Hjälp mig angående Jack Russel valpens utseende.

lakrits

Trådstartare
Jag har en fundering kring Jack Russel....

Finns det 2 olika sorter?
Har i dagarna sett lite valpar och de ser väldigt olika ut.
Några av dom är lite mer "raggiga" , både i päls och i ansiktet..typ lite tax modell i huvudet, mer åt jack russelns vuxna utseende..samt normalt lång svans.
Några av dom är mer släta i pälsen, både på kropp och huvud, kort svans och inte alls det här raggiga.
Tyvärr har jag inte bilder...men ni får gärna lägga in om ni har, gärna på valpar.

Sv: Hjälp mig angående Jack Russel valpens utseende.

Det finns både släthåriga och strävhåriga jack russels.

...samt "broken". :)

Det finns tre olika rasvarianter och tre olika hårlag. Jack Russell terrier - högställd enligt engelsk standard och reg i JRTC, Parson russell terrier - högställd enligt engelsk standard och reg i SKK samt Jack Russell terrier - lågställd enligt australisk standard och rätt ny som ras, reg i SKK.

SKK-russelln är ganska ojämn som ras än så länge i och med att hundarna är en salig blandning av fd. oreg russllar nu inmönstrade i kennelklubben (kan ha varierande bakgrund och behöver ju teoretiskt inte ens vara renrasiga), en och annan högställd liten JRTC-russell samt en massa australiska (mfl) importer. Därav anledningen till att de SKK-russllar man ser kan vara av väldigt varierande typ och utseende.

Vad gäller hårlagen så finns både slät, sträv och mellantinget broken inom alla tre raserna. Det finns ingen uppdelning mellan hårlagen som hos t.ex. foxterrier utan avel och beblandning sker fritt.

hör kanske inte till tråden men min f.d valp var registrerad som broken, många tycker att han är strävhårig...:D
5893443.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 586
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar