Hjälp oss flytta hem :)

Okej tack för alla svar och till er som engagerat er. Vi får hålla er uppdaterade med vad som händer :) men planen är som sagt en flytt och det ska nog gå att lösa tills slut :p

Folkbokföring, folkbokföring, folkbokföring. NU. Som sagt, blir du, din sambo eller barn sjuk kan du sitta riktigt pyrt till. Först när du är skriven i Sverige kan du skriva in dig på FK. Ta det sedan från där.

Folkbokföring, folkbokföring, folkbokföring. NU. Som sagt, blir du, din sambo eller barn sjuk kan du sitta riktigt pyrt till. Först när du är skriven i Sverige kan du skriva in dig på FK. Ta det sedan från där.

Finns väl ingen poäng med att folkbokföra sig i Sverige innan man faktiskt bosätter sig i Sverige? När jag återinvandrade till Sverige folkbokförde jag mig i Sverige i samband med flytten och anmälde mig i samma veva till FK. Inga konstigheter, bara att gå till ett servicekontor. :)

Finns väl ingen poäng med att folkbokföra sig i Sverige innan man faktiskt bosätter sig i Sverige? När jag återinvandrade till Sverige folkbokförde jag mig i Sverige i samband med flytten och anmälde mig i samma veva till FK. Inga konstigheter, bara att gå till ett servicekontor. :)

Poängen är att man måste folkbokföra sig innan man kan skriva in sig hos FK. Och man bör för sin egen skull folkbokföra sig så snart som möjligt så du kan ta del av det svenska socialförsäkringssystemet helst innan flytten till Sverige. Så du kan ställa barn i dagiskö osv och som jag sagt tidigare, sjukdom och vård kan bli förbannat dyrt annars.

Nej inte alls komplicerat att trava iväg till närmsta servicekontor och göra det så ska fixas asap

Poängen är att man måste folkbokföra sig innan man kan skriva in sig hos FK. Och man bör för sin egen skull folkbokföra sig så snart som möjligt så du kan ta del av det svenska socialförsäkringssystemet helst innan flytten till Sverige. Så du kan ställa barn i dagiskö osv och som jag sagt tidigare, sjukdom och vård kan bli förbannat dyrt annars.

Nej inte alls komplicerat att trava iväg till närmsta servicekontor och göra det så ska fixas asap

Ja och min poäng är att man gör det vid ett och samma tillfälle på ett servicekontor. Man måste vara beredd på att bevisa att man faktiskt bor i Sverige och har rätt att vara socialförsäkrad i Sverige när man anmäler sig. Kan man inte det kan man stöta på problem. Därför är det vettigt att anmäla sig vid flytt, så som man bör. Ingen vård blir jättedyr för att man gör som man bör. Är ju bara dumt att försäkra ut sig i det land man bor för att försäkra in sig ett land man ännu inte flyttat till, eller hur?

Det är oftast olagligt att folkbokföra sig på en plats man inte bor på. Förresten är det svårt att folkbokföra sig innan man vet var man bor.

Men vad kul, jag tog också med mig en engelsman hem för ca två år sedan :D

Jag har dålig koll på f-kassa, barn-/bostadsbidrag etc, men här är några blandade tips:

Vi har inte haft någon kontakt med Migrationsverket över huvud taget utan fixade min mans personnummer direkt via Skatteverket. Vi startade eget (eller planerade att starta eget) vilket var tillräckligt för att ge honom uppehållsrätt: "Du har uppehållsrätt om du till exempel är arbetstagare, egen företagare, studerar eller har tillräckliga medel för din försörjning. Om du har uppehållsrätt i Sverige behöver du inte kontakta Migrationsverket." (härifrån)
Han folkbokförde sig som anhörig till mig, fick personnummer efter en vecka (och slapp alltså att mecka med migrationsverket/samordningsnummer) och kunde sedan öppna bankkonto och sånt utan problem. För att räknas som anhörig så behöver han bevisa för Skatteverket att ni har en relation, så se till att ta med hyreskontrakt som ni båda står på, räkningar med båda era namn på, utdrag från gemensamma bankkonton etc. Ta med er dokumenten som behövs (info finns på Skatteverkets hemsida) till närmaste servicekontor så hjälper de er.

En annan sak ni ska packa ner är ett brittiskt checkhäfte. Jag skulle typ betala £50 i restskatt och DET ENDA sättet att göra det på var via CHECK som POSTADES till HMRC. Alltså........ England. :banghead: Att utfärda checkar i Sverige kostar typ 300 spänn och bankerna vet knappt hur man gör, så ta med ett checkhäfte kopplat till ett engelskt konto ifall det behövs.

Vi kunde inte handla på faktura/avbetalning eller ha abonnemang på mobilerna det första året eftersom vi inte hade någon registrerad inkomst i Sverige. Tror även det hade strulat med att t ex hyra bil och liknande, dvs allt som kräver kreditupplysning. Kan vara bra att tänka på för det gjorde inte jag...

Hmm, mer då... Jo - se till att sambon börjar plugga svenska om han inte redan gjort det! Det är alldeles för lätt att klara sig på engelska i Sverige. Folkuniversitetet har bra kurser om han behöver läsa kvällstid (dock ganska dyrt) och jag tror att man kan läsa SFI på distans om upplägget på orten inte passar och man behöver mer flexibilitet eller ett lägre tempo.

Skriver igen om jag kommer på något mer ;) Lycka till med flytten!

Vi kunde inte handla på faktura/avbetalning eller ha abonnemang på mobilerna det första året eftersom vi inte hade någon registrerad inkomst i Sverige. Tror även det hade strulat med att t ex hyra bil och liknande, dvs allt som kräver kreditupplysning. Kan vara bra att tänka på för det gjorde inte jag...

Det går i ofta att förekomma genom att visa nuvarande anställnings- och inkomstuppgifter, UC bygger ju på dåtid. :)

Det går i ofta att förekomma genom att visa nuvarande anställnings- och inkomstuppgifter, UC bygger ju på dåtid. :)

Jo precis, man kan ju t ex kontakta mobiloperatören eller vad det nu kan vara och göra en liten specialare genom att skicka in lönebesked etc. Jag hade inte tanke på att jag inte hade någon kreditvärdighet och trodde att hemsidan strulade när jag försökte beställa abonnemang och fick ett diffust felmeddelande, så jag testade förstås en massa gånger och lyckades göra typ 18 kreditupplysningar på mig själv. Jättebra jobbat, verkligen! :P

Liknande trådar

Äldre För ett tag sen skrev jag en tråd om att flytta hem - vi fick aldrig den lägenheten men har nu fått en ännu bättre men i annan (större)...
Svar
1
· Visningar
556
Senast: lil-sis
·
Småbarn Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation! Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka