Hjälp mig! Vet inte hur jag ska göra.

Narcissa

Trådstartare
Jag har två egna hundar och passar en hund från uppfödaren. Denna hund ska omplaceras när ett bra hem dyker upp. Jag har passat henne två gånger och ganska länge åt gången. Detta gör såklart att jag har fäst mig något otroligt vid henne. Uppfödaren vill att jag tar henne på foder.
Hon fungerar utmärkt i min lilla flock och man märker knappt av henne. Nu till problemet, mina föräldrar vägrar att passa tre hundar. Två går bra men inte tre. De får inte ens komma dit på julen eftersom de inte vill ha så många hundar i huset. Jag behöver sällan passning men det kan ju hända och jag vill kunna ta med dem när vi ses mm. Då mina föräldrar har ett sommarhus vid kusten vill jag gärna hälsa på där lite i sommar medan hästarna ändå är på bete men det går inte med tre hundar så jag måste alltid hitta en som kan tänkas passa en hund.
Jag tycker det är superjobbigt och vet inte alls vilket ben jag ska stå på så kan ni inte komma med lite input? :)

Hunden ska tillbaka till uppfödaren imorgon och jag känner mig jätteledsen även om det absolut inte går någon nöd på henne där. :cry:

Sv: Hjälp mig! Vet inte hur jag ska göra.

Uppfödaren kan inte tänka sig att ha henne dom få gånger du behöver pass? Bor hon långt bort? :)

Annars kanske du inte har så långt till min stad? En heeler skulle lätt kunna få plats här några dagar åt gången :D

Ta hunden och lämna den hos någon annan de gånger du behöver hundvakt :).

Men då måste man veta att någon kan passa honnarackan. :)
Oftast löser det ju sig men känner mig ändå nervös.

Jaaa, jag är trygghetsnarkoman. ;)

Om det gällde mig skulle jag bara säga åt föräldrarna att gilla läget. Antingen har jag med mig tre hundar när jag hälsar på eller så hälsar jag inte på. Hundpassning skulle jag däremot inte kräva av dem.

Om jag verkligen ville ha en tredje hund skulle jag skaffa en, oavsett vad mina föräldrar anser.

Har dina föräldrar träffat hunden?
Du skriver att hon knappt märks. Får de chansen att träffa henne och märker att det är en okomplicerad hund kanske de slappnar av litet?

Äh, hur mycket plats tar 3 heeler egentligen (för det är heeler allihopa väl) ;)

Vill du verkligen, så löser det sig alltid:)

Om du vill ha hunden och den passar in i ditt liv och din flock, så ska du ta hunden. Jag har faktiskt väldigt liten förståelse för dina föräldrar i det här läget. Jag förstår om man inte gillar hundar alls. Det får man respektera. Men att dra en benhård gräns mellan två och tre fattar jag inte.

I dina skor hade jag inte gjort en stor grej av saken nu, utan i stället låtit föräldrarna lära känna den nya hunden i lugn och ro. Som föregående skrev kan det hända att de ändrar sig utan vidare när de ser att hon är så diskret.

Jag hade dessutom kollat med uppfödaren om hen kan tänka sig att passa hunden vid behov. Vi har många gånger lämnat våra hos uppfödaren när vi ska resa bort. Det bygger ju så klart på att det inte är alltför långt avstånd. Annars finns ju alltid hundpensionat, men det känns så klart konstigt att lämna en hund ensam där och ta med sig övriga.

Om det gällde mig skulle jag bara säga åt föräldrarna att gilla läget. Antingen har jag med mig tre hundar när jag hälsar på eller så hälsar jag inte på. Hundpassning skulle jag däremot inte kräva av dem.

Om jag verkligen ville ha en tredje hund skulle jag skaffa en, oavsett vad mina föräldrar anser.

Visst kan man köpa hund oavsett vad föräldrarna anser, men att tvinga på dem tre hundar vid besök som ett ultimatum verkar otroligt respektlöst. Jag är glad varje gång vi kan ta med en hund till människor vi besöker, och tycker att man får respektera värdens åsikt.

Jag har 3 tjuvaktiga weimaraner, säg till päronen att de har höga krav:D

Mina föräldrar hade nog knorrat lite, men accepterat läget, du tror inte att dina föräldrar gör det?

När jag sa till mamma att jag funderade på att köpa hund nummer två sa hon "Neeeej!!". Men vem följde med och hämtade valpen, kallar sig mormor och hänger med på utställningar (tom när de lovar ösregn), om inte mamma :D

Dina föräldrar ändrar sig nog när de märker hur snäll hon är :) om inte, så kan du säkert lösa det med hundvakt när den dagen kommer!

Visst kan man köpa hund oavsett vad föräldrarna anser, men att tvinga på dem tre hundar vid besök som ett ultimatum verkar otroligt respektlöst. Jag är glad varje gång vi kan ta med en hund till människor vi besöker, och tycker att man får respektera värdens åsikt.
Fast det handlar det verkligen om att tvinga någon? Självklart får men respektera värdens åsikt men mina djur ändå mitt främsta ansvar. Jag har ex. ingen möjlighet att besöka mina föräldrar utan att ta med mig alla mina djur varav vissa är mer populära än andra. Det blir helt enkelt så att endera välkomnar de oss alla eller så kommer ingen av oss, det är fakta. Samma med besök hos vänner, det är inte alltid jag varken kan eller vill lämna hundarna ensamma 4 timmar en vardagskväll när jag redan varit ifrån den 5 timmar och då kommer jag inte om jag inte har möjlighet att ta med dem. Men självklart kan jag inte kräva att få göra det.

Nja, föräldrar är inte vilka värdar som helst. Jag kräver inte att få släpa med mina hem till mina vänner men mina föräldrar får gilla läget. Speciellt om jag redan har två och det aldrig varit något problem. Alternativet är att de får acceptera att mina besök blir korta och det långa julfirandet förläggs någon annanstans.

Samma här. Antingen får mina hundar följa med, eller så blir det korta och sporadiska besök.

Firar inte släktjul, men är välkommen hem till föräldrarna med 5 av 6 hundar. Den sjätte under styrda omständigheter, eftersom hon slåss med deras hund. Som mest har jag alltså vart där med över 130 kg hund;) De bor litet, men gillar besöken ändå!

Tack för era svar.
Hade ett långt samtal med min mamma igår och det var inget roligt samtal. :(
Uppfödaren kommer och hämtar hunden imorgon och jag går sönder inuti....

Jag hade tagit hunden. Jag har aldrig ens funderat på vad mina föräldrar tycker eller bett om deras åsikt vad gäller mina djur. Sedan har jag visserligen aldrig tänkt på dem som någon som skulle ta hand om mina djur och de få gånger det ändå har hänt har omständigheterna gjort att det har blivit så. Det har då varit att de faktiskt har erbjudit sig själva för att jag har hamnat på sjukhus. Min gamla hund var de hundvakt åt en gång under hans 11,5 år här och min nuvarande hund har de släppt ut en gång här hemma men behovet att ta med honom har inte funnits.

Har du verkligen så stort behov av att de ställer upp? Finns det verkligen ingen annan som kan tänkas ta en hund de gångerna? Det är ju fruktansvärt om du behöver skiljas ifrån hunden för deras skull. Det blir ju som att det styr ditt liv.

Men isf hade jag behållt hunden! Päronen ändrar sig säkert tids nog, och på något sätt hittar du ju en lösning, om du bara vill, det är jag övertygad om!

Tack för era svar.
Hade ett långt samtal med min mamma igår och det var inget roligt samtal. :(
Uppfödaren kommer och hämtar hunden imorgon och jag går sönder inuti....

Ta hunden, dina föräldrar lugnar nog ner sig. Låter som tomma hot. Låt inte dem styra ditt liv.

Annars finns det ju alltid hundpensionat :)

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 788
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka