Hjälp mig...

Sv: Hjälp mig...

Ska definitivt kolla upp alternativa linser. När hon var mindre böt de styrka och storlek en gång i månaden, men nu har hon haft samma i flera månader så om man måste betala en viss del själv för "bättre" linser är det ju ingen större kostnad och helt klart värt det.

Hon har ju inte så enormt stort synfel nu, översynt +6 på ena och +5 på andra (eller är det minus när det är översynthet?). Men tydligen blir glasögon för tunga för så små barn och de tar av dem för ofta.

Även väldigt små barn kan lära sig att behålla glasögonen på. Har en översynt systerdotter som började ha glasögon när hon var två-tre år. Hon har dessutom Downs syndrom så förmågan att resonera med henne var länge i princip obefintlig.

Vad gäller att glasögon blir för tunga låter märkligt, min systerdotter kunde ju ha glasögon. Jag har -5,75 plus astigmatism och mina glasögon väger 14 gram, så de går att göra väldigt lätta. Jag har förvisso Silhouette-bågar på mina nuvarande glasögon, men mina gamla, bågade glasögon med ett tyngre glas vägde ändå bara 35 gram. Högbrytande glas är bra grejer.

Tillägg: Problemet med glasögon är ju förstås om det, som jag såg nu i ditt senaste inlägg, ska bytas styrka med täta mellanrum så blir det ju dyrare än med linser.

Behandlingsmetoden skiljer sig nog lander emellan och sa gar ju "tekniken" framat, mina barn borjade behandlas for fem ar sedan och mycket hinner ju handa under tiden.

Mina var valdigt sma nar de foddes sa var tvungna att vaxa till sig lite innan de fick sina gips. Och behovde 8-9 gips innan de kunde opereras om jag minns ratt. Men skorna 24/7 var INTE roligt, sarskilt inte de forsta tre veckorna. Mina larde sig att sitta, krypa och sta under den perioden sa det hindrar inte utvecklingen iaf :)
Bada tva larde sig ga nagra dagar efter ettarsdagen.

Min ena dotter grumlade alltid nar man satte pa skorna pa kvallarna men sen sov hon hela natten (mer eller mindre). Den andra dottern hade oftast inga problem med att fa pa sig skorna men hon sov URdaligt och vi spenderade manga manga vaknatter med henne. 5hr/natt med skor pa var nog ungefar medel for henne och det ar meningen att det skall vara 12!! Typiskt nog var det hon som skrevs ut pa sin 4-arsdag, hon har 2 storlekar skillnad pa sina fotter men annars inga som helst men av det hela. Den andra, som allt som oftast sov 12hr/natt med skorna forutom sista 4 manaderna innan 4-arsdagen nar vi fick verkliga problem, ar den som fortfarande inte ar bra och behover fortsatt behandling. Men som sagt framst pga overrorlighet. Livet ar inte rattvist :(

Sorry TS for tradkap :o

Det är väl egentligen jag som ska ursäkta för trådkapet, hoppas att alternativa linser finns och fungerar bättre, TS!

Skönt att höra att utvecklingen med sittande/krypande/stående flöt på bra i alla fall, tråkigare att höra att skorna var så jobbiga att vänja sig vid - jag får hoppas att det är till lite hjälp att sonen är yngre när han får sina, men han har väl redan börjat få en uppfattning om hur han ska kunna röra sig så vi får väl se hur det blir med den saken...

Hur fungerar det förresten med de olika stora fötterna, behövs dubbel uppsättning av alla skor?

De frågade faktiskt sist om jag ville ha "vuxenlinser" till henne pga min teknik att ta ut linserna, men de var så mjuka och sladdriga så det är ju otroligt svårt att få in dem. Men går det då att ha i dem flera dagar/veckor åt gången så är det ju inga problem att det tar 10 minuter att peta dem på plats. Måste fråga bättre nästa gång vi ska dit.
De linserna man kan ha inne i ögat i 30 dagar på raken är gjorda av silikon. Det är ingenting konstigt i sig, men vi är väldigt många som blivit allergiska mot silikon efter att ha haft dessa linser.

Jag hade haft linser helt problemfritt i 16 år när jag tröttnade på att ta in och ut varje dag och bytte på inrådan av optiker till silikonlinser man kunde ha kvar i ögat. Det funkade superfint i ungefär ett år, sedan svullnade ögonlocken upp och det kliade någonting otroligt mycket. Jag fick bära glasögon i nästan ett år innan ögonen var i tillräckligt bra skick för att kunna laseropereras. Varken optiker eller ögonläkare trodde att mina ögon någonsin skulle klara av att ha linser igen - oavsett linser. Tack och lov gick det att operera så jag slapp glasögonen.

Numer klarar jag inte av någonting med silikon. Kan inte ha silikonbaserat glidmedel, kan inte använda vissa typer av schampoo och balsam, stay up-strumpor, osv, osv.

Jag var inte känslig sedan tidigare och har inga speciella allergier.

Tyvärr har jag hört talas om flera som blivit silikonallergiker efter att de använt dessa typer av linser.

:eek:

Och jag som älskar mina dygnetruntlinser!

Jag har haft dem i flera år, då borde jag väl blivit allergisk om jag nu kommer bli det?

Jag har haft dem i flera år, då borde jag väl blivit allergisk om jag nu kommer bli det?
Ingen aning. Jag blev allergisk efter ett år.

En bekant till mig hade nog sina i nästan 2 år innan han blev allergisk.

Uppenbarligen finns det människor som aldrig blir allergiska, annars hade man ju tagit bort linserna från marknaden.

Jag hade också mina ett par år innan jag fick problem med sveda. Optikern sa inget om allergi utan konstaterade att mina ögonlock såg irriterade ut. Det var en jättestor skillnad när jag bytte till vanliga linser igen.

Usch oroväckande. Jag pallar inte att börja med vanliga linser igen och är inte så jättesugen på glasögon.
Men vill ju inte heller bli allergisk. Svårt att veta om man vågar när man nu hör om hur det kan gå..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som...
2
Svar
27
· Visningar
3 491
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar