HJÄLP! Min tik är aggressiv

Sv: HJÄLP! Min tik är aggressiv

Därav att påståenden som att det är så = myt...

Verkar som om fler har samma uppfattning som "myten". :)

Fast det är oftast en otroligt stor skillnad på när hanar slåss/gruffar med andra hanar och när tikar slåss med andra tikar.
Det är oftast mycket mer allvar i bråket när två tikar slåss.

Fast det där är en stor och läskigt seg myt
Så jag undrar om det är en så stor myt ändå.

LIA

Många orsaker.
En är att man förändrar hundens mentalitet. Ja ja, det kan vara till fördel ibland men man försämrar också känslan i och kontakten med hunden. Sin egen kommunikation alltså. Svårt att förklara hur jag menar. Jag gillar inte robotar helt enkelt.

LIA

Blir de robotar av en kastration??? :confused:

Kan man inte jobba på kommunikationen i så fall?

Nu blir jag bara mer konfunderad....

Visst kan man jobba med kommunikationen.
missförtår kanske lite, men de blir inga robotar.
Alla ledarhundar är kasterade både tikar och hanar och de är minsann inga robotar som inte går att jobba med..

Att folk påstår/tror att det är så gör det inte till en sanning.

Senast ändrad:

sen är det ju just mentaliteten som jag vill förändra, till det bättre förhoppningsvis..

Nej, men ett steg på den vägen.

Dom mentala delar man tar bort, finns ju inte kvar att använda sas.

LIA

Kanske inte, men om tillräckligt många (majoriteten) delar erfarenheten, så kan man inte säga att det är en myt, att "det oftast är värre när två tikar slåss".

LIA

Och hur vet du att majoriteten har samma erfarenhet som dig? Att det alltid är så att tikar slåss värre än hanar? Har du gjort en enkät bland alla sveriges hundägare?

Mentala delar plockas inte bort vid en kastrering. De flesta hundar är sig lika efter ett sådant ingrepp och märks ingen skillnad på i det avseendet.

Känner du samma sak om kastering när det gäller hästar och katter? Känner du över huvutaget en kasterad hund? tycker ditt resonemang är helt befängt faktiskt.

När det gäller hundslagsmål håller jag med Gnist till 100%

Finns ingen skillnad på tik eller hane i detta fall. När två alfa tikar/hanar gör upp är det till döds. Om inte människan går emellan, och gör vi det ger den hund vika som har starkaste ledaren.

Sedan tycker jag det är synd att det ska bli så dålig stämmning i en tråd, ta inte allt personligt utan var objektiv och selektiv.
Jag tycker ditt beslut om kastrering är bra, om problemet endast är i samband med löp kommer det försvinna. Hon kommer inte längre få de hormonpåslag som tikar får i samband med löp. Och som du själv säger att om det inte skulle hjälpa finns avlivning.
Eftersom hon är en blandras som du omhändertagit finns det kanske ingen fakta om föräldradjurens psyke. Och även om detta låter hårt är det ibland befogat att låta en hund somna in för hundens bästa.

När det gäller hundslagsmål håller jag med Gnist till 100%

Finns ingen skillnad på tik eller hane i detta fall. När två alfa tikar/hanar gör upp är det till döds. Om inte människan går emellan, och gör vi det ger den hund vika som har starkaste ledaren.

Sedan tycker jag det är synd att det ska bli så dålig stämmning i en tråd, ta inte allt personligt utan var objektiv och selektiv.
Jag tycker ditt beslut om kastrering är bra, om problemet endast är i samband med löp kommer det försvinna. Hon kommer inte längre få de hormonpåslag som tikar får i samband med löp. Och som du själv säger att om det inte skulle hjälpa finns avlivning.
Eftersom hon är en blandras som du omhändertagit finns det kanske ingen fakta om föräldradjurens psyke. Och även om detta låter hårt är det ibland befogat att låta en hund somna in för hundens bästa.

Tusen Tack!

Skogstrollet och Gnist!

Skitkul? Eller inte!
Hånfulla och nedvärderande inlägg tycker jag inte hör hemma i en seriös diskussion. Ni får forsättningsvis klara er utan mig som måltavla för er "humor".

LIA

:confused: Vad är det för befängt i det?
TS tänker kastrera för att råda bot på tikens aggresivitet.
Hanhundar kastreras för att dämpa/påverka en hel räcka egenskaper.
Hingstar kastreras för att man (= en del) inte klarar av att hantera dom annars.
Katthanar för att råda bot på diverse oönskade handlingar.

Eller har jag alldeles missuppfattat allting? Blir den enda skillnaden att djuret blir befruktningsodugligt? :confused:
Ja, jag är kanske så dum som ett par här vill ha mig till...

Och jo, jag känner ett par kastrerade hundar, tiotalet katter och många f d hingstar. Om det har med saken att göra.

Tyvärr har jag problem med internetet. Ibland går det som vanligt, ibland dröjer det flera minuter att få fram en sida och ibland går det inte alls. Därför kan jag inte diskutera kontinuerligt.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 460
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka