hjälp med hingstval till fullblod

bella99

Trådstartare
Försöker igen. Jag vill ha bra tips vad att tänka på och hur välja hingst till mitt fullblodssto som jag funderar på att betäcka. Jag tänker att jag vill ha en bra ridhäst med lite mer gångarter och stabilare psyke. Hon är inte direkt tävlad som ridhäst, har tidigare gått galopp är efter Mukaddamah och under Ring dem bells, är importerad som unghäst. jag har haft ute henne på några småtävlingar men hon stressar mycket och jag har inte haft tid, intresse för att fortsätta med det, hade krävt en del miljöträning tror jag. Hon är annars en trevlig häst, se välproportionerlig ut rätt typisk fullblod. ( jag vet tyvärr inte hur jag ska göra för att kunna lägga ut bilder här). Jag har funderat lite att betäcka med PRE, någon som vet något om avkommor fullblod och PRE. Annars vill ha tips på en passande halvblodshingt och hur gå till väga. Har ingen erfarenhet av detta alls, tacksam för alla tips.

Sv: hjälp med hingstval till fullblod

Förts så sätter du ner och plockar fram de egen skaper hos stoet som gör att du vill avla på henne. De bra saker du gärna vill ha med till avkomman. Sedan tar du fram de dåliga som du inte vill ha med. När det är klart så vet du att du ska leta efter en hingst som har de bra sakerna men inte de dåliga. Då har du störst chans att få dem hos avkomman.
En annan bit är att du innan hingstvalet tittar över din ekonomi och ser i vilken prisklass du ska leta hingst. De allra flesta hingstarna är idag på semin som ger lite mer avgifter än de som betäcker naturligt. Att tänka på med de som är på naturligt är att räkna med kostnaden för transport av stoet till hingsten och ev upphälle för henne där. Beroende på hur långt bort hingsten finns. Är det en hingst på semin som du till sist väljer så kan du välja en seminstation som ligger bra till och kanske slippa stalla upp stoet där.

Så utan att veta mer om stoet och dina förutsättningar, än det som du har skrivit i tråden är det svårt att ge råd. Men som exempel en hingst som Nobel ger ofta bra psyke till sina avkommor och har både gång och hopp i sig. Jag vet inte om det finns någon samlad sida där man kan hitta PRE-hingstar men det finns halvblod som är klara med licens och provtagning för i år här http://www.sprangrulla.se/cover_reports

Tack för bra tips, ska försöka komma iväg på lite hingstvisningar nu i påsk och räkna på kostnaderna

Jag har en PRE/fullblods sto på 3år, egen uppfödning.
Väldigt trevlig påa lla sätt o vis, rör sig bra, super temperament, något smäckrare än PRE men något grövre än fbl.
De som e minus e nog mankhöjden på henne, ca 155-160cm nu.
Vart bor du??

Jag ska betäcka både PRE/fullblodet o hennes mor med en PRE iår.

Intressant att höra att det blir bra avkomma men lite liten kanske. Hur högt är ditt sto? jag bor utanför Helsingborg det finns ett stuteri här i närheten med PREhingstar som jag tänkte ev kolla på

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 082
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023