälpa våra anställda från utlandet med samordningsnummer, bank och andra praktiska saker, både på kortare utbyteskontrakt och permanenta kontrakt, så jag har lite insyn i hur detta funkar och hjälper gärna TS så gott jag kan :) Vet dock inte allt och hoppas att jag inte framstår som en besserwisser, men jag har ju både flytten från UK och insynen här hemma :)

Kolla hos privata hyresvärdar, jag fick min första lägenhet tack vare att min mamma hyrt av samma hyresvärd tidigare och skött sig. Att kunna visa att ni kan ge ett års hyra direkt vid inflytt räcker säkert för vissa värdar.

Alternativt kan ni ju köpa en bostadsrätt i någon mindre stad, en fräsch tvåa kan man få för 100 000 kr. Jobbmöjligheterna kan ju vara begränsade, men då har ni i alla fall ett boende till att börja med.
Oj, var finns det fräscha tvåor för 100 000?

Men han hon bytt medborgarskap då? För att skriva in sig i Sverige igen ska ju inte vara några problem så länge man har kvar sitt personnummer, det tog fem minuter på Skatteverket att fixa för mig och sedan var jag med i rullorna igen vad gäller Försäkringskassan, sjukvård osv. Jag hade kvar mitt svenska bankkonto också, tack och lov.

TS: Vilken bransch jobbar din sambo inom?

Min vän var och är svensk medborgare. Bott i UK drygt 10 år. Vet inte om det spelade roll hur länge personen inte bott i Sverige.

Oj, var finns det fräscha tvåor för 100 000?

I småstäder finns det. @vallhund gav bra exempel.
Det är ju verkligen inga bra lägen på de lägenheterna, jobb blir säkert inte lätt. Men det är ett billigt sätt att få tak över huvudet tills dess att man fått ordning på livet i Sverige. Man kan ju söka jobb i andra orter och flytta vidare så snart som möjligt.

Min vän var och är svensk medborgare. Bott i UK drygt 10 år. Vet inte om det spelade roll hur länge personen inte bott i Sverige.

Det ska det inte göra. Man får förstås inte kredit eller lån och så utan kreditvärdighet men ett vanligt konto med uttagskort ska man kunna få.

Men det kan ju vara något annat som spelat in förstås.

@Anna

När min man (då var han "bara" min partner) skulle flytta till Sverige sa Migrationsverket att han bara kunde åka dit och bo med mig och sedan ansöka om uppehållstillstånd på plats. Att ingenting behövdes fixas innan. Är det fel alltså?

Den gången flyttade vi till Madrid istället så vi kommer gå igenom den här processen nästa år för första gången och alla tips är vi verkligen supertacksamma för!

http://
@Anna

När min man (då var han "bara" min partner) skulle flytta till Sverige sa Migrationsverket att han bara kunde åka dit och bo med mig och sedan ansöka om uppehållstillstånd på plats. Att ingenting behövdes fixas innan. Är det fel alltså?

Den gången flyttade vi till Madrid istället så vi kommer gå igenom den här processen nästa år för första gången och alla tips är vi verkligen supertacksamma för!

Som EU-medborgare ska det inte behöva uppehållstillstånd enligt följande från migrationsverkets hemsida:

EU-medborgare behöver inte söka uppehållstillstånd
En EU-medborgare kan bo och arbeta i Sverige utan att behöva söka några tillstånd. EU-medborgare som har sin försörjning tryggad genom egna medel eller anställning har rätt att bosätta sig i Sverige. Sedan våren 2014 behöver EU-medborgare inte längre registrera sig hos Migrationsverket. Under 2013 registrerades 25 501 EU-medborgare som nya migranter i Sverige.

I småstäder finns det. @vallhund gav bra exempel.
Det är ju verkligen inga bra lägen på de lägenheterna, jobb blir säkert inte lätt. Men det är ett billigt sätt att få tak över huvudet tills dess att man fått ordning på livet i Sverige. Man kan ju söka jobb i andra orter och flytta vidare så snart som möjligt.
Ett bra exempel. ;) Att hoppas på att det finns lgh för 100 000 kr i Torekov är som att hoppas på att det finns billiga lgh i Nice. Typ. :D

Förlåt om svaret redan finns i tråden. Men undrar lite hur tanken är? Ni är en hel familj utan inkomst som planerar att flytta hem till Sverige? Och planen är att leva på a-kassa och bostadsbidrag? Jag hade nog inte gjort det utan en rejäl buffert. Känns rätt osäkert ekonomiskt? Men ni kanske har en buffert ni tänkt utnyttja första tiden? Vad är den långsiktiga planen?

@Anna

Nej, det stämmer nog. Jag var otydlig - visst kan man söka på plats om man kommer från ett land som inte kräver visum :)

Har TS sambo det då? Det har jag inte riktigt tytt det som.
Han hade ju en firma de försörjt sig på som skulle fortsätta vara i drift. Det hade jag ansett bara tillräckligt för uppehållstillstånd.

Men om de behöver socialbidrag så anser kanske myndigheterna att han inte har skäl nog, vad vet jag.

Men vi svenskar behöver inget uppehållstillstånd för att åka till England och det behövs inte åt andra hållet heller. Vad som krävs för att få hjälp från myndigheterna kan jag dock inte.

Nej, vi behöver inget för England men det är inte riktigt lika enkelt att flytta till Sverige. Det finns ju t.ex ingen folkbokföring i England att krångla med, inga samordningsnummer (deras National Insurance-nummer har egentligen bara med skattesats att göra) och liknande.

TS: Jag vet inte var i England du är, men om du frågar i gruppen LondonSvenskar på Facebook finns det många som kan berätta om sina erfarenheter med att flytta hem till Sverige med brittisk partner. De vet förstås mer än jag eftersom jag bara flyttat hem mig själv och de jag hjälper på jobbet har ju redan en anställning och således garanterad inkomst/försöjning.

Jag förstod det som att TS partners företag kommer att dra in mindre pengar i och med hans flytt och det är inte säkert att Migrationsverket accepterar det då. Det räcker ju inte att ha ett företag. Men jag kan ha missförstått, det är inte alls omöjligt :)

Det första steget är att folkbokföra dig i Sverige igen, helst igår. Nu pratar vi inte ens SGI utan att om du har riktig otur kan du åka på att tvingas betala kostnaden för BVC och förlossningen - som bara den kan gå loss på femsiffrigt belopp.

Eftersom du har bott i England en längre tid antar jag att du har någon slags engelsk sjukvårdsförsäkring och inte är skriven i Sverige längre? Vårdguiden säger följande:
Om man bor i ett EU-, EES-land eller Schweiz kan man få nödvändig vård på samma villkor som de som är försäkrade i Sverige. Men då krävs att man är försäkrad i det land man bor i och har ett EU-kort när man söker vård i Sverige.

För att få planerad vård i Sverige behöver man ett förhandstillstånd från det land man är försäkrad i. Är man försäkrad i ett EU- eller EES-land kan man också komma till Sverige för att söka vård utan tillstånd. Då betalar man hela kostnaden själv och ansöker i efterhand om ersättning för vårdkostnaderna i det land man bor. Hur stor del av kostnaden som ersätts beror bland annat på vad motsvarande vård kostar i landet där man är försäkrad.

Folkbokför dig hos någon i din familj/en vän NU annars kanske du tvingas resa till England för att få ditt barn.

Att folkbokföra dig i Sverige är inte heller en piece of cake http://www.skatteverket.se/privat/f...armeddinfamilj.4.3810a01c150939e893f320d.html

Bra att kontakta FK men fokusera på folkbokföringen först av allt. Svenskar förstår inte just hur subventionerad vård och omsorg är och hur viktigt att det är att vara skriven i Sverige även om du flyttar hem från ett annat EU land.

Min mamma som var här i somras glömde sin medicin, ett fem minuters besök hos vårdcentral gick på 3500kr och medicinen (nu pratar vi inte direkt HIV) på ca 2000. Du kan inte heller skriva in ditt barn på förskola utan att vara skriven i Sverige.

Som redan sagts i tråden, din SGI är antagligen nere på noll nu, men det är värt att kolla upp. Enligt FK så kan du bara få föräldrapenning om du är försäkrad, dvs skriven, i Sverige (6750 före skatt enl FK).

Folkbokföring nu och bekymra dig om lägenhet, bankkonto och liknande senare.

Det första steget är att folkbokföra dig i Sverige igen, helst igår. Nu pratar vi inte ens SGI utan att om du har riktig otur kan du åka på att tvingas betala kostnaden för BVC och förlossningen - som bara den kan gå loss på femsiffrigt belopp.

Eftersom du har bott i England en längre tid antar jag att du har någon slags engelsk sjukvårdsförsäkring och inte är skriven i Sverige längre? Vårdguiden säger följande:

Folkbokför dig hos någon i din familj/en vän NU annars kanske du tvingas resa till England för att få ditt barn.

Att folkbokföra dig i Sverige är inte heller en piece of cake http://www.skatteverket.se/privat/f...armeddinfamilj.4.3810a01c150939e893f320d.html

Bra att kontakta FK men fokusera på folkbokföringen först av allt. Svenskar förstår inte just hur subventionerad vård och omsorg är och hur viktigt att det är att vara skriven i Sverige även om du flyttar hem från ett annat EU land.

Min mamma som var här i somras glömde sin medicin, ett fem minuters besök hos vårdcentral gick på 3500kr och medicinen (nu pratar vi inte direkt HIV) på ca 2000. Du kan inte heller skriva in ditt barn på förskola utan att vara skriven i Sverige.

Som redan sagts i tråden, din SGI är antagligen nere på noll nu, men det är värt att kolla upp. Enligt FK så kan du bara få föräldrapenning om du är försäkrad, dvs skriven, i Sverige (6750 före skatt enl FK).

Folkbokföring nu och bekymra dig om lägenhet, bankkonto och liknande senare.
Utan att ha några övriga kunskaper i ämnet (jag var minderårig när jag flyttade hem) så måste jag påpeka att barnet redan är fött, det står i trådstarten.

Utlänning utan anställning = inget bankkonto. Vissa banker accepterar inte visstidsanställningar heller, utan du ska visa upp tillsvidarekontrakt och gärna ett brev från arbetsgivaren också. SEB är lättare att ha med att göra än Swedbank och Nordea, för övrigt.

Enda bank jag haft att göra med (när jag skulle byta bank för några år sedan) som kräver inbokat möte, senaste deklarationerna etc. och helst en stor förmögenhet hos nya kunder för att öppna ett helt vanligt jäkla lönekonto är handelsbanken. Övriga banker, däribland nordea och swedbank har det inte varit några problem eller konstigheter med öht.

Liknande trådar

Äldre För ett tag sen skrev jag en tråd om att flytta hem - vi fick aldrig den lägenheten men har nu fått en ännu bättre men i annan (större)...
Svar
1
· Visningar
556
Senast: lil-sis
·
Småbarn Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation! Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka