HJÄLP! Min tik är aggressiv

Sv: HJÄLP! Min tik är aggressiv

jag tror som några andra har skrivit här inne att det är ett ledarskapsproblem mer än något annat. din gamla tik tror helt enkelt att hon är med och bestämmer. du får vara tydligare med att förklara att i ditt hus slåss man inte, punkt. jag har ett liknande problem med min pojkväns tik, och det funkar bra så länge jag är ensam med tikarna. men så fort han är med stiger hans tik i graderna (ej så befäst ledarskap dem emellan) och då blir det slagsmål. vi har löst det med bur tills vidare.

om kastration kan hjälpa eller inte är svårt att svara på. det verkar ju som om din äldre tik reagerar på den yngres löp. min surkärring kastrerades i höstas och hon är precis lika sur som vanligt. det har alltså inte blivit värre, men inte heller bättre.

LIA: eftersom tikar bara löper två gånger per år är de inte påverkade av hormoner mer än max halva året. en kastrerad tik beter sig som de tider på året hon inte är påverkad av hormoner, dvs från det att skendräktigheten är slut tills nästa löp börjar. det blir ingen skillnad i kommunikationen någonstans, de är inte konstigare än andra hundar. det ända som händer är att de inte löper och inte blir skendräktiga.

Gnist: även min erfarenhet säger mig att tikar slåss fulare än hanar. dessutom det händer då och då att man hör talas om att tikar i samma hushåll mer eller mindre har haft ihjäl varandra, några sådana historier har jag aldrig hört om hanar. jag tror att det till viss del är rasbetingat och att schäfertikar hör till värstingarna.

Upprepar mig lite igen:

Jag har aldrig sagt att tikar inte kan slåss fult och intill döden, det jag opponerar mig mot är påståenden att det ÄR ett faktum och en sanning att enbart tikar gör detta och aldrig att hanar slåss till döden.

Den som vill kan få komma och släppa sin vuxna könsmogna hane här med Rix och se om den "sanningen" håller. Dvs den som inte har något emot att se sin hund bli ihjälbiten i slutändan....:crazy:
För det är vad som skulle hända om inte jag sätter stopp! :cool:

Jag vidhåller alltså att det är individbundet och inte könsbundet!

De absolut värsta och blodigaste slagsmålen här har alltid varit mellan hanar. Aldrig mellan tikar. Påstår jag då att det bara är hanar som slåss fult??? Nej, det gör jag inte.

Om du hade varit intresserad av en fortsatt diskussion byggd på respekt för andras tankar än dina egna, skulle jag gladeligt svarat och förklarat. Så var dock inte fallet. Dina och Gnists inlägg kommer jag alltså hädanefter inte att intressera mig för.
Diskussioner ska vara intressanta, givande och ibland heta, men dom ska inte vara fula och förolämpande.

Det är intressant när du försöker tala om för mig hur jag tänker...

Jag ställde frågan, flera gånger, där jag seriöst undrade hur du menade. Du har fortfarande inte svarat.

Fast du skrev att det jag påstod var en myt och jag har aldrig skrivit att det är så jämt och ständigt utan att det ofta förekommer.

Dessutom har jag aldrig påstått att hanar inte kan slåss fult, absolut inte.

Vi har tydligen olika erfarenhet av detta, men att förklara mitt inlägg som en myt tycker jag är fel iaf.

Senast ändrad:

*kl*

Allvarligt... den här diskussionen handlar numera mest om hur tikar respektive hanhunddar slåss, när det gäller detta så är min åsikt att det är individbundet, anser att det mest beror på ARV och UPPFOSTRAN och i vilken ålder de befinner sig i..

Nu vet jag att TS kommer bli sårad o jag kommer få en massa påhopp från blandrasgalningar MEN min åsikt är att korsar man raser som just dessa hundar så får man faktiskt räkna med att det inte blir så trevliga hundar. Resp ras är tillräckligt skarpa hundar o jag kan INTE förstå dessa människor som avlar på detta vis ( o inte heller de som köper :eek:)

Jag skulle själv inte tveka o avliva en sån hund o inte ens fundera på om kastrering eller stelisering skulle hjälpa
mvh prillan

Nej då inte sårad alls.
Förstår hur du tänker, jag är själv en motståndare till blandrasavel vilket jag nämnt tidigare, detta pga att man inte vet vilka egenskaper som slår igenom och det kan i värsta fall bli tråkiga individer. Sen beror detta på vilka typer av hundar som korsas, en pitbull-border collie-korsning tex är ju ingen hit direkt..
Nu är ju detta faktiskt väldigt trevliga hundar jag har och jag ser ingen grund i att just de korsningar jag har skulle bli extremt "dåliga" (i brist på bättre ord) hundar. Det är ju inte så att de blir dubbelt så skarpa bara för att de är korsningar. Men visst det kan slå fel ut.
Nu är just dessa individer är världens finaste familjehundar och är och glada postitiva.
Jag hade faktiskt tänkt köpa en renrasig schäfer från början, men pga av deras lustiga avelsmål så vill jag inte ha en hund som inte kan gå ordentligt och som får en massa lustiga sjukdomar pga av felprioriteringar i avelsarbetet.
Att tikar kan hysa agg mot andra tikar är ju faktiskt något som även renrasiga hundar gör..
Sen ska tilläggas att jag har inte köpt dessa hundar utan båda är omplaceringar. Jag stödjer på inget vis blandrasavel pga att många korsningar är, som du och säkert vill mena "konstiga rasmixer", och sen är det många som saknar kunskap som köper de billiga blandrashundarna, vilket resulterar i hundar med diverse sociala problem. Som kanske inte bottnar i att de är just blandraser utan att de är felhanterade.

Däremot undrar jag varför jag inte ska tveka att avliva? Skulle hon vara värd att kastrera om hon vore renrasig?

jag tror som några andra har skrivit här inne att det är ett ledarskapsproblem mer än något annat. din gamla tik tror helt enkelt att hon är med och bestämmer. du får vara tydligare med att förklara att i ditt hus slåss man inte, punkt. jag har ett liknande problem med min pojkväns tik, och det funkar bra så länge jag är ensam med tikarna. men så fort han är med stiger hans tik i graderna (ej så befäst ledarskap dem emellan) och då blir det slagsmål. vi har löst det med bur tills vidare.

om kastration kan hjälpa eller inte är svårt att svara på. det verkar ju som om din äldre tik reagerar på den yngres löp. min surkärring kastrerades i höstas och hon är precis lika sur som vanligt. det har alltså inte blivit värre, men inte heller bättre.

LIA: eftersom tikar bara löper två gånger per år är de inte påverkade av hormoner mer än max halva året. en kastrerad tik beter sig som de tider på året hon inte är påverkad av hormoner, dvs från det att skendräktigheten är slut tills nästa löp börjar. det blir ingen skillnad i kommunikationen någonstans, de är inte konstigare än andra hundar. det ända som händer är att de inte löper och inte blir skendräktiga.

Gnist: även min erfarenhet säger mig att tikar slåss fulare än hanar. dessutom det händer då och då att man hör talas om att tikar i samma hushåll mer eller mindre har haft ihjäl varandra, några sådana historier har jag aldrig hört om hanar. jag tror att det till viss del är rasbetingat och att schäfertikar hör till värstingarna.

Som jag skrivit tidigare, det är inget problem när jag är med, problemet kommer då jag inte är med.
Så att jag är ledare är inget problem när jag är med..
Nu är löpet snart slut och hon har redan lugnat sig avsevärt, mkt mindre gruff. Igår var allt precis som vanligt igen.
Hormonstinna tanter.. suck
Så jag har förhoppningar om att kastrering faktiskt kan fungera, vi får se.

Det var kanske andra som skrev det som en sanning, men eftersom det faktiskt inte är en sanning, så är det ju en myt ;)

*kl* Jag har gjort ett arbete om hundar och kastrering. Många etologer är av den åsikten att aggressiva tikar som kastreras kan bli mer aggressiva efter akstrering, medan hanar ofta blir mindre aggressiva.

*kl* Jag har gjort ett arbete om hundar och kastrering. Många etologer är av den åsikten att aggressiva tikar som kastreras kan bli mer aggressiva efter akstrering, medan hanar ofta blir mindre aggressiva.

Det verkar lustigt.. varför skulle det vara så?
(och nej jag är inte otrevlig nu utan jag undrar bara;))

Kan det inte vara så att tikarnas testosteronhalt ökar pga av att östrogenhalten minskar efter kastrering? Alternativt östrogenhalten minskar och testosteronet tar över? Därav upplevs de som mer aggressiva, och de kastrerade hanarna tvärtom?

(Om hundar nu har samma som människor, gissar lite...)

det är väl ingen som har påstått att hanar inte kan slåss på blodigt allvar? utan mer åt hållet att när tikar slåss, då är det oftast för att eliminera sin motståndare. sedan förekommer det givetvis även slagsmål mellan hanar och tikar, men min erfarenhet är att de oftast inte är av särskilt allvarlig art.

en del tikar (som min) blir rätt slöa av löp och skendräktighet. min tik var kanske något grinigare under de perioderna, men hon var för slö för att göra något åt det. vid tiden mellan löpen har hon däremot haft mer energi till att leva rövare, och sedan hon blev kastrerad har hon blivit mycket piggare. kanske har det något med påståendet att de blir mer aggressiva att göra?

Jag skrev det aldrig som en sanning och att det alltid skulle vara så, du svarade mig och skrev MYT, vilket är fel. ;)

Men jag håller med dig nu och Skogstrollet, vi lämnar det !

Kan det inte vara så att tikarnas testosteronhalt ökar pga av att östrogenhalten minskar efter kastrering? Alternativt östrogenhalten minskar och testosteronet tar över? Därav upplevs de som mer aggressiva, och de kastrerade hanarna tvärtom?

(Om hundar nu har samma som människor, gissar lite...)

Möjligt.. en intressant aspekt..
Beror ju på hur mycket testosteron hunden producerar också, måste ju vara olika på olika hundar, kanske kan vara därför som vissa hundar blir grininga och vissa blir det inte.. de kanske producerar olika mkt testosteron?

Möjligt.. en intressant aspekt..
Beror ju på hur mycket testosteron hunden producerar också, måste ju vara olika på olika hundar, kanske kan vara därför som vissa hundar blir grininga och vissa blir det inte.. de kanske producerar olika mkt testosteron?

Det tror jag, precis som vi människor producerar olika mycket. Jag gissar att dominanta tikar har högre testosteronhalt. Följer man då teorin borde egentligen de dominanta tikarna upplevas som mer aggressiva efter kastrering?

Nu känns det verkligen som att jag är ute på djupt vatten.

Peter_Lundin - kom å förklara...

Det tror jag, precis som vi människor producerar olika mycket. Jag gissar att dominanta tikar har högre testosteronhalt. Följer man då teorin borde egentligen de dominanta tikarna upplevas som mer aggressiva efter kastrering?

Nu känns det verkligen som att jag är ute på djupt vatten.

Peter_Lundin - kom å förklara...

Jag köper din teori, verkar helt vettig, om det sen är rätt är en annan sak:angel:
Men då borde kastrering fungera på min tik eftersom hon bara är arg när hon är i löp och östrogenstinn. Hon är ju inte speciellt dominant i vanliga fall och då kanske testosteronenivån inte är skyhög.. eller:confused:
Nu kommer snart någon och talar om att vi har fel.. :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 456
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Skottlossning på skola
  • Roliga saker som barn säger