Sv: Hjälp med avbrott... hur hittar jag musklerna?
Jag brukar bara bli stilla och sluta följa med, ta ingenting i munnen.
Men man måste träna hästen så den förstår att den ska samla sig och byta gångart innan det fungerar.
Enklast för mig är systematisk träning: halvhalt, stannar med sitsen - när hästen inte bryter av saktar jag ned den för sitsen + vanlig hjälp direkt, och berömmer.
Till slut kommer hästen att fatta att stopp med sitsen betyder att det kommer en avsakting snart. För varje gång försöker jag använda mindre hand. Då blir den en förberedande halvhalt + ansaktning för sätet tillslut.
Fungerar inte detta backar jag ännu mer i utbildningen - saktar av från marken med rösthjälp och lär sedan in det om igen med rösthjälp och säte.
För att kontrollera att det verkligen sitter där det ska brukar jag lätta på tygeln i avsaktningar ibland i stället för att ta i den. Hästen ska sätta sig och behålla sin position ändå.
Sedan filar jag på det vidare, en halvhalt ska inte alltid betyda att det blir en avsaktning, utan huvudsakligen att hästen ska sätta sig och lyssna.
Jag har aldrig fått en bra övergång till lägre gångart om jag tagit i tygeln överhuvudtaget, så detta att hästen lyssnar på sätet är en grundsten i ridningen för mig. Fungerar inte detta så tränar jag på det tills det fungerar.
Det viktigaste är att sitta kvar stilla, kan man det så löser sig resten.