Hjälp oss flytta hem :)

Eller ja. Hans företag i UK kan räknas förstås. Men kolla upp det, jag vet många som trott att det bara varit att flytta tack vare att det är ett EU-land, men det är ju inte riktigt så enkelt.

Sedan vet jag att det kan vara vansinnigt jobbigt att få samordningsnummer och därmed rätt till socialförsäkring osv. också. Men ni har ju säkert kollat upp det, jag vill inte vara domedagsprofet men läser dagligen om folk som har problem med dessa grejer.

När min sambo flyttade hit så var det inga problem med att få samordningsnummer och senare personnummer. Han flyttade hit från UK 2013. Men vi kanske hade tur?

Tryckte du över huvud taget på länken?
Länken går till en sökning på hemnet som visar bostadsrätter med minst 2 rum för max 100 000. Sökningen ger 23 träffar.
Nej, utgick fr att det bara gällde Säffle och Torekov. Men poängen ang Torekov kvarstår. Och det sades med glimten i ögat.

Nej, utgick fr att det bara gällde Säffle och Torekov. Men poängen ang Torekov kvarstår. Och det sades med glimten i ögat.

Jag som bott nära Säffle kan ju svara för att det där (och i näraliggande Åmål och Mellerud) regelbundet kommer ut 2:or och 3:or i fräscht skick mellan 100k-150k. En gammal vän köpte en tvåa i renoveringsbehov för 40k nu i sommar. Det är verkligen skitenkelt att få tag på en okej tvåa för 100k på vissa orter.

Jag som bott nära Säffle kan ju svara för att det där (och i näraliggande Åmål och Mellerud) regelbundet kommer ut 2:or och 3:or i fräscht skick mellan 100k-150k. En gammal vän köpte en tvåa i renoveringsbehov för 40k nu i sommar. Det är verkligen skitenkelt att få tag på en okej tvåa för 100k på vissa orter.

Och är man inte allt för kinkig med bostadsort så får man hus för dom pengarna.

Hmmm det där med bank vet jag inte om det stämmer. Samtliga nyanlända jag skrivit in i etableringen via arbetsförmedlingen har skaffat sina bankkonto via Swedbank. De flesta har redan konto när de kommer till af, vissa inte. Men det har inte varit något problem att öppna konto Vad jag vet om.
Möjligtvis att det krånglat om de bara haft samordningsnummer. Då krånglar det på af också, men en myndighet får inte neka utan då skrivs de in manuellt på papper och efterregistreras i systemet då personnummer kommit.

Ja, jag är inte ett dugg förvånad över att det finns mga lgher för de pengarna. Inte alls. Men bor man i Skåne så vet de flesta att Torekov is the shit. En riktig kuvös för storfräsare. Det var det som var roligt.

När min sambo flyttade hit så var det inga problem med att få samordningsnummer och senare personnummer. Han flyttade hit från UK 2013. Men vi kanske hade tur?

Ja, alltså - det beror väldigt mycket på vilken handläggare man får, har jag förstått. Jag har personer som har väntat på sitt samordningsnummer sedan i februari/mars någon gång nu, och sådana som kommer på exakt samma premisser som har fått det på någon vecka eller tio dagar. Ingen skillnad i deras ansökningar så att säga, samma företag, samma nationalitet - då är det ju handläggaren det kommer an på. Så ni hade nog tur :) Men sedan är det förstås så att det senaste året har varit tungt, inte bara för Migrationsverket utan även för Försäkringskassan och Skatteverket med tanke på den ökade volymen av nya personer som ska in i systemen.

(Detsamma gäller Migrationsverket för övrigt, jag har en indisk kille som har väntat på sin förlängning sedan i maj, om jag minns rätt, och fortfarande inte fått den beviljad vilket innebär att han inte får föräldrapenning nu när han är pappaledig eftersom ingenting "gäller" hos Försäkringskassan. Som tur var kom hans fru lite efter honom så hennes tillstånd var fortfarande giltigt när hon behövde förlossningsvård. Enda förklaringen MV har är att handläggaren "kanske varit sjuk eller så" - de har sina "högar" och är någon borta tar ingen annan över)

Sedan är det ju så att ska man vara här längre än ett år ska man ha personnummer och fullt upptas i folkbokföringen - samordningsnummer är temporära och till för de som bara ska vara här under tolv månader, alternativt de som väntar på sitt personnummer. @niphredil - hoppas att det svarar på din fråga. Ett samordningsnummer räcker dock gott för att ta del av socialförsäkringen och allt sådant. Det enda man inte kan få med endast ett samordningsnummer är ett fullgott personbevis, men man kan fortfarande få ett utdrag som tillsammans med ett intyg gäller för att t.ex förnya sitt pass på ambassad eller konsulat.

@Anna Ah då är jag med! Nä han ska ju då flytta hit och ansöka om TUT så då ska han ju inte ha ett sånt samordningsnummer :).

Men varför kom då samordningsnummer upp? TS partner ska ju flytta dit med henne och inte bara bo temporärt?

@Anna Ah då är jag med! Nä han ska ju då flytta hit och ansöka om TUT så då ska han ju inte ha ett sånt samordningsnummer :).

Men varför kom då samordningsnummer upp? TS partner ska ju flytta dit med henne och inte bara bo temporärt?

Jag har förstått genom FB-gruppen som jag nämnde att de som flyttar med sina brittiska partners fastnar just när det kommer till samordningsnumret, som de måste ha temporärt innan de får personnummer om de vill kunna ta del av "systemet", så att säga. Vissa handläggare är inte så sugna på att dela ut det innan man kan uppvisa att man har anställning - jag har just haft en tysk som fick avslag när han försökte ansöka dagen innan hans anställning började. Bara att börja om från början, liksom. Personnumret är sedan inga problem, även om det kan ta tid också, men då är man redan inne i systemet.

@Anna Jaha vad konstigt. De jag känner har fått personnummer supersnabbt och utan problem.

@Anna Jaha vad konstigt. De jag känner har fått personnummer supersnabbt och utan problem.

Det är ju jättebra. Jag hoppas verkligen inte att det är så krångligt som jag fått höra i FB-gruppen jag skrev om, det verkar helt vansinnigt och det borde ju inte vara så svårt. Men - ibland berättar ju folk inte hela bakgrunden utan lägger bara fram det som de tycker har hanterats fel också.

Okej ska försöka svar alla i ett!

Sambon jobbar just nu med byggnad - på flera sätt. Både hyr ut lägenheter men framförallt tar han kontrakt och renoverar fast i stor skala - typ bygger lägenheter, gör kontor m.m han har en öppen anställning så han får både lön och eget företag då han gör många projekt för en och samma koncern kan man säga.

Nu inför flytten pluggar han dock elektriker licens vid sidan av för att kunna öka sina chanser till jobb vid flytt - som han kan konvertera till svensk licens (vi har redan kollat upp)

Samordningsnumret är redan på väg till sonen och vi hade en sån förlossningsrapport från sjukhuset (discharge papers).

Tanken är inte alls att vi ska flytta till Sverige och håva in massa bidrag. Men mammapeng borde jag väl ha rätt till i alla fall då jag fått barn och han är hyfsat liten? Gällande bostadsbidraget hade det varit en hjälp tills vi kommit på plats dvs inget vi tänkt leva på och nej vi flyttar inte helt vind för våg. Självklart har vi sparat en del pengar att kunna "leva" på. Men det tar ju snabbt slut speciellt vid flytt - möbler måste införskaffas - köra resterande saker till Sverige - konvertera bilen till svensk register - eventuellt förskott på hyra osv osv. Så med det undrade jag om det fanns möjlighet till bostadsbidrag i alla fall tills någon av oss fått jobb - då det helt enkelt skulle ta av en toppen av berget så att säga.

Gällande inskrivning så åker jag hem och gör det om vi får lägenhet på en gång hos brorsan så det är inga problem så då har jag lite tidsmarginal också :) bankkonto har jag redan så inga problem!

Fast är du med i försäkringskassan? Har du varit utanför Sverige i mer än ett år är du med största sannolikhet utskriven från FK - då kan du skriva in dig igen när du har fått ett jobb. Typ så. Jag hade förbannade problem med FK när jag flyttade hem från Malta, separerad från dåvarande sambo. Det var inte bara att skriva in sig och tro att jag skulle kunna ta ut resten av mina föräldrapengar som fanns - utan det var bara att gå till soc. Det är inte bara att tro att man kan flytta hem när man bott utomlands. Försäkringskassan är ju en kassa man så att säga jobbat ihop till. Jag tror inte heller mannen kan flytta hur som helst inom EU, man måste även där söka. De flesta länder har tre månaders gräns, i tre månader får han vara här utan jobb eller inkomst. Har han firma i annat land som han kan styrka som inkomst kan det bli fråga om dubbelbeskattning till exempel. Min polare flyttade hem från Nya Zeeland i våras. Hon är gift med en engelsman (inga barn dock) och det dröjde även där innan hon fick bli med i försäkringskassan och det blev hon när hon fick ett jobb. Hon behövde också ha jobb att kunna visa upp för att hennes man skulle kunna få ett samordningsnummer. Jag kan inte riktigt koll på de exakta procedurerna, men som sagt, ta reda på vad som gäller, det är långt ifrån bara att flytta hem. Även om man är svensk medborgare.

Fast är du med i försäkringskassan? Har du varit utanför Sverige i mer än ett år är du med största sannolikhet utskriven från FK - då kan du skriva in dig igen när du har fått ett jobb.

Jag kunde skriva in mig igen utan jobb - men det var drygt fem år sedan så det kan ju ha förändrats. Dock kunde jag inte få något understöd överhuvudtaget som arbetslös och utan "kapital" eftersom den "schysstaste" a-kassan ändå kräver att man har arbetat i nio dagar i Sverige för att få gå med (tror det var nio dagar, det var en udda siffra i alla fall) och soc/Försäkringskassan var helt ointresserade av att hjälpa till.

Jag kunde skriva in mig igen utan jobb - men det var drygt fem år sedan så det kan ju ha förändrats. Dock kunde jag inte få något understöd överhuvudtaget som arbetslös och utan "kapital" eftersom den "schysstaste" a-kassan ändå kräver att man har arbetat i nio dagar i Sverige för att få gå med (tror det var nio dagar, det var en udda siffra i alla fall) och soc/Försäkringskassan var helt ointresserade av att hjälpa till.
I mitt fall fick jag kämpa som fan - trots att de skrev ut oss efter enbart ett halvår på felaktiga grunder och det dessutom fanns föräldradagar kvar att ta ut, men då jag inte fick skriva in mig förrän jag fått jobb fick jag inte ta ut de dagarna (eller få barnbidrag, eller underhållsbidrag). Socialen hjälpte dock till eftersom jag skrivit mig i kommunen i en månad. Rätt handläggare kanske. De kontaktade även försäkringskassan och efter ett par månader kunde jag skriva in mig där efter att ha lämnat intyg från Maltas försäkringskassa att jag inte har varit inskriven där. Vi flyttade hem maj 2014, i september 2014 fick jag bli medlem. Fick då barnbidrag för sommaren sedan jag var skriven i Sverige, men då hade jag även ett timvik inom kommunen så då hade jag även jobb. Så nej, jag tror inte alls TS ska räkna med att det går smidigt.

@Janey Bostadsbidrag kan man få betala tillbaka om man får en högre inkomst senare. Om man då fått mycket i bostadsbidrag så kan det bli en stor summa att betala tillbaks.

Liknande trådar

Äldre För ett tag sen skrev jag en tråd om att flytta hem - vi fick aldrig den lägenheten men har nu fått en ännu bättre men i annan (större)...
Svar
1
· Visningar
556
Senast: lil-sis
·
Småbarn Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation! Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka