Sv: Hjälp med rasval!
Ja jo, du har en poäng där
Det borde ju finnas bra båssar om man letar riktigt noga, precis som det finns bra aussies, rottisar och hoffar m m men jag har helt ärligt aldrig träffat/sett någon så därför är jag rätt skeptisk till rasen.
Men jag får medge att jag inte sett så värst många och nog finns det säkert bra hundar även i den rasen (du får gärna lägga in lite länkar som bevisar det. Gärna en hel kull med jämna bra hundar
)
Vet inte hur mycket man får länka här men jag länkar och tas det bort så får jag skicka det i PM istället.
Ska man titta på den (i dagsläget) hittills bästa/jämnaste kullen vad gäller arbetsmeriter etc så är det nog den här:
http://www.beauceronklubben.com/statistik/rasregister.htm#Nickankullett
Jag har ingen koll på exakt hur många beauceroner som finns i Sverige idag; jag kan ju räkna antalet födda hundar och importer men vilka som är i livet och inte vet jag inte. En gissning - ca. 200 hundar, kanske lite mer.
När jag satt som valphänvisare i rasklubben så var det en sak som var väldigt vanlig och det var att folk som ringde och pratade om rasen var intresserade av en "hund att jobba med, men inte tvunget tävla". De ville träna spår, lydnad, köra drag, träna agility, ha en hund med ut i joggingspåret eller på ridturen eller nån annan aktivitet. Det jag ser av beauceronerna idag är att många ägare är väldigt aktiva med sina hundar men inte på tävlingsbanan. Vilket ju förstås är väldigt synd för det är trots allt så att om en ras ska synas lite mer så måste den ut och tävlas officiellt.
Trots det ganska lilla tävlingsintresset och det relativt lilla antalet hundar (av de som lever idag är ju en hel del lite äldre och en del valpar/unghundar så man kan nog inte säga att det finns 200 "tävlingsdugliga" hundar eller hur man nu ska uttrycka sig) så händer det ändå en del inom rasen:
Tre hundar har gått som väktarhundar, en gör det idag, en tror jag är pensionerad och en är avliden.
En brukschampion och fyra lydnadschampion, en drös LP i olika klasser.
Omkring ett 15-tal hundar tävlar i dagsläget i bruks, från appell till elit.
Omkring 20 hundar tävlar i lydnadsklasserna.
En hel hög tävlar i rallylydnad, varav en är upp i mästarklass.
En beauceron tog silver på SM i barmarksdrag 2011, en blev 6:a på Finska mästerskapen i Canicross (svenskfödd hund alltså). För några år sedan tog en beauceron SM-guld i drag nordisk stil.
En hund tävlar vallning (enligt amerikanska AHBA-proven).
Några tävlar IPO, klass I och II.
Vi har några viltspårchampions.
12 hundar har godkänt anlagsprov vallning, provet är dock än så länge bara inofficiellt.
Genom åren har det varit totalt ca. 15 tjänstehund bevakning, 1 tjh räddning och 1 utbildad sjöräddnings/liksökhund.
I rasregistret finns en hel del info, det är förvisso inte uppdaterat på ett par månader nu men annars hyfsat korrekt med både meriter, sjukdomar etc.:
http://www.beauceronklubben.com/statistik/rasregister.htm
Visst.... inte fantastiskt många hundar med supermeriter men en hel del som jobbar och som fungerar bra att jobba med, kunde säkert ha varit fler för jag har träffat flera båssar som lätt hade kunnat vara ute på tävlingsbanorna men där ägarna inte är intresserade.
Tittar man på t.ex. schäfer så är det ju ändå så att det är absolut inte större delen av alla schäfrar som syns på tävlingsplanerna, men i och med att rasen är så pass stor numerärt så blir det ju många hundar ändå. Så blir det ju förstås inte i en ras med betydligt mindre antal hundar.
Sen finns det i rasen beauceron också dåliga och halvdåliga hundar - som i de flesta raser. Men totalt genomusel tycker jag absolut inte att rasen är. Jag har haft schäfer (några stycken), rottis, golden och holländsk herdehund förutom beauceron så jag har ju lite koll även på andra raser. Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att byta bort beauceronen som ras, däremot hoppas jag på bra avelsarbete och ständigt lite bättre hundar, för visst finns det förbättringspotential, utan tvekan!