HjÄlp, Nu!!

Sv: HjÄlp, Nu!!

grässjuka, gräsbetessjuka, sjukdom hos häst som kännetecknas av obalans i det autonoma nervsystemet. Orsaken till sjukdomen är inte klarlagd, men den tycks inte smitta mellan hästar. En hypotes är att grässjuka orsakas av mjöldryga som infekterar betesgräset under blomningen. Även andra möjliga orsaker till sjukdomen har föreslagits. Sjukdomen drabbar unga hästar oftare än äldre, framför allt under vår och försommar när en sval och fuktig klimatperiod följs av varmt väder. Sjukdomen förekommer speciellt i vissa områden och på vissa platser, inte sällan på beten som ligger i närheten av vattendrag. Typiska symtom är muskeldarrningar, fläckvisa svettningar, sväljningssvårigheter, överfylld magsäck och grovtarmsförstoppning. Endast symtomlindrande behandling finns. Prognosen är dålig, och endast ett fåtal hästar överlever.

Källa: 2007-09-20 Källa Nationalencyklopedin

För 25 år sedan hade jag en unghäst som hade något liknande, jag kom ut på morgonen och fodrade och upptäckte då att min häst inte kunde svälja alls.Det rann ur mun och näsa.Hade först ute distrikaren och han kunde inte alls fatta vad som hänt.Det enda han kunde göra var att slanga i honom vatten.Kontaktade då Helsingborg och de bad mig komma på en gång.De hade en teori om att han av misstag svalt ner något föremål som fastnat.De sövde honom för undersökning och medan de hade honom sövd så släppte det och han började svälja igen.Något fastsittande föremål hittades inte utan veterinären trodde att det var någon sorts förlamning och hur den kunnat uppstå visste de inte.Jag gick omkring länge och var rädd att detta skulle återkomma men så var ej fallet.
Hoppas du hittar vad som felar med din häst.

Ev. har den druckit för lite torr i strupen, kan vara en andledning, pellets är alltid en risk faktor.

Jo, vi har kollat på beskrivningen på det också. Men nu har hon ju haft det i ca 2 veckor, och sjukdomsförloppet på grässjukan verkar kortare?

Och det enda symptomet är ju sväljningssvåriheter i princip:confused:

Det är inte så smart att lägga det i betforen. Det värsta är när de börjat smälta men inte smält helt. Det tar länge om man ska blöta upp det helt.

Antigen ligga i blöt tills det svällt helt eller ge det torrt.

Rapport:

På morgonen och när pållan går i hagen ser det ut som hon är frisk, men när hon kommer in på kvällen så blir hon alltid så där igen!

Det tolkar jag som att det händer något när du stallar in henne. Vad händer om hon går kvar ute? Reagerar hon på något ämne i stallet? Luften? Färg som hon gnager i sig? Hur reagerar de andra hästarna? Vad har ändrats i stallet? Börja söka andra alternativ dvs vad har ändrats i anslutning till att hon blev sjuk och som någon sa RING alla vet du kan komma på.

Hoppas Hoppas det ordnar sig

Åter igen, tack för omtanken, men det har troligtvis inte med maten att göra.

Zanza Problemet din häst hade låter mer likt vårt problem!

Hur länge gick din häst med det? Bara en dag? Var han väldigt dålig? Åt något överhuvudtaget?

Den har ju haft foderstrups förstoppning dagen innan, ni bör inte ge igen dagen efter, delvis ger det sår i strupen samt om det var en ficka så är det klart att det kan fastna igen dagen innan.

Vi fick tipset att bara ge lite hö, gärna hösilage (då hö kan bli stickigt då strupen är sårig) och se till att hon dricker ordentligt kanske göra iorning betfor vatten så att hon får i sig vätska.

Ge lite i taget, hästen skall inte vara hungrig så den glupar i sig, färskt gräs är det bästa att den får gå och beta.

Vi har ju också tänkt på det, om det kunde vara något i stallet, men det har varit precis likadant i alla hennes år.

En fundering är att innan hon kommer in på kvällen så äter hon kanske inte något på en timme eftersom hon väntar på att få komma in. Och att hon behöver äta något precis hela tiden för att det inte ska samlas en stooor pöl med spott som fastnar någonstans i halsen. Så när hon kommer in och tar en endaste tugga så är det så mkt saliv någonstans så det rinner över.

Ah, svårförklarat, men det verkar ju vara överproduktion av saliv...eller att det bara inte kommer ner på något underligt sätt:confused:

Jo, men det har ju troligtvis aldrig varit foderstrupsförstoppning, utan sväljsvårigheter.

Åter igen, tack för omtanken, men det har troligtvis inte med maten att göra.

Zanza Problemet din häst hade låter mer likt vårt problem!

Hur länge gick din häst med det? Bara en dag? Var han väldigt dålig? Åt något överhuvudtaget?

Han var som sagt sådan på morgonen när jag kom ut till stallet.Han försökte få i sig foder men han kunde inte svälja ner det, det var då jag upptäckte att något var fel.
Jag åkte ner med hästen till Helsingborg och fick lämna kvar honom där. De sövde honom och då släppte det och han fick sväljreflexen tillbaka, så , ja detta var bara en dag.
Han var inte dålig allmänt .
Veterinären visste som sagt inte vad detta var, vad det berodde på eller om det skulle kunna hända igen.
Jag hoppas innerligt att du hittar en lösning på vad som är fel med din häst.

Är hon symptomfri på dagarna då hon går ute och betar? Äter hon och sväljer gräset som vanligt?

Alltså, när hon kom ut i morse och fick hö så tog hon bara nån tugga sen började det komma upp. Och då hade hon ändå fått hö tidigare på morgonen, och då fick hon inte upp något. Efter det kommit upp gick hon undan en stund och ville vara i fred, men sedan började hon äta lite gräs.

Men sedan vet inte vi om vi nu kommit på det! För vi har lite skog som hästarna går i, och det är ju så HIMLA MYCKET EKOLLON i år, och vi märkte på hästarna att de blivit lite småmaniska, så vi stängde av skogen så de kom åt minimalt med ekollon, och nu ikväll så har hon varit normal. Eller ja, ända sedan 9 i förmiddags.

Så, antingen är det en tillfällighet, eller är det något i ekollonen hon inte tål. Lustigt symptom dock, men man vet ju aldrig!

Eller vad tror ni?

Så, antingen är det en tillfällighet, eller är det något i ekollonen hon inte tål. Lustigt symptom dock, men man vet ju aldrig!

Eller vad tror ni?

Jag tror inte det är en tillfällighet då jag vet att alla hästar är känsliga för Erollon. Du ska bara ha tur om dom inte drabbas av fång oxå då Ekollon är ytterst fångrelaterat.

Fast varför skriva all det här på forumet då din Veterinär som du kallat ut i det akuta stadiet redan upplyst dig om det.

Hästar är väl inte bara känsliga för ekollon? Vad jag vet så är ekollon rent ut sagt giftigt för hästar.
Reaktionerna kan te sej ganska olika, från häst till häst.
Mitt ena sto fick någon, i början skum, reaktion. Ute på dagarna, inne på nätterna. När jag hämtade in henne på kvällen så såg hon ut som en hamster i ansiktet. Uppsvullen och andningssvårigheter. När hon kom in i boxen så tog hon bara något strå hö. Ville/kunde inte äta. Det bubblade i näsan och fradga i munnen. På morgonen var höet uppätet och hon var så gott som symptomfri.
När jag hämtade in henne på kvällen efter så var det samma visa igen. Kontaktade vet som genast ifrågasatte i vilken hage hon gick. Vet känner till gården mkt väl. Vet nästan skrek i mitt öra att jag skulle flytta hästen till en annan hage där det inte fanns ekollon, om jag inte ville ta dö på hästen förståss!
Hästen flyttades till annan hage och sympomen försvann.

finns det inte möjlighet för hästen att gå ute om nätterna? prova ett par dagar och se om det blir bättre, alt. utebox?

ang torr pellets. Vi har 14 hästar, alla får pellets. Torr pellets. EN gång för två år sedan fick ena 2 åringen stopp i halsen. Vet kom och gav kramplösande - släppte med en gång Nu får han blötlagd. När hästarna kommer in(har inte börjat komma in på nätterna än, men tidigare år) har vi redan fodrat med ensilaget. Sedan börjar vi direkt fodra med pellets, betfor, mineraler, kalk osv. De hinner knappast sätta i sig en massa ensilage och bli mindre glupska under den korta stunden. och ändå har inget hänt.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Sara - som tycker att hästarna ska få gå ute så mkt som helst, och många är fjönsiga som tror att hästarna fryser för ingenting.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte det är en tillfällighet då jag vet att alla hästar är känsliga för Erollon. Du ska bara ha tur om dom inte drabbas av fång oxå då Ekollon är ytterst fångrelaterat.

Fast varför skriva all det här på forumet då din Veterinär som du kallat ut i det akuta stadiet redan upplyst dig om det.

Ursäkta, men nu förstår jag inte vad du menar?
Vad menar du att min veterinär upplyst mig om?
Att ekollon är farligt? För Vet. trodde INTE att det var ekollonen.
Eller vad?
Anledningen att jag fortsätter skriva är ju för att kanske någon är intresserad av vad det kan vara, om deras egen häst skulle råka ut för något liknande.

För övrigt ringde vi vetr. idag och sade att vi trodde att det berodde på ekollonen. Hon sade först att hon inte trodde det, men när hon tänkte på saken sa hon att det kanske kunde vara möjligt, eftersom det är så fuktigt ute nu så kan det bildas toxiner på ekollonen som faller till marken. Och att hon då ätit upp dem och fått dessa symptom.

För nu har vi ju stängt av skogen och hon har inte visat några symtom sen igår morse!
Så om vi har tur så är det ekollonen. Men om hon börjar igen, så måste vi undersöka saken vidare...

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 540
Senast: Efwa
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka