Jag orkar inte citera alla men vill först och främst tacka för alla svar och allt engagemang!
Kan börja med att förtydliga lite hur kalkylen ser ut och har sett ut, och vad målet är. Om jag inte tränar ska jag ligga på 2100 kcal in.
Innan sjukdom såg en vecka ut ungefär såhär:
Måndag, onsdag: Balett 2 h, spinning 1h, stretching 40 min (~2500 kcal). Brunch gröt med sylt 600 kcal (runt kl 13), mellanmål frukt 300 kcal, lunch varierande 700-2000 kcal, kvällsmat resterande kcal, ibland lite över ibland lite under.
Tisdag, torsdag, lördag: Skogsarbete/trädgård 3-5 h, hästar/stall (utan ridning) 2-3 h (~3500 kcal). Mat samma.
Fredag: Balett 4 h, stretching 40 min (~2600 kcal). Mat samma + 500 kcal extra kolhydrater innan träning.
Söndag: Uppvärmning och stretching sammanlagt 90 min. Mat samma.
Just nu ser en vecka ut såhär:
Måndag, onsdag, lördag: Ingen träning förutom vardagsmotion typ promenad, städning och så vidare (som jag inte räknar kcal på). Har slutat räkna kcal på hästar/stall här på grund av att jag ändå tränar så lite. Brunch blandat 600-1200 kcal (runt kl 14), mellanmål frukt 400 kcal, lunch 1200-2000 kcal, kvällsmat varierande mellan 500-2000 kcal. Oftast de högre kcaltalen
Tisdag: Skogsarbete/trädgård 3-4 h, balett 90 min, stretching 40 min (~2400 kcal). Mat samma.
Torsdag: Balett 90 min, cykling/spinning 1 h, stretching 40 min. Mat samma.
Söndag: Balett 90 min + stretching 40 min. Mat samma.
Kan tillägga att jag utan problem är hungrig under morgon/förmiddag. Kan träna på tom mage på morgonen utan problem. Däremot går morgonträning inte ihop med mitt schema just nu, utan det får ske på kvällen. Och för att orka på kvällen efter en lång dag klämmer jag i mig mycket mat ca 2 h innan träning. Jag tror absolut att jag behöver den boosten kolhydrater för att orka, och sen behöver jag äta lite efteråt för att inte vara vrålhungrig (sådär spyfärdigt hungrig) när jag vaknar. Men själva
hungern är inte så stort problem, det är mer bristen på ork och en, kanske psykologisk, känsla av att jag presterar mycket sämre utan mat.
Målet är lite oklart. Tror inte kan kommer upp i samma träning igen. Vet inte hur jag ska hinna och att jag inte lyckas gå ner i vikt gör mig lite omotiverad/deppig. Så en del av mitt problem är definitivt psykiskt. Bor ensam på landet, så all träning sker hemma ensam. Simhall ligger 40 minuter intensiv cykling bort, så då känns det lite olönt. Inte så att jag längtar efter att just träna med andra, men isoleringen senaste åren börjar tära på mig och jag känner mig inte riktigt som mig själv. Tror att jag i alla fall vill kunna köra min 4 h balett en gång i veckan, men då behöver jag mycket av den andra träningen för att klara det. Nån gång (troligtvis inom 10 år) kommer jag inte klara det längre tror jag, rent fysiskt, men jag är inte redo för det riktigt än - samtidigt
kan jag inte äta som jag gör för alltid. Om jag inte äter mindre nu så kommer det behövas senare, för den aktivitetsnivån jag legat på innan går inte riktigt ihop med ett vuxet liv. Jag får ju (tyvärr) inte betalt för att träna
Jag äter definitivt mer när jag är ensam. Vilket jag ju är väldigt mycket nu. Var bortrest med sällskap i ett par dagar för inte så länge sedan, åt väl hälften så mycket då. Men sällskap kan jag ju knappast trolla fram alltid.
Jag kan tänka mig att sätta mig själv på diet (typ väl framarbetat matschema) under den tiden det tar att gå ner i vikt. Men träningen kan jag inte minska på mer, det är på gränsen att jag klarar mig psykologiskt med så lite träning som det är nu, jag blir knäpp av att inte röra mig, och mitt jobb är tyvärr väldigt stillasittande.
Tror inte att någon här kommer trolla fram någon magisk lösning, men jag är så väldigt fast i att jag 1, äter nyttigt och 2, behöver äta mycket. Men numer behöver jag väl inte det
Detta tär liksom på min självbild och min tanke om vem jag är. Vilket inte gör det hela lättare.
Rigatoni, farfalle, linguine... Jag får bara köpa äckliga snabbmakaroner så slutar jag nog äta pasta ganska fort