Hjälp med rasval!

Sv: Hjälp med rasval!

Trådar spårar ju ur, det händer hela tiden på forum så det får man ju bara leva med ;)

Precis, jag tror att Åsa A håller med om att för oss med raser som totalsågas då och då är det viktigt att vi hoppar in och påpekar att det trots allt inte är nattsvart. Jag tror att den senaste korthårscollien som blev SBCH tog titeln 2008 - det är inte illa pinkat. Enligt statistiken var det åtminstone en kortis som tävlade elitklass bruks med certpoäng 2011.

Kl

Nu har jag sakterligen börjat återhämta mig.. Mycket snabbare än jag trodde. Men gamlingen står på tur & jag tror helt enkelt inte varadagen funkar utan hund. Dock har jag ändrat lite på kraven.. Har haft för många krossade drömmar redan.
Samt att sambon även nu vill vara mer delaktig i hunden.

Så nu ser de ut såhär

*Köldtålig
* Storlek spelar mindre roll dock inte "småhund".
* Go familjehund med fart i.

Vi har kikat på Samojeden litegrann. Någon som har lite erfarnheter?

Fortfarande faller dom vanliga svensson hundarna bort. Typ golden, labbe osv.

Jag rekommenderar personligen inte samojeden. Mitt största problem med min samojed var att hon behövde röra på sig extremt mycket (läs: hon hade behövt dra några timmar/dag) men inte kunde gå lös eftersom hon var EXTREMT jaktintresserad, det var omöjligt att bryta henne om hon fick fart efter vilt. Har förstått att det är ett rätt vanligt problem, en del samojeder har noll jakt i sig medan det helt plötsligt kan "knäppa till" i en del och bli sådär ostoppbart. Skulle aldrig våga ha en samojed lös bredvid hästen t.ex.

Nu ska det erkännas att jag inte kunde ge henne tillräckligt med fysisk motion (mental stimulans var det gott om) trots att jag var ute med henne minst tre timmar om dagen i kuperad terräng, mest eftersom hon inte gick att ha lös som sagt, och att hon kanske hade kunnat bli jättetrevlig om förutsättningarna var annorlunda. Det är dock en rät knepig ras.

Gillar du spetsar så tycker jag att du ska kika på den finska lapphunden, har ingen själv men det är mitt förstahandsval när jag ska ha stor hund igen. De ska vara oerhört lättsamma, glada i att arbeta, ha noll jaktintresse, vara följsamma och trevliga och väldigt goa familjehundar med tydlig av- och påknapp. Dessutom är de ju väldigt vackra!

Kelpie, säger jag med. Min klarar lätt kyla ner till -20 och idag hängde hon med mig på två uteritter med rätt mycket galoppinslag. Hon lyder bra, älskar att jobba, agillity är jätteskoj och att valla får är också kul.
Måste jobba dock annars hittar hon på ofog. Du måste ha humor!

Jag tycker också att någon av lapphundsraserna låter perfekt!

317500_2386615672944_1477368266_32790901_1910553421_n.jpg

här är vår finska lapphundspälsboll när han var ca 9-10 veckor och stor som en diskborste :love:

nu är han snart 7 månader.

Jag säger också finsk lapphund. Otroligt coola hundar inne, men med energi ute och gillar att jobba. Vår tik var otroligt trygg i sig själv och man kunde ha henne med överallt, hon var alltid mån om att vara nära oss och hade inte mycket jaktinstinkt vad vi kunde märka under den korta tid vi hade henne. Dock har vi upptäckt att det finns en del dåliga höfter i rasen, så väl valp med omsorg.

+ alla andra som rekommenderar finsk lapphund:

Haha, nu börjar till och med jag tvivla på mitt nuvarande rasval x)) Man kanske skulle ta den stora först och den lilla om några år trots allt... Hehe, nej kanske inte, men finnarna verkar verkligen helt fantastiska, den ultimata hunden för mig och många andra. En lagom hobbyhund, på något sätt, och så otroligt vackra dessutom!

Nu är min sessa hemma! :love:

Samojed/Finsk lapphund.. Obs! Var meningen de skulle bli små samojder då tiken betäcktes med samojed. Men när de trilla ut små svarta filurer så misstänks deras finska lapphundshane hunnit före ;) Dock är både föräldrarna ändå röntgade, lysta m.m

Hon är alldeles alldeles underbar! Var inte meningen att jag ens skulle ha med mig en valp därifrån. Hade bokat in mig på en schäfer grabb.. Men tji fick jag när den här lilla loppan kröp upp i famnen på mig hemma hos en bekant & jag kände att de var alldeles rätt i hjärtat..

Nu... Ska hon bara ha namn oxå :o

Jag hade kikat på någon utav Lapphundarna. Jag har själv sneglat lite åt just den finska, det kanske vore något?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka