Hjälp! min hund har börjat morre åt mig men är glad?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BoerBoel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 17 069
B

BoerBoel

Det började när jag hade varit borta från min hund en natt, (hane på 2 år). När jag kom hem morrade han åt mig samtidigt som han viftade på sin svans och visade sig underlägsen med svansen långt ner?
Jag ignorerade honom , men efter detta så kan det komma igen ibland när jag kommer hem från jobbet, han morrar men viftar på svansen glatt? Pratar han eller vad är felet??.
Kan tilllägga att jag har en andra hund en hane på 1 ,men 2åringen har aldrig morrat åt honom.

Min hane på 2 år är en BoerBoel (sydafrikansk Mastiff) och har alltid vart cool lugn älskar alla och är glad hela tiden, han har aldrig rört en fena när det gäller något dumt.

Skulle vara jätte tacksam om någon skulle kunna svara på detta :)

Sv: Hjälp! min hund har börjat morre åt mig men är glad?

Går ju omöjligt att svara på utan att sett hunden/situationen, men det är väldigt vanligt med hundar som "morrpratar" när de hälsar. Jag har en själv, och känner flera andra med samma beteende :)

Håller med ovanstående :) Tror han morr pratar om han samtidigt viftar på svansen så är det ju inget hotfullt. Min hund kan göra likadant ibland om jag varit borta..

Med tanke på ålder på hunden och ras så skulle jag inte utgå ifrån att det är "morrpratande" utan be någon som är duktig på hundspråk att följa med dig hem någon gång och titta på beteendet. Har du otur är det en början till att testa gränser (ordentlig) kombinerat med en känsla av osäkerhet över det därav den viftande svansen. Men jag har själv en hund som morrar när hon pratar, det är en golden retrievertik på 6år och hon har "alltid" gjort så, inget hon började med över en natt sådär. Så länge jag haft henne iaf.

är jätte tacksam för svaren, jag har själv varit med om hundar som "morrpratar" men detta känns inte som om han gör, för när han morrar så gömmer han undan sig lite smått fast jag sitter på golvet helt stilla och pratar lungt med han, han morrar ALDRIG om jag är hemma eller så ENDAST när jag kommer hem efter en dag då jag varit borta. Är jag hemma en heldag eller inte är borta så länge så morrar han inte alls. Min hund är ute i en hundgård om dagarna och älskar det, det är alltid någon hemma som går .upp lite då och då och ser till att dom har vatten o så. Så han är ju inte själv om dagrna. Tycker detta känns skumt med tanke på att han är enormt stor med, men jag har aldrig visat mig själv rädd eller underlägsen och han vet mycket väl att det är jag som bestämmer här hemma.

Jag skulle ignorera hunden helt i situationen. Beteendet uttrycker väl någon osäkerhet ifall man ska gissa blint utan att veta något om er. Kanske du själv beter dig olika beroende på om du varit borta länge eller inte.

Strunta i hunden när du kommer hem, låt den ta kontakt med dig om den vill, i så fall kan du ju klappa den lite men sätt dig inte på golvet och håll på. Gör helt enkelt ingen affär av du kommit hem. Klä av dig ytterkläderna och gå ut i köket och ta en macka eller nåt. Öppna posten eller vad du brukar göra. Sen kan du ju ta fram koppel och gå ut med hunden om du brukar göra det.

Jag tänker att hunden är osäker inte hotfull. Om det är problem med dominansen lär du väl snart märka det i andra situationer i så fall.

Jag tror inte heller att den "morrpratar" med tanke på hur den för sig. Acceptera inte detta ifrån hunden för då är jag rädd att du får problem, visa istället att det är du som bestämmer, säg till honom på skarpen, sätt dig inte ner och försök gulla/prata bort det, du stärker bara hunden i dess beteende då.
Det är nog bara en fas som du kommer att komma över om du klarar att ta kontroll, det är ingen liten vek hund du har så ska det bli ordning så måste du visa klart och tydligt vem som bestämmer och hur han får lov att betee sig och vad som inte är ok.
Förmodligen försvinner beteendet efter bara några gånger om du är skarp och tydlig.

Min hund har aldrig morrat på mig, men hade en ovana att morra på en gäster, jag sa ifrån med ett hårt NEJ, och sen ett skarpt GÅ OCH LÄGG DIG, jag fick göra det en två-tre ggr sen försvann det helt.
Nu är det ju skillnad på vaktbeteende och trotts/maktkamp, men verktygen är de samma.

tack så jätte mycket för svaren och för att ni tar er tid att hjälpa mig:) ska absolut försöka med era förslag så får vi se om det funkar :)

Jag skulle absolut inte "trycka till" en hund som beter sig så. Kontakta någon som är bra på hundars beteende, om det är osäkerhet kan du mångdubbelt förvärra läget om du korrigerar.

om det nu är osäkerhet som några av er nu säger skulle han ju visa det även om ja kommer hem efter 4 timmar eller efter 8 timmar men det gör han inte? Det är mig han tyr sig till om det är nått som är tok inte hans husse. Så om han nu skulle va osäker på mig eller så skulle han ju inte vara med mig som han nu är och han lämnar mig ALDRIG ur sikte.

Jag skulle absolut inte "trycka till" en hund som beter sig så. Kontakta någon som är bra på hundars beteende, om det är osäkerhet kan du mångdubbelt förvärra läget om du korrigerar.

Det skulle inte jag heller. Risken finns också att man ger hunden en öppning eller ursäkt att käfta upp om den upplever sig trängd eller provocerad och mot en så stor och stark hund är oddsen inte bra. Tvåårsåldern är vad jag förstår en vanlig period då hundar ofta tycker att nu är de vuxna och börjar ta för sig mera. Är det något sånt på gång så skulle jag ignorera hunden helt (visa mig oberörd) och så fort som möjligt ta hjälp av en riktigt bra instruktör eller annan hundvan person med vana av just mastiffer.

Har han förändrat beteende i andra situationer också? Verkar det som att relationen mellan hundarna på något vis förändrats?

Jag har inte sagt att hunden är osäker, bara att det är omöjligt att utesluta. Kontakta en duktig "hundpsykolog" och få hjälp istället för att lyssna på folk över nätet.

Den osäkerhet jag syftar på bottnar sig i att det är möjligt att han känner ett behov av att hävda sig men samtidigt brottas med lojaliteten mot sin matte, vilket kan skapa en obalans = osäkerhet. Han vet helt enkelt inte hur han ska göra och kan själv vara lite förvirrad.

Han har aldrig visat en fluga förnäm, han är så snäll. han skulle aldrig öppna munnen mot någon utan att det verkligfen skulle behövas. Han är ju vaktig men eftersom det är en mastiff och han är 100% vakthund så är det det enda han gjort är att morrat och visat mig att det är någon annan utanför huset eller så, men aldrig gjort eller ändrat sitt beteende på något sätt annars.

Jag tror inte det går att råda så mycket mer på internet utan att ha träffat hunden. Fråga runt efter en skicklig hundmänniska i närheten och uppdatera gärna hur det går!

Min hund har aldrig morrat på mig, men hade en ovana att morra på en gäster, jag sa ifrån med ett hårt NEJ, och sen ett skarpt GÅ OCH LÄGG DIG, jag fick göra det en två-tre ggr sen försvann det helt.
Nu är det ju skillnad på vaktbeteende och trotts/maktkamp, men verktygen är de samma.

Du är välkommen på kaffe här så ska vi testa denna universalmetod på den pommersk-preussiska bergstaxen..

Mina erfarenheter av BB är att man inte bör börja "pilla med dem" om man inte är ordentligt kunnig! (Nu är mina erfarenheter mest baserade på upplevelser i rasens hemland, men ändå!)

Att försöka "ryta" en BB till lydnad kan kanske vara värt ett försök (?), men om hunden inte lyssnar då... Vad skall TS göra då?! :grin:
Det är inte direkt en ras som är känd för att vara jätte "förlåtande" till förarfel!

Som jag ser det så bör TS kontakta en duktig dressör eller erfaren instruktör och bena ut varför hunden fått detta beteende.

/Swat

Lyssna verkligen på skogstrollet och Migo! Du har mycket hund, och det gäller att göra rätt. Gå inte heller till första bästa hundtränare utan någon som har förståelse för hur olika raser kan vara och som har erfarenheten av din hundtyp.

om det nu är osäkerhet som några av er nu säger skulle han ju visa det även om ja kommer hem efter 4 timmar eller efter 8 timmar men det gör han inte?

Och det är det som gör att jag undrar om det kan vara DU som beter dig olika i situationerna och att det är det hunden reagerar på. Den enda som kan skilja på 4 och 8 timmar är du.

Jag undrar var du bor någonstans och var du köpt din boerboel?

Jag har en vän som har en tik, och vi har själva varit intresserade av att skaffa rasen ( dock ca6 år sedan) Men jag vet ett par st som har/haft rasen och är kunniga som ev skulle kunna hjälpa dig, beroende på var du bor....

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 261
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka