Hjälp med rasval!

Sv: Hjälp med rasval!

Inte för att vara sån men du gjorde ju precis samma sak med beauceron när du höll med PIRU... :devil:

Jag var med min rottis på korning på den helgen var det både norska och svenska beauceronklubben där i karlsborg. Under den helgen 20 hundar var två godk en beauceron på 101P godk Sen min hund. Resten underkända helt makalöst. det tog flera timmar längre för vi fick ju gå sist, för vissa hade långa avreaktions tider att det knappt gick och få dom att avreagera sen några flydde så man fick avbryta sen leta efter hund i tivedens skogar.

Varför byta ut avelsrådet när de gör ett jättejobb? Ska de ställas till svars för de senaste hundra åren?

Om collien som ras förtjänar att kallas brukshund nu är nog tveksamt, det kan jag hålla med om, men ingen vettig colliemänniska vill att den flyttas från brukshundsgruppen. Törs inte svara på frågor om räddnings/lavinhunden då det är en tjeckisk hund.

Det finns ju ett par uppfödare som försöker få fram bra arbetande hundar och det är orättvist mot dem att såga precis hela rasen.

De som kämpar på i dessa raser är ju värda en eloge, det är ju inte realistiskt att vi ska lägga ner alla bruksraser och att alla ska skaffa schäfer (jag förmodar att du inte är spec förtjust i mallarna heller) ;)

Tack! Genom att totalsåga de ojämna raserna så gör man det ju hopplöst för de uppfödare som faktiskt kämpar för att få fram bra hundar.

Jo men nån enstaka bra ser man ju ibland. Jag har sett en i högre klass skydds, tror även att samma hund hade tävlat SM i spår. Och det var ju nån på SM i sök härom året.

(jag förmodar att du inte är spec förtjust i mallarna heller) ;)

Jo basolur finns några bra rottisar men dom hänger inte som druvklassor direkt.

Min hane ska para en sista tik som jag verkligen gillar. Blir det en bra hane ur den kullen ska jag ta mig en seriös funderare om jag inte ska han en. För killen ska behålla alla på foder tills det börjar närma sig L-test.

För det vore jäkligt kul med en till rottweiler och få ha den som ren tjänstehund för dom som är bra gör sig riktigt bra som väktare då dom är robusta och bra näsarbeten.
Derssutom nu när vi även kör narkotika med våra hundar i tjänst vilket skulle passa en rottweiler bra.

Du råkar inte vara min sambo? :p
Han avskyr verkligen "golvmoppar" men jag älskar dem :love: Tyvärr (för honom) har jag redan bestämt att nästa hund blir en PON= lite mer golvmopp i mindre storlek :D Vi ska också iväg och hälsa på uppfödare, eftersom jag vill se fler hundar ur rasen och sambon behöver se någon överhuvud taget.

Men en Berger Picard kanske? Har endast träffat några få men de har varit trevliga! Tyvärr vet jag inte hur stark deras vallinstinkt är och det är en liten ras här i Sverige. Annars är mitt råd till dig att gå in på kopahund.se och kolla på alla hundraser du inte känner till, det var så jag hittade pon.
Berger de pyrénées (båda sorterna) har du redan fått tips om, de kanske skulle passa?

*KL*

TS:
Såg att du skrivit att labbe är tråkiga, men har du kikat på jaktlabben?
Har hört ett par som skaffat sig såna det senaste och det verkar va ett jäkla klipp i dom, supernöjda är ägarna. Allrounda och fruktansvärt arbetsvilliga.
Hörde dock ngt om att en del kan bli lite väl mkt snurr i skallen på men låter det vara osagt, vet egentligen inget om rasen men som sagt, har det senaste hört gott från aktiva hundägare om dessa.

Ang. jakten så vet jag inte hur de är, men det är ju fågelhund så kan inte tänka mig att dom skulle va hysteriska i vilt. Vet att dom jag pratat med kört lite apport men inte jaktintresserade i övrigt utan kört mer bruks med dom.

Senast ändrad:

Jag var med min rottis på korning på den helgen var det både norska och svenska beauceronklubben där i karlsborg. Under den helgen 20 hundar var två godk en beauceron på 101P godk Sen min hund. Resten underkända helt makalöst. det tog flera timmar längre för vi fick ju gå sist, för vissa hade långa avreaktions tider att det knappt gick och få dom att avreagera sen några flydde så man fick avbryta sen leta efter hund i tivedens skogar.

Är ju några år sedan eftersom det måste varit den gamla korningen med tanke på poängen. Jag tror och hoppas att rasen gått lite framåt hela tiden sedan dess.

Nu vet jag inte om jag får länka här men jag testar så får det väl tas bort om det inte är ok. Så här ser det ut från de senaste åren, från 2007-01-01 när nya korningen infördes, fram till idag:

http://www.beauceronklubben.com/korningny.php

Ja jo, du har en poäng där :o

Det borde ju finnas bra båssar om man letar riktigt noga, precis som det finns bra aussies, rottisar och hoffar m m men jag har helt ärligt aldrig träffat/sett någon så därför är jag rätt skeptisk till rasen.

Men jag får medge att jag inte sett så värst många och nog finns det säkert bra hundar även i den rasen (du får gärna lägga in lite länkar som bevisar det. Gärna en hel kull med jämna bra hundar ;))

Vet inte hur mycket man får länka här men jag länkar och tas det bort så får jag skicka det i PM istället.

Ska man titta på den (i dagsläget) hittills bästa/jämnaste kullen vad gäller arbetsmeriter etc så är det nog den här:

http://www.beauceronklubben.com/statistik/rasregister.htm#Nickankullett

Jag har ingen koll på exakt hur många beauceroner som finns i Sverige idag; jag kan ju räkna antalet födda hundar och importer men vilka som är i livet och inte vet jag inte. En gissning - ca. 200 hundar, kanske lite mer.

När jag satt som valphänvisare i rasklubben så var det en sak som var väldigt vanlig och det var att folk som ringde och pratade om rasen var intresserade av en "hund att jobba med, men inte tvunget tävla". De ville träna spår, lydnad, köra drag, träna agility, ha en hund med ut i joggingspåret eller på ridturen eller nån annan aktivitet. Det jag ser av beauceronerna idag är att många ägare är väldigt aktiva med sina hundar men inte på tävlingsbanan. Vilket ju förstås är väldigt synd för det är trots allt så att om en ras ska synas lite mer så måste den ut och tävlas officiellt.

Trots det ganska lilla tävlingsintresset och det relativt lilla antalet hundar (av de som lever idag är ju en hel del lite äldre och en del valpar/unghundar så man kan nog inte säga att det finns 200 "tävlingsdugliga" hundar eller hur man nu ska uttrycka sig) så händer det ändå en del inom rasen:

Tre hundar har gått som väktarhundar, en gör det idag, en tror jag är pensionerad och en är avliden.

En brukschampion och fyra lydnadschampion, en drös LP i olika klasser.

Omkring ett 15-tal hundar tävlar i dagsläget i bruks, från appell till elit.

Omkring 20 hundar tävlar i lydnadsklasserna.

En hel hög tävlar i rallylydnad, varav en är upp i mästarklass.

En beauceron tog silver på SM i barmarksdrag 2011, en blev 6:a på Finska mästerskapen i Canicross (svenskfödd hund alltså). För några år sedan tog en beauceron SM-guld i drag nordisk stil.

En hund tävlar vallning (enligt amerikanska AHBA-proven).

Några tävlar IPO, klass I och II.

Vi har några viltspårchampions.

12 hundar har godkänt anlagsprov vallning, provet är dock än så länge bara inofficiellt.

Genom åren har det varit totalt ca. 15 tjänstehund bevakning, 1 tjh räddning och 1 utbildad sjöräddnings/liksökhund.

I rasregistret finns en hel del info, det är förvisso inte uppdaterat på ett par månader nu men annars hyfsat korrekt med både meriter, sjukdomar etc.:

http://www.beauceronklubben.com/statistik/rasregister.htm

Visst.... inte fantastiskt många hundar med supermeriter men en hel del som jobbar och som fungerar bra att jobba med, kunde säkert ha varit fler för jag har träffat flera båssar som lätt hade kunnat vara ute på tävlingsbanorna men där ägarna inte är intresserade.

Tittar man på t.ex. schäfer så är det ju ändå så att det är absolut inte större delen av alla schäfrar som syns på tävlingsplanerna, men i och med att rasen är så pass stor numerärt så blir det ju många hundar ändå. Så blir det ju förstås inte i en ras med betydligt mindre antal hundar.

Sen finns det i rasen beauceron också dåliga och halvdåliga hundar - som i de flesta raser. Men totalt genomusel tycker jag absolut inte att rasen är. Jag har haft schäfer (några stycken), rottis, golden och holländsk herdehund förutom beauceron så jag har ju lite koll även på andra raser. Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att byta bort beauceronen som ras, däremot hoppas jag på bra avelsarbete och ständigt lite bättre hundar, för visst finns det förbättringspotential, utan tvekan!

Herregud, hur längesen var det?????
(Min Beauceron drog också under korningens MT - men framåt, för att leta rätt på skytten i skogen, som han sen mycket mallig kom tillbaka med ;-) No fear!

*KL*

TS:
Ang. jakten så vet jag inte hur de är, men det är ju fågelhund så kan inte tänka mig att dom skulle va hysteriska i vilt. Vet att dom jag pratat med kört lite apport men inte jaktintresserade i övrigt utan kört mer bruks med dom.

Både Spaniel och Retriever är apporterande hundar, vilket innebär att de ska vara lättdresserade och arbeta i nära kontakt med föraren, de får aldrig gå utanför "skotthåll" d.v.s. 30-40 m. Skillnaden mellan Spaniel- och Retrieverraserna är att Spanieln även ska vara stötande, d.v.s. skrämma upp viltet, så jägaren kan skjuta.

Det krävs bra anlag och dressyr på hundarna för att de ska fungera under jaktsituationer. De ska t.ex sätta sig automatiskt i skott och uppflog, och sedan kunna dirigeras i olika riktningar för att apportera viltet, inklusive ut i vatten och in i tät vass och buskage. Allt detta gör att de även är lätta att jobba med för andra aktiviteter, t.ex lydnad och agility.

Jag har själv haft ett par retrievers under åren, och de var vanliga som stallhundar på den tiden, så jag vet att de fungerar bra med hästar. De var i stort sett helt ointresserade av levande vilt, men apporterade entusiastiskt allt annat, och formligen älskade att bada.

(Det här var dock innan golden förvandlades till pälsmonster och labrador till fläskstövare). Numera måste man oftast söka upp de uppfödare som aktivt jobbar med temperament och jaktegenskaper, om man vill ha en livlig och rörlig hund med bra temperament. Men när de är bra, så är de helt fantastiska, så Shark har tätt i att jaktlabbe kan vara ett alternativ.

delvis kl:

Jag tycker det verkligen är synd att kunniga hundmänniskor inte gläds åt och uppmuntrar det fantastiska jobb som rasklubben gör med collie för att förbättra mentaliteten. Det finns uppfödare, både på långhårs- och korthårssidan, som brinner för den här härliga rasen, som meriterar sina hundar och som avlar på arbetsegenskaper och god mentalitet. Såna uppfödare ska väl uppmuntras att fortsätta? Det är ju såna som gör skillnad i långa loppet!

delvis kl:

Jag tycker det verkligen är synd att kunniga hundmänniskor inte gläds åt och uppmuntrar det fantastiska jobb som rasklubben gör med collie för att förbättra mentaliteten. Det finns uppfödare, både på långhårs- och korthårssidan, som brinner för den här härliga rasen, som meriterar sina hundar och som avlar på arbetsegenskaper och god mentalitet. Såna uppfödare ska väl uppmuntras att fortsätta? Det är ju såna som gör skillnad i långa loppet!

Jag har dålig koll på collie (hm, det där såg lite roligt ut...;) ) så jag var tvungen att gå in på collieklubbens sida och läsa lite och jag måste säga att det är väldigt roligt att collieklubben verkar lägga ner stort arbete på att försöka föbättra rasen mentalt. Tittar man på gamla championatbilder ute på brukshundklubbarna så hittar man en hel del collies där och rasen verkar ju ha varit en duglig brukshund förr om åren, så det vore ju väldigt roligt om den kan återfå en del av en statusen igen. När jag började med hund för drygt 20 år sedan så såg man fortfarande en hel del collies på bruks- och lydnadsproven, något som känns rätt ovanligt idag. Ska bli intressant att följa utvecklingen!

Javisst, drömmen är ju att collien åter igen blir en duglig brukshund, och arbetet nu är definitivt ett steg i rätt riktning. Förhoppningsvis kan det inspirera duktigt folk i andra små ojämna raser, som din egen, att arbeta vidare på sitt håll!

KL

Ser min tråd spårat ut lite haha.
Men varken Beauceron eller Collie är intressant. :) Så de kan disskuteras någonannstans.

Var & kikade tollare idag. Är inte min ras. Otroligt vackra hundar men nä.
Imorrn ska vi kika aussies. Ju mer jag läser desto mer tycker jag om rasen men blir ändå mer osäker. Finns mycket man inte vill ha i bagaget om man säger så.

Nästa vecka ska jag kika lite schäfervalpar. Risken är ju att mitt hjärta smälter för dom där små ulliga sakern å så är jag fast.. Haha!
Kikat rundor lite på linjer & uppfödare.

Om någon har bra förslag på uppfödare så kan dom gärna pm:a!

Behöver inte vara någon elit hund direkt. Dock förstås väldigt viktigt med hälsa både psykiskt & fysiskt.
Helst den "gamla" typen med rejäla hundar.

KL

Ser min tråd spårat ut lite haha.
Men varken Beauceron eller Collie är intressant. :) Så de kan disskuteras någonannstans.

:o Ber om ursäkt, var inte min mening att kapa din tråd... det liksom bara blev så. :angel:

Lycka till med hundletandet, hoppas du hittar rasen för dig. :)

:o Ber om ursäkt, var inte min mening att kapa din tråd... det liksom bara blev så. :angel:

Lycka till med hundletandet, hoppas du hittar rasen för dig. :)

Trådar spårar ju ur, det händer hela tiden på forum så det får man ju bara leva med ;)

Jag läste ditt svar ang båssarna med stort intresse, läget i rasen är helt klart bättre än vad jag trodde :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka