Hjälp - Jag vill flytta

Sv: Hjälp - Jag vill flytta

att han inte kan lämna stoet och bara skriker är ju inte så bra det heller. kan ju bli en ful ovana. min häst är sån, att fäster han sig vid vissa hästar (ston!) så kan han blir fruktansvärt jobbig. kan vara hysterisk att rida, stressad, skrikig och sparkar o slår vid hantering om hästen tex står ute o skriker. sära på dom va det bästa alternativet. kan ju inte vara nyttigt att ständigt se hästen stressad heller.

Det har jag också tänkt på... Han "kopplar bort" mig när vi är tillsammans, vilket inte alls känns säkert. För även om han inte menar något är ju en olycka så lätt hänt!

Har pratat med stallägaren ännu mer. Har inte fått helt klartecken, men med 90% säkerhet ska vi flytta till det andra stallet så småningom...!!

Då kanske jag får ställa en till fråga?

Sist jag flyttade (och den enda gången sedan jag köpt honom) hade vi lite otur med lastningen.
Han hade aldrig åkt själv och var lite skeptisk till det hela. Jag ville ta det lungt och låta honom känna sig fram (både för min och för hans skull). Men då kom - såklart - en jag-kan-allt-människa och skulle "hjälpa" till. Trots att jag ville locka med mat och lungt och försiktigt lasta honom drog hon på linor och fick sedan hjälp att med våld (!) dra in honom i transporten. :mad:
Jag får sådan ångest när jag bara tänker på det. Men då detta var min första häst så tyckte hon inte att jag kunde något alls och att mina protester inte ens var värda att lyssna på...

Så frågan; är rädd för att han kan vara svårlastad. Både för att han sist blev dragen med våld in i transporten och för att stoet kommer vara kvar i stallet...
några tips om hur jag kan göra?

till saken hör också att jag inte har egen transport utan jag måste hyra både transport och bil med dragkrok, så jag har inte riktigt möjligheten att börja transportträna honom i förväg. En gång kanske går, men isf kanske bara dagen innan...
Så nu är jag nervös för det också... :crazy:

låtsas inte om att det har hänt utan gör som du hade tänkt göra. ta det bara lugnt. någon kan gå bakom och smacka och peta lite på hästen. funkar inte det så kanske du kan prova med linor. alltså inte dra in hästen utan bara ha linan som stöd. förutsatt att hästen inte får panik när han ser den. men ta det bara lugnt och låt det ta sin tid så ordnar det sig.

putteliputt.

Ingen annan som vill komma med råd? :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 951
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama