Hjälp mig!!!!!!

A

AlexandraF

Jag behöver verkligen hjälp med min lilla kille. Han är en 5-årig Shagyaarab. Han är världens snällaste men det verkar som om han har varit med om något riktigt hemskt som ung. Han kan gå runt en del på gången och när man ska hoppa upp på honom ställer han sig direkt i försvarsställning. Han är också väldigt svår att tränsa. Han är superrädd om öronen. Jag har haft iväg honom på inridining i 2 månader nu men de har inte kommit speciellt långt med honom. Om de gör samma sak med honom två dagar i rad så ser han det som två helt olika situationer och blir stirrig och bråkig. Vi har haft en kvinna hos honom som har kollat rygg och muskler och vi har även dragit ut vargtänderna på honom. Han blev också kastrerad som 4- åring. Han har aldrig betäckt ett sto men beter sig fortfarande som om han vore en fullfjädrad hingst. Han har inte lugnat sig för fem öre, faktiskt. Kan det vara hans hingstighet som gör att han är förvirrad, rädd, stirrig. Jag behöver verkligen hjälp och tips! /Alexandra

Sv: Hjälp mig!!!!!!

Ge honom tid, slopa ridningen ett tag, fokusera på att han ska kunna känna förtroende för dig, pyssla och mys och lek.
Min häst har åkt på mycket stryk och var väääldigt hispig är jag började med henne, men med tålamod och lugn så står hon nu frivilligt lös och stilla medans jag trimmar örontofsarna ;)

Jag vet inte vad du vill med din häst, men att skicka bort honom på inridning när han är så hispig gör knappast saken bättre. Om det är du som ska ta hand om honom är det dig han ska känna förtroende för, och så småning om genom dig lära sig att känna förtroende för andra.

Se till att det bara är du som hanterar honom, undvik hastiga rörelser, irritation/rädsla och stress, vanedjur gillar rutiner så ha ordentliga rutiner omkring honom, kräv aldrig mer eller mindre från dag till dag, och gör allt familjärt för honom, samma borstar, samma hälsning i hagen, samma skötplats i stallet osv osv

Lycka till : )

Hej!
Tack så hemskt mycket för ditt svar. Han fick åka på inridning eftersom jag inte har någon kunnig hjälp här hemma. För mig känner han förtroende och är jättelugn men det har visat sig att han har varit som han är sedan han föddes. (Uppfödaren sa helt ärligt att han var inavel på något vänster) Så tyvärr är vi oroliga att han har fått en hjärnskada. Han ska få komma hem antingen nu i helgen och nästa vecka och då är det bara jag och mina föräldrar som ska hålla på med honom. Och så ska veterinären ta blodprov på honom och se om han har någon typ av hormonstörning.
Tack än en gång! Mvh Alexandra

Jag tror de allra flesta renrasiga hästarna är inavlade någonstans i ledet, på stc kan man till och med kolla upp HUR mycket inavel som finns i leden för travhästar, så jag tror inte att han har något fel i huvudet bara för att det finns inavel en bit bak, om han nu känner förtroende och är lugn med dig förstår jag inte problemet, då har ni ju en bra grund att stå på. Ett blodprov kan ju dock vara en bra idé om han är väldigt hingstig. Lycka till

Tack, för ditt svar! Jag fick reda på att araber har lättare att få problem med huvudet med sk linjeavel. Ja, han var lugn med mig men min mamma och pappa kunde inte hjälpa mig att rida in honom och ingen annan kunde hjälpa mig så jag stod ensam med honom. Han har väldigt svårt att släppa upp någon på ryggen. Därför behöver jag hjälp.

Hmmm... min enkla mening som hobbyryttare är densamma. Slopa ridningen tills han känns mindre hispig, om så för din skull så inget händer.

Sen, om du trivs med den vinklingen, plocka ut en bra NH-tränare. Har varit på en del NH-kurser, iofs för väldigt duktiga tränare, men de släpade in helt tokiga hästar som på en dag blev lugna. Jag menar inte jag det är så i ert fall, det känner och vet ju bara du. Men enligt tränarna så kunde det handla om att hästen bestämt sig för att ryttaren inte var "över" hästen och då alla hästar inte till för att vara ledarhästar så blir en del inte bara stöddiga och dryga utan en del blir skiträdda då i deras värld ingen i sällskapet reder situationen. Och fullblod har absolut lättast för denna typ av dominans, hingstar än mer och din kille var ju jättehingstig. Menar inte att din situation helt säkert är sådan, men om du är det minsta som jag så är de egna problemen absolut svårast att lösa då man har svårt att se skogen för alla träd.

Ett annat tips som jag själv har erfarenhet är massör och kiropraktor. Var hos vetrinärer, osteopater, sjukgymn, kiropraktorer och liknande men min smått psykotiska trakhener. Men inget blev bättre tills jag hittade en speciell massör och kiropraktor som knäcker hela hästen efter massage (nacke, första halskotan, manken, revben, höft...allt!). Efter 3 ggr föll något från ögonen och hon såg på mig, inte bara den där hysteriska blicken. Ibland handlar det om att gå på en känsla och inte ge sig förrän man hittar rätt, kostat en del..harkel harkel, men nu kan jag äntligen koppla bort min "störtbygel" på sadeln!!!

Hoppas allt löser sig för er!!

Vad är det du vill åstakomma med din häst?

i ena inlägget skriver du att han är orolig på gången, svår att tränsa och svår att sitta upp på, i det andra skriver du att han har fullt förtroende för dig, och sedan skriver du att han har fel i huvudet:confused:
Sedan låter det som att hästen inte är inriden alls, och i så fall är det inte konstigt om han är orolig inför ridningen.

Som jag ser det har du två alternativ, antingen så tar du dig tid, slopar ridningen, slutar utgå från att han har fel i huvudet och försöker ge honom trygghet, när det sedan är dags för ridning låter det som om du bör se över utrustningen eftersom han är svår att tränsa (bett?) osv.
ELLER så säljer du hästen, ni kanske inte är rätt för varandra helt enkelt..

Det ska jag göra! Vi provar nu med sk "räddningsdroppar" på honom för att se om det fungerar. Vi pratade med en lokal homeopat som sa att om något sitter i hästens huvud så kan det avhjälpas med detta så nu hoppas jag verkligen att han blir bättre :)
Mvh Alexandra

Hej! Tack för ditt långa och hjälpsamma svar! :) Som det är nu så ska jag bara hänga på honom (vilket han känns trygg med) tills jag känner mig hundra procent säker. Jag ska även tömmköra honom mycket med sadel osv. Just nu provar vi det homeopatiska medlet "räddningsdroppar" för att se om detta kan hjälpa honom att slappna av. Än så länge är resultatet positivt men jag har inte arbetat honom ännu. Han har också blivit behandlad av kiropraktor ett par gånger. Han har reagerat jättebra på behandligen men hon som utförde den tyckte att det verkade som om han hade varit med om något hemskt då han är väldigt rädd om sin högra sida men vi får se hur han reagerar nu. Tack så mycket! Mvh Alexandra

Jag vill kunna använda honom som ridhäst. Som många andra vill med sin häst. Men det är ju för att han är det. Annars skulle jag ju inte skriva det och det är inte mina största problem. Att han verkar vara lite problematisk i huvudet har kommit från veterinär och av folk som har träffat honom. Vår homeopat sa det att araber och andra fullblod har lättare att få lite "problem med huvudet" vid linjeavel då araber kan vara lite nerviga av naturen ändå. Det är han inte. Men det är det att även om du gör samma sak 1000 ggr så slappnar han inte av. Jag har aldrig sett på honom som om han har fel på huvudet. Han föddes med hovböld och blev troligen bremsad om öronen. Därav problem med att få på grimma och träns över öronen. Jag har provat med alla sorters träns, bett, nosgrimmor, osv.

Det fick vi berättat av vår homeopat/hovslagare..

Jag tycker du, för din egen och hästens skull, ska vara lite kritisk till det din homeopat/hovslagare säger och inte svälja allt med hull och hår. :crazy: Det här är ju bara ett påstående från dennes sida och inte en sanning.

Senast ändrad:

Jag skulle satsa på markarbeten tills ni båda är så pass samspelta att det är dags att sitta upp. Du får nog börja om, se på honom som fullkomligt grön; oinriden.
Ge honom bara små träningspass, kanske fler pass om dagen som är korta, än ett långt. Bara att flytta sig för din hand mot bogen är en träning för honom.
Han är nog bara vilsen i sin situation och inte mogen för alla de intryck som inridning innebär. Han kanske är en grabb med sen mental mognad, i kombination med en del minnen som väcker oro.
Jag tror på nyfikenhetens kraft; försök att få honom intresserad och nyfiken av saker som ni gör eller saker som du presenterar för honom, och när han visar nyfikenhet så berömmer du honom. Då flyttas focus från oro till "vad är det där för spännande".
Berömm, berömm och åter berömm. Det är bra näring för ett växande självförtroende. Samt tid!
Lycka till, och hitta din egen kraft och väg så ska du se att ni övervinner problemen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 757
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 126
Senast: Trott
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 901
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar