HjÄlp, Nu!!

Sv: HjÄlp, Nu!!

Halkade in på tråden och har följt din kamp!!
Känner med dig och din familj då vi också varit igenom samma hopp och förtvivlan dag efter dag, dock var det en hovskada.
Problem med matstrupen kan jag nicka till, lider själv av det, oh,ja,
människor kan minsann också ha skador, försnävningar och fickor på matstrupen, samt slapp eller trång magmun:crazy:!! Mycket jobbigt att ha "gammal" mat som står kvar i matstrupen eller ingen reflex i matstrupen....... usch, jag känner verkligen med din häst!:)

Tack ännu en gång allihopa:bow:

LinéaPea: Det där lät ju inte alls kul:( Så du har alltså något liknande problem som vår häst?! Med matstrupen i alla fall?
Är det obehagligt eller "går det att leva med"?

Vi vet ju inte ännu hur vår häst mår, och om maten har kommit ner ordentligt trots förslappningen innan magsäcken. Det får vi reda på i morgon. Men OM hon nu skulle ha fått ner maten, så vet vi ju ändå inte hur det känns för henne. Kanske är jätteobehagligt , eller inte. Man vet ju inte riktigt.

Tack ännu en gång allihopa:bow:

LinéaPea: Det där lät ju inte alls kul:( Så du har alltså något liknande problem som vår häst?! Med matstrupen i alla fall?
Är det obehagligt eller "går det att leva med"?

Vi vet ju inte ännu hur vår häst mår, och om maten har kommit ner ordentligt trots förslappningen innan magsäcken. Det får vi reda på i morgon. Men OM hon nu skulle ha fått ner maten, så vet vi ju ändå inte hur det känns för henne. Kanske är jätteobehagligt , eller inte. Man vet ju inte riktigt.
Det går att leva med men jag måste tänka på vad jag äter. Mycket flytande och tugga bra innan jag sväljer. Så jag och er häst har faktiskt samma problem:rofl: bortsett från att jag är född med dessa försnävringar i matstrupen som gett ärr och på så vis stör motoriken.
Känns ibland som om man satt ett äpple på tvären då måste jag "kräkas" upp allt igen.:eek: ger en del panikångerst just då!
Nåja, jag håller tummarna för din lilla tös och mina tankar går till er! Kram!;)

Och jag lider med dig då, för skulle det kännas som man hade ett äppel i halsen så hade jag ju dött av panik. Jag får ju halvt panik om en huvudvärkstablett sätter sig på tvären:p

Vad mycket "jobbigheter" det finns!

Men tack igen! Måste lägga mig så det blir imorgon snabbt! Då får vi veta hur det har gått och om hon kommer hem på tisdag eller inte!
Jag vågar inte hoppas för mycket dock.

:bump:Jippie!!! Hon kommer hem imorgon!!!:bump:

De ringde precis från Helsingborg. Hon har ätit bra över helgen och även fått ner allt. Så imorgon mellan 9 och 16 kunde vi hämta henne. Vi kommer nog att ta med shettisen igen. Vi tycker egentligen synd om honom, men tror ändå att det blir bäst så. Det tar ju ca 3,5 timmar, så det är ju en bra bit.

Det "värsta" är att vi måste dit om 3 veckor igen, för en ny endoskopi och kontraströntgen. Att det ska vara så långt dit!:mad:

När hon väl kommer hem ska hon få blött hö och uppblött kraftfoder. Vi skulle även tempa henne varje dag, kolla så det inte kommer snor och massa andra saker.
Men hon fick i alla fall gå ute som vanligt. Skönt det!
Frågan är bara om man vågar släppa ihop henne med sin mor och de två andra D-ponnierna som hon gått med innan. De kan ju bli så glada att de blir helvilda. Men visar vi dem för varandra i stallet en stund så kanske de fattar vem det är och inte bryr sig sedan. Eller vad säger ni?

Nä, inte på så sätt. Blev väl att man är lite överbeskyddande nu. Om hon skulle bli sparkad. Men det ska nog gå bra:)

Med tanke på att hon stått på boxvila ett bra tag nu på kliniken, så skulle jag ha henne i egen hage några dagar - en vecka. Så att hon får bralla av sig det värsta själv.

Och då tänker jag inte på sparkrisk eller så, utan att när de är flera är det lätt/are att de triggar varandra, och att det busas 'över förmågan' så att säga. Och blir de trötta ökar skaderisken, bla vad gäller senskador etc. Så jag skulle som sagt låta henne blåsa ur en del av energin själv först =)

Ja, det är väl mest det scenariot vi är rädda för. Även fast vi funderar på om hon inte blir mer uppstirrad när hon bara går brevid. Men,men, det löser sig säkert bara hon kommer hem.

Så skönt att det har gått bra så här långt :)
Lider verkligen med dig, och försöker förstå hur jobbigt det har varit :crazy:
Min häst har haft en sårskada i fyra veckor, vilket jag tycker har varit jobbigt. Sånna här saker ger en verkligen perspektiv på saker. :smirk:
Lycka till i fortsättningen !!! :D

Ja, verkligen skönt!

Men mamma och pappa åker själva igen och jag stannar hemma på gården och gör allt med de andra hästarna. Blir så nervös av mig, så det är bättre jag stannar här:D

Men hörrni, vi tänkte på shettisen, är det bra eller dåligt att ha hönät till den? Vi brukar aldrig köra några sträckor så vi har aldrig haft det, men har hört att de kan sätta i halsen?
Hur ligger det till egentligen?:)

Har tyst följt tråden och hållit tummarna för dig och pållan.
Vad skönt att det verkar bli bättre nu!
Många peppkramar till dig! :banana::banana:

Yes! :banana:

vad härligt att lilltjejen kommer hem!
måste kännas helt underbart att få hem henne igen!

Halloj!

Läste just tråden, skulle egentligen ha letat efter info om uppdrivna kotor på föl för min lille kille har det, men efter att ha läst detta känns det rätt futtigt.....

Jag vill skicka en jättekram till dig och jag håller alla tummar som går för att allt ska gå bra nu!!!

Å, Tack så mycket! Vi blir så glada här hemma över alla lyckönskningar och tummhållningar:D

Det är klart att det alltid finns de som har det värre, men man går ju alltid till sig och sitt eget i första hand. Det är ju aldrig roligt när det är problem med hästarna, än hur små problemen är:(

Å, Tack så mycket! Vi blir så glada här hemma över alla lyckönskningar och tummhållningar:D

Det är klart att det alltid finns de som har det värre, men man går ju alltid till sig och sitt eget i första hand. Det är ju aldrig roligt när det är problem med hästarna, än hur små problemen är:(

Lycka, lycka till.......... som sagt det går för människor att leva med det om man äter försiktigt så ska det nog gå bra för din unghäst också!!:bump:

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 539
Senast: Efwa
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka