När min sambo flyttade hit så var det inga problem med att få samordningsnummer och senare personnummer. Han flyttade hit från UK 2013. Men vi kanske hade tur?
Ja, alltså - det beror väldigt mycket på vilken handläggare man får, har jag förstått. Jag har personer som har väntat på sitt samordningsnummer sedan i februari/mars någon gång nu, och sådana som kommer på exakt samma premisser som har fått det på någon vecka eller tio dagar. Ingen skillnad i deras ansökningar så att säga, samma företag, samma nationalitet - då är det ju handläggaren det kommer an på. Så ni hade nog tur
Men sedan är det förstås så att det senaste året har varit tungt, inte bara för Migrationsverket utan även för Försäkringskassan och Skatteverket med tanke på den ökade volymen av nya personer som ska in i systemen.
(Detsamma gäller Migrationsverket för övrigt, jag har en indisk kille som har väntat på sin förlängning sedan i maj, om jag minns rätt, och fortfarande inte fått den beviljad vilket innebär att han inte får föräldrapenning nu när han är pappaledig eftersom ingenting "gäller" hos Försäkringskassan. Som tur var kom hans fru lite efter honom så hennes tillstånd var fortfarande giltigt när hon behövde förlossningsvård. Enda förklaringen MV har är att handläggaren "kanske varit sjuk eller så" - de har sina "högar" och är någon borta tar ingen annan över)
Sedan är det ju så att ska man vara här längre än ett år ska man ha personnummer och fullt upptas i folkbokföringen - samordningsnummer är temporära och till för de som bara ska vara här under tolv månader, alternativt de som väntar på sitt personnummer.
@niphredil - hoppas att det svarar på din fråga. Ett samordningsnummer räcker dock gott för att ta del av socialförsäkringen och allt sådant. Det enda man inte kan få med endast ett samordningsnummer är ett fullgott personbevis, men man kan fortfarande få ett utdrag som tillsammans med ett intyg gäller för att t.ex förnya sitt pass på ambassad eller konsulat.