HjÄlp, Nu!!

Sv: HjÄlp, Nu!!

Hur mår hon?

Är det aktuellt att ta hem henne snart?

Håller tummarna att det går bra!

Så, nu har vi pratat med de i Helsingborg.

Hon mår ganska bra och äter nu 4 kg hö om dagen, utspritt i fem portioner.
De vill ha kvar henne till slutet av veckan för att se att hon fungerar som hon ska. Egentligen skulle de kollat muskulaturen i matstrupen idag ju, men eftersom de ville ha kvar henne tyckte de att de kunde göra det imorgon och klara av de hästar som var akuta idag...

Hon hade tydligen sett ledsen och uttråkad ut, så de hade flyttat henne till en annan box där hon kunde se fler hästar. Jag frågade om hon bara stod i boxen hela tiden, men då sa de att de går ut och går med henne ibland också.

Usch vad tråkigt hon måste ha det:(

Hoppas verkligen att halsmuskulaturen har stärkts nu, så vi verkligen kan få hem henne den här veckan, annars går det över försäkringspengarna.:crazy: Jobbigt att tänka på pengar, men det är ju sant.

Men det måste vara en trygghet att kunna ha kvar henne där så länge som möjligt så att hon under deras översyn kan få träna upp sin muskulatur i halsen och om ev. komplikationer skulle uppstå så kan de genast åtgärda.

men för varje dag det går måste chanserna öka markant att hon ska klara upp det här.

Önskar er verkligen lycka till, och hoppas att ni finner att bra sätt att få i henne näring i framtiden.

Rapport:

Ikväll ringde de sent från Helsingborg.
Det har kännts som allt har gått så bra hela tiden, så idag fick man nästan en liten orosklump i magen igen.

Nu hade hon tydligen inte ätit så bra, och dessutom hade hon fått feber.
Imorgon skulle de ta kontraströntgen och se hur det ser ut.

Muskulaturen de skulle kolla idag hade stärkts en aning tyckte veterinären.

Usch, tänk om hon får vara kvar över helgen också:( Hur ska detta sluta?! Ååå, vad det är jobbigt!

Sen vet man ju inte om hon tappar matlusten lite för att hon tycker det är tråkigt att bara stå i en box större delen av dygnet.

Kan inte bara allt bli bra nu! Önsketänkande, jag vet:(

Lycka till, förhoppningsvis har hon bara lite tråkigt och så går febern ner snart.. hoppas vi :)

usch va jobbigt,hoppas verkligen det går bra för din häst ,styrke kramar från mig,håller fortfarande tummarna.

Vi har inte hört något sedan jag skrev sist. De ska dock ringa idag! Vi sitter i princip och tittar på telefonen hela tiden:p

Men jag skriver så fort vi har fått mer information.

Jag hoppas verkligen så innerligt att hon är så pass bra att hon kan få komma hem imorgon - Att hon inte fått feber igen och att matlusten kommit tillbaka, och framför allt, att kontraströntgen de gjorde igår gick bra, och att det såg bra ut.

Kom hem nu älskling!

Har följt tråden i tysthet och lider verkligen med er, har själv en kamp som pågått i 5 månader så jag har full förståelse för att det är jättejobbigt mentalt.

Hoppas att du kommer att rapportera goda nyheter ikväll.

Sänder dig lite energi.

Det var väl inte helt glada nyheten tyvärr.:(

Efter kontraströntgen såg de att hon var slapp långt ner i matstrupen, nästan vid bogen, precis innan magsäcken. Detta kan bli ett problem eftersom det kan bli tvärstopp där, med mat då.
Så nu ska de börja ge massa kraftfoder och mer hö och se om det fastnar något där nere. De vill alltså prova att ge henne så mycket som möjligt när hon är där, så vi inte får problem här hemma.
Så det är ju bra iallafall.

Men det är ju inte bra om det fastnar...då är det nog kört.:cry:

Men veterinären sade även att det finns hästar som är slappa där nere i matstrupen "naturligt", som inte far illa av det. Så det är oftast något man inte vet om i sådana fall.
Så frågan är ju också om hon var sådan här redan innan allt elände.

Men det är bara att vänta och se. Hon kommer vara kvar över helgen och förmodligen, om det gått bra vill säga, så får vi hämta henne på tisdag.

Men kommer hon väl hem på tisdag kommer ju jag vara livrädd att det ska ta stopp i matstrupen här hemma. Hemska tanke.
Nä, jag får inte tänka så. En dag i taget.

Ännu en gång, tack för ert stöd och intresse!:bow:

(Brillan?Vad har du förresten haft problem med? )

Vår lilla fölunge fick senkontraktur och periodvis har det vart från dag till dag om vi skulle vara tvugna att ta bort henne.

Den lilla parveln har blivit medicinerad och i början sövd ett antal gånger för att kunna göra de hovåtgärder som vart nödvändiga, nu är hon opererad, böjsenans förstärkningsband är kapade.

Just nu är läget relativt stabilt så pressen har lättat lite.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er och framförallt att du slipper någon otrevlig upplevelse hemma. Då är det bättre att de upptäcker det nu innan du får hem henne.

Ha det bra Brilli brall

Usch och fy, lät inte alls kul det heller.:(

Näe, hästar är ta mig fanken porslindjur!

Hoppas ditt föl blir bra och växer upp till en fin liten donna!=)

Skönt att det verkar gå bra, och att de kommer ge henne mkt där nere så ni slipper vara med om det igen! Usch! Håller tummarna så gott jag kan!
Måste kännas rätt bra ändå att de säger att många hästar är sådana naturligt, då borde det ju ändå inte vara några problem tycker och hoppas jag.

Lycka till!!

Vi kommer tyvärr inte höra något från Helsingborg över helgen, så ända tills måndag får vi vänta:(

Vi har alltså inte hört något där ifrån idag. De säger efter varje samtal när vi ska höras, så, måndag nästa alltså.

Hoppas det där knåderiet i matsrtupen fungerar även fast det är slappt!

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 540
Senast: Efwa
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka