Hjälp med rasval?

M

monster

Nu är jag redo att skaffa hund! Det passar bra i mitt liv nu, ser fram emot att spendera många år framåt och mitt enda problem är att jag inte har någon som helst aning om vilken ras jag ska ha (helt lost är jag kanske inte, men behöver lite hjälp!). :)

Mina krav är:
... En mellanstor ras (Kanske någonstans mellan 40-60 cm i mankhöjd). Jag är själv en ganska liten person, både på höjden och bredden och vill gärna ha en hund jag känner mig trygg med att gå ut på kvällarna ensam.
... I allmänhet frisk ras utan större hälsoproblem.
... Korthårig
... En hund som inte kräver allt för mycket. Jag vill ut och gå långa promenader varje dag och kanske lite lydnad, möjligtvis lite agility och kanske prova på spår. Men jag vill inte ha en arbetande brukshund!

Någon som har förslag? :confused:

Sv: Hjälp med rasval?

korthårig collie?
schäfer?
dalmatiner?
pointer?
rottweiller
ungersk vizsla?

korthårig collie?
schäfer?
dalmatiner?
pointer?
rottweiller
ungersk vizsla?

Men snälla nån.... Om TS säger
En hund som inte kräver allt för mycket. Jag vill ut och gå långa promenader varje dag och kanske lite lydnad, möjligtvis lite agility och kanske prova på spår. Men jag vill inte ha en arbetande brukshund!

hur kan du då gå in och ge förslag på t.ex schäfer och rottweiler (brukshundar) och pointer och vizla (jakthundar) :eek:!

TS: Med korthårig, menar du då släthårig, eller skulle en strävhårig trimhund passa?

korthårig collie?
schäfer?
dalmatiner?
pointer?
rottweiller
ungersk vizsla?

Rottweiler & schäfer är ju just arbetande brukshundar! Likaså är pointer och ungersk vizsla också hundar som kräver att få jobba, dessutom är det jakthundar.

TS:
Dalmatinern kanske skulle kunna vara något? Jag tycker iofs att en hund som är 60 cm i mankhöjd räknas som en stor hund ;)

Golddigger: Jag tänker att jag kanske tränar lydnad (+agility och spår om det blir det också) ett par gånger i veckan, alltså inte varje dag. Sen är det klart att vardagslydnad blir det ju varje dag för att allt ska funka i vardagen och så, men jag kommer troligtvis inte träna lydnad varje dag. Sen det här med agility och spår, jag är intresserad och väldigt sugen på att prova! Men jag är inte säker på hur ofta jag kommer hinna med att till exempel åka ut till en klubb och träna. Det skulle kanske bli någon/några gånger per vecka.

katja40: Jag har faktiskt kollat på alla raser du har skrivit utom ungersk vizsla. Men är inte både KH collie, schäfer och rottweiler arbetande brukshundar? Jag har alltid drömt om att äga en rottis men jag är rädd att jag inte kommer ge den vad den behöver, och jag vill verkligen inte ha en hund som inte mår bra bara för att jag inte ger den vad som krävs.
Sen har väl dalmatiner en del rasbundna sjukdomar? Här är jag inte helt säker, men om någon är det, hur är det med dalmatinerns hälsa?
Och pointer och vizsla verkar verkligen vara fantastiska hundar! Fast dom är väl jakthundar? Jag tänker bara att eftersom att jag vet att jag inte kommer hålla på med jakt, och kanske bara kommer träna spår nån gång då och då så är jag inte säker på om en utpräglad jakthund kommer trivas i mitt liv..

Hehe förlåt om jag verkar jobbig, jag vill bara att det ska bli rätt :)

TS: Med korthårig, menar du då släthårig, eller skulle en strävhårig trimhund passa?

Jag menade släthårig, förlåt om jag inte var så tydlig ;)
Men jag har inte något emot förslag på strävhåriga trimhundar heller, men det det var släthårig jag tänkte på från början

Senast ändrad av en moderator:

Jag menade släthårig, förlåt om jag inte var så tydlig ;)
Men jag har inte något emot förslag på strävhåriga trimhundar heller, men det det var släthårig jag tänkte på från början

Hahaha, jag ville bara veta lite mer detaljer så man kunde ge bra förslag :D! För två raser jag kom att tänka på är schnauzer (alltså mellanvarianten) och Khromforländer, och de är ju båda strävhåriga och behöver lite trimkunskaper och omvård för att pälsen ska vara optimal och funktionell.

Staffen har jag fastnat för, det känns som en hund jag kan se mig med :) Gud vad vackra dom är! Och deras personlighet och temperament verkar super! Dock hör jag många som säger att den inte passar för förstagångshundägare, vilket jag är ... Någon som vet någon bra och förtroendeingivande uppfödare av staffar i västra götalandsområdet? Så jag kan ringa och kolla lite? Har kollat på skk:s hemsida över uppfödare, men finns det någon som kan rekommendera en av erfarenhet?

Sen, Kromfohrländer hade jag faktiskt aldrig hört talas om innan, men jag har läst lite på olika hemsidor och vilken underbar hund det verkar vara! Dom passar faktiskt precis in på temperament och jag blir nästan lite kär i deras ruffighet ;) Dessutom lästa jag på Svenska kromfohrländerklubben att även de strävhåriga är väldigt lättskötta och sällan behövde trimmas.
Någon här som kan rekommendera en uppfödare av kromfohrländer i västra götalandsområdet? :)

Jag säger också staffe. Jag har hunnit med att ha några raser under åren som gått, men nu är jag fast. Staffen är den ultimata hunden! :love:
Korthårig, bra storlek. 35-40 cm och väger i regel kring 15-20 kg.

Hänger glatt med på vad som helst men mår inte alls dåligt av en dag på soffan. Riktiga kelgrisar som älskar att ligga nära.
Ingen vakt, vilket jag tycker är skönt. Jag har knappt hört min staffe skälla. Hon välkomnar glatt alla som kommer på besök och även besökare får liksom räkna med att få en hund i knät om dom slår sig ner i soffan. :angel:

Älskar barn. Jag har vänner med hundrädda barn som fått träna sig med min hund och det fungerar hur bra som helst. Hon har en ängels tålamod och är gärna med ungarna mitt i leken. Det är nästan som att målet är att dom ska snubbla över henne. :angel: Min dotter är så nöjd just för att hunden verkligen VILL vara med henne. När dottern kollar film så är hunden där direkt med huvudet i hennes famn.

Sen är staffen otroligt förarvek vilket jag tycker är skönt. Det räcker med att titta lite strängt på min så släpper hon vad som helst bara för att vara till lags. Sen ska man däremot inte glömma att det ÄR terrier i dom och dom behöver fasta ramar. Vi har väldigt tydliga och enkla regler för våran hund och då är hon hur lätt som helst. Hon går lös överallt, men jag väljer att koppla henne så fort man möter andra just för att hon har sånt utseende som kan skrämma många.
Har man en staffe som förstahund är det nog ganska viktigt att våga ta hjälp. Gå valpkurs, allmänlydnad osv. Samt ha en bra uppfödare som kan bistå med support och hjälp. Men att det är första hunden är inte alls något problem enligt mig, dvärgpinschern som jag hade var betydligt mer hund och mycket svårare. Jag hade dock satsat på en tik, då det är vanligare med könsbunden aggressivitet hos hanarna. Min hund kommer jättebra överens med andra hundar, men man ska inte glömma deras bakgrund och det är en ras som sällan viker ner sig gentemot andra hundar. Och dom kan åstadkomma skador på andra hundar.
Det är en underbar ras, men deras bakgrund gör att man som ägare får vara extra ansvarsfull. Det är många som blir rädda när man kommer med en staffe och det får man respektera, även om man själv vet att man har en kelgris. :D

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/558260_10150662205218030_544040094_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...57060073030_528978029_9694853_380473782_n.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...74902743030_528978029_9775277_865275282_n.jpg

535811_10150835350668030_528978029_10050398_1898276817_n.jpg

576675_10150815021868030_528978029_9992142_1283858599_n.jpg

Jag tycker staffen är en utmärkt förstahund faktiskt om man väljer rasen för att den passar en om du förstår vad jag menar.
De är, precis som Aningsfull säger, förarveka och vill vara till lags och göra rätt. Sen är det ju mycket hund för sin storlek, inte minst fysiskt för de är sjukt starka. Men jag tror du har betydligt mer hund och terrier i tex JRT.
Vår staffe har inte varit svår en dag. Han är nu snart 2,5 år och vi väntar fortfarande på att han ska komma in i slyngelåldern :D
Ang umgänge med andra hundar så ska man veta vad man har i kopplet. Vår Charlie är inte det minsta hundaggressiv men om nån muckar så viker han inte en tum. Med tanke på hans styrka och intensitet försätter jag aldrig honom i en sits som skulle kunna leda till slagsmål. Han lever tillsammans med en äldre hanhund och det har aldrig varit ngt problem. De hundar jag har låtit honom umgås med har varit lugna och språksäkra och där har det heller inte varit något problem.
Ang kennel så vill jag faktiskt inte rekomendera den jag köpte ifrån eftersom jag nu i efterhand har insett att där fanns mer att önska.
Mvh

Hahaha, jag ville bara veta lite mer detaljer så man kunde ge bra förslag :D! För två raser jag kom att tänka på är schnauzer (alltså mellanvarianten) och Khromforländer, och de är ju båda strävhåriga och behöver lite trimkunskaper och omvård för att pälsen ska vara optimal och funktionell.

Tänkte faktiskt också just på dessa två raserna.
Spanat lite på "kromhunden". Tycker de verkar trevliga det lilla jag läst. Fast schnauzer är ju bäst förstås ;)

Åh, vad trevligt med så många svar! :D
Hur funkar staffen när man tränar lydnad? För det är något som jag vet att jag vill hålla på med en del, kanske till och med tävla lite om det skulle funka bra :) Annars måste jag säga att staffen verkar vara en fantastisk hund!
Dock är den en ganska liten hund ... Finns det hundar med ungefär samma temperament som staffen, fast lite större? Haha nu känner jag att jag håller på och bli väldigt krävande, men jag är nyfiken :P

Livsfarlig hund, det ser man ju långa vägar! ;) :D

Något OT-fråga då jag inte letar hund men är lite nyfiken:

Hur är sjukdomsbilden? De är ju väldigt robusta och byggda för att klara mycket "yttre våld" men hur är det med sjukdomar och "mental hälsa" (MH-testar man dem?)? :)

Har ingen erfarenhet av rasen och vet egentligen inte hur krävande de är ... men picard kanske är nåt att kolla upp?

Seriösa uppfödare röntgar, HD, AD, patella och ögonlyser. Samt MH då. Det är dock inget krav för att få registrera valpar.

50% av alla röntgade staffar har C-höfter, så jag skulle aldrig köpa nåt annat än där båda föräldrarna har känd hälsostatus. Dock finns det såna som vägrar att röntga sina hundar med motiveringen att en staffe inte mår dåligt av C-höfter. Kanske misstänker dom att deras avelsdjur inte skulle klara röntgen med godkänt resultat och då är det bättre att låta bli. Då finns det ju 50% chans att hunden är fri. :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 487
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 359
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 622
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka