HjÄlp, Nu!!

Sv: HjÄlp, Nu!!

Hur är hon när hon åker i vanliga fall?
Jag har nog (om hästen vart lugn utan) struntat i shettisen så den slipper stå i lådan så länge. Men gör det hästen lugnare så kan det ju vara bra iofs...

Hoppas det går bra för er, följt tråden i tysthet tidigare.. låter läskigt. :crazy:

Nu har de åkt iväg med henne. Mamma och pappa. Jag fick stanna hemma och måste sköta allt här hemma. Vi hann ju inte mocka och göra allt annat på gården imorse.
Men det är nog lika bra att jag stannade. Skönt att de är iväg.

Vi försökte att lasta henne själv, men insåg ganska snabbt att det inte var någon idé. Vi hämtade Cello : shettisen, lastade på honom, och då gick hon på med en gång.
Det kanske var meningen att han skulle med trots allt.

Ja, gud. Nån sjuk häst har man väl haft, men inte å långa vägar så här dålig.

Klarade förresten uppkörningen igår, men har inte ens haft tid att fundera/fira det. Men, men...

För att svara på din tidigare fråga. Hon har ju varit lugn de enda två gånger vi transporterat henne innan, men då har ju shettisen varit med.

Men nu blev det ju att han fick följa med. En sån pärla han är:love:

Klarade förresten uppkörningen igår, men har inte ens haft tid att fundera/fira det. Men, men...

Men, GRATTIS! :banana::bump::banana:

Bra att hon kommit iväg och en :bow: till lille shettisen. Han kanske rentav tycker det är kul med lite utflykter :idea:.

Fint också att du är hemma och kan rapportera till oss ;).

Då var det ju mening att shettisen skulle med jag :) Vad skönt att de är på väg nu iaf, så ni kanske kan få ett ordentligt svar o få reda på vad det verkligen är. Visst att de är sjuka, bara man vet vad det är o hur man ska göra för att få det att bli bättre!

Var är det du bor? Du behöver inte svar här om du inte ivll, men nu när du ändå har körkort (grattsi!!) o du bor i götaland o nära uddevalla så kan du ju va me på vår buketräff på söndag:D sorry att jag byter ämne...

Haha, ja, det hade varit kul att vara med på buketräffen, men jag bor långt ifrån Uddevalla tyvärr.:(

Men jag tänkte på det, från den ena saken till den andra igen.
Kan man stalla in shettisen någonstans tror ni? Vi tycker så synd om honom att behöva åka 2 gånger 3,5 timmar.

Ja, 3 timmar är väl ingenting när det är så här allvarligt. Skulle inte förvåna mig om det är någon cancerknöl som växer inåt eller nåt.

Men hörrni! Ska vi ta med shettisen??? Det blir ju jobbigt för honom, för då måste han ju hem med en gång igen, blir ju extra långt för honom. Men det kanske gör Henne lugnare...

Det är ingenting i övrigt heller, för hästen. Så jag menade. För hästen är det ingen större skillnad på att åka 30 minuter och 3 timmar sålänge de åker hyfsat bra. De har ganska dålig korttidsuppfattning =)

(Mina hästar åker i princip aldrig under en timme, och det är de KORTA resorna som är en timme. En vanlig klinikresa är 2 h enkel resa sommar och 2½ h vinter. Inte ens unghästar som aldrig åkt har reagerat på åktiden. Däremot sover de ganska gott när de kommer hem sen, av alla nya intryck)

Haha, ja, det hade varit kul att vara med på buketräffen, men jag bor långt ifrån uddevalla tyvärr.:(

Men jag tänkte på det, från den ena saken till den andra igen.
Kan man stalla in shettisen någonstans tror ni? Vi tycker så synd om honom att behöva åka 2 gånger 3,5 timmar.

Tiden lär som sagt inte störa shettisen. Men iaf de kliniker jag varit på låter i normalfallet ev 'sällskapshäst' bo kvar om en häst blir inlagd. Alltså blir din dam kvar på kliniken, så brukar det gå att ordna så att shettisen får bo kvar också. Dock får man naturligtvis betala för det (här är det cirka 300 kr/vardagsdygn).

Jaha, så man kanske får stalla in den då... Men de får väl se hur de gör när de väl är där.

Nä, tre timmar är kanske inte så mycket, det är bara vi som aldrig behövt köra hästarna längre än en timme ungefär.

Men de ringde nu i alla fall, de har 5 mil kvar, men hästarna hade stått helt stilla:)
De blev stannade av polisen också, jag kände det på mig! Men der var ju bara en rutinkoll. Kollade bara körkortet och alk.test, inte transporten. Inte för att vi har något att dölja då men, haha:D

Men då passade mamma på att kolla dem, och de stod helt stilla, så det var ju skönt!

Nu har de lämnat henne i Helsingborg. Hon står i en box och får dropp, som de hade sytt fast utan bedövning:crazy:
Hon var tydligen orolig, men de skulle inte undersöka henne förrän imorgon.
De tyckte dock att det den där gamla inbuktningen/bulan sedan i somras såg lite misstänkt ut. De menade att det kunde ha skett nån ärrbildning. Men de visste ju såklart inte, utan mest spekulationer.

Det känns skönt att hon äntligen är där! Hoppas bara de finner felet!! Och att det inte blir en alltför dyr historia:crazy:.....och att de tar väl hand om henne:love:

Har läst hela tråden och håller verkligen tummarna för att de ska hitta felet nu. Förstår att det är en jättejobbig situation för er och hästen förstås.

Det jag funderar på är att jag tycker mig känna igen symptomen från en gammal tråd, en som fanns för något eller några år sedan. En annan häst som fick problem med att äta, där det bara kom upp. Men jag minns inte riktigt hur det var, eller vad orsaken var eller hur det slutade. Jag tycker bara att jag läst om något liknande tidigare...

Hm, funderar vidare...

Norrland

Ja, jag hoppas också! Undra om vi får hämta henne imorgon redan. Åh, det är ingen idé och spekulera, det blir man ju inte klok på:smirk:

Jaså, du tror du läst om något sådant här tidigare...ja, det är nog inte omöjligt. Det kunde ju vara intressant att höra om det fallet. Men det är ju inte så lätt att komma ihåg allt man läser. Tack ändå!

Nu har de lämnat henne i Helsingborg. Hon står i en box och får dropp, som de hade sytt fast utan bedövning:crazy:

Det behöver inte vara så farligt de låter med att sy fast utan bedövning. Min V fick sin permanentkanyl satt med två stygn utan bedövning, han stod på slakt grimskaft och tyckte 'jaha ja?'

Väldigt olika hur de reagerar och om de tycker det känns.

Med tanke på hur många inom eliten i olika grenar som fodrar sina hästar med krafft, så hade det nog slagit igenom BETYDLIGT större om det varit sant det där med 'cement i magen'..

Det tro jag med, det pratades ju mkt om bindemedlet i kraften , men det är ju flera år sedan och bortaget för länge sedan. Jag hörde en annan sak om just mineraler som är som grus, att det skulle lägga sig som cement i magen, men då borde det oxå vara förbjudet tycker man, man hör ju skrönor hela tiden om både det ena och det andra.:D

För att återkomma till ekollonen, som sagt det behöver ju inte alls vara det men, något som jag reagera på (följer tråden) är att du skrev att hon sprang runt och var smått galen. Min häst åt ekollon, blev totalfördärvad. Om dom äter blir dom beroende, får dom sen inte ekollon får dom abstinens. Min häst stod i 6 mån med abstinens, ni behöver väl inte fråga om hur stor ångest man hade och hur många tårar man fällde. Skulle också som en annan råda observation. Hoppas dom hittar ngt i Helsingborg. Be dom ta lever/njurprover när hon ändå är där bara för säkerhets skull. Och ja!! Slemhinnor blir fördärvade. Min häst hade frätskador i hela strupen ner i magsäcken ut i tarmarna. Det är inte bara ekollon dom äter för när dom börjar må dåligt, äter dom en massa annat skit. Min åt sen sten, jord, sand, gick till en möglig höbal som låg ute och börja käka, knapra på inredningen i stallet mm mm.. Där finns massor att säga om ekollon. Kanske starta en ny tråd om ekollon-ätande? Kanske fler som har haft hästar som ätit och kan dela med sig av erfarenheter så kanske andra inte behöver drabbas eller kan upptäckas i tid?

Ang Krafft.. Min häst var med i en forskningsstudie. (Jag kan inte skriva var, hur, när då man får skriva under sekretesspapper) Men.. Rådet jag fick av biokemisten för företaget där studien gjordes löd, var försiktiga och blötlägg alltid!! Pellets är inte en normal form för magen att bryta ner och den värmeprocessen produkten genomgår för att bli pellets är så varm så att mikrobakterierna som finns i produkten dör (finnas till för god balans i tarm).

Hoppas allt gått bra och fortsätter att följa tråden.

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 540
Senast: Efwa
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna