HjÄlp, Nu!!

Sv: HjÄlp, Nu!!

ledsen att säga det men jag är jätte anti Krafts märket. en slaktare visade en bekant hur magen och tarmarna ser ut på en häst som ätit kraft.
kraft innerhåller nämligen potatis stärkelse och det blir ofta som klister i magen och tarmar, och det hade denna häst.
uch!!!
inte på alla men endel, jag vågar inte chansa.:(

Det är mycket vanligt att ge pelletsen torr.

Vilket är helt sjukt om man beaktar hästens matintagssystem. Det bästa är att ge stråfoder typ lucern som kraft. Spannmålsbaserat foder till hästar överhuvudtaget är ganska tveksamt, men uppblött pelleterat foder är helt OK ur "mekanisk" synvinkel.

Jag förvånas över att det fortfarande är så många som ger pellets torrt, det är en mycket vanlig bidragande orsak till tandproblem hos hästar.

varför just tandproblem? :confused::confused:

hästen är väl inte gjord för att tugga på mjuk mat?

varför just tandproblem? :confused::confused:

hästen är väl inte gjord för att tugga på mjuk mat?

Hästen är "gjord" för att tugga stråfoder. Sliskig mat (uppblötta pellets) är liksom inte optimalt för matsmältningen, dock skonar det tänderna bra.

Grundregeln är att hålla sig till bra stråfoder, finns både grovfoder och kraftfoder i det formatet.

men du skriver ju nu att de är gjorda för att tugga, då borde det väl vara bättre att ge dem torr pellets, få då måste de ju tugga

men du skriver ju nu att de är gjorda för att tugga, då borde det väl vara bättre att ge dem torr pellets, få då måste de ju tugga

Nu är jag inte med. Att tugga gräs och att tugga stenhårda pellets skulle alltså vara samma sak?

Nej, det är inte heller superbra att låta hästen enbart äta uppblötta pellets. Men det är väl ändå ingen som påstår att man inte ska ge sin häst ett ordentligt grovfoder av stråmaterial.

Torra, stenhårda pellets kan skada tänderna och är enligt tandläkare en vanlig källa till tandproblem. (Bettet är dock betydligt vanligare)

du tror inte att de måste tugga rätt hårt för att dela höet?
Jag anser inte att pellets är stenhårt, det är ju små partiklar sammansatt med ett bindningmedel. då blir det ju hyfsat lätt att dela. har du provat bryta en pellet i två delar? inte behöver man direkt ta i.

ledsen att säga det men jag är jätte anti Krafts märket. en slaktare visade en bekant hur magen och tarmarna ser ut på en häst som ätit kraft.
kraft innerhåller nämligen potatis stärkelse och det blir ofta som klister i magen och tarmar, och det hade denna häst.
uch!!!
inte på alla men endel, jag vågar inte chansa.:(

låter som en skröna....

Tror inte det, har nämligen hört samma sak.

Fast en hel massa människor har hört att det är förbjudet att köra med lilla luckan nere. Det är en skröna ändå. Grejen med en skröna är ju liksom att den är allmänt spridd och att folk tror på den.

Med tanke på hur många inom eliten i olika grenar som fodrar sina hästar med krafft, så hade det nog slagit igenom BETYDLIGT större om det varit sant det där med 'cement i magen'..

För jag har också hört det. Precis som jag hört skrönorna om att man inte får köra med lilla luckan nere, måste ha lädergrimma i transport osv..

Självklart har du en poäng i det du säger.

Men allvarligt...är det inte "lag" på läder grimma vid transportering?

Ok, en skröna med andra ord som det inte finns någon sanning i.

Precis. Men ändå kan du hitta hur många som helst som minsann hört det från en kompis/ridlärare/känd tränare/försäkringsbolaget/polisen/grannens moster/jordbruksverket/kreti och pleti i allmänhet.

Samma sak med lilla luckan, det finns folk därute som är beredd att ta GIFT på att det är lag på att ha den uppe. Ska man tro en ganska ny tråd finns det försäkringsbolagshandläggare som gått på det med.

Till dags dato har INGEN lyckats presentera ett skriftligt bevis på att det är varken försäkringsregel eller lag dock :devil: Eftersom det inte finns någon lag eller något försäkringsvillkor.

Så därför ställer jag mig HÖGST tveksam till att 'cement i magen'snacket om pelletterat foder i allmänhet och Kraffts-foder i synnerhet är annat än just en skröna.

*kl*

Rapport:

Vi trodde ju att vår häst hade blivit bättre nu, visade inte symptom på nästan 2 dagar. Men nähe, idag och ikväll har hon börjat igen:cry:

Det är då helvete att det inte ska bli bra och att ingen vet vad det är:mad:

du tror inte att de måste tugga rätt hårt för att dela höet?
Jag anser inte att pellets är stenhårt, det är ju små partiklar sammansatt med ett bindningmedel. då blir det ju hyfsat lätt att dela. har du provat bryta en pellet i två delar? inte behöver man direkt ta i.

Vill du göra experiment som går emot praktiska erfarenheter och vetenskapliga studier, OK för mig. Det är inte mina hästar som får tandproblem av det.

Pellets är hårt. Det är inte att jämföra med stråfoder. punkt.

Vill du göra experiment som går emot praktiska erfarenheter och vetenskapliga studier, OK för mig. Det är inte mina hästar som får tandproblem av det.

Pellets är hårt. Det är inte att jämföra med stråfoder. punkt.

Men möjligen med trä och bark kanske? (Nej jag har inte gjort några studier)

Hon kanske har kommit åt ekollon ändå på nåt sätt?

Rapport: ocg knapplån:)

Hon har blivit sämre. I morse ville hon inte äta mycket och hon hade bara druckit lite.

Imorgon åker vi in till kliniken igen. De måste ju ha missat något!

Detta måste få ett slut, det har ju bara blivit helt utdraget! Det känns ju som man inte får ordentligt med hjälp!

Jag är en av dom drabbade som förlorade min häst pga ekollon. Det är ett helvete att upptäcka och många vetrinärer har okunskap. Kan inte säga att din hästs symtom är den samma som min, men troligen kan det precis som många andra giftsymtomer kanske visa sig på olika sätt. OM du nu misstänker att det kan vara ekollon vill rekommendera dig till att ta lever och njur värden på hästen, även en gastropi hela vägen till magsäcken om dom nu inte gjorde det senast.
Om hästen har en förgiftning visar det sig i lever/njurvärden. Om du känner att det behövs, KRÄV det av vet. Det fick jag göra hur obekvämt det nu än känns. Lycka till..

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 540
Senast: Efwa
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka