Hjälp med rasval!

Sv: Hjälp med rasval!

Tycker som med malle att när dom vart populära så har det blivit många mentalt dåliga . Bara titta nu när korningen gjordes om många där som knappt tar sig igenom. Men förut på gamla korningen så fick många kelpies riktigt höga poäng.

Sen att det är en kombihund är ju nåt som är postivt för TS

Men ska man ha kelpie så ska man nog vara extremt noga vart man köper ifrån...

Aussien är lite intressant. Meeeeen så är de där med vallningen. Hur såpass mycket vallning finns de i dom?

Min mamma har en aussie och han vallar inte. Han är jättetrevlig men mycket mycket energisk. Gladare hund har jag sällan sett, han älskar allt som rör sig :p

83202_1280513174.jpg

14028_1324743272.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Ska prata med en uppfödare av kelpie i eftermiddag. Hon prisar säkert sin ras, men jag är lite skeptisk. Dock är jag ju öppen för alla sorts förslag. Nästintill :angel:

* Will to please
* Mycket lite jakt
* Hyfsat stor
* Vädertålig
* Aktiv

Vi sänker kraven lite. Mer förslag! :)

Viszla har väl mycket jakt?

Njae. Alla fågelhundar är avlade för att jobba med ägaren och inte hålla på och förfölja vilt hipp som happ. Dessutom så ska stående fågelhundar stanna när de får viltkontakt. Jag har aldrig haft några större problem med mina. Det skulle väl vara hare/kanin då, men å andra sidan vet jag få hundar med lite jaktlust/motor som säger nej till att sticka efter en hare om de får chansen.
Vizslan, spinone och braccon är inte riktigt så yviga och flaxiga som weimaraner och vorsteh och är liksom mer grundade hundar.

Viszla & curly går bort direkt. Men DPn vet jag inte heller överdrivet mycket om. Fågelhund va?

Ja. Jag har väl iofs bara träffat 3 drentar, men det är nog fler än de flesta;) Mycket hjärna, inte så mycket tramsande, positiva upplevde jag dem som. Egentligen en ras jag tror skulle kunna passa en hel del om folk visste om att de fanns, tex retriver och spanielfolk som vill ha lite "hårdare" hund.

Har du kollat på beauceron?

Skaffa Beauceron om man vill ha ett mentalt klen hund. Har aldrig sett en Beauceron som är nåt att ha. Finns säkert nåt undantag men de allra flesta är ju inte bra. Sen har jag sett en med riktigt fin lydnad och det Aliides här på buke. Finns några som försöker med den rasen men knappast nåt att hänga i granen det heller.

Skaffa Beauceron om man vill ha ett mentalt klen hund. Har aldrig sett en Beauceron som är nåt att ha. Finns säkert nåt undantag men de allra flesta är ju inte bra. Sen har jag sett en med riktigt fin lydnad och det Aliides här på buke. Finns några som försöker med den rasen men knappast nåt att hänga i granen det heller.

Nu däremot är vi rörande överens ;) (Även om jag nog skulle uttryckt det hela lite mer diplomatiskt...)

Ang lydnaden på Aliides beauceron så beror det nog mer på henne än på hundmaterialet :angel:

Senast ändrad:

Nu däremot är vi rörande överens ;) (Även om jag nog skulle uttryckt det hela lite mer diplomatiskt...)

Ang lydnaden på Aliides hund så beror det nog mer på henne än på hundmaterialet :angel:

Ja absolut har det med det och göra såg ju när dom tränade för länge sen såg riktigt trevligt ut.

Tja, det där var ju väldigt generaliserande och inte direkt med verkligheten överensstämmande, tycker jag då.

Däremot är det ju helt klart så att det finns beauceroner som inte är helt mentalt bra och man ska vara noga när man väljer valp, men att säga att de flesta inte är bra är ungefär som att säga att nästan alla schäfrar har hälsoproblem... :angel:

(Och jo, jag VET att inte alla schäfrar har hälsoproblem...)

Tja, det där var ju väldigt generaliserande och inte direkt med verkligheten överensstämmande, tycker jag då.

Däremot är det ju helt klart så att det finns beauceroner som inte är helt mentalt bra och man ska vara noga när man väljer valp, men att säga att de flesta inte är bra är ungefär som att säga att nästan alla schäfrar har hälsoproblem... :angel:

(Och jo, jag VET att inte alla schäfrar har hälsoproblem...)

Nej det är verkligen inget generaliserande det ÄR en ras som är otroligt mentalt dåliga och har varit det i många år. Ska man överhuvudtaget ha en chans at hitta en sund vettig Beauceron ska man åka till Frankrike och hämta en då och knappt den duger till.

Sen att bruksschäfrar skulle ha så mycket hälsoproblem får stå för dig som sagt är inne på min 4:e utan att ha en enda skavank på nån av dom. Jag kanske haft tur eller har lite känsla för vad som funkar både mentalt och hälsa vad vet jag.

Men att säga Beauceron är en vettig ras så har man nog dålig insyn vad som är bra och dåligt. Rasen är liten. Jag brukar alltid tänka varför är en ras liten. Vore dom så jädra bra då vore dom populära och flera skulle köpa dom. Du ser dom aldrig på bruksprov ser du en så finns det alltid nån malle eller schäfer som vinner över dom. Du ser dom aldrig internationellt på stora mästerskap ex franska ring eller IPO . Du ser ytterst få om nån på svenska bruksprov du ser dom garanterat inte på nåt SM.

Sen inte en enda finns hos polisen i tjänst har aldrig hört nån som väktare heller men där kanske det finns nån enstaka men där finns det massa dåliga hundar så det ger jag inget för ändå.

Så ja det är en ras med mycket problem och ett dåligt alternativ.

Senast ändrad:

KL

Varken Australian Shepherd eller Australian Kelpie är beroende av vallning, förmodligen går det inte ens att valla med dem.
Med undantag av vissa bruksavlade linjer som faktiskt avlas på vallanlag, Aussies menar jag.

Vill du inte ha jakt o vakt så går Aussien bort.
Vill du få mer än en 2:a på utställning så skall du välja en utställningsavlad dito, de är dock pälsmonster (lagom lämplig i skogen) o mentaliteten minst sagt svajig.

Som tidigare påpekats är Australian Kelpie en av de få raserna som går bra både på utställning o bruks.

Berger des Pyrénées à face rase är en bra hästhund, numerären är liten o det kan vara svårt att få tag på en mentalt bra hund.
Leons MH , deras mentalitet är bättre än Poil Longernas, vars päls inte går ihop med stall o skog.

För o nackdelar för båda varianterna, utan försköningar.
Med tanke på numerären så är rasen/varianterna framgångsrika i både Agility, Freestyle o lydnad,

Lycka till med rasvalet, låt det ta tid o ställ in dig på att åka långt för rätt hund.

Blir nyfiken på vad du menar med svajjig mentalitet? Har hört att de ska vara reserverade mot främlingar och så?
Jag har bara nära erfarenhet av mammas aussie och den är väldigt öppen och social, har fått 480p i MH och varit BIS -men då måste ju han vara ett undantag då?

Alla vita herdar jag har träffat har varit språkstörda och med mycket trist mentalitet med rädslor, stress och sånt. Iofs inte jättemånga olika individer, men ett tydligt mönster.

Ingen av dem har fungerat med andra hundar, utan har haft jättesvårt att förstå normalt hundspråk /inte brytt sig om lugnande signaler och varningar.

Tyvärr är min bild av aussie ungefär densamma, har aldrig träffat en med bra mentalitet. Inte problem med rädslor men väl med reservationer, stress och språkproblem. Undantagen finns säkert, men man ska nog leta väldigt noga innan man bestämmer sig.

/Migo

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka