Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Folkbokföring, folkbokföring, folkbokföring. NU. Som sagt, blir du, din sambo eller barn sjuk kan du sitta riktigt pyrt till. Först när du är skriven i Sverige kan du skriva in dig på FK. Ta det sedan från där.
Finns väl ingen poäng med att folkbokföra sig i Sverige innan man faktiskt bosätter sig i Sverige? När jag återinvandrade till Sverige folkbokförde jag mig i Sverige i samband med flytten och anmälde mig i samma veva till FK. Inga konstigheter, bara att gå till ett servicekontor.
Poängen är att man måste folkbokföra sig innan man kan skriva in sig hos FK. Och man bör för sin egen skull folkbokföra sig så snart som möjligt så du kan ta del av det svenska socialförsäkringssystemet helst innan flytten till Sverige. Så du kan ställa barn i dagiskö osv och som jag sagt tidigare, sjukdom och vård kan bli förbannat dyrt annars.
Nej inte alls komplicerat att trava iväg till närmsta servicekontor och göra det så ska fixas asap
Det är oftast olagligt att folkbokföra sig på en plats man inte bor på. Förresten är det svårt att folkbokföra sig innan man vet var man bor.Poängen är att man måste folkbokföra sig innan man kan skriva in sig hos FK. Och man bör för sin egen skull folkbokföra sig så snart som möjligt så du kan ta del av det svenska socialförsäkringssystemet helst innan flytten till Sverige. Så du kan ställa barn i dagiskö osv och som jag sagt tidigare, sjukdom och vård kan bli förbannat dyrt annars.
Nej inte alls komplicerat att trava iväg till närmsta servicekontor och göra det så ska fixas asap
Vi kunde inte handla på faktura/avbetalning eller ha abonnemang på mobilerna det första året eftersom vi inte hade någon registrerad inkomst i Sverige. Tror även det hade strulat med att t ex hyra bil och liknande, dvs allt som kräver kreditupplysning. Kan vara bra att tänka på för det gjorde inte jag...
Det går i ofta att förekomma genom att visa nuvarande anställnings- och inkomstuppgifter, UC bygger ju på dåtid.