Hjälp med sadel (passar den)

Sv: Hjälp med sadel (passar den)

tycker att det största problemet med sadeln är att bommen är för vid... prova om du kan låna en uppbyggd pad och se huyr den ligger då... om du inte vill sälja sadel och leta reda på en ny...

Helst av allt så vill jag ha en sadel som passar på min häst vare sig jag måste köpa en ny eller om han växer i den här. Skulle helst sälja och köpa en anna lite nättare MEN det är lite svårt att sälja den här då det är en Höökssadel... och jag vill inte gå ner alltför mycket i pris för då får jag inget att köpa en ny för. Den kostar 5500 ny och jag skulle vilja ha 4000 för den.
Själv har jag knappt använt den då jag köpte den på impuls (handlar ofta på impuls...) förra året då han var två och tänkte att den skulle passa när han växt klart. Visste inte då att det var en Höökssadel förrän jag sagt ja till att köpa den, den var i princip ny då och jag har inte heller använt den mer än vid longering ett par gånger så den är ju fortfarande nästan ny. Kanske ska jag gå ner ännu mer i pris och sen spara ett år och köpa en då..? Vet ju inte ens om jag ska rida western, ville det förut då min kompis hade sin häst kvar (som hon red western på) men hon blev tvungen att sälja.
Fast jag gillar sadeln, tycker den är snygg och den är skön att sitta i. Men självklart vill jag helst ha en sadel som passar hästen perfekt!

jag tycker i så fall att du ska försöka sälja sadeln och börja kolla på några begagnade dyrare sadlar 5000 och uppåt, men du kan ju vänta ett tag för att se om du vill ha en w-sadel eller inte... men välj det som du tycker känns rätt :)

som jag ser det på de sista bilderna ligger sadeln för långt bak en aning. sedan ska du tänka på att du ska ha en handflatas bredd mellan bakkant på sadeln och jumsken på hästen. chappe

Jag tycker sadeln ser får lång ut för din hästs rygg. Prova ut den ordentligt med någon som kan sånt här bra så den ger din unga häst optimala möjligheter att utvecklas i ryggen.

*till alla*

Jag tycker oxå det ser ut som den ligger långt bak nu men om den ska hamna bakom bogbladen blir det så och då hamnar den väldigt långt bak på rumpan. Har funderat lite hit och dit, har haft sadeln ute på annons i drygt en vecka hittills men inte fått några svar än, har eg inte så bråttom med att bli av med den eftersom jag tänker använda hoppsadeln när jag rider in honom men jag har iaf bestämt nu att sälja den. Mina tankar om hur sadeln ligger verkar stämma ganska bra och det känns som att jag har lite mer kött på benen nu när jag ska leta vidare. Jag säljer den och sparar ihop några tusen till och köper en begagnad kvalitetssadel modell lite kortare och kanske något smalare gärna med bogfrihet. Kanske nån arabmodell med roundskirt.

Tack alla för era synpunkter och svar :bow:

Nu ska jag bara hitta nån som jag kan "lura på" sadeleländet...:D Det måste vara nån som inte läser westernforumet på Buke för då vill dom aldrig köpa en Höökssadel ;)

Om riggingen flyttas bakåt så kommer sadeln att flytta sej ännu längre fram. Troligen är den för vid om den tippar ner framåt.

Ja jag kom på att det nog måste bli så eftersom gjorden blir framåtvinklad när jag drar bak sadeln bakom bogbladen. Först trodde jag sadeln var för trång när den klämmer på bogbladen men det är ju tvärtom, när den är för vid så åker den ner för långt och därmed klämmer den, tror jag...?

ja det är precis som Bill säger med sadelgjorden o fästena till riggen. Jag tror också att sadeln är för vid.

Han kommer kanske växa i den så småningom men hur som helst är den ju ändå för lång och så mycket längre blir väl hästen inte efter tre års ålder? Antar att det är bästa att sälja och skaffa en mindre?

För lång? Det enda du ser är ju skirten, så du vet ju inte hur lång bommen är ( o den är ju c:a 10 cm kortare än skirten) så man kan inte veta hur det är med längden. Skirtens längd har inget med den saken att göra, för de överför ju ingen vikt till hästryggen, bara bommen gör det!

Ja det vet jag, men bommen slutar vid conchosen (stavas kanske inte så...) och det kanske är lite långt bak, fast jag vet ju inte, är inte så bra på just westernsadlar. Tror du att det finns en chans att han växer i den?
Jag kan ju låta den hänga till hösten och se om han vuxit i den efter sommaren... Om jag köper en mindre/smalare sadel nu kanske han växer ur den i stället. Fast ja skulle ju iofs helst ha en bättre sadel över huvud taget = inte en Höökssadel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 899
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar