HJÄLP!!!!! Hunden skäller och ylar när den är själv

Sv: HJÄLP!!!!! Hunden skäller och ylar när den är själv

Tack för ditt svar! Ska absolut kolla upp det häften :)

Uppdatering igen: Har inte tränat idag (ska göra det snart) men de sista vändorna igår så la han sig efter 2-3 minuter. Lite pipande. Sista gången vi tränade så var han HELT tyst (trots att jag aldrig kom ihåg att stänga fönstret :crazy:)! Han satt bara och tittade lite på mig medan jag skramlade med nycklarna, drog upp och ner dragkedjan på jackan, packade i handväskan, skakade på väskan, "tappade" nycklarna o.s.v. Han satt helt tyst och tittade lite ledset på mig men sedan la han sig ner med en suck. Så stolt över min lilla voffsing :) Tror han kommer att klara det här galant med lite tid!

Går det lika bra första gångerna idag ska jag börja gå lite ur synhåll sista gångerna.

Nu är jag nästan helt säker på att det är just det "matte ska gå" och inte "matte är borta" som är problemet. Det verkar som att det är just tiden innan ensamheten som stressar honom mest och då lämnar honom med en dålig start.

Redigering: Ok, jag har tränat första gången för idag nu. Fuskade visserligen lite. Han låg redan i buren och sov, Jag stängde burdörren och sa "Vila" vilket har blivit hans passivitetkommando. Gick sedan och tog på mig jackan, skorna och skramlade med nycklar utom synhåll. Gick till dörröppningen, han låg fortfarande ner men "andningspep" (låter inte som ett gnällande utan mer som ett tungt andetag). Efter några sekunder sänkte han huvudet och var tyst.
Jag sa "Duktig", tog av mig kläderna och gick och öppnade burdörren. Då reste han sig, gick ett varv runt rummet och gick sedan tillbaka in i buren och la sig.

Jag är orolig för att jag går för fort fram men samtidigt så verkar han ju lugn.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill fortfarande ha respons på mina inlägg och få tips och råd om hur vi ska fortsätta träningen :)

Jag har nu kommit på en sak när jag ensamhetstränar min hund, jag filmar honom med hjälp av min webbkamera, på så sätt vet jag exakt vad han gör, om han piper och liknande :)

Ensamhetsträningen har gått framåt i snabb fart tycker jag. Senast jag lämnade honom så gick jag ut genom dörren, låste, gick genom korridoren till porten som är ut, öppnade och stängde den och gick sedan i maklig takt tillbaka till dörren, låste upp, gick in. Nu var han visserligen bara själv en minut men jag ser framsteg!
Enligt filmen så låg han ner hela tiden (men med huvudet lyft och han lyssnade efter ljud) och sa inte ett pip. När jag kom in så var han fortfarande tyst och lugn och la snabbt ner huvudet (men tittade på mig).

Nu till ett problem, han är MYCKET mer stressad när både jag och min sambo lämnar honom samtidigt. Min sambo har också tränat honom själv och sagt att han upplever samma som jag, hunden är lugn och tyst under den lilla stund han är själv.
Har tränat honom tre tillfällen på att vara själv när båda har gått samtidigt. Första gången ylade han och skällde redan när vi satte på oss jackorna. Skillnaden nu när han ylade och skällde var att han inte lät rädd (när han låter rädd piper han som en valp och skäller med gäll röst) nu lät han mer arg och skällde med djup mörk röst och ylade inte.
Vi tränade som innan men det tog lång tid innan han lugnade sig. Andra gången gick mycket bättre. Vi kunde gå ut, gå till porten o.s.v. men fortfarande var det lite mer pip än när bara en lämnar honom. Tredje gången (idag) var det en massa pip och skällande och det tog lång tid innan han lugnade sig (fast han lugnade sig snabbt när ahn väl gjorde det. Annars ligger han och småpiper en stund men denna gången skällde han argt och sedan helt plötsligt la ahn sig ner och var tyst.)

Vad tycker ni? Ska vi träna på att bara en lämnar honom först eller ska vi träna när båda är hemma?

En annan sak idag var att vi lämnade honom själv i buren i bilen (behövde springa in snabbt i affären men vi blev kvar i ca 15 min) . Han pep lite just när vi gick ut men när vi kom tillbaka så var det helt tyst. Vi var båda helt shockade, låste upp bilen, satte oss i den och ropade lite försiktigt "*****?". Inget svar... Trodde nästan att han hade dött av en hjärtattack men när vi öppnade bagageluckan för att titta till honom så tittade han yrvaket upp ^^
Så det här med att vara själv verkar ju sätta sig mer och mer. Hoppas att han en dag blir lika lugn i lägenheten som han var i bilen idag...
När vi tvingats lämna honom själv i bilen tidigare (utan bur) har det varit massa ångest, skällande och pipande. Tror verkligen att buren ger honom en trygghet som han behöver i hemmet :)

min hund är ett bra exempel på att det går, jag lämnade inte honom ensam en enda sekund när han var valp, jag visste helt enkelt inte bättre. sedan fick jag ju problem och ensamhetsträningen drog ut lite på tiden. min hund har dock inte haft separationsångest (som jag först trodde) utan hans inställning är att när matte går då börjar kalaset. underliggande orsak är säkert samma som TS, hunden har lätt för att varva upp. numera är han den tryggaste hunden hemma och ser alltid nyvaken och lite groggy ut när jag kommer hem.

Vad menar du med " då börjar kalaset"?

Min hund var oxå orolig i början när alla gick samtidigt och stressade upp av vår stress. Så vi var NOGA med att klä barnen långsamt och utan stress och de gick ut före. Då lärde han sig ligga och titta lugnt och inte rusa fram till ytterdörren och vanka för att vara säker på att få följa med. NU märker jag att om han hör oss och barnen i entrén eller i källargången så vill han vara med på det roliga och protestskäller! Överlag uttrycker han många känslor med sitt skällande och det var bara i början han hade ångest. Numera är han inprogrammerad att vänta, han vet att vi kommer och sover på entrémattan intill dörren.

Ja, det där med att inte ensamhetsträna som valp slår ju lätt tillbaka :( Hur löste du det?

I början va träningen så trodde jag att det var ren ångest som gjorde att han skällde och ylade men nu efter lite träning i buren så har jag sett det vända. Han blir inte längre uppstressad även om han skäller (vilket han blev förrutom och det syns skillnad. Innan så började han flåsa och vanka av och an och försökte gräva sig ut och det tog lång tid innan han lugnade sig).
Nu är han mer arg och låter som "JAG VILL OCKSÅ MED!!! LYSSNA DÅ! JAG VILL MED! NUUUUUUUUUUUU!!!". Han ligger stilla och skäller argt på oss och när han upptäcker att det inte fungerar så sänker han huvudet och lägger sig istället.

Har beslutat mig för att fortsätta att träna som om han led av samma ångest som innan och hoppas på att han snart upptäcker att "Nu har matte sagt att jag inte får följa med då är det ingen idé att skälla för att övertyga henne"

Jag är jätterädd för att gå för fort fram och då tvingas backa nu när jag ändå känner att han utvecklas.

Det låter som en rimmlig målsättning.
Det är bra att bur fungerar för er, men du bör vara medveten om att det är olagligt.
Vad gäller det här med att gå utanför dörren så är det ju så att hundar inte är dumma, de vet om du bara står på utsidan eller går ifrån, mmen som sagt, det är en bra början.

Lycka till!

Håller helt med, den metoden kanske funkar på vissa hundar själv tycker jag den är kass. Min hund var alldeles för smart!:D

Då tror jag nog att jag har tur. Den här hunden är inte den skarpaste kniven i lådan ;)

Men han är ju snäll, söt och underbar för det :)

kalaset = äta upp allt som går att äta. han öppnar dörrar, kylskåp, fodertunnor, skåpsluckor och har även slitit sönder mina jackor om jag någon gång förvarat en liten godis i dem. i min förra lägenhet hade han klöst sönder tapeterna och dörren till köket, men ytterdörren var helt orörd. det var ganska tydligt vart han ville ta sig...

jag såg till så att han var trött i både kropp och knopp, men hade varit hemma ett tag så han hunnit varva ner. sedan begränsade jag hans yta, och började med att lämna korta stunder. när jag kom hem låtsades jag som det regnade och satte mig och läste tidningen/kollade på TV ett tag innan vi gick på promenad. jag vill inte att de ska ha förväntan på aktivitet utan att det bara är att sova vidare när jag kommer hem.

jag tycker att bur är ett utmärkt hjälpmedel. min hund blir väldigt lugn av sin bur och det verkar ge honom sinnesro att veta att han omöjligt kan komma åt något ätbart. han ligger gärna i den även när jag är hemma (om inte min andra hund har hunnit före och snott hans plats). att det är olagligt är bara att beklaga. men så länge du använder den i träningssyfte (med målet att buren ska kunna vara öppen) så kanske du kommer runt lagen.

Jag förstår att lagen är till för att hindra människor från att stänga in sina hundar i bur flera timmar om dagen men jag tycker den ändå är ganska dum. Om nu min hund får märkbart mindre ångest och slappnar av när han är i sin bur så borde lagen på något sätt ordna så att man får ha buren som en träningspryl. Inte som en fängeslehåla där man stänger in hunden när den är jobbig. Tycker lagen jagar lite fel personer här...

Han älskar sin bur även om det är där han är när han är som minst nöjd (själv hemma). Vill han vara ifred, sova, tugga på ett ben så går han till buren och lägger sig och han blir lite småsur när vi går in i buren (den är stor nog för att jag ska vara instängd där, jag har testat :D) för att bädda rent/hitta leksaker och strumpor så blir han lite småputt. Det är ju hans koja :D

läste en extra gång och det är tydlignen bara träning för tävling som är ett undantag. inte träning för ett mindre ärofullt mål. så himla dumt. man kanske ska fråga hundarna vad de tycker om det är roligare att sitta i bur när de får en rosett 8 h senare?

läste en extra gång och det är tydlignen bara träning för tävling som är ett undantag. inte träning för ett mindre ärofullt mål. så himla dumt. man kanske ska fråga hundarna vad de tycker om det är roligare att sitta i bur när de får en rosett 8 h senare?

Nu är tävling så mycket mer än rosetter!

Idag var jag tvungen att rusa till läkaren när sambon inte var hemma. Ville verkligen inte men det var panik och jag var tvungen att lämna honom hemma :(
Iallafall så filmade jag honom under de 1½ h jag var borta och fick mina misstankar besannade. Både på postitivt och negativt sätt.

Han skäller under hela tiden som han är själv MEN, han har satt i system att först skälla i kanske 3-5 sek och sedan lägga sig ner en stund (ca 10 sek) (han lägger sig ner helt med huvudet också). Orkar han inte sätta sig upp så ligger han ner när han skäller.
Oftast ligger han ner med huvudet också, lyfter huvudet och skäller en liten trudelutt och lägger sig sedan ner och vilar igen.

Jag trodde att han var sådär springig/flåsig/nervös under hela tiden jag var borta men det visade sig att det är bara när han hör nycklarna i låset som han börjar på med att springa runt i buren, flåsa och gnälla, tiden innan han hör nycklarna är han inte flåsig, piper inte och är stilla.

Av detta så tror jag inte att han är så nervös hemma (han ser lugn ut i buren trots att han skäller. Som sagt, han ligger ner hela tiden, tittar upp, skäller lite, lägger sig ner med huvudet igen och vilar...). Han försöker inte ta sig ut ur buren el liknande utan accepterar att han är där och han reser sig inte mer än när han byter ställning att ligga i...

Jag tror därför att det jag kan göra bäst är inte att lära honom att vara själv, han verkar redan lugn själv. Jag behöver lära honom att vara tyst när han är själv. Det känns lite som Cillamuffin beskrev "När matte är borta börjar kalaset". Eller för hans del, skällandet (väldigt skällig hund för allt men han har lärt sig att när vi är hemma så är det inte acceptabelt med skällande/moffande).

Från dessa nya insikter, hur lär jag honom att när man är själv hemma så är det tyst?

Bara för att klargöra, jag vet att det var enormt idiotiskt att lämna honom själv under träningen men ibland är man inte mer än människa...

Dagmatte är ett alternativ..

Ahh gör det enklaste ,gå ner till affären köp silvertejp, snurra ett par varv runt trynet sen är han tyst vill jag lova:D:D:devil:

Dagmatte kan ordnas men jag vill ju att han ska kunna vara själv när man handlar och liknande. Känns lite trist om man måste åka till dagmatte och lämna hunden för att vara borta en halvtimme.

Silvertejpen är lockande men tror tyvärr inte att hunden ser det som ett bra alternativ :D

Dagmatte kan ordnas men jag vill ju att han ska kunna vara själv när man handlar och liknande. Känns lite trist om man måste åka till dagmatte och lämna hunden för att vara borta en halvtimme.

Silvertejpen är lockande men tror tyvärr inte att hunden ser det som ett bra alternativ :D

Det var ju synd att du inte ville prova det . hade nog funkat med silvertejpen:D:devil:

Jag köpte en lite äldre hund för lite sedan och han ylade konstant .
Efter att han blivit lämnad med mina två andra hundar några gånger slutade han med sitt ylande.
Han kände sig väl snäppet tryggare med båda dessa.

Lämnade honom även ensam i köket och i andra mindre utrymmen när jag var hemma själv så han inte skulle hänga efter mig som en svans, eftersom jag ville ha honom mera självständig, och det har jag faktiskt lyckats med.

Senast ändrad:

Det som gör mig lite förundrad är ju att han inte har några problem att vara själv i bilen (och den måste ju vara otryggare än lägenheten?). Han har inga som helst problem med att vara själv i ett annat rum och går gärna iväg själv och lägger sig.

Jag tror mer han är typen som skäller för minsta lilla. Blir uprörd hur ni kan med glömma ta med honom ut...Raserna i honom är ju både pratiga och envisa och sällskapliga. Testa lämna honom med en annan sinnesstämning, alltså din! Om du tänker att "hunden bara tycker det är trist vara själv och tror du går ut på en superkul promenad utan honom men att du struntar i hans protster för att jag bestämmer och du har inget val än att lyda mig" attityd typ? Hur ser er vardag ut, är han ganska bestämd? Tar han många egna initiativ, ser han er som någon att se upp till?
Vi säger INGENTING till vår hund när vi går för det gör vi ju inte ner vi ska ner i tvättstugan. Vi låtsas som att vi går hemifrån som när vi inte hade hund.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 941
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar