HjÄlp, Nu!!

Sv: HjÄlp, Nu!!

hoppas allt går bra för er.

jag hatat pellets. jag vill blanda själv. hel säd, vatten och 3dl solrosolja.

Jag personligen tycker det är ganska onödigt att frågesätta ts mer om varför hon gett pelletsen torr, nu vet hon att hon inte bör göra det och hon säger själv att dom ska ändra rutiner!

Så, nu behöver vi intr frågesätta det mer tycker jag, tycker det va bra att hon tog upp det här för nu är det kanske fler som inte fodrar med torr pellets mer...

För övrigt hoppas jag att din häst blir bra snart!! lycka till!

*kl*

Vi var ju på kliniken i fredags och när vi kom hem åt hon ju som vanligt. Hon var även bra på lördagen och åt både hö och drack vatten utan problem.

Så nu trodde ju vi att hon hade blivit frisk och att antibiotikan och smärtstillandet hade hjälpt. Men icke!

Igårkväll hann hon inte mer än in i boxen förrän det såg ut som hon skulle kvävas igen, och fick upp massa genon näsa/mun.

Vad är det här!!?

min kille var likadan i höll på att stryka med 2ggr...

jag börjad med att ge mkt vatten i matten o la i början ner stenar lr hö så att det inte var så lätt att kasta i sej maten.
Kommer efter honom aldrig våga ge nån av mina framtida hästar torr mat överhuvudtaget..

Men.. ge vatten i maten! mkt vatten!

lycka till...

Hejsan.
Hur går de för Er med hästen? Hoppas allt är som de ska.:banana:

Vilken hemsk historia! Hoppas det ordnar upp sig!
Jag ska efter att ha läst den här tråden ALLTID blöta pelletsen, trodde inte det kunde vara farligt :o

3 dl olja,, till hur manga hastar??

Den anda foderstrupsforstoppningen jaghar varit med om ar med och ut av ho..

kalt vader ger torra slemhinnor och dte var valldigt kalt den dagen.

Rapport:

På morgonen och när pållan går i hagen ser det ut som hon är frisk, men när hon kommer in på kvällen så blir hon alltid så där igen! Ser ut som hon vill spy/ kommer genom näsa och mun. Och då har hon ändå bara ätit lite hö. Igår hann hon tom. inte äta något innan hon började.

Vet. sade att vi skulle avsluta antibiotikakuren, och sedan höra av oss igen.
Sista dagen är i morgon, så jag vet inte hur det kommer att gå!?

Vet. trodde aldrig att vi kommer få reda på vad det är som drabbat henne.

Pröva med en annan vet eller klinik som har ny infallsvinkel! Så där ska ingen häst behöva ha det!

Ja, det är nästan så man skulle göra det kanske:confused:

Jag tror inte det handlar om villken sorts pellets det är, utan att folk oftast ger kraftfoder FÖRE grovfoder och att dom oftast låter det gå för långt mellan fodringarna så hästarna är för hungriga då dom väl får mat...alltså då kastar i sig maten. Sällan är det fodret fel utan till 99% den mänskliga faktorn som spelar in.

håller med till 100%:bow::bow::bow:

Ja, det håller jag också med om.

Vi ger alltid hästarna hö eller halm med jämna mellanrum så de inte ska hinna bli så hungriga så de kastar i sig maten.

Rapport:

Det har blivit sämre:cry:

Hon är hängig, och spyr/hostar/kväljer upp massa slem. Vetrinären vet inte vad det är, men ringde till Helsingborg och Flyinge och frågade om de hade varit med om liknande. Det hade de inte bara sådär på rak arm, men skulle kolla upp det och ringa tillbaka.

Alltså, vi orkar inte mer! Vi känner oss så maktlösa. Det är så synd om henne, för vi ser ju att hon inte mår bra, men ingen gör ju något!
Medicinerna kan inte ha varit de rätta, för de hjälpte inte.

Nu är funderingarna på om det kan vara någon sorts förlamning av något slag. I matstrupen eller någonstans.
Vi har funderat på ekollon, men det verkar inte vara de symptomen alls. Också funderat på andra giftiga växter, men nej, det stämmer inte.
Det måste vara något de på kliniken missat. Men de tycker också det är mystiskt.

Stackars lilla gumman! Hon står mest för sig själv och vill vara i fred.:(

Ussh det där är inte roligt. Man blir så maktlös när djuren lider och ingen kan hjälpa dem, har varit där ett par gånger .
Mitt råd är ändå att försöka söka råd hos så många veterinärer som möjligt , tillslut måste ni hitta någon som varit med om något liknade och vet vad det beror på.
Ring Ultuna, strömsholm, och Skara , de är ju stora och har sett många "udda" fall. Jag skulle ändå försöka få iväg hästen till något större hästsjukhus snarast möjligt så det kan vara något den första kliniken missat. Tiden är ju även en faktor , väntar ni för länge kanske det inte går att göra något tillslut trots att man hittar orsaken!

Senast ändrad:

Finns ju nåt som heter grässjuka... vet inte riktigt symtomen men det ska visst rinna nåt grönt ur näsan som luktar väldigt illa!? kanske nån annan som kan mer om det. Vet att dom blir uppdragna typ vinthundsutsende.. Tycker synd om dig, finns inge värre än när man inte vet vad det är!! Lycka till!

Jag brukar blöta kraften precis mär jag ger. Blöt gärna hö:et om du kan. Speciellt pellets är ju väldigt torrt och kan hinna svälla i strupen.

Som flera andra här tror så tror jag också att det var/är foderstrupsförstoppning..

Jag har haft ett lindrigt fall på min häst... men det var tillräckligt otäckt. Ett rejält sådant förstår jag kan vara mycket skrämmande.

Min häst får sedan dess alltid sitt kraftfoder serverat som gröt.. (om det är pellets med). Blöter alltid upp pelletsen ordentligt...

Allt utfodring sker i marknivå. Kraftfoder serveras i hink. Har plockat bort allt vad krubbor heter....

Samma här...fast jag har löstagbara krubbor i marknivå...:cool:

Jo, men det har inte med någon förstoppning att göra.

Det är något allvarligare troligtvis. Men inte ens veterinärerna kan förstå vad det är.

Hoppas de ringer snart och har mer information. De skulle ju ringa runt till andra kliniker och se ifall de varit med om något liknande.

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 540
Senast: Efwa
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka