Hjälp med rasval!

Sv: Hjälp med rasval!

Det är få som vallar med sina australiska kelpisar (working kelpie/Astr stock dog är en annan sak). De avlas på bruksmeriter (i de flesta fall) och några få gör anlagsprov, men det är inte en ras man köper om man behöver en vallhund i praktiskt arbete (undantag finns säkert).

Min är i dagsläget 18 månader, mamman kommer från "vallande" linjer, men han har bara sett får en gång, och var inte speciellt intresserad.. Han kan visa eye i lek, både med mig och andra hundar, och man märker en vilja att balansera mot föraren /t ex runt koner el dyl. Inga tendenser till att vilja valla cyklar, joggare, hästar eller annat.

Kelpien är för mig en sport/brukshund med vallhundsmentalitet, inte en arbetande vallhund, även om man säkert kan plocka fram lite instinkter för husbehov kommer den aldrig komma i närheten av BC eller WK, varken i förmåga eller behov.

Malinoisen skulle kanske kunna vara något. Dock vet jag inte alltför mycket om den om jag ska vara ärlig. Någon som har erfarnheter?

De är jaktdårar. I princip alla. Jag skulle aldrig i livet våga ha mina mallar lösa om jag satt till häst. Schäfer tycker jag åxå går bort av samma anledning.

Om man vill ha sin hund med sig på ridturer så tycker jag att man ska tänka både på jaktlusten och hur rasen generellt är med andra hundar (även om ens egen hund är lydig så kan ju andra hundar komma fram och ta kontakt med ens lösa hund när man är ute och rider och då är det skönt att ha en hund som undviker konflikter så långt det går).

Olika typer av spaniels och retrievers är ju bra ur båda aspekterna :)

Kelpie brukar inte vara lika benägna att dra på vilt som malle och schäfer men det är ju inte lika enkel hund med andra hundar som ex flat.

Öh jag har aldrig haft en schäfer som jagar vilt tittar knappt på dom.
Har extremt få vänner som har några problem att gå med sina lösa vare sig på hästrygg eller lösa i skogen när man joggar eller promenerar.

Ändå är samtliga testade med mycket stor jakt på test om nu bortser valpen då.

Det har med ledarskap och göra hur man får till det där rätt och slät.

Jag har inte lyckats fått samma starka ledarskap på min rottweiler för han just är rottweiler och mycket mer egensining och mycket mer självständning han vill jaga trots ålder av 10år men jag fick så pass starkt ledarskap att han gör det inte om jag ser han men får han chansen gör han det gärna.

schäferns jobb är ju att hålla sig nära sin ledare och inte minsta problem att få till det. Dom är ju rent av jobbiga som små att få iväg de vill bara vara med en. Det ska man dessutom uppmuntra så slipper man en hund som vill iväg utan dom ser det som postivt att vara med föraren för där är det roligast

Ajdå. Schäfer har jag dock sällan stött på exemplar med så mycket jakt i sig att man inte vågar ha dom med sig. Och då är jag uppvuxen med rasen samt de är den vanligaste hunden i mina kretsar.

De är svårt de här.

Men du verkar ju vara rätt insatt i schäfern. Du kännner inte till lite uppfödare & linjer?
Om jag skulle välja schäfern faller uställningshunden bort.
Om du har något på lager kan du ju alltid pm:a :)

Jo då lite insatt är jag väl i rasen och känner väl till både linjer och uppföddare.

Men sen är det ju svårt att veta vad som är på G . Då jag nyss skaffat valp har man ju släppt lite på vad som är planerat och på G på de olika kennlarna för tillfället.

Ja utställnings schäfern ska man hålla sig långt i från om man vill ha en sund hund det är ett som är säkert.

En briard då? Hyfsad storlek, en del vakt och enkla att jobba med! Fast jag är lite partisk ;)
Dock kan de bli skarpa om de inte får göra något och skaffar sig då "dumma beteenden", men det tycker jag stämmer in på alla brukshundar.
Har haft två och det är verkligen hundrasen i mitt hjärta! Fast jag ska inte skaffa en ny antagligen då jag vill ha ordentligt med tid för hunden.

Och jag vill med kunna köpa en hund bara för att den är vacker! Då skulle vårt hus varit fullt med diverse bassetar :D

p.s Det kommer finnas en urfin kull briarder i februari :angel:

Haha förlåt. Men briarden är urful :laugh: ser ut som en en förväxt golvmopp.. fniss... Så nej!
Smaken är som baken :p

Ja tänk... Då hade jag haft en stor kraftig svartvit siberian husky hanne med blå ögon :love:

HeddaVovven : Ja aussien har jag kikat rundor lite på idag. Har mejlat lite uppfödare för att se om man kunde få komma & titta på föräldrar osv & lära känna hundrasen lite bättre :)

Jag har inte alls samma uppfattning.

Klart man med träning kan få en schäfer (eller malle) som inte jagar men det kommer inte av sig självt. Jag menar inte att det är omöjligt på ngt sätt men det kräver mkt arbete. Och är man inte så erfaren så är det faktiskt inte helt lätt om man jämför med andra raser som ex retrievers då. Alla bruksschäfrar jag känner har/har haft ett viltintresse som man har fått jobba med. Och mallarna brukar vara ett snäpp värre.

Överhuvudtaget är jag rätt skeptisk till att rida med lös hund, man måste ha en extrem lydnad då. Kan du platsa din schäferhane om en främmande hane kommer fram och börjar mucka? Jag tror det är få som har den typen av kadaverlydnad på sina hundar. Det är nog vanligare att man tror att man har det i så fall.

Jag tror åxå att det är betydligt lättare att få hunden att avstå från viltjakt även i svåra situationer om man själv befinner sig till fots än om man sitter till häst.

Har under alla år jag hållt på med hästar & haft hund ridit med hund.
Inte en enda gång upplevt scenariot med slagsmål. Mina hundar har alltid kunnat gå lösa förbi hund som "muckar".
De beror på uppfostring & hantering.

En enda hund har jag fått ge upp med. De är hanhunden som ska få somna in nu. Han är en oerhört skarp pitbullkorsning. Omplaceringshund.
Kämpat i 3 år med honom men han får fortfarande inte träffa nya hundar utan munkorg & får bara vara lös på inhägnat område. De är för mig ett stort misslyckande. Så ska inte ett hundliv behöva vara.

Tillägg:

Om man bortser från jakten så passar ju vare sig bruksavlad schäfer eller dito malle in på TS önskemål om utställning och båda raserna är väl onödigt mkt hund för att bara köra agility med.

Jag har inte alls samma uppfattning.

Klart man med träning kan få en schäfer (eller malle) som inte jagar men det kommer inte av sig självt. Jag menar inte att det är omöjligt på ngt sätt men det kräver mkt arbete. Och är man inte så erfaren så är det faktiskt inte helt lätt om man jämför med andra raser som ex retrievers då. Alla bruksschäfrar jag känner har/har haft ett viltintresse som man har fått jobba med. Och mallarna brukar vara ett snäpp värre.

Överhuvudtaget är jag rätt skeptisk till att rida med lös hund, man måste ha en extrem lydnad då. Kan du platsa din schäferhane om en främmande hane kommer fram och börjar mucka? Jag tror det är få som har den typen av kadaverlydnad på sina hundar. Det är nog vanligare att man tror att man har det i så fall.

Jag tror åxå att det är betydligt lättare att få hunden att avstå från viltjakt även i svåra situationer om man själv befinner sig till fots än om man sitter till häst.

öh hur tänker du nu varför skulle jag platsa min hund om nån ska slåss med han?
Ska nån få ta min hund liggandes *hell no* det innebär ju att den får jordens övertag och kan skada min hund mycket mer.

Jag har inga problem att lägga min hund plats om det så är mitt istan eller i skogen och han ligger tills han får gå upp . Det kallas lydnad tyvärr nåt som folk saknar på sina hundar.

Min bekantskaps krets har bra ordning på sina hundar kanske därför jag inte vet om speciellt många schäfrar som drar från sina förare och lever loppan på annat håll.

Dock håller jag med dig om att det är skillnad med malle där vet jag många som har det problemet med jakt.

Men ingen av mina schäfrar har ens haft intresse att gå fram till andra hundar när vi är ute så jag har alltid mina lösa i skog och mark för dom håller sig enbart runt mig max 10-20m sen är dom såna som springer ut vänder om kommer tillbax till mig. Skulle nån komma fram så är inte min hane en hund som vill slåss över huvudtaget han är jäkligt snäll även mot hanar.

Senast ändrad:

öh hur tänker du nu varför skulle jag platsa min hund om nån ska slåss med han?
Ska nån få ta min hund liggandes bara för jag sagt *hell no*

Jag har inga problem att lägga min hund plats om det så är mitt istan eller i skogen och han ligger tills han får gå upp . Det kallas lydnad tyvärr nåt som folk saknar på sina hundar.

Jag menar så klart inte att man ska platsa sin hund om den blir attackerad men utan tänker mer på situationen att en annan hund kommer fram och bara vill tjafsa lite. Jag skulle inte vilja sitta till häst om den situationen uppstod, min erfarenhet att många schäferhanar är vänliga mot andra hundar tills de blir provocerade men då kan det det ju ta en ände med förskräckelse. Enklare då med en flat eller liknande hund som oftast inte låter sig provoceras överhuvudtaget.

Men vi har olika åsikter helt klart om hur "enkel" en bra bruksschäfer är. Dock får du väl ändå hålla med om att det inte är ngn ras man skaffar om man är utställningsintresserad ;)?

Men vi har olika åsikter helt klart om hur "enkel" en bra bruksschäfer är. Dock får du väl ändå hålla med om att det inte är ngn ras man skaffar om man är utställningsintresserad ;)?

Nej ur den aspekten är det ju helt värdelöst för man åker ut med huvudet före över allt.

Jag skrev att om jag skulle välja schäfer så faller uställning & utställnings schäfern bort :)

Dock blir jag mer & mer intresserad utav aussien.

Sen kelpie som föreslagits tycker jag är dåligt val av flera anledningar.

Men det finns en trevlig kull hos Vickulas nu som troligen är en av dom bästa kennlarna för den rasen. Ann-Sofie ligger verkligen i för att få fram bra kelpies.

Sen kelpie som föreslagits tycker jag är dåligt val av flera anledningar.

Vilka anledningar?

Det är ju en kvick agilityhund, mer lämpad för det än en schäfer. Den går dessutom att ställa ut, en av få bruksraser med många SBCh/SUCh.

Främst för att jag inte hittat ngn uppfödare i närheten utav mig som jag gillar. Och så förtjust i rasen är jag inte så jag har lust att köra land & rike runt för att titta på en.

Har bara träffat & umgåtts med 4 st olika utav rasen. 3 av dom mycket stressade hundar som inte vet om dom ska upp eller ner, hit eller dit. Nr 4 inte så stressad men mycket egensinnig

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka