HJÄLP! Min tik är aggressiv

Sv: HJÄLP! Min tik är aggressiv

Säker på det?
Jag har nämligen samma erfarenhet som Calazirya, med tillägget att det är betydligt vanligare att hanar ryker ihop än att tikar gör det. Hanar kan man oftast ganska enkelt sära på, men tikar... då snackar vi symaskiner som aldrig slutar och inte vill sluta.

LIA

Håller med dig igen:D
Hanar går oftast o spänner sig först, mens kärringar kör igång direkt med näbbar o klor;) ingen förvarning.

Jag anser att de har det bättre ute i hundgården än att vara inne i huset då jag inte är hemma.
Detta även pga att den äldre tiken har varit inlåst, så mår hon mkt bättre i hundgården dit hon gladeligen skuttar, men när hon förstår att hon ska bli lämnad inne så går hon och gömmer sig.. det sitter djupt rotat tyvärr. Men det blir bättre och bättre med tiden.
Har valt hundgård framför stressmomentet att ha henne inne.
Och hundgården är inte en liten grusplan med en koja på utan ett stort uppvärmd del i ett uthus och en jätteinhängnad.
Att hon beskyddar mig är mer eller mindre obefintligt, bilen däremot är en annan sak, men hon är inte en hysterisk skällig hund, som får spel varje gång ngn går i närheten.
Hon varnar om någon (hund) försöker gå in i hennes bil och det är ju inte så lustigt, det ska hon bli enligt alla naturliga reaktioner som finns. Detta enbart om bilen står öppen, tex på kurs och ngn annan går förbi precis utanför eller låter sin hund sticka in nosen i min öppna bil.
Det vaktbeteende hon har är inte ett problem. Eftersom det gäller främmande hundar och inte flocken. Och är så väldigt lite.

Bara lite nyfiken, har du ett jobb som du kan ha med dig hunden? Det vore drömmen..

Vilken av dem ska du kastrera, eller blir det båda?

Vi börjar med den äldre tiken, eftersom den yngre inte försöker "maktkampa" så ser inte jag eller de veterinärer jag pratat med henne som problemet. Det är den äldre som känner sig hotat av henne nu när hon blivit äldre.
Den yngre ska tas hon med men det är ju inte direkt gratis..

När jag tog mig an min första omplaceringshund- från Hundstallet så frågade de mig hur hunden skulle tas om hand om på dagarna. De lämnar inte ut hundar till att få ett fortsatt miserabelt liv.

Det är synnerligen själviskt att vilja ha hund, men inte kunna erbjuda den ett bättre liv o lämna den ensam hela dagarna-

Självklart tog jag med den till jobbet o gick ut med den på rasterna o sen till stallet på fritiden.
Den hade inte vänjts vid att vara ensam o fick ångest av det.

Vill börja med att säga att jag, när jag läser dina inlägg, får uppfattningen att du är både seriös och klartänkt. Ändå har jag ett par synpunkter på detta:

Båda flickorna är omplaceringar, och den äldre som är "problemet" har inte haft det så kul, så jag ser det inte som ett alternativ tyvärr.
Det är kastrering eller avlivning som gäller.
Men det blir ett försök med kastrering, det är ju enda chansen.
Du tar upp den äldres bakgrund som argument mot omplacering. Varför? Vore inte det "naturliga" att omplacera den yngre?

Varför denna tråkiga inställning: "kastrering eller avlivning"? Någon annan vände sig mot avlivning som lösning på problem, och jag håller med! Det verkar som om man tror sig vara den enda i hela världen som kan klara av en hund med problem... "Och kan inte jag kan ingen annan heller!" :confused:

De är mitt ansvar och mina bebisar ...
Nej, dom är inga bebisar!! Inte ur någon synvinkel! Däremot är dom ditt ansvar, och det första du måste göra är att inse att dom är hundar och hantera dom därefter.

Slutligen kastraktion. Har ingen egen kunskap om vad resultatet kan bli, men efter att ha läst vad andra skriver så skulle jag vara tveksam till värdet.
Undrar över om kastrerad tik innebär problem för att hitta ny ägare vid eventuell omplacering? Men det är kanske bara min gamla motvilja mot kastraktion som spökar. ;)

LIA

27 års pesonlig erfarenhet i kombination med det yrke jag har och många andra hundmänniskors och uppfödares erfarenheter.

Det finns inga belägg för att tikar slåss värre eller fulare än hanar och vice versa liksom.

Håller helt med dig Ginst här.

Vill börja med att säga att jag, när jag läser dina inlägg, får uppfattningen att du är både seriös och klartänkt. Ändå har jag ett par synpunkter på detta:

Du tar upp den äldres bakgrund som argument mot omplacering. Varför? Vore inte det "naturliga" att omplacera den yngre?

Varför denna tråkiga inställning: "kastrering eller avlivning"? Någon annan vände sig mot avlivning som lösning på problem, och jag håller med! Det verkar som om man tror sig vara den enda i hela världen som kan klara av en hund med problem... "Och kan inte jag kan ingen annan heller!" :confused:

Nej, dom är inga bebisar!! Inte ur någon synvinkel! Däremot är dom ditt ansvar, och det första du måste göra är att inse att dom är hundar och hantera dom därefter.

Slutligen kastraktion. Har ingen egen kunskap om vad resultatet kan bli, men efter att ha läst vad andra skriver så skulle jag vara tveksam till värdet.
Undrar över om kastrerad tik innebär problem för att hitta ny ägare vid eventuell omplacering? Men det är kanske bara min gamla motvilja mot kastraktion som spökar. ;)

LIA

Nu får ni sluta, hänga upp er på ordval.
Bebisar, menar jag mina familjemedlemmar, inget man kastar bort bara för att de inte passar.
Nej jag omplacerar inte pga att det finns så många oseriösa människor i denna värld och jag litar inte på folk. Har tagit hand om så många vanvårdade djur att jag tappat tron på mänskligheten, tyck vad ni vill om det. Må så vara att jag har en tråkig och taskig människosyn men det är så många djur som åker runt och far illa och jag är inte beredd att ta risken. för de är mina "bebisar" dvs en del av min flock. Hur vet jag att den som tar min hund är seriös? Hur ska jag kunna få garantier på det?
Och nu är inte detta en "hund med problem" utan en hund som inte ska behöva flytta mer i sitt liv, så är det bara.

Och när du nu säger hantera dom som hundar, hur menar du då?
Varför skulle folk inte vilja ha en kastrerad tik?
I vad grundar sig oviljan mot kastrering?

O nej jag är inte otrevlig nu, jag undrar bara;)

27 års pesonlig erfarenhet i kombination med det yrke jag har och många andra hundmänniskors och uppfödares erfarenheter.

Det finns inga belägg för att tikar slåss värre eller fulare än hanar och vice versa liksom.

Vad jobbar du med? Bara nyfiken?

Vi börjar med den äldre tiken, eftersom den yngre inte försöker "maktkampa" så ser inte jag eller de veterinärer jag pratat med henne som problemet. Det är den äldre som känner sig hotat av henne nu när hon blivit äldre.

Frågan är ju om den äldre tiken kommer att sluta känna att den yngre är ett hot bara för att hon själv är kastrerad? (Om det nu funkar så.) Om du däremot kastrerar den yngre så minskar ju hotet för den äldre hunden och den rangordning som finns blir stabilare.

*spånar lite*

Undrar över om kastrerad tik innebär problem för att hitta ny ägare vid eventuell omplacering?

Enda problemet är väl om den nya hundägaren vill avla på tiken och i mina ögon är det i så fall ingen lämplig ny hundägare till en sådan tik... Däremot finns ju flera fördelar med kastration med tanke på juvertumörer, livmoderinflammationer, man slipper löpet m.m.

Du får gärna förklara din ovilja mot kastration, vad baserar du den på?

Frågan är ju om den äldre tiken kommer att sluta känna att den yngre är ett hot bara för att hon själv är kastrerad? (Om det nu funkar så.) Om du däremot kastrerar den yngre så minskar ju hotet för den äldre hunden och den rangordning som finns blir stabilare.

*spånar lite*

Diskuterade precis det här med veterinären.
Men eftersom inte den yngre tiken är intresserad av ngn maktkamp utan är helt undergiven och det bara är den äldre tiken som "stökar" så ansåg veterinären att det var bäst för den äldre tiken att kastreras, iom att det då skulle ta bort de hormoner som idag gör att hon ser den lilla som ett "hot" i rangordningen". Hon blir så att säga ett neutrum.
Veterinären påstod att vi inte skulle kastera den yngre heller pga att hon just är så underlägsen, och det skulle ta bort det lilla självförtoende hon har idag.

Ok.

Jag ställer mig fortfarande tveksam till om det är rätt sak att göra, men så vet jag inte heller tillräckligt om det. Hoppas det funkar iaf! :)

Om jag förstod det där rätt, finns inget belägg för varken det ena eller andra?

I så fall bygger vi alla våra åsikter i ämnet på egna och bekantas erfarenheter. Mina säger att det är skillnad på när tikar resp hanar slåss innebördes. Dina säger tvärtom.

Kan det bero på raser?

LIA

Jag inflikar att jag har samma erfarenhet som LIA faktiskt.
Jag har då aldrig någonsin sett så otäcka slagsmål som när kärringarna slåss.

Håller med, hanar gör upp och en ger upp, tikar slåss tills den ena inte reser sig längre.. men som ni säger, man bygger det på egna erfarenheter

Många orsaker.
En är att man förändrar hundens mentalitet. Ja ja, det kan vara till fördel ibland men man försämrar också känslan i och kontakten med hunden. Sin egen kommunikation alltså. Svårt att förklara hur jag menar. Jag gillar inte robotar helt enkelt.

LIA

När jag tog mig an min första omplaceringshund- från Hundstallet så frågade de mig hur hunden skulle tas om hand om på dagarna. De lämnar inte ut hundar till att få ett fortsatt miserabelt liv.

Det är synnerligen själviskt att vilja ha hund, men inte kunna erbjuda den ett bättre liv o lämna den ensam hela dagarna-

Självklart tog jag med den till jobbet o gick ut med den på rasterna o sen till stallet på fritiden.
Den hade inte vänjts vid att vara ensam o fick ångest av det.

Vadär du så agro för, vad vet du om att mina hundar är själva hela dagarna?
Ta reda på fakta innan du vräker ur dig en massa skit.
Miserabelt liv... ja du det är synd om mina hundar, jag slår dom säkert också.. också får dom ingen mat.. också får dom sova ute.. på vintern..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 460
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka