Hjälp med rasval!

Sv: Hjälp med rasval!

Blir nyfiken på vad du menar med svajjig mentalitet? Har hört att de ska vara reserverade mot främlingar och så?
Jag har bara nära erfarenhet av mammas aussie och den är väldigt öppen och social, har fått 480p i MH och varit BIS -men då måste ju han vara ett undantag då?
Får man poäng i MH?
Rasen är för vacker för sitt eget bästa, vilket resulterat i att det avlas på hundar som inte borde gått i avel.

Korthårig collie! Passar in på allt du söker!

Ja lika där om man vill ha mentalavrak så visst korthårig collie är en kanon ras.

Vem vill ha en hund man bara kan ta ut en på en lugn söndagspromenad dom duger ju inte till nåt annat....

Jäklar, skrev fel. Menade Mentaltestet vid Korning.

Eeeh, nu är du lite väl fördomsfull!?
Om man är noga med kennel (som man måste vara med alla raser!) så finns det utmärkta familjehundar med drag i! Min hund var med på ALLT, crosstävlingar, hästtävlingar, nyårsfirande, ligga i soffan och slöa, ridturer, ja allt jag gjorde helt enkelt! Ah, förutom att simma...

Och jag har träffat flera KH collisar som är likadana!

Nej ingen fördom du har ingen koll på rasen verkar det som. det är solklart den sämsta bruksrasen av dom alla. Dom duger inte till nånting.

Tyvärr är det så dax för den rasklubben att vakna ur sin bubbla och göra nåt åt sin ras.

Saker du nämnde där gör jag med en 8v valp utan att den ens skulle reagera på det.
Såna saker är självklart att en hund ska fixa det skriver du som det skulle vara nåt extra ordinärt bara det säger ju ett och annat...

Senast ändrad:

Hmm....

Har finsk lapphund, aussie, schäfer & tollare inbokat som besök nästa vecka. Ska träffa lite olka uppfödare samt möta lite hundar irl.

Måste ju bara säga uppfödare som tar sig tid till att låta främlingar komma & hälsa på hundar & känna på rasen är underbara. Guld :)

4 relativt olika hundar så kan man fortsätta letandet därefter. Har iallafall 6 månader på mig att leta & hitta rätt uppfödare osv.
Köper ingen hund på något hastigt beslut. Vill hitta min alldeles egna stjärna :)

Skulle mycket hellre titta åt jakt golden hållet än tollare. Men då blir det lite som med schäfer man får svårare i uställnings ringen. Men överlag en bättre ras än tollare som inte riktigt är lika föriga o.s.v.

Eller så kan man köpa en LH från Seamists.

Rasklubben verkar ju inte vilja ha kvar collien som brukshund, de anser att MH inte rättvist beskriver deras ras.
:eek:

vad roligt! vilken kennel? jag är supernöjd med val av ras och när han äör äldre så blir det en till :love:

Nej ingen fördom du har ingen koll på rasen verkar det som. det är solklart den sämsta bruksrasen av dom alla. Dom duger inte till nånting.

Tyvärr är det så dax för den rasklubben att vakna ur sin bubbla och göra nåt åt sin ras.

Saker du nämnde där gör jag med en 8v valp utan att den ens skulle reagera på det.
Såna saker är självklart att en hund ska fixa det skriver du som det skulle vara nåt extra ordinärt bara det säger ju ett och annat...

Jag tycker ändå inte man kan dra alla collies över en kam, det är nästan lika stor skillnad på korthårscollisarna från t ex Gemdales (eller långhår från t ex Seamist) och de värsta utställnings-långhårs-colliesarna som det är mellan dina schäfrar och vraken som Mischaland föder upp.

Självklart är det samma sak med beauceron, aussie, hoffe och många andra bruksraser, raserna är ojämna (mkt mer ojämna än bruksavlade schäfrar eller mallar) men om man är mkt noga i valet av valp kan man vara ganska säker på att få en mentalt bra hund.

Sen är ju "mentalt bra" olika för olika människor. "Mentalt bra" för mig är en hund som kan göra certpoäng i elitklass skydds, för dig är det en pålitlig väktarhund som inte backar i en mörk källare (antar jag), för andra kanske det är en snabb och smidig hund som man kan köra agility med osv osv. Alla vill inte ha en hund med mentalitet som en bra tjänstehundsschäfer.

Jag tycker du och PIRU är väldigt orättvisa mot SCK, de är faktiskt en av rätt få rasklubbar som uppmärksammar problemen inom sin ras och arbetar hårt för att det ska förbättras! Styrelsen vill ABSOLUT inte att collien ska vara något annat än en brukshund och det finns numera krav på valphänvisning som gör att kullar efter hundar med t ex brutna MH inte läggs upp på deras hemsida. Föräldradjuren får heller inte ha 5:or på kvarstående rädsla på MH eller 4 eller 5 på skott.

Att det sedan finns collieuppfödare som tycker att det räcker att collien är ett vackert nervvrak får stå för dem.

Det går absolut att få tag på en bra collie, både lång- och korthår men det krävs som sagt lite arbete.

Senast ändrad:

DU övertygar mig inte här heller :D

Jag tittar på Mh diagramen över de olika raserna det är så skrämmande dåligt att jag funderar hur man kan misslyckats så fenomenalt med en ras . Bara Berded coliie är sämre...
Det är ju inget som ljuger heller efter som det handlar om samtliga Mh-testade hundar genom hela landet.

Sen ska man inte stirra sig blind på ett Mh absolut inte då stirrar vi åt tävlingsbanan vart är dom där då det gapar även där med sin tomhet...

Sen det sista du skrev ja där är det ju inte ens idé att fundera för där kommer ALDRIG nån att duga till inte ens en avart som är den bästa av dom bästa i rasen är duglig som tjänstehundar. Möjligtvis inom prostata gerillan man kan få igenom nån som TJH men knappt där heller för dom har ju höjt kraven lite grann dom också.

Senast ändrad:

DU övertygar mig inte här heller :D

Jag tittar på Mh diagramen över de olika raserna det är så skrämmande dåligt att jag funderar hur man kan misslyckats så fenomenalt med en ras .
Det är ju inget som ljuger heller efter som det handlar om samtliga Mh-testade hundar genom hela landet.

Ja men det är ju ett SNITT på alla MH-beskrivna hundar inom en ras. Köper man en collie vilken som helst är ju det väldigt sannolikt att man får ett mentalt vrak men om man vänder sig till det fåtal collieuppfödare som tar seriöst på MH och arbetsegenskaper så är ju sannolikheten en helt annan att man får en mentalt bra hund. Inte något tjh-material men en mentalt bra collie.

Det är ju inte rimligt att dra alla uppfödare och hundar i en ras över en kam, det finns stora skillnader inom raserna.

Har inte du rottis själv? Den rasen imponerar väl inte heller på någon generellt sett, men det finns ju enstaka bra uppfödare och hundar. Men de flesta rottisar är ju fruktansvärt tråkiga slöa as som inte duger till ngt annat än möjligen prostata-gerillan... Hur många såna ser man på bruksprov liksom, rätt tunnsått skulle jag säga.

Fast att läget inte är det bästa generellt inom rasen är inget jag förnekar - det är därför man bara ska köpa valp från de uppfödare som har egenskapsvärden som är bättre än snittet! Att en collie ska fungera som tjänstehund är faktiskt inget som jag tycker att alla bruksraser behöver fungera som och är inget jag tycker collieaveln ska inriktas mot. Räddningshundar och åtminstone en ledarhund finns det däremot, det tycker jag räcker gott för att klassas som brukshund förutom att rasen ska vara en bra tävlingshund. Det är ditåt aveln ska sträva.

Det jag framför allt reagerade på var att ni uttalade er så negativt om rasklubben, den arbetar stenhårt för att förbättra mentaliteten, bland annat med Projekt Mentalt Sund Collie.

Inte för att vara sån men du gjorde ju precis samma sak med beauceron när du höll med PIRU... :devil:

Ja jo, du har en poäng där :o

Det borde ju finnas bra båssar om man letar riktigt noga, precis som det finns bra aussies, rottisar och hoffar m m men jag har helt ärligt aldrig träffat/sett någon så därför är jag rätt skeptisk till rasen.

Men jag får medge att jag inte sett så värst många och nog finns det säkert bra hundar även i den rasen (du får gärna lägga in lite länkar som bevisar det. Gärna en hel kull med jämna bra hundar ;))

Har inte du rottis själv? Den rasen imponerar väl inte heller på någon generellt sett, men det finns ju enstaka bra uppfödare och hundar. Men de flesta rottisar är ju fruktansvärt tråkiga slöa as som inte duger till ngt annat än möjligen prostata-gerillan... Hur många såna ser man på bruksprov liksom, rätt tunnsått skulle jag säga.

hahaha om du hade varit på detta forum en tid skulle du sett att jag hatar och avskyr vad folk gjort med en ras jag älskar. Rottweiler är så dåliga dom med att det är pinsamt. Dom är bara stora feta och dominanta i dag vilket omöjlig gör arbete inom samtliga grenar.
Varför tror du jag bara haft en och sen gått över till schäfer.

Fast att läget inte är det bästa generellt inom rasen är inget jag förnekar - det är därför man bara ska köpa valp från de uppfödare som har egenskapsvärden som är bättre än snittet! Att en collie ska fungera som tjänstehund är faktiskt inget som jag tycker att alla bruksraser behöver fungera som och är inget jag tycker collieaveln ska inriktas mot. Räddningshundar och åtminstone en ledarhund finns det däremot, det tycker jag räcker gott för att klassas som brukshund förutom att rasen ska vara en bra tävlingshund. Det är ditåt aveln ska sträva.

Det jag framför allt reagerade på var att ni uttalade er så negativt om rasklubben, den arbetar stenhårt för att förbättra mentaliteten, bland annat med Projekt Mentalt Sund Collie.

Byt då ut avelsrådet då för dom verkar ju ha noll koll vad dom håller på med :D

Sen att det finns en ledarhund tycker du det räcker inom en ras för att kalla den en bruksras? Det finns ju en IPO hund inomrasen med gör det då rasen till en ras som är lämpad för skydd. Nej knappast det krävs jäkligt mycket mer än så.
Du skriver också räddningshundar har ni inom rasen IPO-R eller för internationell tjänst?

hahaha om du hade varit på detta forum en tid skulle du sett att jag hatar och avskyr vad folk gjort med en ras jag älskar. Rottweiler är så dåliga dom med att det är pinsamt. Dom är bara stora feta och dominanta i dag vilket omöjlig gör arbete inom samtliga grenar.
Varför tror du jag bara haft en och sen gått över till schäfer.

Jo men nån enstaka bra ser man ju ibland. Jag har sett en i högre klass skydds, tror även att samma hund hade tävlat SM i spår. Och det var ju nån på SM i sök härom året.

Det finns ju ett par uppfödare som försöker få fram bra arbetande hundar och det är orättvist mot dem att såga precis hela rasen.

De som kämpar på i dessa raser är ju värda en eloge, det är ju inte realistiskt att vi ska lägga ner alla bruksraser och att alla ska skaffa schäfer (jag förmodar att du inte är spec förtjust i mallarna heller) ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka