Hjälp mig med mattider...

Brandgul

Trådstartare
Hjälp hjälp hjälp. Jag får inte till hans mat...

För ett par veckor sedan åt han lunch 11.30 och gröt vid 15.30. Det fungderade bra och jag ammade resten av tiden. Men nu verkar jag ha otroligt lite mjölk kvar och det känns helt hemskt att han ska överleva mellan måltiderna med det lilla av amningen som finns kvar.

Jag funderar på att inför ett mål välling. Men när? På morgonen så har jag mjölk efter natten och det äter han. Men vaknar han 7 så blir det många timmar fram till 11.30. Jag har helt tappat tankeförmågan.

Hur ofta ska/bör han äta? Var 3:e timme? Jag tycker inte att det direkt märks på honom när han är hungrig. När han helammade har han ammat varannan timme fram tills han började med större matportioner. (Han är nu 6.5 månader) Och nu äter han ju knappt alls känns det som.

Jag ger gärna ersättning också om det behövs för jag antar att han inte ska äta massor av välling. Eller?

Usch det känns som att jag är helt ute och cyklar. Hur skulle ni gjort? Hur gör ni?

Sv: Hjälp mig med mattider...

Ja, det låter väldigt långt från frukost till lunch. Antingen så ammar du en gång till på förmiddagen eller så kan du ge något annat mellanmål tex mosad frukt el välling. Tänk dock på att om du vill fortsätta amma så måste du hålla igång produktionen just genom att amma.

Senast ändrad:

Ja jag ammar jätteofta på morgonen (och mellan måltiderna). Men nu känns det ju som sagt inte som att det kommer något :(

Gröt och välling är samma sak, men den ena på flaska och den andra med sked.

Är han kinkig eller är han glad. De är ju inte dumma och går runt och är nöjda och glada och samtidigt är hungriga ;)

Han börjar ju bli stor nu så du kan ju börja ge honom mellis, frukt, youghurt, macka. Amma honom på morgonen och ge honom en liten portion gröt på det?

Rasmus äter nästan hela tiden, men de för jag vet hur jobbig han blir när han blir hungrig ;) Men när han var 6 månader är jag till 99% säker på att han åt lagad lunch och middag, gröt/youghurt på em. och på fm en macka och lite frukt.

Jag är livrädd för att hamna i vällingträsket, dvs istället för att "anstränga" sig och göra mat och mata snabbt blanda ihop lite välling.

På BVC sa de att jag skulle införa ett till mål vid 8 månader först och det har känts rimligt eftersom att han ammat så mycket. Men vi har varit på resande fot (semester) och då har han ammat mindre och allt liksom föll...

Han kanske börjar bli mogen redan nu för 1 mål till? Det är ju bara att testa. Det BVC är ju bara en rådgivning om vad de tycker och träffar ju inte honom varje dag.

Kan han inte äta youghurt och macka på fm om du inte vill ge honom mat?

Hjälp hjälp hjälp. Jag får inte till hans mat...

För ett par veckor sedan åt han lunch 11.30 och gröt vid 15.30. Det fungderade bra och jag ammade resten av tiden. Men nu verkar jag ha otroligt lite mjölk kvar och det känns helt hemskt att han ska överleva mellan måltiderna med det lilla av amningen som finns kvar.

Jag funderar på att inför ett mål välling. Men när? På morgonen så har jag mjölk efter natten och det äter han. Men vaknar han 7 så blir det många timmar fram till 11.30. Jag har helt tappat tankeförmågan.

Hur ofta ska/bör han äta? Var 3:e timme? Jag tycker inte att det direkt märks på honom när han är hungrig. När han helammade har han ammat varannan timme fram tills han började med större matportioner. (Han är nu 6.5 månader) Och nu äter han ju knappt alls känns det som.

Jag ger gärna ersättning också om det behövs för jag antar att han inte ska äta massor av välling. Eller?

Usch det känns som att jag är helt ute och cyklar. Hur skulle ni gjort? Hur gör ni?

Växer han som han ska? (går upp i vikt och på växer längden)
Är han pigg och glad när han är vaken?
Sover han bra?
Levererar han sina välfyllda blöjor som han ska?

Då får han nog precis den näring han behöver!:angel:
Bara för att du upplever att du inte har någon mjölk så betyder det inte att du inte har det - det kan ju vara så att ditt barn dels äter väldigt effektivt och snabbt och dels att du har "grädde"

Prova att amma några extra gånger mellan målen som mellis, eller ge lite frukt... eller ge gröt till "frukost" och byt ut sena grötmålet mot ett till mål pure? och amma mellan...

Och bara för att BVC har sina "regler" om hur de vill att barnen ska äta... tja - man behöver ju som sagt inte följa det:angel: prova dig fram till de rutiner som passar er mat och dygnsrytm bäst!

Våga lita på din kropp!!

Senast ändrad:

Om han går upp och växer vet jag inte eftersom att vi inte vägt eller mätt på över 1 månad. Vi ska dit snart.

Jag tycker inte alls att det är dumma BVC med dumma rekomendationer eftersom att jag ö h t inte alls vet hur jag ska ge mat åt honom. Jag har ju bara ammat på och aldrig behövt bry mig. Han har ammat ca varannan timme hela sin vakna tid.

Sist jag var där så åt han fortfarande bara 2 tsk grönsakspuré och jag fick lite riktlinjer att följa för att jag skulle ha något att gå efter. Annars hade jag nog inte ens börjat med gröt det här laget eftersom att jag inte vet när, var, hur. Jag var tyvärr borta på den träffen när de pratade mat.

Han har inte börjat med laktos ännu. Gluten bara i form av 50 ml havrevälling som jag försöker att peta i honom på morgonen.

Jag funderar på att börja ge honom välling, varm mat, gröt, ersättning och ersättning. Med 3 h mellanrum under dagen. Det borde han väl klara sig på? Ja samt att han ammar natt och morgon. (Det är inte alltid han vaknar på natten)

När jag för någon vecka sedan pumpade på kvällen fick jag ut 180 ml bröstmjölk. Nu är det bra om det kommer 60 ml :( Så tyvärr är det nog så att jag sinat när vi åkt bil och varit på resande fot och han inte ammat varannan timme som han gjort innan.

Snacka om att falla på mållinjen, jag hade som mål att amma när jag införde laktos och gluten och sluta amma efter det...

Nyss åt han en halv stor burk matpuré och lite fruktpurépå det. Ändå klämde han 120 ml ersättning efter det och då hade jag ammat 30 min innan maten...

Bläddrade i min blogg och när Rasmus var 6 månader skrev jag:

När jag är hemma med Rasmus så brukar vi gå upp vid 8a och då får han 120ml ersättningför att inte vara vrålhungrig när han äter 1-2 port gröt! Sen är det lek och bus och han brukar även få i sig en 150 ml ersättning innan han somnar och sover 40-60 min på fm.
Sen är det lunch, en hel portion (vi köper färdig mat) och lite frukt till efterrätt.
Under dagen sen kan han äta ytterligare 120-250 ml ersättning, innan han somnar och sover 1-2 timmar. De är himla olika.
Så på kvällen får han gröt igen, 1-2 portioner kan han få i sig då me!

När han blev större så böt vi ut gröten mot mat och ersättningen på dagen mot youghurt, gröt, frukt och macka.

Senast ändrad:

Han har inte börjat med laktos ännu. Gluten bara i form av 50 ml havrevälling som jag försöker att peta i honom på morgonen.
...
Snacka om att falla på mållinjen, jag hade som mål att amma när jag införde laktos och gluten och sluta amma efter det...
fast... du ger ju laktos:confused: du ammar, ger gröt och ersättning=laktos (och även komjölksprotein:idea:)

När jag för någon vecka sedan pumpade på kvällen fick jag ut 180 ml bröstmjölk. Nu är det bra om det kommer 60 ml :( Så tyvärr är det nog så att jag sinat när vi åkt bil och varit på resande fot och han inte ammat varannan timme som han gjort innan.

mängden mjölk DU pumpar ut behöver inte alls ha något med hur mycket mjölk barnet får ut när han äter och säger inte heller något om innehållet :idea:

men om du känner att han behöver mer mat så ge det:idea:

missade att det skulle vara ett citat i inlägget innan...
såg liiiite konstigt ut märkte jag:angel:

Okej! Det räcker alltså som komjölk! Toppen! Då vet jag ju att det fungerar.

Tja jag märker ju på mina bröst att de är små och slappa. Tytvärr finns det inte så mycket i dem :( Jag har ju pumpat och ammat i ½ år.

Ja lite gluten har han ju börjat med också så...

Fy katten vad det är krångligt detta... :(

Problemet är ju att jag liksom inte fattar hur mycket han ska/bör äta. Jag skulle kunna blanda ersättning så att han får varannan timme, men jag tänker att det är kanske för ofta? Vissa yngre barn äter ju inte alls lika ofta.

Jag är helt virrig...

Okej... Jag kan ju läsa in välling istället för gröt en gång :) Då ligger jag ju ungefär i samma fas, jag ska nog fylla på med ersättning...

Vi började ju med gröt redan vid 3½ månad. Och vällingen är ju från 6 månader. Därför blir det nog mer gröt än välling här hemma.

Vår kille är inte så förtjust i gröt. Igår åt han för första gången en hel portion. Idag åt han bara några skedar.

De har sina dagar, idag har Rasmus spottat ut nästan all mat jag gett honom i handen och kastat ner på golvet ;)

Okej! Det räcker alltså som komjölk! Toppen! Då vet jag ju att det fungerar.
Räcker som komjölk?
Alltså - laktos är laktos - ingen skillnad... eftesom vi är däggdjur så vore det väldigt dumt om våra barn inte tålde laktos=det är vääääääldigt ovanligt att så små barn är laktosintoleranta (däremot kan det börja visa sig när de blir större)
komjölksproteinallergi är vanligt - men det har liksom ingen betydelse om man "vant in dem" eller inte (och hur och när de reagerar är väldigt individuellt... min son fick problem när vi började ge lite större "smakportioner " dottern reagerade när hon var ett par dar gammal och jag superhungrig hade slevat i mig säkert en halvliter fil med flingor och en jättekopp varm choklad)

Tja jag märker ju på mina bröst att de är små och slappa. Tytvärr finns det inte så mycket i dem :( Jag har ju pumpat och ammat i ½ år.
bröstan kan mycket väl vara små och slappa och ändå producera tillräckligt med mjölk - det är så smart tänkt att mjölken liksom nyproduceras under tiden de äter:idea: och mängden mjölk har inget samband med hur näringsrik den är... men som sagt - om du tror han behöver mer mat så ger du det - det finns inga mallar för hur mycket de behöver äta - en del barn finns det ingen botten i och andra undrar man om de lever på luft

Fy katten vad det är krångligt detta... :(

Problemet är ju att jag liksom inte fattar hur mycket han ska/bör äta. Jag skulle kunna blanda ersättning så att han får varannan timme, men jag tänker att det är kanske för ofta? Vissa yngre barn äter ju inte alls lika ofta.

Jag är helt virrig...

jag brukar tänka att friska barn som är hungriga märks det på:idea:
och då ger man dem mat...
när de blir större så äter de mer mat åt gången och kanske inte lika ofta... 3-4 timmar mellan målen kanske... man får prova sig fram, erbjuda mat när man tror det är dags och se om de äter:idea:

Det är ju just det att det inte finns några mallar som gör mig så osäker *morr*

Han är ju inte gnällig vår son. Om han inte får mat eller inte sover påverkar honom inte så mycket. Humöret på topp och han pressar alltid fram lite bus och leenden. Är han gnällig så är det verkligen KRIIIIS! (Vilket inte händer så ofta...)

Ja jag ammar ju på. Vet inte ens hur många gånger jag hunnit idag ;) Men jag ska nog erbjuda honom lite ersättning också. Han har börjat vakna på nätterna och vill äta, något han inte gjort sen har var 3 mån och det tolkar jag som att han får i sig för lite.

Nu lyser verkligen min osäkerhet igenom, annars brukar jag kunna maskera den...

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 373
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar