Hjälp med avbrott... hur hittar jag musklerna?

malinsky

Trådstartare
Helt ärligt - fy katten vad jag har dålig koll på musklerna :eek:
Tränar på avbrott.. jag försöker "sitta till" för att bryta av från trav tex. Men jag hittar inte musklerna och tekniken. :eek:

Tips?

Sv: Hjälp med avbrott... hur hittar jag musklerna?

Sluta tänka och analysera så mycket och gå på instinkt istället, det är mitt tips. Det känns som att det ibland analyseras lite väl mycket i detta forum och man kanske tappar känslan.

Hur gör du för att stanna när du går? Nä, just det, ingen aning. Det är något du bara gör utan att reflektera. Visserligen har du haft många års träning men när du en gång lärde dig det hade du inte ens ett språk att analysera dina färdigheter med.

hehe, jag har försökt!! Men hästen är lite som ett böljande hav och jag har haft svårt att hitta igen mina muskler efter barn nr 2 :o Så nu behöver jag prova andra saker.

Eller så är det så att jag tänker för mkt.. hur det än är så fixar jag det inte :crazy:

Hur förbereder du avbrotten? De få gånger jag fått till bra avbrott har de inte varit svåra att sitta i, problemet är bara att få till de där avbrotten... :angel: :D

försöker tänka på att rida in i avbrotten - så jag får med mig hela hästen. De få gånger jag får till avbrotten med sitsen från galopp till trav blir avbrotten bra och sittbara (vääääääääääldigt få gånger)

Jag har heller inte de muskler jag borde ha.......

Men om du spänner till,liksom stramar till i magen,i en halvhalt, och direkt "ändrar gångart" i ditt säte, med rumpan alltså. Du växlar ner till "gå" med sätet istället för travrörelsen. Då följer hästen och det blir en bra övergång.
Det krävs inte så mycket muskler för det:idea:

Vet inte om du förstår, det svårt att förklara i text hur man gör, missar lätt ngt.....

Jag har just börjat dansa (gjorde det förut men nu har jag börjat igen) och jäklar vilken koll jag har börjat få på mina magmuskler nu. Jag ska ge dig ett tips som har hjälpt mig. Ligg ner på rygg. Hosta för att hitta vilka muskler du ska arbeta med och dra sen upp knäna mot magen ENDAST genom att använda magmusklerna.

Kom på att jag kunde använda denna metod även inom dressyren
t. ex. när man sitter ner i traven eller vill inverka med hjälp av sitsen. Träna på det. Det ska vara tungt och jobbigt att dra upp dem, annars gör du fel.
Lycka till :bump:

Träna lydnad först o främst igång till trav 4 steg- avsaktning. o 4 steg skritt o fram igen- ger styrka oxå
Om hästen inte ligger på i handen krävs det bara en lite passiv hand o dito säte. Behåll din hållning bara.

Men från trav till skritt funkar det iofs rätt så bra nu - jag har tränat vidare. Grejjen är den att jag har ingen aning om hur jag gör :eek: Så när det funkar jättebra vet jag inte vad jag gjorde motför när det inte fungerar :mad:

Försöker göra som flash - att börja "skritta" i traven, men vet inte om jag gör rätt. Jag andas ut i galoppen vid avbrott (som du har sagt) och det funkar också rätt bra, men så orkar han inte hålla ihop än riktigt.

Övning ger färdighet ;)

Hur mga avbrott gör du från galopp till trav på ett pass då?

Det är ju förvisso kvalitén och inte kvantiteten på avbrotten som förbättrar men om man enb gör ett par få om dagen så tar det ju evigheter innan du får till det.

Min gissning är alltså att du gör alldeles för få för att du är rädd för att de inte ska bli bra. Därför hade jag intriktat mig på att väsentligt öka antalet på ett pass så du får in lite rutin. Bry dig då inte så mkt om hur kvalitén blir. Blir det slängtrav/obalanserat efter så bryt av till skritt direkt och fatta ny galopp. Det viktiga är att du gör så pass mga så att det blir en naturlig grej i din ridning. Kvalitèn kommer sedan nästan av sig själv.

Nej, övergångar är det jag gör mest. Både för tränaren och när jag rider själv. Iom detta så HAR de blivit bättre, men som jag fungerar så vill jag VETA vad det är jag gör - när jag gör det.

När jag håller positionen, driver in i avbrottet som jag gör med sitsen så blir det rätt bra. Från trav till skritt funkar riktigt bra nu när han är starkare - vilket jag har övergångarna att tacka.

Nu vet jag också att han inte riktigt orkar hålla ihop, speciellt från galopp till trav och det blir slängtrav. Nu "löser" jag det som att jag rider lätt efter avbrottet ngr steg tills jag har fått tillbaka honom i balans igen.

Men faktum kvarstår.. hur gör jag EGENTLIGEN?

- Bibehåller positionen
- håll kvar takten/drivning
- ......

Senast ändrad:

Dubbelpostat-dement!:o

Senast ändrad:

Från galopp kan du träna att minska galoppen så mkt du kan- känn var gränsen går- innan avsaktning.

När man har tränat det blir det värre att få till det galopp-trav, eftersom hästarna kan korta sig mkt ganska snabbt- blir skritt.

Men där gör jag skillnad.

När jag har kommit till lagom fart för trav resp. skritt andas jag ut. Spänner jag mig- fortsätter de att galoppera hur sakta som helst- Obs. samma takt- piruettgalopp.

Tror inte att de skulle göra det idag- kassaskåpsridning:crazy:

Senast ändrad:

Din häst slängtravar för att han tippar fram o avsaktningen, Kanske för att du gör den med för mycket tygel....

Du skall sätta hästen lite före avsaktningen så att han samlar sig lite - sedan lägger du ned verksamheten och hästen saktar av.

Mao måste du sakta av _innan_ du tappat din häst

Tänk dig att du driver med sitsen - i det sista galoppsprånget så tar du med dig sadeln uppåt lite extra med magen, håller yttertyge still
när du är där uppe språnget slutar du gå med på innerhanden - och andas ut.
Hästen landar i trav...

;)

Men allt beror ju också på vilket system du rider med, men gerellt ju mindre hand detso bättre avsaktningar.

för mycket hand - för mycket stret...

Jag brukar bara bli stilla och sluta följa med, ta ingenting i munnen.

Men man måste träna hästen så den förstår att den ska samla sig och byta gångart innan det fungerar.

Enklast för mig är systematisk träning: halvhalt, stannar med sitsen - när hästen inte bryter av saktar jag ned den för sitsen + vanlig hjälp direkt, och berömmer.
Till slut kommer hästen att fatta att stopp med sitsen betyder att det kommer en avsakting snart. För varje gång försöker jag använda mindre hand. Då blir den en förberedande halvhalt + ansaktning för sätet tillslut.
Fungerar inte detta backar jag ännu mer i utbildningen - saktar av från marken med rösthjälp och lär sedan in det om igen med rösthjälp och säte.

För att kontrollera att det verkligen sitter där det ska brukar jag lätta på tygeln i avsaktningar ibland i stället för att ta i den. Hästen ska sätta sig och behålla sin position ändå.

Sedan filar jag på det vidare, en halvhalt ska inte alltid betyda att det blir en avsaktning, utan huvudsakligen att hästen ska sätta sig och lyssna.

Jag har aldrig fått en bra övergång till lägre gångart om jag tagit i tygeln överhuvudtaget, så detta att hästen lyssnar på sätet är en grundsten i ridningen för mig. Fungerar inte detta så tränar jag på det tills det fungerar.

Det viktigaste är att sitta kvar stilla, kan man det så löser sig resten.

Senast ändrad:

Men du, så här lätt är det: (se och njuuuut)

DSC_0238.jpg

Vilken harmoni. Vilken grace.

Inte ett öga är torrt.

hejja;)

citat från mailnsky.....

Nu vet jag också att han inte riktigt orkar hålla ihop, speciellt från galopp till trav och det blir slängtrav.

Tuutuutuut.. här kommer personangreppspolisen och anhåller!

Vad har någons specifika häst med råden i tråden att göra??

Annars intressant tråd.:) Tror oxå på förberedelser. Att det inte funkar med bästa sitsen i världen om inte hästen är förberedd och kan klara upp avsaktningen utan att falla fram.

Så var snäll med dig själv Malinsky! Då hästen gör rätt blir det lätt!:banana:

Tuutuutuut.. här kommer personangreppspolisen och anhåller!

Vad har någons specifika häst med råden i tråden att göra??

Sådana befogenheter tror jag inte att någon på Buke har ;)

Däremot så har du rätt i att vissa (alltså inte bara en) bör titta på forumreglerna och tänka till lite innan de skriver sina inlägg.

/B_A_L, moderator

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 524
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 894
Senast: Krålus
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix