Hjälp - jag behöver råd!

S

seattle

Jag har problem med dotterns pappa. Vi är separerade med delad vårdnad. Tidigare bodde dottern varannan vecka men numera bara hos mig. Hon träffar sin pappa ibland på helgerna.
Redan från början har han struntat i att betala underhåll. Trots påminnelser har han inte tagit något intiativ. Tillslut kände jag mig tvungen att kontakta kronofogden. Då betalade han in hälften av vad han är skyldig hittills.
Nu är det snart dags för betalning av november månads underhåll och en del av mig känner att det är bäst att fortsätta trycka på och lämna det vidare till kronofogden omedelbart när han är sen. En annan del av mig tycker att det känns lite överdramatiskt. Det måste ju gå att lösa ändå. Vi är ju vuxna.

Under våren 2008 bestämde vi gemensamt att barnbidraget skulle sättas undan på ett konto i dotterns namn för att kunna användas vid inköp av "större saker".
Barnbidraget utbetalades till dotterns pappa. Vid överenskommelsen erbjöd han sig att fixa ett konto till henne och styra över barnbidraget dit. Nu när dottern bor hos mig känner jag att jag vill ha kontroll över pengarna eftersom det med största sannolikhet blir jag som handlar eventuella "större saker".
Jag påpekar detta för pappan för några månader sedan och han svarade lite utsvävande. Jag fick genast en obehagskänsla i magen. Trots påtryckningar så har inget hänt på fronten. Vid den senaste påminnelsen låtsades han vara helt oförstående till att vi överhuvudtaget har diskuterat detta. Jag befarar att det inte finns några pengar. Omkring 20 000kr ska det finnas på hennes konto.:cry:
Jag har bett honom att styra över barnbidraget till mitt konto, för att i alla stoppa skulden från att växa. Det har inte hänt.
Självklart har jag inte tidigare haft någon anledning att misstro pappan. Att mitt barns pappa skulle ta hennes pengar fanns inte i min värld.

Hur gör jag nu? Ska jag lämna vidare till kronofogden, eller polisanmäla för förskingring? Stöld?
Pappan har gått under jorden i princip. Svarar inte på telefon, och detta är en person som sover med mobilen under kudden av rädsla att missa ett sms.

Pappan har fast jobb, ett tiotal hästar, har nyss köpt en till häst, varit utomlands, köpt platt-tv, nya möbler till huset osv.

Jag vill hemskt gärna ha en bra relation med pappan för vårat barns skull.
Jag blir så besviken på hans beteende.

Vad ska jag göra?

Sv: Hjälp - jag behöver råd!

Tag kontakt med berörda myndighet omedelbums ( i detta fall försäkringskassan )

Då kommer FK att räkna ut vad pappan ska betala i underhåll, betalar han inte så får du ut underhållet från FK och dom i sin tur kommer att kräva pappan på den summan.

Läs mer här :)

Vad du kan göra åt barnbidraget som han slösat bort vet jag tyvärr inte.

Barnbidraget betalas ju också ut av FK så det borde väl vara en början att höra med dem hur ts ska gå till väga.
Jag har för mig att barnbidraget utbetalas till den förälder som har barnet hos sig mest.

Jag har pratat med försäkringskassan. När det gäller underhållsstöd så går det via försäkringskassan. Nu är det underhållsbidrag och det ska vi sköta själva.

Vi har skrivit ett "kontrakt" på hur stort underhållet är, vilket datum varje månadsbetalning förfaller samt att denna summa gäller tills barnet är si och så många år.
Med det kontraktet som stöd ska jag enligt försäkringskassan ta hjälp av kronofogden, vilket jag gjort.

Det som bekymrar mig mest är barnbidraget som han har slösat bort. Fattar inte hur man kan ta sitt eget barns pengar.:cry::mad:

Jag pratade med försäkringskassan om det. Tydligen så måste pappan styra om barnbidraget. Otroligt dumt. Dottern är ju skriven hos mig.

Jo visst, men pengarna som Ts trodde att pappan sparat ( ca 20 000 ) och som han förmodligen slösat vet jag inte hur hon ska få tillbaka ..

Då har du missuppfattat FK tror jag :)

Om pappan inte är villig att betala underhållsbidrag så har du/ditt barn rätt att få underhållsstöd av FK.
FK kommer i sin tur kräva pappan på beloppet..

Om du tar hjälp av FK slipper du engagera dig mer i kronofogden, du får underhåll och slipper tjafsa/tjata på pappan för det löser FK.

Senast ändrad:

Vilken hemsk pappa! :mad:

Har ingen förståelse för hur man kan ta sitt barns pengar på det viset.

Hoppas det löser sig för dig!

Jag provar att prata med försäkringskassan igen till veckan.

Men hur gör jag med barnbidraget som egentligen ska finnas?
Jag tycker egentligen rent krasst att han har stulit från sin dotter. Ska jag göra en polisanmälan?

Jag vet inte exakt hur det funkar men pengarna går väl till målsman?, så egentligen får han väl göra vad han vill med pengarna, hur fel det än är.

Sedan hade ni ju en överenskommelse men jag vet inte om man kan göra något åt det.

Ja har han tagit pengarna som ni gemensamt beslutat att spara undan för senare behov anser jag också att det är stöld..

Vad du ska göra och om det går att gör något åt saken vet jag dock inte, någon annan här kanske vet!?

Man kan ju även dela på barnbidraget så ni får halva var. Det där med underhålsstöd är egentligen rätt pissigt utformat. För den som inte betalar underhållsbidrag kan ju bara sitta och betala in 1273:- som försäkringskassan kräver TROTS att denne kanske har skyhög inkomst. Så lätt kan en del komma undan. Vet ju att min syrras ex har säkert 3-4 ggr högre inkomst än henne men vägrar betala, det är mycket billigare tycker han att få ett krav på 1273:- istället :(

I det här fallet har pappan också en god inkomst. Därför har vi skrivit ett "kontrakt" på hur mycket han ska betala i underhåll. Försäkringskassan tycker att han kan betala mer än minimibeloppet på 1273:-. Det är också därför som de sa till mig att driva det via kronofogden.

Det jag är mest bekymrad över är den stora summan (barnbidraget) som han har stulit. Någon juristkunnig kanske vet hur jag ska göra?

Ja det står ju även I FK folder.

Om den bidragsskyldige föräldern inte betalar enligt överenskommelsen, kan den förälder
som barnet bor hos (boföräldern), eller barnet om det fyllt 18 år, begära indrivning av
underhållsbidraget hos Kronofogdemyndigheten. Då måste det finnas ett skriftligt avtal och
den bidragsskyldiges namnteckning ska vara bevittnad av två personer.

Ang barnbidraget, ok ni har en överrenskommelse...men å andra sidan har ju målsman rätt att lyfta barnbidraget utan att detta i lagens bemärkelse är stöld. Men visst, jag anser han stulit, men undrar om lagen ser det så ?!

Fast med tanke på att barnet bor hos mig och endast träffar sin pappa ibland är det ju inte riktigt att han ska ha barnbidraget.

Men jag förstår din tanke...

Jo alltså jag tror ingen här inne tycker att det är rätt och riktigt att pappan har slösat bort 20 000:-av pengar som ni bestämt att ni ska spara åt er dotter.

Men som Mynta2 skriver, jag undrar hur lagen ser på det!?

Men absolut du ska givetvis kontrollera och kolla upp om du kan göra något åt detta!

Fast det är ju ni själva som kommit överrens om det att han ska ha barnbidraget eller hur, även om jag fattar tanken att pappan egentligen skulle öppna ett konto så pengarna gick dit. Varför om man får vara nyfiken bestämde ni att pappan skulle ha bidraget och inte du ? du bor ju med barnet menar jag.

I så fall får ni ju ändra så du får bidraget eller dela det i 2.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 107
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 150
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 460
Senast: Bri
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar