Hjälp i hundletande!

Hej jag ska köpa min första egna hund och har fått upp ögonen för två, för mig, okända raser. Min allra första tanke och dröm var den lapska vallhunden då det finns en underbar sådan i familjen men min sambo vill gärna prova något nytt. Vi vill gärna ha en brukshund av urhundstyp och har då fått upp ögonen för den isländska fårhunden. Är det någon som har erfarenhet av denna ras? :) Jag har själv alltid varit lite svag för Australian kelpies men aldrig träffat en, hurdana är dom? Jättekrävande eller fungerar dom som första hund? :)

Har ni tips på andra raser får ni gärna tipsa!

Jag brukar vara hundvakt åt islänning då och då, min erfarenhet är: Bra gårds och vakthund, fammiljetrogen men fortfarande social mot folk som kommer och hälsar på och tycker det är roligt, vill gärna ha koll på allt som händer som en riktigt gårdshund, lite envis, väldigt gladlynt och obekymrad av sig, en bra allround hund om man gillar hundar av urhundstyp och vill ha en blandning av gård och vallhundspsyke. De är har dock väldigt lätt till (höga gälla) skall så skaffa inte en om ni tycker det är jobbigt eller inte är beredda att lägga ner träning på det. Tycker de är lite mittemmelan när det gäller kontakt och förighet men det kan ju bero på träning med kanske. Inte min typ av hund men skulle ändå rekommendera den om man gillar den typen av hund och inte har någon emot skall;):)

Tack, bra att veta! Vi hade inte tänkt ha hunden enbart för att valla utan det är mest en bonus då det mest troligt kan behövas ibland. Sen har vi själva lite intresse i bruks och vallning och så. :)
En väluppfostrad, styrbar hund kan användas som hjälpreda vid djurförflyttningar. Antingen genom att gå med dig o ev på djurens flanker för att flocken skall hålla rätt kurs.

Du kan kontakta närmaste lokalklubb: http://www.svak.se/?page_id=801 för att prata hund, träffa några vallhundar o ev se dem arbeta.
Här är tävlingskalendern, gratis inträde o en chans att se många olika hundar arbeta: http://www.svak.se/?page_id=801 Tävlingar i din närhet hittar du här: http://www.svak.se/?page_id=801

Det är alltid bäst att pratat med folk IRL, som kan svara på dina frågor o fråga dig relevanta svar. Då o då säljs det unghundar som inte har det där lilla extra för att kunna fungera fult ut på tävlingar eller större besättningar, såna kan du få hjälp med att hitta.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 144
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 823
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 195
Senast: HeleneK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar