hjälp mig!

J

Jullan_nalle

Jo jag rider en ponny 3g i veckan. Och jag har vissa problem. Varje gång jag pysslar med han hugger han och hytar med hoven mot mig men om min kompis står utanför gör han ingenting. Han har tagit makten över mig känns det som. Varje gång jag ska spänna sadel gjorden hugger han också. Snälla hjälp mig hur ska jag göra för att han ska få respekt mot mig? Hjällp mig snälla!
 
Sv: hjälp mig!

Han leker med dig!
Sådär var min gamla ponny också i början. Men du får inte visa dig rädd, och försök känna dig arg istället.
Smäll till han när han gör så. Ordentligt. när hästar som bestämmer rangordning biter, sparkas och slåss dem. Det hjälper inte att lugnt och fint viska "Fy rufus! inte bitas!" ...
Gör på hästarnas sätt, bli agressiv, men tappa inte kontrollen....

Belöna den när den varit duktig. När du spänner gjorde skrev du att den högg. Det är inte så att den har ont i ryggen? Kan vara något med benen också, kontrollera det nogrannt. Be en veterinär komma om det är så att hästen gör så mot alla!

I många fall handlar det även där om rangordningen.
Min förra ponny fick jag hjälp med, en tjej sadlade, om och om igen. Varje gång hästen försökt bita henne, markerade hon det väldigt noggrant med ett vrål :D eller så smällde hon till'na på halsen.

Du kan ju fråga ägaren om han gör så mot alla eller bara mot dig. Är det emot dig tycker jag att du verkligen måste göra nått åt det!

Lycka till (:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp