Sv: HJÄLP!!!!! Hunden skäller och ylar när den är själv
Antiskällhalsband?
Min hund var inte van vid att vara själv när jag tog över honom och när vi ensamhetstränade förde han ett sabla oväsen. När han fick antiskällhalsbandet på sig blev resultatet att han bara gick och lade sig. Vi filmade händelseförloppet men jag har inte kvar filmen.
Idag var jag tvungen att rusa till läkaren när sambon inte var hemma. Ville verkligen inte men det var panik och jag var tvungen att lämna honom hemma
Iallafall så filmade jag honom under de 1½ h jag var borta och fick mina misstankar besannade. Både på postitivt och negativt sätt.
Han skäller under hela tiden som han är själv MEN, han har satt i system att först skälla i kanske 3-5 sek och sedan lägga sig ner en stund (ca 10 sek) (han lägger sig ner helt med huvudet också). Orkar han inte sätta sig upp så ligger han ner när han skäller.
Oftast ligger han ner med huvudet också, lyfter huvudet och skäller en liten trudelutt och lägger sig sedan ner och vilar igen.
Jag trodde att han var sådär springig/flåsig/nervös under hela tiden jag var borta men det visade sig att det är bara när han hör nycklarna i låset som han börjar på med att springa runt i buren, flåsa och gnälla, tiden innan han hör nycklarna är han inte flåsig, piper inte och är stilla.
Av detta så tror jag inte att han är så nervös hemma (han ser lugn ut i buren trots att han skäller. Som sagt, han ligger ner hela tiden, tittar upp, skäller lite, lägger sig ner med huvudet igen och vilar...). Han försöker inte ta sig ut ur buren el liknande utan accepterar att han är där och han reser sig inte mer än när han byter ställning att ligga i...
Jag tror därför att det jag kan göra bäst är inte att lära honom att vara själv, han verkar redan lugn själv. Jag behöver lära honom att vara tyst när han är själv. Det känns lite som Cillamuffin beskrev "När matte är borta börjar kalaset". Eller för hans del, skällandet (väldigt skällig hund för allt men han har lärt sig att när vi är hemma så är det inte acceptabelt med skällande/moffande).
Från dessa nya insikter, hur lär jag honom att när man är själv hemma så är det tyst?
Bara för att klargöra, jag vet att det var enormt idiotiskt att lämna honom själv under träningen men ibland är man inte mer än människa...
Antiskällhalsband?
Min hund var inte van vid att vara själv när jag tog över honom och när vi ensamhetstränade förde han ett sabla oväsen. När han fick antiskällhalsbandet på sig blev resultatet att han bara gick och lade sig. Vi filmade händelseförloppet men jag har inte kvar filmen.