Hjälp med avbrott... hur hittar jag musklerna?

Sv: Hjälp med avbrott... hur hittar jag musklerna?

Det går öht inte att få till ett bra avbrott med handen på hästen - därför är det så svårt. Det är därför jag försöker hitta "rätt sätt" för mig, för oss..

Sluta gå med!! Har hört det förut - har totalt glömt bort. Tack L!!

Men du, så här lätt är det: (se och njuuuut)

DSC_0238.jpg

Vilken harmoni. Vilken grace.

Inte ett öga är torrt.

Dagens asgarv - nej, inte ett öga är torrt, jag skrattar så jag gråter!!

Underbart!!! :rofl::rofl:

Jag skrev passivt säte o hand- för mig är det samma sak:angel:

Ja, det har du rätt i!
Fast Lickety var mer tydlig

förlåt!! :cry:

;)

Och så får ju ju lära hästen det. Stopp kan man ju lära in för vilken signal som helst eg.

Jag kan säkert ta reda på vilka muskler man ska använda. Men egentligen spelar det ju inte så stor roll vad de heter. Har man ett sätt att bromsa utan att tappa positionen och hästen förstår det - fine! :D

Nej, det är inte så.. det är mer att hitta de där momenten när det fungerar, och se / känna: Vad var det jag gjorde? För att laborera och hitta tillbaka så jag mer medvetet kan träna och göra samma sak - vare gång, så även hästen fattar vad jag menar :crazy:

Men träna då en bra stund på detta o tänk inte förrän det funkar några ggr på raken- DÅ kan du börja klura!:)

Hu säger din tränare att du skall sakta av?

Att jag ska sitta till, spänna magen och bromsa upp genom sitsen. Men det är där jag undrar hur katten jag gör. Ibland blir det bra, ibland inte..

Hon vill att jag fångar upp med halvhalter och gör själva avbrottet med sitsen. Gör jag inte det så slår han upp huvudet och sänker ryggen - blir pannkaka :crazy:

Att jag ska sitta till, spänna magen och bromsa upp genom sitsen. Men det är där jag undrar hur katten jag gör. Ibland blir det bra, ibland inte..

Hon vill att jag fångar upp med halvhalter och gör själva avbrottet med sitsen. Gör jag inte det så slår han upp huvudet och sänker ryggen - blir pannkaka :crazy:

Man gör olika avbrott vid olika tillfällen, men olika "tecken".

Det du beskriver ovan är ett bra utgångsläge.
Med en häst som din så gäller det att var övertydlig.

Titta på Kyras ABC som utgångsläge, det är så enkelt och kommer att underlätta för hästen att förstå vad du menar.

Stanna =tygeltag.
Fram =skänkel.

Lyssnar din häst på det?

Min ädla springare gör verkligen inte det i alla gånger, jag måste ibland påminna honom. :angel:

När det fungerar, då gör jag som du beskriver ovan, men jag andas ut, samtidigt som jag tar en förhållning på ytter. Ska jag ner från galopp, så tar jag bak underskänkeln på innerbenet något, det är "tecknet" avbrott från galopp till trav. (Slappnar av i skinkmusklerna samtidigt)
Går jag från trav till skritt, tar jag bak underskänkeln något på båda benen, andas ut, förhållning, och håller om med underskänkeln så det inte blir tvärnit.

Att samla, minska galoppen, är svårt på hästar som inte gillar att vänta, då gäller det att vara snabb i eftergiften, men stadig i sätet så man inte ger alltför många signaler.

Jag tror att du kan det, krångla inte till det för mycket.

Kyras ABC får man återvända till ibland och sen fortsätta med övergångar i det oändliga och annat grundjobb. Red ett pass med enbart sånt idag (- en stund, tömkörde resten av tiden) Det gör väldigt mycket - att göra så lite,:idea: bara back to basics, några steg trav, några steg skritt,osv, noggranhet. Väldigt, väldigt bra. Det ger en uppmärksam, mjuk häst.

(La in ruter ess också förresten:idea: inspirerad i annan tråd :bow:)

Men faktum kvarstår.. hur gör jag EGENTLIGEN?

Jag gör så här:

Halvhalt, halvhalt, halvhalt...
Handen står stilla
Skänkeln "bort"
Hästen står (eller bryter av om det var det man ville)
Eftergift

Detta ur de schwungfulla gångarterna. Från skritt till halt (men det var ju inte det du frågade) är skänkeln med drivande in i halten.

Det svåraste för mig är att själv förbli lodrät och inte börja svaja åt något håll... :crazy:

Det behöver inte vara du som ensam avgör kvalitén på övergångarna, det är ju en träningssak. Hästen måste bli lärd. Den förstår nog mindre om man mest känner efter i stället för att vara tydlig...

Jag backar alltid i utbildningen tills saker fungerar, som sagt. Det är ju ingen ide att befästa något som inte fungerar för att man envist häger kvar vid "nivån" man uppnått (om det så är att göra övergångar mellan trav och skritt uppsuttet ;)).
Just nu, i igångsättningen efter betet, gäller lydnad och träning av övergångar under promenader för hand och vid tömkörning :crazy: :angel:

Hm spännande att tänka till. Hur gör man sin halt eg??

Då hästen är loss och uppmärksam, då räcker det med att "stanna" i kroppen. Strama åt och sluta följa med och övergå till att rida med i den nya takten: traven eller skritten.

Men då hästen inte är loss? :) Tja, då kastar jag ut ankaret och sätter mig tillbaka i sadeln och väntar på att planen är plöjd och kaffet klart!
Skämt åsido.
Om inte hästen är med på förberedelsen för avsaktningen, då spelar det nog ingen roll hur duktigt man suttit och spänt sina muskler som en mönsterelev.

Hur kan det kännas innan du försöker sakta av då? Kan det vara stora skillnader i galoppkvaliten och känslan precis innan du ger signal till avsaktning.

För att "lära" dem lyda tygelns förhållning kan vara svårt då de inte är i läge att svara.
Känns jobbigt att behöva kasta ankare likssom..
Hellre då jobba på galoppen och förbereda avsaktningen, och så bara sluta galoppera.
Har känt det där, att hur man än beter sig och formar sin arma kropp efter alla konstens regler och kämpar på, känns det bara fel. Tills hästen lossnat och bara gör. Då känns det plötsligt plättlätt att styra flowet uppifrån.

Att jag ska sitta till, spänna magen och bromsa upp genom sitsen.

För att utgå i från din överskrift så brukar Kyra ange att de muskler du använder när du vill "sitta till" i avsaktningar etc är samma som du använder om du blåser ut ett ljus eller de som används när du sitter på toa och är hård i magen.

Och så får ju ju lära hästen det. Stopp kan man ju lära in för vilken signal som helst eg.

Jag kan säkert ta reda på vilka muskler man ska använda. Men egentligen spelar det ju inte så stor roll vad de heter. Har man ett sätt att bromsa utan att tappa positionen och hästen förstår det - fine! :D

Det finns hästar som tvärnitar om ryttaren säger "braa":angel: Också ett sätt den lärt sej....mer eller mindre medvetet från ryttaren men ändå...

Med andra ord, håller med dej ang att lära in från grunden så hästen förstår, de är bra på att göra - det man lärt dem.

Jag har en kompis som lärt hästen att stanna om man lutar sig framåt och tar tag i manen.
Det var många barn och mindre rutinerade ryttare som red den, och den naturliga reaktionen vid för snabbt är - håll i dig! Då är det ju fiffigt om hästen saktar in i stället för att öka. :D

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 524
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 894
Senast: Krålus
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix